גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור
שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

"השימוש של הממשלה בכלי המיסוי במה שקשור לתחום הנדל"ן למגורים אין לו מתחרים, בטח לא ב-20 השנים האחרונות", כך אמר הבוקר מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ' בשיחה עם סגן עורכת גלובס דרור מרמור כשבלב הביקורת שלו הם השינויים התכופים במיוחד במס רכישה לדירות להשקעה. השיחה, שעסקה ב"שוק הדיור במציאות של חוסר ודאות" התקיימה בוועידת מרכז הנדל"ן באילת.

בדיקת גלובס | תל אביב מול ירושלים: הגרפים שמראים איפה שוק הנדל"ן צומח יותר
בלעדי | נאמני חברת הנדל"ן שקרסה חושפים: החוב מגיע ליותר ממיליארד שקל

אהרונוביץ' המשיך ואמר: "מאיפה זה נגזר? ממה שקרה בתחילת שנות התשעים - להחזיק בדירת מגורים ככלי השקעתי קיבל עדיפות ממשלתית מובהקת כשהורידו את המס, העניקו פטור או שיעור של 10% מס. המדינה תעדפה את זה כהוראת שעה בגלל העלייה מרוסיה ומאז השארנו את הדבר הזה. יחד עם המשטר של פטור ממס על דירת מגורים אחת ל-4 שנים. זה, ביחד עם הדמוגרפיה החיובית, הוביל את הישראלים להשקיע בדירות מגורים. כולם הלכו לקנות, אבל אין מספיק דירות ואז התחילו עם כל הפטנטים - להעלות את מס הרכישה, להוריד". 

לדבריו, המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה. עוד לדבריו, "צריך לחשוב אולי על מס דירה שלישית. מערכות המחשב שלנו כבר מוכנות ומבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025". 

מס דירה שלישית

נזכיר כי מס דירה שלישית משנת 2016 שיזם ואושר בממשלה ובכנסת בתקופת שר האוצר לשעבר משה כחלון, כלל הסדר-מיסוי ייעודי שאמור היה למסות את בעליהן של יותר משתי דירות בהתאם לנוסחה שנקבעה בחוק (1% משווי הדירה). ואולם החקיקה בוטלה על ידי בג"ץ בשל פגמים שנפלו בהליך החקיקה. 

על פי נתוני רשות המסים, מספר "אספני הדירות", האנשים שבבעלותם שלוש דירות ויותר, עלה ב־40% מאז סוף 2018. כיום, 1.63 מיליון בני אדם בישראל מחזיקים בבעלותם דירה אחת; 290 אלף מחזיקים בבעלותם שתי דירות, ו־86 אלף מחזיקים בשלוש דירות ויותר. על הרקע הזה, בין היתר, אמר אהרונוביץ' כי "רשות המסים חושבת שצריך לבחון את החזרת מס דירה שלישית".

אהרונוביץ' התייחס גם לשיעורי המס על הכנסות מדירות ואמר כי "היום, המיסוי הנמוך שיש על דירה בנושא השכרה הוא תמריץ (לרכישת דירות להשקעה, א' ל"ו)".

כיום, לפי החוק, אדם שמשכיר דירה תמורת יותר 5,654 שקל לחודש מחויב לדווח עליה לרשות המסים ולשלם מס, באחד משני מסלולים: מס מופחת של 10% על ההכנסות כאשר הן נחשבות להכנסות פרטיות, או לכלול את ההכנסות במסגרת סך הכנסותיו ממקורות נוספים, ולשלם את המס השולי הנובע מכולן (מדרגות מס הכנסה), שיכול להגיע ל־50%. מתחת לרף שנקבע ההכנסה פטורה ממס. 

לעמדת מנהל רשות המסים, כתחליף למס רכישה יש למסות הכנסות משכירות, כמו כל אפיק השקעה אחר, במס רווחי הון בשיעור מס של 25%. "בואו נהפוך את הכול כך שלא תהיה הבחנה בין מניות בבורסה לבין לקנות דירה. בואו נעשה את שיעור המס על שכירות 25% כמו שיש על דיבידנד, כמו כשאתה קונה משרד. אם אתה בוחר להשקיע במשרד המינימום של 31% מס, אז אתה אומר אני משקיע דווקא במשרד מסיבות כלכליות.

אהרונוביץ' ציין כי העלאת או הורדת מס רכישה עבור דירות מגורים זה נושא של מדיניות דיור ולא מדיניות פיסקלית. "יורידו ל-6-5% מס זה יטיס את ההכנסות של רשות המסים. מה עושים בנושא של דירות מגורים זו מדיניות של ממשלת ישראל. אם נוריד נכניס עוד מיליארד שקל, מצד שני אני מבין את העובדה שזה מהווה כלי לכיוון התנהלות - כשהעלו את מס הרכישה זה הוריד את כמות המשקיעים". 

אהרונוביץ' אומנם הבהיר כי הוא "לא מתעסק בפוליטיקה", אך בכל זאת הוסיף המלצה לממשלה כשאמר: "שימו מס על השכירות כמו שצריך ותעזבו את מס הרכישה". לשאלה האם זה נכון להעלות את המס על שכר דירה, כאשר ברור שהתוספת תגולגל אל משכירי הדירות שיידרשו לשלם שכר דירה גבוה יותר, השיב אהרונוביץ': "אין ספק שאם נעלה את המס ל-25% אחוזים כנראה שחלק יתגלגל על השוכרים בטח באזורי הביקוש. אין מה לעשות מעבר". 

אהרונוביץ' נשאל האם הוא מבחין בהתאוששות במכירות הנדל"ן בשבועות האחרונים, עליה מדווחים יזמים רבים. לדבריו, "אין ספק שהיה גידול מאוד חד במכירות של הקבלנים, אבל זה עדיין לא חוזר למספרים של 2021 אלא של 2023. ובכל מקרה, אני עדיין לא רואה את זה כרגע בנתוני מס רכישה. אני מעריך ששם ההכנסות יהיו יותר נמוכות, בעיקר בגלל מבצעי 80:20 והחוק שמאפשר לקונים לדחות את המס עד לתשלום 50% מהדירה".

חובת דיווח על כל משכירי הדיור

בשנים האחרונות מנסים מנהלי רשות המסים ואגף תקציבים באוצר לייצר חובת דיווח על כל משכירי הדיור, כולל כאלה שלא מגיעים לסף של 5,654 שקל. ואולם, עד כה היוזמה נבלמה על ידי גורמים פוליטיים. לדברי אהרונוביץ'', "זה חלק ממה שמונח בוועדת כספים והחקיקה מחכה לחובת דיווח ממי שמקבל פטור. כרגע אין הסכמה בוועדת כספים, לפי מה שאנחנו יודעים".

גם מעל תקרת הפטור, לא כל בעלי הדירות מדווחים על הכנסותיהם לרשות המסים, ובמצטבר ככל הנראה נגרעים מקופת המדינה סכומי עתק. לממשלת ישראל אין בסיס מידע מהימן על שוק השכירות, ורשות המסים מתקשה לדעת כמה משכירי דירות חייבים במס, כמה משכירי דירות יש בכלל בארץ, וכמה מהם משלמים את המס הנדרש. לכן, שוק השכירויות הפך לכר פורה להעלמת הכנסות. 

הדרג הפוליטי מתנגד באופן שיטתי לחייב משקיעי נדל"ן בדיווח, יוזמות חקיקה בנושא ירדו מחוקי ההסדרים בשנים האחרונות, אך לדברי אהרונוביץ' הרשות בדרך לפתור את הבעיה. "לפי האמצעים הטכנולוגיים שלנו אני מעריך שנהיה בקרוב במקום שנדע מי מחזיק ביותר מדירה (ומשכיר אותה, א' ל"ו) אחת ונדע להגיע אליו", אמר. 

אהרונוביץ' נשאל גם על הירידה בהכנסות המדינה ממסים, ואמר כי "כש-2023 התחילה הייתה ירידה בהכנסות, בוודאי בעולם הנדל"ן, אך גם בעולמות אחרים בהם השקעות בהייטק. הסיבה העיקרית היא סביבת הריבית שהתחילה לעלות בערך באמצע 2022 והעלייה הגדולה באה לקראת 2023. כשרואים בגרפים מה שקרה בכל הפרמטרים של כלכלה ישראלית, 2022 הייתה שנה חריגה לטובה. בעקבות שנת 2020 ו-2021 שרק באמצע שלה החלה להתאושש מהקורונה.

"ואז הגיעה המלחמה, כבר היה עדכון בהכנסות המדינה כלפי מטה מבחינת הצפי אחרי שראו את שלושת הרבעונים הראשונים. בסופו של דבר, למרות שתחזיות המדינה עודכנו כלפי מטה, סיימנו את 2023 בעודף של 2 מיליארד שקל. ב-2024, ינואר-פברואר הסתיימו בעודף".

לדברי מנהל רשות המסים, "הרבעון השני של השנה ילמד אותנו כבר יותר טוב האם המשק יצליח לעבור את המהמורה הענקית הזו של 'חרבות ברזל', או שאנחנו במקום אחר".

פיצויים בגין נזקי המלחמה 

באשר לפיצויים בגין נזקי המלחמה אמר אהרונוביץ' כי "אנו צופים שהפיצוי יגיע ל-22 מיליארד שקל, הרוב נזק עקיף אבל גם נזק ישיר. כרגע זה עומד על בין 12-13 מיליארד שקל, כשחלק גדול מהפיצויים עוד לפנינו. 

אהרונוביץ' הסביר שבמשרד האוצר לא מחפשים פתרונות זמניים למילוי קופת המדינה. "אנחנו לא בעד ג'וקרים ואסביר למה: חברות הדירוג בעולם מסתכלות עלינו ומבינות שיש כאן מלחמה, ולכן יותר מעניין אותנו מה יקרה ב-2025. שנת 2024 זו שנה של הוצאות מאוד גדולות, ב-2026-2025 יש מסלול של הקטנת גרעון. מסתכלים עלינו דווקא איך נהיה ב-2026-2025". 

עוד כתבות

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"