גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מה שטוב לאירופה טוב לישראל"? רק בתנאי שאתם יבואנים

משרדי הכלכלה והבריאות מובילים רפורמה מקיפה, שתקל על יבוא שורת מוצרים לישראל ● אבל יצרנים מקומיים נותרו עם רגולציה מכבידה, שרחוקה מאוד מאירופה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בעוד שמשרדי הכלכלה, הבריאות והאנרגיה שואפים להסתנכרן עם הרגולציה האירופית כלפי יבואנים, תחת הסיסמה "מה שטוב לאירופה טוב לישראל", היצרנים המקומיים פועלים תחת רגולציה ישראלית ייחודית.

החלטה דרמטית של בית הדין לעבודה: בוטל המינוי של רשם הפטנטים החדש
הבית שלך בבארי נשרף כליל? זה הפיצוי המביך שתקבל מהמדינה  

במוקד נמצאת שורת חסמים ביורוקרטיים משמעותיים, ובראשם אלו הבריאותיים, שמקשים על היצרנים הישראלים. באירופה העניינים מסובכים פחות, והתוצאה היא פריון גבוה יותר, רווחיות גבוהה יותר ומחירים נמוכים יותר לצרכנים.

במשרד הבריאות, שאחראי על חלק נכבד מהרגולציה, מוכנים לבצע שינויים מרחיקי לכת, אבל רק בעוד כשנתיים וחצי. הנה כמה דוגמאות שמסבכות את היצרנים, וגם תורמות לעובדה שהצרכן משלם יותר.

1יבואן מול יצרן מזון מקומי

חלק מהמנגנון ליישום רפורמת היבוא על בסיס תקינה אירופית הוא מיסוד מעמדו של "היבואן הנאות", שיקבל הקלות נרחבות ויתאפשר לו לייבא על סמך הוכחת שיווק באירופה, תוך הצהרות מצד הספק שלו.

אך מעמד דומה טרם נוצר עבור היצרנים הישראלים, ובשל קיבולת עבודה נמוכה יחסית במשרד הבריאות, התהליך עלול להימשך מעל שנתיים.

אביב חצבני, יו"ר איגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים, אומר ש"כשאני אגיש את הטופסולוגיה לשירות המזון של משרד הבריאות, אצטרך להמתין 30 יום לתשובה. אבל היבואן יכול להסתפק בהצהרה בלבד והוא לא ייבדק אקטיבית".

פער נוסף הוא ברמת הסנקציה. אם למשל מתגלה בעיה במוצר מיובא, למרות שהוא אמור לעמוד בתקינה האירופית, היבואן יקבל בשלב הראשון התרעה. אבל היצרן המקומי יתמודד עם עיצום כספי מיידי.

"כבר היום יש חובה בחוק ליצרנים לבצע מנגנון ניהול סיכונים בייצור, בכל הנוגע למוצרים מהחי, וב-2026 היא תורחב לכל סוגי המזון", אומר עו"ד איתן צפריר, מומחה לרגולציה בתחום המזון ושותף במשרד עורכי דין פירון. "לא ממש מציעים ליצרנים המקומיים הקלות רגולטוריות בהתאם".

2יצרן מקומי מתמודד מול שני משרדי ממשלה לפחות

פער רגולטורי נוסף נוגע לחומרי הדברה בגידולים חקלאיים. ישנם חומרים שמותרים בישראל ואסורים באירופה, ולהיפך. משרד הבריאות שואף לאמץ את הרגולציה האירופית, המחמירה יותר ברוב המקרים, בעוד שמשרד החקלאות מנסה להגן על החקלאות הישראלית ולהישאר עם הרגולציה הייחודית הקיימת.

אך בעוד שמשרד החקלאות מפקח על התוצרת החקלאית כחומר גלם, משרד הבריאות מפקח על המוצר הסופי. באיחוד האירופי המצב הוא שיש רשות מזון אחודה שאחראית על כלל שלבי ייצור המזון, שמונעת הוראות סותרות של רגולטורים שונים.

בעיה נוספת היא בפערים בנושא ההתגוננות מפני חיידק הליסטריה, שלגביו משרד הבריאות דורש עוד זמן והכנות. "קח מפעל בשר", אומר חצבני. "באירופה יש דירקטיבה שאם מוצר עובר טיפול בחום במפעל באירופה, יש תקרה של כמות מינימלית מותרת של ליסטריה, אבל בארץ משרד הבריאות דורש שהכמות תהיה בדיוק אפס. זו התאמה שאפשר לבצע מהיום למחר".

במשרד הבריאות משיבים, כי "באירופה נהוגה זה שנים מערכת לניהול סיכונים (HACCP). על כן, במטרה לאמץ את הרגולציה האירופית לעניין ליסטריה, נדרש פרק זמן להיערכות תעשיית המזון ומשווקי המזון לביסוס ניהול סיכונים עצמי".

3באירופה מייצרים מסביב לשעון, בישראל זה מסובך

פער נוסף נוגע לסוגיית השבת. עו"ד אליסף אוחיון מסביר ש"החוק אוסר על העסקת יהודים בשבת, אלא בכפוף להיתר פרטני משר העבודה - שניתן במקרים חריגים ומעטים בלבד, בענפים מסוימים כמו מקומות בילוי.

עו"ד מרים קליינברגר-אתר, שותפה וראשת מחלקת דיני עבודה במשרד EBN ארדינסט, בן נתן, טולידאנו, אומרת כי "החוק שואף כי יהיה יום מנוחה אחיד לכולם, ויש בכך אלמנט דתי ופטרוני שנועד להגן על העובד, ואינו מתיר לו לוותר על כך".

ההשפעה של זה, לדברי גורם בתחום הרגולציה, היא ש"באירופה, קווי הייצור יכולים לעבוד 24 שעות, 7 ימים בשבוע. אפשר לעבוד בכל יום, והעובד יקבל חופש ביום אחר. אבל בישראל, קווי הייצור מושבתים בכל שבוע למשך 36 שעות. ההדלקה המחודשת שלהם בצאת השבת היא יקרה מאוד, והאלטרנטיבה היא לגייס במיוחד עובדים לא יהודים רק כדי שיהיה אפשר לייצר בשבת".

4הארנונה בישראל יקרה יותר

גם המיסוי העירוני בישראל גבוה ביחס לאירופה. על פי מחקר של חברת הייעוץ גיזה זינגר אבן, מפעל של 1,000 מ"ר ישלם 27.97 דולר למ"ר בממוצע באיחוד האירופי, 30.45 דולר למ"ר בממוצע בארה"ב, אך לא פחות מ-39.23 דולר למ"ר בממוצע ישראל. כלומר, המיסוי העירוני שהיצרנים משלמים בישראל גבוה בין 30% ל-40% מאשר באירופה, מה שמתגלגל באופן ישיר למחירי המוצרים.

תגובות

ממשרד הבריאות נמסר כי "המשרד מוביל רפורמה משמעותית בתחום המזון תוך אימוץ חקיקה אירופית, במטרה לייצר תנאים אופטימליים לייבוא מזון לישראל וכן, לתת ודאות רגולטורית גם לתעשייה הישראלית תוך שמירה על בריאות הציבור. באירופה נהוגה מערכת לניהול סיכונים מזה שנים (HACCP), על כן, במטרה לאמץ את הרגולציה האירופית לעניין ליסטריה, נדרש פרק זמן להיערכות תעשיית המזון ומשווקי המזון לביסוס בקרה עצמית וניהול סיכונים עצמי, זאת לצד היערכות רגולטורית של פיתוח יכולת מעבדתית לזהות את השיעור המדויק של ליסטריה במזון. כפי שצוין בתזכיר החוק, היעד להשוואת הרגולציה הוא בסוף שנת 2026.

בשנה שעברה אומצו עקרונות הרגולציה האירופית לעניין שאריות חומרי הדברה במזון. במטרה לשמור על בריאות הציבור, תומך משרד הבריאות בעדכון הרישום של שאריות חומרי הדברה באופן שיתאים לרגולציה האירופית. הנושא נמצא בדיונים מול משרד החקלאות. כחלק מהמשך יישום הרפורמה, מקדם המשרד רגולציה אחידה הן על הייבוא והן על הייצור המקומי".

במשרד הכלכלה אומרים בתגובה, כי רפורמת היבוא מחייבת התאמות ושינויים של מגוון רגולטורים. המשרד מודע לפערים ופועל יחד עם המשרדים על מנת לצמצם אותם.

ממשרד החקלאות נמסר, שאימוץ תקינה אירופית לא יכסה את כל השימושים הנחוצים בחומרי הדברה, ויביא לאלפי תקנים מיותרים. המשרד פועל מול משרד הבריאות להגיע להסכמות על התקינה הבינ"ל.

עוד כתבות

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגאופוליטי?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' טוען כי הורדת דירוג האשראי של ישראל נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

משפחות החטופים חוסמות כרגע את איילון דרום וקוראות: ''למה הם עדיין בעזה ?!'' על רקע העסקה המתגבשת / צילום: אדר אייל Adar Eyal

משפחות חטופים חסמו את איילון, אישה שזרקה עליהם ביצים נעצרה

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • בזמן שבישראל ממתינים לתשובת חמאס: באל-מיאדין מדווחים על מתווה העסקה שהוצגה • מקורות פלסטינים: מחבל מרכזי בגדוד טולכרם נורה למוות בידי המנגנונים של הרשות • הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • עדכונים בולטים

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם