חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית • מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" • המניה צונחת ביותר מ-80%

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר
עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הטיפול בתאי הגזע גמידה סל  אשר נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 45 מיליון דולר, הודיעה כי קרן Highbridge (הייברידג'), בעלת האג"ח העיקרית של החברה, צפויה לנצל את התקופה המאתגרת בה נמצאת החברה כדי להמיר אג"ח בהיקף של 75 מיליון דולר למניות, ולהפוך אותה לחברה פרטית. מניית החברה מתרסקת מעל 80% בנאסד"ק.

משקיעי ביומד הגיעו לישראל כדי להצהיר: אנחנו פתוחים לעסקים, למרות המצב 
מעבדת ענק סינית שנבנית מתחת לאדמה תנסה לפצח ראשונה את אחת מתעלומות היקום 

גמידה היא אחת מבין שתי אחזקות של חברת אלביט מדיקל שנסרחת בתל אביב. אלביט מדיקל מחזיקה בה 1.6%, ומנייתה של זו דווקא עולה 1.6% כעת, לשווי של כ22 מיליון שקל.

גמידה סל שנוסדה ב-1998 ופועלת מירושליים, עם פעילות שיווקית בארה"ב, הצליחה השנה לראשונה, אחרי שנים ארוכות של פיתוח, להביא לשוק מוצר ראשון שנועד לשפר את הקליטה של תרומת מערכת חיסונית חלופית (דם טבורי) בחולי סרטן. אולם, מועד השקת המוצר פגש שוק דל במזומנים, וקופת החברה הלכה והתדלדלה בעודה בונה את ערוצי השיווק שלה.

די מהר אחרי ההשקה היא הכריזה כי היא מחפשת שותף שיווקי או חלופה אסטרטגית, כלומר להימכר או למכור את המוצר, ואף נאלצה להקפיא פרוייקטי פיתוח בשלבים מוקדמים יותר שנראו אטרקטיביים, כדי לממן את פעילות השיווק של המוצר המוביל. אך לדברי מנכ"לית החברה אביגייל ג'נקינס היום עם פרסום ההודעה על המהלך, "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות". יש להניח כי הפסיחה של החברה על שני הסעיפים, כשהיא משווקת את המוצר עצמאית אבל מחפשת בפומבי קונה, לא תרמה להצלחת מאמצי השיווק.

מאז הנפקתה בנאסד"ק ידעה מניית החברה עליות וירידות חדות אך לסיכום התקופה, היא רשמה ירידה של 95% מאז הנפקתה עוד לפני הירידות של היום.

"אפשר להבין מדוע היא חייבת שינוי"

על פי ההסכם עם הייברידג', הקרן תמיר למניות אג"ח של גמידה שברשותה, בשווי של 75 מיליון דולר, וכן תספק לחברה השקעה שהיקף של עוד 30 מיליון דולר, והיא נערכת להשקיע בחברה סכומים נוספים אם היא בכל זאת תעמוד ביעדי ההשקה של המוצר.

בעקבות המהלך גמידה תהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של הייברידג' ומניות החברה הנותרות יבוטלו. בעלי המניות יהיו זכרים לזכויות מותנות הצלחה עד סכום של 27.5 מיליון דולר. בהינתן שהסיכוי להשיג את יעדי ההצלחה לא ברור, אפשר להבין מדוע החברה מתרסקת.

כחלק מהתהליך החברה תפטר 25% מכוח האדם שלה, שהם כמה עשרות עובדים. החברה תפסיק לפעול ממרכז הפיתוח בירושליים, אך תמשיך לנהל את מרכז היצור בקריית גת.

ג'נקינס מסרה כי "השינוי הזה יאפשר לגמידה להמשיך להיות עסק חי ולהביא את המוצר שלה למרכזי ההשתלה ולחולים". עד היום, היא ציינה, כ-24 מרכזי השתלות (מתוך כ-80 מרכזים עיקריים הפועלים בארה"ב) כבר נערכו לעבודה עם המוצר, וחברות ביטוח המכסות 90% מקהל היעד הרלוונטי הסכימו לשפות עבור השימוש במוצר".

"אלא שכל התהליך לוקח המון זמן, ועד כה החברה רשמה הכנסות רק מ-6 יחידות מושתלות ב-2023, ועוד 3 השנה. ההכנסות לשנת 2023 עמדו על 1.8 מיליון דולר בלבד. בהינתן שעלויות המו"פ שלה לבדן עמדו על 24.3 מיליון דולר, ועלויות השיווק עמדו על 44.6 מיליון דולר נוספים, אפשר להבין מדוע היא חייבת שינוי, למרות שבסוף דצמבר עוד היו בקופתה 46.6 מיליון דולר.