בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" • הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בהמשך לחשיפת גלובס השבוע קורא שר הפנים משה ארבל לראש הממשלה בנימין נתניהו לאפשר כניסת פועלים פלסטינים מיהודה ושומרון לישראל בצורה מסודרת. "אני קורא לכבודו, במיוחד בשעה זו נוכח המציאות הכלכלית והביטחונית המורכבת, לבחון את הסדרת כניסתם של פועלי בניין מיהודה ושומרון ואת תנאי הכניסה המתאימים לכך", כך במכתבו שנשלח אתמול (ד').

בענף הבנייה מודים: מספר השוהים הבלתי־חוקיים קפץ משמעותית 
מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים? 
מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות" 

השר ארבל מזכיר במכתבו את חשיפת גלובס כי מתחילת השנה נעצרו יותר מ־2,900 שוהים בלתי חוקיים בשטחי ישראל, רבים מהם באתרי הבנייה, וכן מאות מעסיקים, מסיעים ומלינים של שב"חים, וכותב: "גוברות ההערכות בענף הבנייה כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף בחודשים אלו".

"התוצאה חלמאית", הוא כותב. "אתרי בנייה רבים החליפו פועלי בניין בעלי אישור, שניתן לאחר בדיקת שב"כ בהתאם לתבחינים ובדיקות שונות, בפועלי בניין חסרי אישור, בהיעדר בקרה ופיקוח. זאת, דווקא בשעה קריטית מבחינה ביטחונית. המצב שנוצר היום מסוכן שבעתיים מהחלופה - הכנסת פועלים בצורה מבוקרת ובפיקוח - ופוגע במאמץ הלאומי להחזרת ענף הבניין לקדמותו ערב 7 באוקטובר".

בהתאם לכך קורא השר ארבל לראש הממשלה לבחון את הכנסת הפועלים בצורה מסודרת, "זאת כמובן בתיאום ביטחוני מלא עם השב"כ וגורמי הביטחון". עוד הוא מציע לעשות זאת תוך בחינה פרטנית של כל פועל שנכנס, תחת הגבלת גיל "וכיוצא בזה תנאים מהותיים שיבטיחו ביטחון מרבי לאזרחי המדינה".

"עלייה משמעותית במחירי הדיור בשנים הקרובות"

ארבל אף כותב על ההשלכות הצפויות על ענף הבנייה בשל המציאות הנוכחית והמחסור החמור בידיים עובודת מאז 7 באוקטובר: "איסור הכניסה המוחלט שהוטל על פועלי בניין מיהודה ושומרון הביא לעיכובים משמעותיים במסירת דירות חדשות ובהתחלות בנייה, הקפאת בנייה בפרויקטים רבים ופגיעה כלכלית משמעותית הן בקבלנים והן ברוכשי הדירות. אחת מההשלכות הצפויות למשבר זה היא עלייה משמעותית במחירי הדיור בשנים הקרובות בשל המחסור בדירות אשר יורגש זמן רב לאחר תום המלחמה וחזרה לשגרת העבודה בענף הבניין".

ארבל חותם את המכתב באומרו כי הפעילות מצד כלל משרדי הממשלה להביא עובדים זרים במקום הפועלים הפלסטינים "נתנה פירות ועליה להמשיך ולהתגבר, אך עד כה לא היה די בה להשבת המצב בענף לקדמותו".

נציין כי עד כה נכנסו לישראל רק כמה מאות עובדים זרים חדשים, רובם מהודו - וזאת למרות שחלפו כמעט שישה חודשים מאז החלה המלחמה. השבוע אמר מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן כי עד אפריל יוכלו להיכנס לארץ 4,000 עובדים זרים מהודו - אך ציין כי על אף שיוצר "מלאי" של עשרות אלפי עובדים פוטנציאליים להגעה לישראל (במסגרת תהליך המיונים המתבצע במדינות המקור של העובדים הזרים), הגורמים הרלוונטיים לא מביאים אותם לישראל בקצב מהיר מספיק.