דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

דורי נאוי / צילום: איל יצהר
דורי נאוי / צילום: איל יצהר

הניסיון של דורי נאוי לרכוש גרעין שליטה מצומצם בחברת כרטיסי האשראי ישראכרט  (נוסח האחים אמיר בשופרסל) נחל אכזבה לפי שעה. בנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי  שבשליטתו של דורי כי לא יסתפק בשיעור החזקות נמוך מהמתחייב בחוק - 30%.

לפני כשלושה שבועות הודיעה חברת האשראי החוץ־בנקאי כי בכוונתה לפנות לבנק המרכזי ולבקש היתר שליטה בישראכרט עם החזקה של בין 20% ל-25% מהמניות בלבד (כשבידיה יש נכון להיום 5% מההון). 

הריבית שגובה אחים נאוי מלקוחותיה קפצה ל־11% - וההכנסות גדלו בהתאם
בין האחים אמיר לדורי נאוי: איך לשלוט בחברה גדולה עם "כסף קטן"
האחים יוסי ושלומי אמיר לא רק השתלטו על שופרסל, הם שמו סוף לשלטון המנהלים

מדיווח של אחים נאוי לבורסה היום (ד') עולה כי לאחר שפנתה לבנק ישראל, היא קיבלה את תשובתו, לפיה קבלת היתר השליטה בישראכרט מותנית בעמידה בדרישות החוק ובקריטריונים המפורטים במסמך שפורסם מטעם בנק ישראל ביום 29 במאי 2018, הדורש עמידה בשיעור של 30% בחברת כרטיסי האשראי.

בשיחה עם גלובס אמר דורי נאוי כי "אנחנו שוקלים את צעדינו, כשלרשותנו אופציות שונות. זו החלטה שאנחנו צריכים לקבל, אם להכניס שותף או לוותר. היום יש לנו 5% בישראכרט, ורצינו לעלות ל-20%-25%, אך לא נותנים לנו כרגע.

"ישראכרט היא חברה מצוינת, ומן הסתם לא רצינו לשים סכום כה גדול על חברה שהיא לא טובה. שקלנו, בדקנו, ראינו ונפגשנו עם ישראכרט. זו חברה טובה שיכולה להמריא ולייצר תחרות (לבנקים), אם יתנו לה את הכלים המתאימים. אבל אנחנו נפעל לפי הכללים ולפי החוק".

פנייתה של נאוי לבנק ישראל הגיע לאחר שבסוף ינואר נסוגה חברת הביטוח הראל מניסיון לרכוש את ישראכרט במלואה, בשל התנגדות רשות התחרות לעסקה. הראל הציעה לרכוש את ישראכרט תמורת 3.3 מיליארד שקל, בעוד ששווי השוק הנוכחי של חברת כרטיסי האשראי עומד על 2.75 מיליארד שקל. שווי אחים נאוי עומד על כ-890 מיליון שקל. 

"לא מרימים ידיים" 

בהתייחסו לעתיד לבוא, נאוי רומז כי אם רכישת השליטה בישראכרט לא תצא לפועל, באחים נאוי יחזקו את עולמות האשראי במקומות אחרים. "אנחנו לא שוקטים על השמרים ולא נכנעים או מרימים ידיים. נמשיך לעבוד במלוא המרץ כדי להגדיל את התחרות, ככל שיאפשרו לנו היכולות שלנו. אם לא יגבילו אותנו, נעשה דברים טובים. לא תם המשחק מבחינתנו".

בשיחה קודמת אמרו נאוי, המשמש כמנכ"ל אחים נאוי, והיו"ר שחר אושרי כי "אנחנו אולי הקבוצה הכי חזקה במימון חוץ־בנקאי בישראל. הרגל שחסרה לנו היא אשראי למשקי הבית, וישראכרט היא החזקה בתחום, כך שאנחנו מאמינים שעסקת הרכישה תביא תחרות למערכת הבנקאית".

נזכיר כי כבר ב-2019, כשישראכרט עוד הייתה בידיים של בנק הפועלים, אך הבנק חייב היה למכור את חברת כרטיסי האשראי, בעקבות חוק שטרום להגברת התחרות וצמצום הריכוזיות - האחים נאוי שקלו לרכוש את גרעין השליטה בחברה.

עיקר פעילותה של אחים נאוי היא בתחום של ניכיון צ'קים דחויים (רוב תיק האשראי שלה הוא בתחום הנדל"ן למגורים). החברה סיכמה את השנה החולפת עם הכנסות מימון בהיקף של 372 מיליון שקל - גידול חד של 48% ביחס לשנה הקודמת, הודות לזינוק בריבית שגובה החברה מלקוחותיה, ובשורה התחתונה הרווח הנקי גדל ב־30% והסתכם ב־162 מיליון שקל.