גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@
הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

משבר גיוס החרדים הוא משבר המטרו של גוש דן. שני צדדים של אותו מטבע, שבעיקר מוכיח שאנחנו במשבר תשתיות ענק - לא רק של התחבורה שמקרטעת פה, אלא גם של יסודות המדינה שהוקמה לפני די זמן, הזדקנה והוזנחה. שני המחדלים כבשו השבוע את הכותרות. הראשון, חוק גיוס שינציח את השתמטות החרדים משירות צבאי. והשני, החרפת המאבק בשאלה מי יקדם סוף סוף את הקמת הרכבת התחתית בגוש דן (נת"ע, החברה הממשלתית שלא ממש מצטיינת בשנים האחרונות בהקמת שלושת קווי הרכבת הקלה, או חברה ממשלתית חדשה שתוקם יש מאין). בשני המקרים מדובר בהתנצחויות והתפתלויות סביב פרטים שהם בעיקר הסחת דעת מהעניין המרכזי: הדרישה האלמנטרית מהממשלה לשוויון בנטל ולתחבורה ראויה.

שאלות ותשובות | מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס
בלעדי | פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו
בלעדי | רשות החברות מקדמת: חברה חדשה לניהול פרויקט התשתיות הענק

אותה אוזלת יד שמאפשרת למגזר גדול וצומח שלא לשאת בנטל (ומממנת לו חינוך שמצדד בכך) היא שחונקת אותנו בפקקים. זאת, בשעה שלרוב המוחלט שחי כאן כבר ברור: מה שהיה לא יכול להימשך. בשני המקרים ממשיכים להנציח סטטוס קוו לא רלוונטי, שעבר בקושי כשהיינו מדינה קטנה ולא כזו של 10 מיליון איש. בשני המקרים, דרושים בעיקר פתרונות אמיצים ואמיתיים, במקום עוד פתרונות ישראבלוף - נתונים מסולפים ומרשימים בנוגע לגיוס החרדים, או תוספת מחלפים וכבישים שרק מגדילים את מספר המכוניות ומחריפים את בעיית הפקקים.

המטרו ייצור נזק אדיר

אבל צריך לומר את האמת: הסיכוי שנצא מהבוץ לא גדול במיוחד. מדינת ישראל, במבנה המשילות הנוכחי, לא יודעת להרים פרויקט מורכב ומסובך כמו גיוס חרדים, או להבדיל הקמת רכבת תחתית. הקונצנזוס הישראלי לא ממש רלוונטי. כמו שברור שסוגיית הגיוס תערער את יציבות הקואליציה כאן ועכשיו, גם המטרו ייצור נזק אדיר לטווח הקצר והבינוני: הפקעות של מאות בניינים לקו ולתחנות יהפכו לכתבות קורעות לב בטלוויזיה; סגירת רחובות מרכזיים לצורך עבודות יגרור כאב ראש אדיר לעסקים ולמשפחות. לא נפסיק לריב על העבודות בשבת (כי המכונה לא יכולה לעצור), על מיקום התחנות ועל העובדה שהמטרו מגיע רק עד פתח תקווה או רעננה, ולא נניח עד ראש העין ונתניה; ותסמכו על בעלי הקרקעות, שאמורים לשאת בחלק מהנטל בשל ההשבחה הגדולה שתנבע להם, שיצעקו שלהם זה עולה יותר ויגיעו עד לפוליטיקאים הבכירים ביותר. וכל זאת, בשביל פירות בטווח ארוך מאוד (לפחות חמש מערכות בחירות ארציות), מה שמסביר מצוין מדוע רק פוליטיקאי הזוי במיוחד ירצה לקפוץ לביצה הזו ולטפל בה.

הבשורה המעודדת היא שאין לנו באמת ברירה. אם לא נבקיע את שתי החומות הללו, אפשר לסגור את העסק. לפני הכול מוסרית (לא ייתכן שקבוצה מצומצמת תסחוב את הנטל הביטחוני על גבה, על אחת כמה וכמה אחרי 7.10) ופרקטית (בקרוב כולנו נעמוד בפקק ארוך). אבל כמובן שגם כלכלית - נוכח ההפסד האדיר למשק בגלל אי גיוס חרדים או להבדיל אי הקמת מטרו. השבוע כתב הממונה על אגף תקציבים יוגב גרדוס כי ההשפעה הכלכלית של הצעות משרד הביטחון לחוק הגיוס החרדי "מוערכת בעשור הקרוב בכ־104 מיליארד שקל".

באשר למטרו, בעבר הציגו במשרדי האוצר והתחבורה ניתוח לפיו "התועלות הישירות של המטרו בשנת 2040 נאמדות ב־18.5 מיליארד שקל והתועלות העקיפות ב־9.1 מיליארד שקל מדי שנה". לפי בנק ישראל, התוצר יגדל בעקבות המטרו ב־50 מיליארד שקל בשנה. במקביל, הכנסת המגזר החרדי לשוק העבודה בגיל מוקדם תגדיל את התוצר במיליארדים. כל מי שעיניו בראשו יודע שאין לנו פריבילגיה לוותר על זה.

השינוי מגיע מלמטה

ובכל הנוגע למטרו, אפשר גם להתעודד מכך שהשינוי מגיע מלמטה (מה שקשה לומר על הרחבת מעגל המתגייסים). לפני שבוע הופקדה תוכנית ענקית להתחדשות עירונית בעיר רמלה, הכוללת הקמת 3,670 דירות במקום 844 קיימות, במגדלים שיגיעו ל־25 קומות (כולל מגדל אחד למשרדים). מתכננת המחוז טלילה הראל הדגישה במפורש כי הצפיפות המתוכננת סבירה, "בגלל שהפרויקט צמוד לתחנת המטרו".

כמה ימים קודם לכן אושרו 6,094 דירות חדשות בלוד, לצד 147 אלף מ"ר לתעסוקה ומסחר במגדלים בני 30 קומות. גם בלוד, זה קרה בגלל "תחנת מטרו סמוכה". בפברואר אושרו 18,500 דירות בדרום גלילות, נוסף ל־1.1 מיליון מ"ר תעסוקה ומשרדים, שוב - רק בגלל הסמיכות למטרו. ואם רוצים סיום אופטימי: התנועה בשטח מוכרחה לאלץ את הממשלה להתעורר.

ואם כבר לבנות ולהרכיב מחדש, מוכרחים סוף סוף למצוא סטטוס קוו חדש גם לתחבורה הציבורית בשבת. זו סוגיה שמרכזת את כל המוקשים הטעונים במקום אחד: מדינה יהודית, עקרון השוויון, העובדה הפשוטה שרוב הציבור נוסע בשבת, וההבנה שהעתיד של כולנו נמצא בעיקר בנסיעות בתחב"צ. ושיהיה לנו בהצלחה.

כוכבי השבוע

מצוין עונש חמור למעסיקי שב"חים

גניבות כלי רכב, בעיקר מעבר לקו הירוק, נמשכות כמעט כסדרן בחודשים האחרונים. במקביל השבוע דיווחנו כי באתרי בנייה רבים חוזרים להעסיק פלסטינים ללא היתר, וכבר נעצרו כ-3,000 שב"חים. זו בעיקר הוכחה מתסכלת לכך שהמדינה לא מסוגלת לאכוף אפילו החלטות ביטחוניות. שמניעים כלכליים יותר חזקים אפילו משיקולי חיים.

הבשורה החשובה הגיעה בימים האחרונים ממשטרת ישראל, שסוף סוף הציגה שימוש בכלי הרתעה אפקטיביים. באופן חריג סגרה המשטרה למשך חודש שלם אתר בנייה ברחוב לילינבלום 22 בתל אביב, לאחר שבתחילת השבוע נמצאו בו חמישה שוהים פלשתינים בלתי חוקיים. לדברי המשטרה, החמישה גם ישנו שם בלילות. עד כמה הסגירה חריגה? לפי החוק, על פועל הרוג סוגרים אתר בנייה ליומיים. סגירה לחודש, אם תצליח המשטרה להוכיח שמדובר במגמה, בהחלט יכולה להביא את השינוי.

בלתי מספיק בשביל מה יש משכורת 

כשקוראים את הדוחות הכספיים של החברות הציבוריות, קל לחשוב שמנהלי החברות לא באמת אמורים לעבוד ביום יום. אחרת, לא ברור למה רבים כל כך נהנים ממענקים ומבונוסים אדירים, כאילו השכר החודשי המכובד לא נועד לתמרץ אותם לעשות את אותו דבר בדיוק.

בקבוצת עזריאלי למשל זימנו את בעלי המניות להתכנס בחודש מאי כדי לאשר למנכ"ל אייל חנקין, שנהנה מדמי ניהול של 389 אלף שקל בחודש, בונוס שנתי של 5.3 מיליון שקל. מדובר ב־13.5 פעמים עלות העסקת המנכ"ל, בשעה ש"מדיניות התגמול הנוכחית" מאפשרת לתת לו "רק" פי 9. כעת, הם מסבירים, נדרש בונוס שמן "בגין תרומתו המשמעותית למהלכים עסקיים חשובים". שלא יהיה ספק שאכן מדובר במנהל מוכשר, שמנצח על קבוצת נדל"ן ענקית. אבל אפשר להניח שישנם אפילו עובדים בקבוצת עזריאלי שחשבו שעל זה הוא מקבל שכר חודשי לא נמוך בכלל.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל