הנגיד אמר שהדירוג האמיתי של ישראל הוא BBB. מה הכוונה?

פרופסור אמיר ירון ציין השבוע לצד פרסום הדוח השנתי של בנק ישראל, כי דירוג האשראי בישראל מתומחר בעולם לפי דירוג של BBB, למה הוא התכוון? • 3 נקודות

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון התייחס השבוע, במהלך פרסום הדוח השנתי של הבנק, לדירוג האשראי של המדינה. לדבריו, למרות שרק מודי'ס הודיעה על הורדת דירוג האשראי, הוא הבהיר כי ישראל מתומחרת בעולם לפי דירוג אשראי של BBB. מה המשמעות?

הנגיד: הדירוג בפועל משקף לישראל דירוג של טריפל B 
הסיכון עלה, המוסדיים נעלמו והבנקים דומיננטיים מתמיד בשוק האשראי 

1דירוג האשראי של ישראל מתייחס ליכולת של המדינה לעמוד בהתחייבויות החוב שהיא מגייסת. ככל שדירוג המדינה יותר גבוה, כך הסיכונים נמוכים יותר והתשואה הנדרשת בשוק לחוב נמוך יותר.

2דירוג החוב הרשמי של ישראל אצל חברות דירוג האשראי עדיין נמצא ברמה שנחשבת גבוהה ביחס למדינות אחרות. טרם המלחמה האחרונה, ישראל מעולם לא חוותה הורדת דירוג וגיוס החוב שלה היה זול ביותר.

3 מאז פרוץ המלחמה פרמיית הסיכון של ישראל קפצה. למרות זאת, וחרף העובדה שמודי'ס הפחיתה בדרגה אחת את הציון של ישראל, המדינה עדיין נהנית באופן יחסי מדירוגים גבוהים מצד החברות. בשוק עצמו לעומת זאת, המצב שונה. אם המדינה רוצה לגייס חוב בחו"ל, היא נאלצת כיום לשלם ריבית דומה למדינות כמו הונגריה, מקסיקו ופרו.