גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"האינדיקטור של וורן באפט" מאותת: אנחנו קרובים לבועה בוול סטריט, "המשקיעים משחקים באש"

סיטי גרופ: "מדד לבקוביץ הגיע לרמת 'אוטופיה'", אבל מדד הפחד לא מאותת על שינוי מגמה ● על איזה מניות שילם השבוע וורן באפט 370 מיליון דולר? ● מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית בארה"ב ירד ל-2.8%, כצפוי ● ג'רום פאוול: "התוצאות הן בהתאם למה שאנחנו רוצים לראות" ● מזרחי טפחות: "אי ההפתעה תומכת בתוואי הפד הנוכחי"

וורן באפט. "המשקיעים  משחקים באש" / צילום: Associated Press, Nati Harnik
וורן באפט. "המשקיעים משחקים באש" / צילום: Associated Press, Nati Harnik

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

21:20

בהתייחסותו למדד ה-PCE שהתפרסם היום בצהריים אמר ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב שהתוצאות הם "בהתאם למה שאנחנו רוצים לראות". פאוול הדגיש שוב שהאינפלציה היא "שביל מהמורות" בדרך של הבנק המרכזי אל אינפלציה של 2%.

"זה לא נמוך כמו הנתונים שקיבלנו במחצית השנייה של שנה שעברה, אבל זה ללא ספק מתיישר עם הציפיות שלנו".

"השאלה היא, האם אלו מהמורות בלבד או מעבר לכך? האם האינפלציה מתקררת לאט מידי בחודשים האחרונים?", פאוול שמר על אופטימיות לכך שהאינפלציה תרד, "אנחנו מצפים שהאינפלציה תרד, אבל אם לא, המדיניות המוניטרית שלנו תהיה שונה".

19:59

למרות שבוע שקט יחסית, וורן באפט היה עסוק. לפי הדיווח לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) בשבוע שעבר, החברה של באפט, ברקשייר האת'וויי  שילמה 258 מיליון דולר כדי לרכוש 8.9 מיליון מניות של Liberty SiriusXM, סידרה C, במחיר ממוצע של 29.06 דולר למניה. ברקשייר אף שילמה 110 מיליון דולר כדי לרכוש 3.8 מיליון מניות החברה מסדרה A במחיר של 29 דולר למניה, למניות אלה מתלוות גם זכויות הצבעה. 

בסך הכל רכשה ברקשייר 12.7 מיליון מניות ושילמה 368 מיליון דולר. SiriusXM היא חברה אמריקאית בתחום שידורי רדיו דרך לוויין. היא הוקמה בשנת 2008 תוך איחוד חברות Sirius Satellite Radio ו-XM Satellite Radio. 

מתחילת השנה השילה SiriusXM כ-30% משוויה ושווי השוק שלה הוא כ-9.6 מיליארד  דולר. ברקשייר עלתה ב-18%, הרבה יותר ממדד S&P 500 שעלה ב-10%. 

19:01

ב-2001 הטביע וורן באפט, בראיון ל-Furtune את המושג "Buffett Indicator", שהוא לדעתו האינדיקטור המדויק ביותר לגבי מצב השוק בכל רגע נתון. המדד הזה זינק בימים האחרונים לשיא של שנתיים.

המדד של באפט מחלק את שווי השוק של כל המניות שנסחרות בארה"ב בתוצר הגולמי של המדינה. כאשר המדד עומד על 70%, זה אומר שהמניות במחיר מציאה, כשזה עומד על 100%, התמחור הוגן, ב-200%, "המשקיעים משחקים באש". עכשיו, כפי שפורסם ב-CNN, המדד הזה עומד על 190%. בפעם האחרונה שהמדד הזה היה כה גבוה, 2002, ה-S&P 500 השיל 19% באותה שנה.

גם בבנק סיטיגרופ מזהים בעיה - אנליסטים המניות בבנק צופים לשינוי בראלי המניות וחושבים שזה אף יתרחב למניות הגנתיות יותר, בעיקר לאלה שמושפעות מהריבית. "עליית מחירי המניות עד כה העלתה את שווי השוק של החברות והיא מהווה מעין עול על הצמיחה הראלית המצופה מהחברות".

"מדד לבקוביץ הגיע לרמת 'אוטופיה'", הוסיפו. מדד לבקוביץ, על שמו של טוביאס לבקוביץ, האנליסט הראשי של הבנק, עוקב אחרי מספר רב של נתונים כולל חובות, מכירות בחסר ויחסי אופציות פוט-קול.

בסיטי ממליצים לתת משקל עודף למניות צמיחה למרות שהורידה את ההמלצה על מגזר הטכנולוגיה ל"משקל שוק", ובפרט את מניות התוכנה למעט מיקרוסופט  שנותרה ב"משקל יתר". לעומת זאת, מניות השבבים ובראשן אנבידה מדורגות ב"משקל שוק", ומניות החומרה, שאפל  ביניהן, מדורגת ב"משקל חסר".

מדד אחר שרבים מסתכלים עליו הוא מדד הפחד או מדד ה-VIX. זהו בעצם מדד המשקף את סטיית התקן הגלומה הממוצעת של אופציות סביב הכסף הנסחרות על ה-S&P500, וזה נמצא כבר תקופה ארוכה בין 11-16. לשם השוואה במרץ 2020, מועד התפרצות מגפת הקורונה עמד המדד על 75.

המשמעות של VIX בטווח הזה הוא שהביקוש לאופציות על מדד S&P 500 הוא נמוך, ומכאן שהשוק לא צופה מפולת בטווח הקצר, והמשמעות של היות מדד הפחד בטווח הזה כבר תקופה לא קצרה היא היעדר דינמיקה של שינוי כיוון, כלומר לא נרשמת עלייה בעסקאות גידור מפני ירידות.

17:50

בעוד רוב השווקים הפיננסים סגורים היום, מחיר הביטקוין נסחר הערב בירידה של כ-1% ועדיין מעל 70 אלף דולר, השבוע רשם המטבע הכי גדול בעולם בשווי שוק עלייה של כ-7%, בדומה למטבע אחר, האת'ריום. 

מרקוס טיילן, מנכ"ל חברת המחקר 10X העלה אתמול ציוץ בו הוא צופה שמחיר הביטקוין עשוי לעלות בעוד 12% בקרוב, טיילן מציין את העובדה שחודש אפריל הוא בדרך כלל חודש טוב למטבע, כך היה בשש מתוך עשר השנים האחרונות. 

16:22

התחלה חזקה לכלכלת קנדה - התוצר הגולמי המקומי עלה ב-0.6% בינואר, יותר מהצפי ויותר מהחודש הקודם, 0.4%. בסך הכל עמד התוצר על 2.22 טריליון דולר קנדי (1.63 טריליון דולר אמריקאי). בינואר בשנה שעברה עלה התוצר ב-0.9%. 

15:54

יוני פנינג אסטרטג עסקאות ראשי בחדר המסחר של מזרחי טפחות הגיב אחר הצהריים על פרסום מדד ה-PCE, "למרות הנתון הנמוך מהצפי, הוא עדיין גבולי קצת, ומספיק כדי לדחוף מעלה את האינפלציה השנתית של ה-PCE לרמה של 2.5%. זו הפעם הראשונה מזה חמישה חודשים שהאינפלציה השנתית ב-PCE עולה. ועדיין ניכר כי בדומה לאינפלציה של ה-CPI, אשר פורסמה לפני כשבועיים, עליית מחירי השירותים מתקזזת במידה רבה עם הירידה במחירי המוצרים הסחירים, והתמתנות מחירי הדיור".

"בפרט", מוסיף פנינג, "בעוד שיו"ר הפד הצביע בהודעת הריבית האחרונה על כוונות להתחיל להוריד את הריבית ביוני, היכולת להשתכנע שאכן האינפלציה יורדת לכיוון היעד, היא קריטית לעניין הזה. ובשורה התחתונה, אי ההפתעה פה תומכת להערכתנו בתוואי הפד הנוכחי. עם זאת, במבט קדימה, מחירי הדלק בתחנה בארה"ב, המתואמים מאוד עם האינפלציה הכוללת, המשיכו לעלות בתחילת מרץ, והתייצבו במהלך השבוע האחרון על מעט מעל ל-3.5 דולר לגלון. ההשפעה של העלייה הזו עשויה להיות מהותית על המדד הבא. אז יש פה עוד מהמורה אחת לפחות לעבור, לפני התגבשות של הציפיות להורדה ביוני".

15:33

לפני דקות אחדות פורסם בארה"ב מדד ה-PCE, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפדרל ריזרב וזה עמד על 2.8% בחישוב שנתי, כצפוי ופחות מהמדד שנרשם בחודש הקודם, 2.9%.  ליבת ההוצאה הפרטית החודשית, שמוציאה את מחירי המזון והאנרגיה, עלתה ב-0.3% בחישוב חודשי בפברואר, ירידה מ-0.5% שנרשמה בחודש הקודם. 

מדד ה-PCE שכולל את מחירי המזון והאנרגיה התנודתיים עמד על 0.3% החודש, פחות מהצפי ו-2.5% בחישוב שנתי, כצפוי. 

12:55

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט.

ביממה האחרונה נחלש הביטקוין בכ-1%, ומחיר יחידה עומד על 69.77 אלף דולר. מטבע האית'ר מאבד כ-1.4%, והוא נסחר סביב ה-3,530 דולר למטבע.

אתמול נסגר הרבעון הראשון של השנה בוול סטריט. מניית מיקרוסופט  סיימה את הרבעון עם עליה 13.4%,  אפל  איבדה 7%.6 מתחילת השנה,  אלפאבית  הוסיפה 9%,  אמזון  טיפסה ברבעון ב-20.3%, מניית השבבים אינטל  ירדה באותה תקופה ב-7.6%, AMD  עלתה ב-30%. 

10:00

בורסות אסיה ננעלו בעליות. מדד הניקיי בטוקיו עלה ב-0.4%, והתאושש מעט מהנפילה של 1.5% אתמול. מדד שנגחאי עלה ב-1%, מדד שנזן הוסיף 0.4%, ומדד הקוספי הדרום קוריאני ננעל ברמות הבסיס.  

מניית ניסאן זינקה ב-1.8% בטוקיו, מיצובישי מוטורס הוסיפה 2.1%.

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט.

7:30

באסיה, הניקיי נסחר הבוקר בעלייה של 0.3%, מדד שנגחאי עולה ב-0.5%, מדד שנזן יורד ב-0.2%, ומדד הקוספי הדרום קוריאני נסחר ברמות הבסיס. 

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט.

מחירי הנפט הגולמי עולים בכ-2.2%, ומחיר חבית נפט אמריקאי עומד על 83.1 דולר.

הזהב נסחר במחירי שיא. עם זינוק של 1.9%, אונקיית זהב למסירה מיידית (ספוט) נסחרת כעת סביב ה-2,255 דולר. בכך, סוגר הזהב את החודש הטוב ביותר מאז יולי 2020. מתחילת מרץ זינק הזהב ב-9.8%.

הראלי בביטקוין נמשך. ביממה האחרונה הוסיף מטבע הקריפטו הפופולרי 1.2%, ומחיר יחידה עומד על 70.5 אלף דולר. מטבע האית'ר מוסיף כ-1.9%, והוא נסחר סביב ה-3,580 דולר למטבע.

אמש בוול סטריט, ננעל יום המסחר האחרון לרבעון הראשון של 2024 במגמה מעורבת. מדד ה-S&P 500 עלה ב-0.1% ושבר שוב, בפעם ה-23 מאז תחילת השנה את שיאו, גם מדד דאו ג'ונס עלה ב-0.1% ושבר שיא, מדד נאסד"ק ירד ב-0.1%.

בסיכום רבעוני, S&P 500 עלה בכ-10% וזהו הרבעון הראשון הטוב ביותר של המדד מאז 2019, דאו ג'ונס עלה באותה תקופה בכ-6% ונאסד"ק בכ-9%.

מניית השבבים אנבידיה, ננעלה אמש ללא שינוי משמעותי, בחודש מרץ עלתה המניה ב-9.8%, וברבעון הראשון של 2024 היא השלימה זינוק של 87.6%.

עוד כתבות

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט