שלוש קרנות ישקיעו בסטארט-אפים צעירים שנפגעו במלחמה

קרן רש"י, קרן יק"א וקרן ההון סיכון SIBF משיקות מיזם משותף להשקעה במיזמים עם מחויבות להשפעה חברתית, בהיקף של כמה מיליוני דולרים • יוזמי המהלך: "המטרה היא לתת תנופה עסקית"

אור בן שושן שותף ומנהל בקרן SIBF / צילום: מורג ביטן
אור בן שושן שותף ומנהל בקרן SIBF / צילום: מורג ביטן

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

קרן רש"י, קרן יק"א וקרן ההון סיכון SIBF משיקות מיזם משותף להשקעה בסטארט־אפים טכנולוגיים המחויבים להשפעה חברתית. השותפות ישקיעו עד 140 אלף דולר בכל מיזם.

הדגש במיזם הוא על סטארט־אפים צעירים הנמצאים בשלבי הסיד. תנאי הסף והקריטריונים להצטרפות למיזם כוללים את היותה של החברה רשומה בישראל, עיקר העיסוק שלה צריך להיות בתחומי האימפקט, סבב הגיוס הרלוונטי יכלול משקיעים נוספים, לחברה יש פוטנציאל לצמיחה ולגדילה משמעותיים, ועליה להגיש תוכנית עסקית שתיבחן בהיבט פוטנציאל עסקי משמעותי, פוטנציאל השקעה וההשפעה החברתית.

ישראל מתגייסת | המסר של המנטור העסקי למנהלים הישראלים: "תנו דוגמה אישית והשראה" 
ישראל מתגייסת | מיצג המשחזר את מסיבת נובה ברעים מגיע לניו יורק
ישראל מתגייסת | מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

בנוסף, אם החברה קיבלה תמיכה מהרשות לחדשנות, יש לה הוכחת היתכנות ראשונית (POC) או פטנט רשום - הדבר יהווה יתרון בקבלת ההחלטה.

הרציונל מאחורי המהלך מוסבר בכך שהשקעות אימפקט הן כלי אפקטיבי לקידום מוביליות חברתית, ואמצעי לחיזוק החוסן הישראלי. בשלב ראשון מדובר בכ-4 מיליון דולר, והמטרה היא לצרף קרנות נוספות על מנת להגדיל את ההשקעה.

"לחזק את חוסן האקוסיסטם"

קרן SIBF מתמחה בהשקעות בחברות המתמקדות באנרגיה מתחדשת, פודטק, בריאות או אגרוטק, ובטכנולוגיות המיועדות לייעל מפעלי תעשייה - והיא מלווה את החברות עד סבבי הגיוס המתקדמים. עד כה השקיעה הקרן ב־38 חברות טכנולוגיה, בשווי שנע בין מיליוני דולרים בודדים ל־20 מיליון דולר בחברה.

ליווי החברות שייבחרו (טרם הוחלט מה יהיה מספרן) יתבצע על ידי צוות של SIBF, ויהיה מבוסס על אסטרטגיית Go to Market. בין היתר מדובר בפיתוח עסקי, פיתוח המוצר, הטמעתו בקרב קהלי יעד פוטנציאליים וסיוע בסבבי הגיוס הבאים.

לדברי אור בן שושן שותף ומנהל בקרן, "ההחלטה להשיק את המיזם המשותף להשקעה בסטארט־אפים במיוחד באזורי הצפון ועוטף ישראל, נובעת מהרצון לחזק חברות צעירות שנפגעו מה־7 באוקטובר ובתקופת מלחמת חרבות ברזל. השקעה כזו בחברות הצעירות יכולה לתת להן את התנופה העסקית כדי להצליח".

המהלך הנוכחי, מסביר בן שושן, נועד "לחזק את החוסן של האקוסיסטם הישראלי, שהוא השוק השני בבשלותו בעולם אחרי הסיליקון ואלי. טכנולוגיה ישראלית תמיד הייתה בחזית החדשנות העולמית, ולמרות כל האתגרים, אנחנו מאמינים שתמשיך להביא לעולם יזמות נפלאה".

קרן רש"י עוסקת זה 40 שנה בעשייה חברתית לקידום שוויון הזדמנויות בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית, בתחומי חינוך, תעסוקה ומשפחה. קרן יק"א היא קרן פילנטרופית מיסודו של הברון הירש, המקדמת את הפיתוח הכפרי בגליל, הנגב והערבה.

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

עוגן

עוגן, גוף אשראי חברתי ללא מטרות רווח, משיק קרן הלוואות של 30 מיליון שקל לעסקים קטנים בבעלות משרתי מילואים. המהלך מתבצע בשיתוף קרן אריסון, יונתן בנדהיים, מנכ"ל פיברו ישראל, עמותת החמ"ל האזרחי, עיריית שדרות ופלטפורמת התרומות JGive.

קרן המילואים החדשה מצטרפת לקרנות החירום שהשיק עוגן בעקבות המלחמה עבור משקי בית, עסקים קטנים ועמותות. מאז פרוץ המלחמה גייסו קרנות החירום תרומות בהיקף של כ-200 מיליון שקל. בעוגן מעריכים כי כ-30 אלף בעלי עסקים קטנים ועצמאים שירתו במילואים מאז פרוץ המלחמה. הקרן החדשה תעניק להם הלוואות של עד 650 אלף שקל, בריבית נמוכה של פריים מינוס 2% בפריסה לחמש שנים.

עצמאי או בעל עסק קטן יוכל לקבל הלוואה מקרן המילואים של עוגן, בתנאי שהשלים שירות מילואים של חודש ימים לפחות מאז פרוץ המלחמה. להלוואה במסלול המילואים זכאים עסקים בעלי ותק של שנה ומעלה, עם מחזור שנתי מקסימלי של 20 מיליון שקל. עוגן מאפשר ללווים במסלול זה תקופת גרייס (דחיית החזר) של עד שלושה חודשים בתשלומי ההלוואה.

בנוסף מציע עוגן למוטבים במסלול המילואים שירותי ליווי עסקי ללא עלות, הניתנים בהתנדבות מלאה על ידי כ-1,300 מנטורים שהם מנהלים מנוסים מכל מגזרי המשק.

ביגה

בכירי ועובדי רשת ביגה ומפעל ביגה חילקו ארוחות בריאות ומאפים טריים לגדודי צה"ל בצפון ובדרום. היוזמה החלה בשלוש לפנות בוקר, כאשר כ-70 עובדים התייצבו במפעל ביגה בחיפה, והכינו מאפים טריים, סנדוויצ'ים, עוגות, ועוגיות, בדגש על מאכלים ללא גלוטן וללא סוכר.

רן בן דוד מביגה עם חיילי גולני / צילום: אסף לוי
 רן בן דוד מביגה עם חיילי גולני / צילום: אסף לוי

בשש בבוקר יצאו עשרות רכבים עם עובדי ביגה לבסיסי צה"ל. בין המחלקים נמנה גם רן בן דוד, מבעלי המפעל, שהגיע לגדוד מילואים המשרת בגבול הצפון על מנת לחלק ארוחות ללוחמים. "האזור נמצא במלחמה בלתי פוסקת, המורגשת רק אם מגיעים לשם", הוא מספר. "הכול בוער, היישובים ריקים מתושבים, עסקים סגורים והמציאות שם קשה עם עשרות מטחי רקטות מאסיביים מדי יום. אנו מצדיעים לחיילי צה"ל שעזבו את שגרת חייהם, ומגנים על בתינו".

יאיר מלכה, מבעלי ביגה ורשת, יצא עם העובדים לאזור העוטף לחלק ארוחות בוקר חמות. "מפרוץ הלחימה עובדי החברה נרתמים לעזור ולסייע לספק לעשרות גדודי צה"ל משלוחים", סיפר. "נמשיך לעזור ולהיענות לכל בקשה שתגיע, כל עוד אנחנו במלחמה".

עמותת האחים שלנו

העמותה שהקימו אליסף פרץ ונוי פרי מהווה כתובת לאחים ולאחיות השכולים בישראל לפרוק ולעבד את השבר בחייהם, וזאת לצד סדנאות ריפוי ופורקן, מעגלי שיח ותמיכה. מאז פרוץ המלחמה גדלה קבוצה זו משמעותית.

החודש יתקיימו סדנאות כתיבה לאחים ואחיות שכולים בהנחיית סופרים ויוצרים בכל הארץ, ללא עלות. במיזם הנקרא "אות לאחי" יוזמנו האחים השכולים לכתוב טקסט אישי אל ועל אחיהם שנפלו. ממכלול הטקסטים תיצור העמותה מאגר מחודש של קטעי זיכרון, שיונגש לחברה הישראלית. הסדנאות יתקיימו בראש פינה, מודיעין, ראשל"צ, תל אביב, שער בנימין, נתניה ואשקלון, ובין המנחים נמנים אשכול נבו, עמיר לב, שהרה בלאו, דנה ברגר ורועי עידן.

ההשתתפות מעל גיל 18, ומספר המקומות מוגבל. להרשמה: https://t.ly/2odvA