המדד שקפץ, המניה שכיכבה וההיסטוריה שמגלה - זה מה שצפוי ברבעון הבא בשווקים

בישראל, בארה"ב ובאירופה, הרבעון הראשון של השנה מסתיים בסימן של שיאים בשוקי המניות • אבל העליות מביאות איתם גם תמחור יקר יותר, וסיכון לתנודתיות גבוהה. המומחים מעריכים: איך תיראה המשך השנה • וגם: 5 המניות המובילות בתל אביב

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

הרבעון הראשון של שנת 2024 מסתכם באופוריה בשווקים, גם בארץ וגם בחו"ל. בוול סטריט ובאירופה המדדים המובילים נסחרים ברמות שיא כל הזמנים, והבורסה בתל אביב רחוקה רק כ־3% מהשיא הנחשק למרות המלחמה והורדת דירוג האשראי של המדינה מצד חברת מוד'יס.

מדד תל אביב 35 עלה ברבעון האחרון ביותר מ־7%, מדד הדגל האמריקאי S&P 500 זינק ב־11%, מדד נאסד"ק 100 מוטה הטכנולוגיה קפץ ב־10% וכך גם מדד הדאקס הגרמני. מעל כולם בלט המדד היפני המוביל, הניקיי, שהשלים בין ינואר למרץ השנה עלייה של 21%.

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה
מאחורי הקלעים של הטרנד ב־500 S&P: הטעויות שכדאי להימנע מהן
WSJ | מה למדתי מפרופ' כהנמן: הפסיכולוג שהפך את עולם ההשקעות על ראשו 

1התמחור יקר מדי?

העליות הגדולות, כמנהגן, מביאות איתן גם תמחורים יותר יקרים. עד כמה? מדד ה־S&P 500 נסחר כיום במכפיל רווח של כמעט 24, כלומר יידרשו 24 שנים כדי שההשקעה "תחזיר את עצמה". המכפיל ההיסטורי, לשם ההשוואה, עומד על הרבה פחות מכך, בין 16 ל־17. הנתון הזה מחלק את המשקיעים לשניים: אלה שסבורים שהבורסות הפכו ליקרות מידי, וממתינים כעת לנפילה בשווקים, ואלה שמחזיקים באופטימיות שהולכת וגוברת.

מומחים עמם שוחחנו מזהירים בעיקר מפני תנודתיות. "משקיעים צריכים להבין שפתאום המדד יכול לרדת ב־5% בשבוע מסוים וצריכים לדעת לספוג את זה", אומרת רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים. לדבריה, התנודתיות נובעת מהזינוק במניות ענקיות הטכנולוגיה שהביא אותן למשקל גדול במיוחד במדדים הגדולים. היא מעריכה שהתנודתיות הזו לא תחלוף בזמן הקרוב אך מציינת ש"גם כשיגיעו ירידות לא צריך לעשות מהלכים קיצוניים'".

2בארץ המומחים אופטימיים יותר

לאן הולכים מכאן? בג'פריס חוששים שבמחצית השנייה של השנה יכולות להגיע ירידות. נתונים היסטוריים של חברת הייעוץ CFRA נותנים גיבוי לתחזית הזו. מאז שנת 1945 מדד S&P 500 סיכם רבעון ראשון עם תשואה גבוהה מ־10% רק 15 פעמים. ב־13 פעמים מתוכן, הגיעו אחר כך ירידות של 5% ומעלה.

עם זאת, בישראל המומחים נשמעים אופטימיים יותר, גם לגבי הבורסה המקומית, וגם לגבי וול סטריט. אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב, מעריך כי שוקי המניות "יכולים לחפש סיבות להוציא קצת אוויר חם, וזה אפילו בריא", אבל מרגיע, "לא נראה שאנחנו עומדים כעת על קצה הצוק. תמיד יש אפשרות כזו, שפתאום תהיה פשיטת רגל של בנקים אזוריים או בעיות בתחום הנדל"ן המסחרי, אבל זה לא התרחיש המרכזי. התרחיש המרכזי הוא עדיין ירידת ריבית בארה"ב בהמשך השנה".

3ת"א מתקרבת לשיא, מי בפסגה?

בשבועות האחרונים האופטימיות מוול סטריט זלגה לשוק המקומי. מדד תל אביב 35 נושק לשיא כל הזמנים, ובחודש האחרון אף הציג תשואה גבוהה במעט על זו של S&P 500 (3.2% מול 3.1%). רשימת המניות המצטיינות של הרבעון האחרון מציגה בעיקר פיזור בין הסקטורים השונים. בין חמש המניות המובילות במדד תל אביב 125 ישנה נציגות לחברות מתחומי הנדל"ן, IT, קמעונות, אנרגיה וטכנולוגיה.

בצמרת התשואות נמצאת חברת ההתחדשות העירונית אאורה , של יעקב אטרקצ'י שמנייתה זינקה ברבעון בכ־52%. אחריה התברגה מניית ערד  השקעות שעלתה בכ־50%. חברת ההחזקות בשליטת שלמה איזנברג, שפיצלה לאחרונה את פעילות הנדל"ן שלה (ישרס) לחברה נפרדת ונותרה עם החזקתה במלם תים, הפועלת בתחום טכנולוגיות המידע.

במקום השלישי ניצבת הקמעונאית הגדולה בישראל, שופרסל , שמנייתה עלתה ברבעון האחרון ב־50%. את עיקר הזינוק אפשר לייחס להעברת השליטה בחברה לידי האחים שלומי ויוסי אמיר. השניים רכשו כמעט 25% מהחברה והדיחו את היו"ר איציק אברכהן ואת המנכ"ל אורי וטרמן.

את המקום הרביעי מאיישת תמר פטרוליום  שזינקה ב־46% ברבעון, בעיקר על רקע מהלך רכישה שבוצע במאגר הגז תמר שבו היא מחזיקה ע"י בעל המניות הגדול בחברה, אהרן פרנקל. ובמקום החמישי עומדת מניית השנה של תל אביב נקסט ויז'ן  (עלייה של 45%) - חברת המצלמות לרחפנים וכטב"מים שהמשיכה ליהנות מהביקוש העולה למוצריה על רקע המלחמות באוקראינה ובעזה.

4איך יגיב השוק לפיץ', אם בכלל

גם כיום, בעיצומה של מלחמה מתמשכת, אחרי הורדת דירוג אחת של המדינה, ורגע לפני הודעת דירוג נוספת, של סוכנות האשראי פיץ', הכלכלנים אופטימיים לגבי ישראל. רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות: "משקיעים חששו לפני הורדת הדירוג של מודי'ס, אבל לאחריה הגיעו עליות כי המשקיעים הפנימו את המסרים החיוביים יותר. הדוח עצמו הזכיר שישראל היא כלכלה חזקה, עם גישה טובה לשווקים הבינלאומיים, שוק עבודה חזק ומדיניות מוניטרית טובה, והיום גם יש תקציב מדינה שבנק ישראל סמך את ידו עליו וזה מסביר גם את העליות כי המשקיעים הזרים אולי חשבו שזו נקודת כניסה טובה.

"מאז הדוח של מוד'יס לא היו אירועים גרועים יותר אלא להיפך, כך שהורדת דירוג גם מצד פיץ' ו־S&P אולי מתומחרת בשוק ואולי נראה אפילו עוד השפעה לטובה על השוק".

זבז'ינסקי ממיטב סבור גם הוא שייתכן שהמשקיעים יתעלמו מהדוחות של חברות הדירוג "כי זה לא שכולם יגידו 'וואו הנה יש עוד סיכון שהשוק לא חשב עליו'". עם זאת הוא פחות שורי לגבי השוק המקומי: "מבחינה אובייקטיבית הסיכון של ישראל עלה והמלחמה לא נגמרה. כן רואים התאוששות בכלכלה הישראלית, אבל כשהמלחמה עדיין ממשיכה לא בטוח שההתאוששות תלך כל כך רחוק כל עוד המלחמה לא מאחורינו והגירעון הרבה יותר גדול. אז הגישה שלי לגבי ישראל זהירה יותר מאשר לגבי חו"ל. הבורסה שלנו יותר זולה מחו"ל אבל היא יכולה להישאר יותר זולה גם לאורך זמן".

5מה המומחים ממליצים לעשות?

איך המשקיעים צריכים לנהוג בשוק יקר, תנודתי ועמוס בחוסר ודאות? אלגריסי מהפועלים אומרת כי "משקיעים שרוצים לפזר את הסיכון, ליצור תיק מאוזן ולהקטין תנודתיות יכולים לשלב תחומים נוספים מעבר לטכנולוגיה, כמו פארמה, תשתיות ופיננסים, שהם יותר יציבים". ועדיין, גם בתמחור היוקרתי של היום, היא ממליצה לשמור על משקל גבוה יחסית של מניות טכנולוגיה בתיק, "כ־40%, לפחות, אך חשוב גם לתת משקל לענפים יותר מסורתיים שיש להם צמיחה טובה, כאלה שצומחים יחד עם השוק האמריקאי".