גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל ישרוטל: "באתי לבראשית והשתגעתי, המלון הכי יוקרתי בארץ הפך לקיבוץ"

30 שנות ניסיון ואפילו מגפת הקורונה לא הכינו את ליאור רביב, מנכ"ל ישרוטל, לתרחיש שבו מלונות הרשת יהפכו לבית עבור מפוני המלחמה ● בשיחה עם ערן גפן הוא מספר על ההחלטה המהירה, האתגרים בדרך והחזרה לשגרה לקראת פסח • חצי שעה של השראה 

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ליאור רביב / צילום: טאלו לורן, מנחם רייס
חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ליאור רביב / צילום: טאלו לורן, מנחם רייס

 

חצי שעה של השראה עם ערן גפן · ליאור רביב | מנכ״ל ישרוטל: איך לנהל בעולם מעורער

ערן גפן, מנכ"ל G^Team חברה לייעוץ אסטרטגי, בשיחה עם ליאור רביב, מנכ"ל ישרוטל

בשנים האחרונות ענף התיירות בישראל התמודד עם רצף טלטלות כמעט בלתי נתפס - קורונה, סגירה, פתיחה, ריחוק חברתי, מלחמה. חלק מהמלונות גם פתחו את הדלתות להמוני המפונים מהצפון והדרום.

חצי שעה של השראה | המייסד של החברה בעלת הצמיחה המהירה בעולם מגלה את הסוד
חצי שעה של השראה | הוא נכשל בעשרות ראיונות, שגרמו לו לבסוף להקים חברה משלו. סודות הניהול של מנכ"ל פלייטיקה
חצי שעה של השראה | התמונה ממלחמת ששת הימים שסללה להראל ויזל את הדרך לעסקת ענק

ברשת ישרוטל, שלה 23 בתי מלון, קלטו 15 אלף מפונים, שהפכו אותם לבית החדש שלהם. איך מנהלים אלפי עובדים ועשרות מלונות כשהעולם בטרללת כאוטית, שמשקשקת את כל העסק? למזלה של ישרוטל, כך מעיד מנכ"לה ליאור רביב, המשבר הקפיץ קדימה דור חדש של מנהלים צעירים, גמישים יותר, שמנהיגים מלמטה, מדביקים אליהם את הצוות ומפגינים יצירתיות - וכך אפשר להתמודד יותר עם השינויים המטורפים, שמהם ניתן ללמוד.

על עצמו הוא אומר בכנות שאם היה מנהל בפועל של אחד מבתי המלון של הרשת הוא כנראה היה ממש גרוע.

 

ליאור, ספר לי קצת על הרשת.
"ישרוטל היא סוג של שמורת טבע בנוף העסקי הישראלי. היא הוקמה מטעמים ציוניים בידי הבעלים דיוויד לואיס ז"ל, שעלה לישראל. היום יש לה 6,000 עובדים ב־23 בתי מלון פעילים. בזמן שאנחנו מדברים, יש לנו 11 בתי מלון בהקמה. החברה עם הפנים לחו"ל והיא נסחרת. הבעלים עדיין מחזיקים ב־80%. הם מכרו 4% בשבוע שעבר, ונכנסנו למדדים בגלל זה. ולשמחתי גם השווי של החברה גדל באופן משמעותי, המניה עלתה באופן משמעותי".

יותר מ־5 מיליארד שקל כרגע.
"כן, המניה עלתה בכמעט 20% לאחרונה".

במרץ מלאו חודש ימים לפטירתו של משה בובליל, מתחרה חזק שלך (בעלי רשת קלאב הוטל, מחלוצי ענף המלונאות בישראל).
"משה בובליל הוא איש יקר ולדעתי הוא היה גאון שיווק. הוא זה שהמציא את הסיפור של קלאב הוטל והפך את זה להצלחה מטורפת. משה ואני היינו מתחרים ומיודדים.

"לפני הרבה שנים, לפני שהייתי מנכ"ל רויאל ביץ' (של ישרוטל - ע"ג), גרתי באילת ויצאתי לראלי, רכיבה על אופנועים במרוקו. משה נתן לי ספונסר לצאת לראלי הזה ורכבתי על אופנוע שהיה כתוב עליו בגדול קלאב הוטל".

"בית מלון שהפך לבית"

להיות מלונאי זה לא דבר פשוט, בטח לא בישראל, איך מנהלים במציאות כזו?
"תסתכל על ציר הזמן ותראה איך עברנו את משבר הקורונה ואת המשברים הכי קשים שהיו בכלכלה בכלל ובתעשייה שלנו בפרט, איך עברנו את המלחמה האחרונה. תסתכל על ההתפתחות של הדוחות שלנו בשנים האחרונות ותראה שבאיזשהו אופן מופלא תמיד אנחנו מצליחים לעבור את המשברים האלה בצורה יוצאת דופן".

אני בטוח שהיו לך בשנים האחרונות סיטואציות שאמרת לעצמך: רגע, אני מנהל עסקי, אני לא מאמין שאני מתעסק בדבר הזה.
"זה מטורף. עכשיו אנחנו מתעסקים עם נושא המפונים. איזה מנהל חברה בעולם נמצא בדו־שיח עם אנשים שלא שפר עליהם גורלם? פינו אותם מהבתים בנסיבות מטורפות ואנחנו הפכנו להיות הבית שלהם לחצי שנה. הפכנו בכמה ימים 23 בתי מלון למלונות של מפונים. היו לנו בשיא 15 אלף מפונים. אנחנו מטפלים בדברים שלא תאמין".

מה הדבר הכי הזוי שהגיע לשלוחה שלך?
"יש אינסוף מקרים. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של החברה שאנחנו מארחים מאות כלבים. פתאום יש לנו אורחים מסוג חדש שאנחנו לא הכרנו ופתחנו סוג של מחלקת טיפול בכלבים.

"ב־7 באוקטובר קיבלנו החלטה לא לסגור את בתי המלון. הייתה לי הרגשה שהולך לקרות פה משהו גדול. ובכלל לא היו לנו עובדים. 90% מהעובדים שלנו באילת הם ירדנים והם לא נכנסו.

"בחג בתי המלון היו מלאים ובמוצאי החג העובדים ניקו את החדרים כדי שביום ראשון לפנות בוקר נוכל לקבל את קיבוץ ניר עוז, קיבוץ עם 100 הרוגים ו־70 חטופים, למלון ישרוטל ים סוף. אנשים הגיעו עם בגדים שרופים. אנשים הגיעו ולא הבינו בכלל מה קורה איתם, עובדי המלון קיבלו אותם ובכו איתם. זה אירוע מטורף, באיזה מקום בעולם אתה מקבל סיטואציה כזאת, שמנכ"ל מלון הופך להיות חלק מהקהילה?".

באותו רגע לא ידעת מי מממן את זה, נכון?
"אתה לא יודע מי מממן, אתה לא יודע כמה זה יעלה, אתה לא יודע כלום. כחברה שפועלת בישראל יש לנו שורשים ציוניים מאוד שנמצאים אצלנו עמוק בדנ"א, אז פתחנו.

"בשלב מאוחר יותר צירפנו את כל מלונות היוקרה שלנו, פתחנו למפונים את בראשית, כרמים, מצפה הימים, אוריינט. זה לא דבר של מה בכך. כששר התיירות חיים כץ, שניהל את נושא הפינוי, התחיל לדבר על מחנות אוהלים ובתי ספר למפונים, אמרנו: אין דבר כזה. אנשים הגיעו עם דמעות בעיניים, זה מרגש מאוד. וזו התמודדות שלא היינו רגילים אליה בעבר.

מלון בראשית / צילום: Assaf Pinchuk photography

"באותה המהירות שבה הפכנו את המלונות למקומות מפלט עבור אותם מפונים, עכשיו אנחנו נמצאים בתהליך של להחזיר את המלונות לעבודה. אנחנו כרגע בדין ודברים איתם כדי לרכז אותם במלונות ספציפיים. יש אורחים שמגיעים ורוצים חופש, והביקושים אדירים עכשיו. לפסח כבר אין מקום לדעתי, או נשארו מקומות אחרונים. זה אירוע מורכב מאוד ואנחנו מתמודדים איתו. אני שמח שהמדינה מעודדת אותם עכשיו לחזור, לפחות לדרום, בצפון זה בכלל לא על הפרק. אבל אני אומר, אלה אירועים ניהוליים שמורכבים ברמות, שאי אפשר לתאר אותם בכלל והתחזקנו מזה כחברה".

אין קורס בהרווארד שמלמד מנהל מה קורה כשביום אחד העסק שלו הופך מבית מלון למרכז קליטה.
"אין קורס כזה. הקורס היחיד הרלוונטי במקרה הזה הוא קורס בלהיות בני אדם. המנהלים והצוותים התגלו כבני אדם, התגלו ביכולת גמישות מטורפת. אני מסיר בפני העובדים את הכובע על מה שהם עשו, הקהילות המפונות מעריכות את זה מאוד.

"עכשיו אנחנו לומדים מהאירוע הזה, מה עשינו או מה לא עשינו שגרם לאורחים להתחבר למלונות. אנחנו עכשיו מעבדים את זה, זה חלק מתהליך הלמידה שלנו".

"במלון בראשית, שהוא הכי יוקרתי בישראל, אירחנו את קיבוץ צאלים. באתי לשם והשתגעתי. המלון הזה, שאנחנו כל כך מטפחים אותו, הפך להיות קיבוץ. ילדים, ילקוטים, היה כבר ריח של קיבוץ. המלון הפך להיות סוג של אכסנייה.

"בתחילת החודש קיבוץ צאלים החליט להתפנות משם, והצוות הפך אותו בתוך יומיים חזרה למלון, הייתי בהלם".

"העולם החדש של הענף"

אנחנו רואים שהעולם הופך יותר ויותר כאוטי. מה השיעורים העיקריים לדעתך שאפשר ללמוד על ניהול שאולי לפני עשר שנים לא היו רלוונטיים והיום כן?
"אני חושב שהמילה הכי רלוונטית בעולם שאנחנו נמצאים בו והולכים אליו היא גמישות ניהולית. מנהל שלא יהיה גמיש ולא ידע להתאים את עצמו למצבים משתנים הוא דינוזאור שלא ישרוד. מנהלים שיהיו גמישים וידעו לזהות מגמות ולהתאים את העסק שלהם למגמות האלה ולייצר מזה תשואה, אלה המנהלים שבעצם יצליחו לקחת את העסק שלהם קדימה.

"בעולם שלנו זה קריטי כי עזוב רגע קורונה ועזוב מלחמה, העולם משתנה גם בצרכים של האורחים, העולם ישתנה בדור החדש, הילדים שלנו למשל כבר לא רוצים מה שאנחנו רצינו בבתי מלון, הם רוצים דברים אחרים לגמרי. שלא לדבר על כל הדיגיטציה, ערוצי ההפצה, ערוצי השיווק, זו ספירה אחרת לגמרי. השיווק המסורתי נגמר, אין יותר שיווק כזה.

"זה עולם אחר של שיווק ואנחנו מתאימים את עצמנו אליו, ולכן היכולת להשתנות, לא להיתקע על הדברים שעשית, לא להילחם את המלחמות של העבר, להביט קדימה כל הזמן - זה העולם החדש של ענף המלונאות. זאת למרות שהוא ענף מאוד מסורתי".

אפילו בהיבט התפעולי, כמו הירדנים שפתאום לא באים, אין דבר שהוא קבוע. יום אחד אין לך יותר עובדים.
"אין דבר שהוא קבוע אז עשינו תמרונים. אין ירדנים - אז הצלחנו לשכנע את הממשלה לאפשר לנו להביא את העובדים הפיליפינים מתל אביב, שבדרך כלל אסור להם לעבוד באילת כי שם יש ירדנים. בהחלטה מהירה מאוד ניידנו אותם לאילת ולים המלח וזה פתר את הבעיה. אחרת לא יכולנו לנהל את המלונות".

ערן גפן / צילום: מנחם רייס

אוקיי, גמישות ניהולית. תחשוב נגיד שיש קורס בהרווארד, שמביאים אליו את טים קוק (מנכ"ל אפל) כסטודנט ואתה אומר לו: בוא אני אספר לך מה הולך לקרות לך באפל - יום אחד אין לך עובדים, יום שני אפל הופכת להיות חברה חצי ממשלתית, שתומכת במדינה בכלל, וכאילו מולאמת.
"אף אחד לא יירשם לקורס הזה, כי יגידו, אין דבר כזה בעולם".

אוקיי, אז אני אגיד לך מה הבעיה שלי עם הקורס שלך. אוקיי, יהיה כתוב במצגת 'גמישות ניהולית'. אבל מה זה אומר? איפה זה פוגש את ההתמודדות האמיתית שבה אדם צריך לשים לב שהוא לא גמיש?
"הגמישות של מנהל תימדד במשבר הראשון בחיים האמיתיים".

תן לי דוגמה לאירוע שקרה שבו שני מנהלים היפותטיים - אחד גמיש והשני לא.
"אני אומר את זה, לא יודע אם בצער, אלא כעובדה. מנהלים יותר צעירים הם יותר גמישים. היכולת שלהם לתמרן ולהיות פתוחים גדולה יותר מאשר של מנהלים ותיקים עם ניסיון. מנהלים ותיקים מנהלים את ההווה, עם ספר חוקים מהעבר. בתי המלון בעצם הם בניינים, אתה יודע, אני יכול לשפץ ולהשקיע ולשים כסף וכן הלאה, אבל החוויה מגיעה מהעובדים.

"המנהלים הצעירים מטפלים בעובדים בצורה שונה. תראה, כל הנושא של פעילות חברתית, איך הם ניגשים לעובדים ואיך הם בעצם הופכים להיות חלק מהצוות. הם מנהלים מלמטה. הם חלק מהאנשים ונותנים למנהלים אחרים להוביל תהליכים. מנהלים ותיקים לא עושים את זה. זה סוג של ביטחון עצמי שיש לאנשים צעירים בלי פחד ובלי אגו. אגו זה האויב הכי גדול בניהול".

"המשבר מעניק הזדמנות חדשה"

כל ארגון מצליח עובד לפי ספר חוקים שבנוי על היררכיה, שיטה והיגיון. כשהמציאות נהיית כאוטית, השיטה כבר לא רלוונטית. ואז האדם בקצה, אם הוא לא יודע להיות יזם, הוא לא יודע להתמודד, כי הוא רגיל שנותנים לו הוראות. אם יש לך ארגון שבנוי על ארגונים קטנים שכל אחד מהם בנוי על יוזמה, אז גם אם תשתנה המציאות, אנשים יהיו פרואקטיביים, יגיבו למציאות.
"זה ניתוח מדויק. ישרוטל ארגון גדול שבנוי על נהלים. כשאנחנו עושים סדנאות עם מנהלים, אני שומע את זה, אנשים מדברים על יותר עצמאות, יותר חופש פעולה, יותר יזמות, יותר להוביל תהליכים וכן הלאה. הם רוצים יותר אוטונומיה ומגיע להם. אנחנו צריכים להאמין שהם יכולים".

אין ברירה, לא היה ספר חוקים למה שקרה עכשיו, לא היה נוהל למפונים.
"החרב הזאת חדה בשני הקצוות. ככל שאתה ארגון גדל, אתה פחות בפרטים ואתה חייב לשחרר יותר ולסמוך על מנהלים ולתת להם יותר חופש פעולה. זה לא קל להרפות. במיוחד לנו, שהכוח שלנו נובע מהיכולת לרדת לפרטים הכי קטנים ולהיות מעורב בהחלטה מהקמה של בית מלון ועד איזה צבע יהיה קיסם השיניים. שם אנחנו נמצאים. קשה להשתחרר מזה, אבל צריך לגלות פתיחות".

"היכולות של המנהלים פשוט אדירות. צריך לתת להם להוביל והדברים מסתדרים באופן מופלא. למשל בתקופת המלחמה ירדנו בעלויות המזון באופן דרסטי, לא חלמנו שאפשר והמנכ"לים עשו את זה. מדובר על עשרות מיליוני שקלים בשנה וירדנו בגלל היצירתיות של מנהלים, בגלל שהם במידה מסוימת איבדו את הפחד".

כן, זה נשמע שהכאוס נותן לאנשים הזדמנות להנהיג. נתת למנהלים שלך הזדמנות להפתיע אותך, להנהיג אותך.
"פתאום אני מגלה שמנהלים עובדים עם הרבה פחות כוח אדם, וגם כשחוזרים לפעילות רגילה הם לא רוצים בחזרה את מה שהיה להם קודם, וזה מדהים. פתאום אנשים מוותרים על דברים שהיו כל כך טריוויאליים והיו חלק מהיומיום שלנו ומהדנ"א שלנו ומהתרבות הניהולית.

"ישרוטל לא תחזור להיות מה שהייתה קודם בכל ההיבטים. ברמת השירות אנחנו נהיה יותר טובים מאשר היינו בעבר, ביעילות נהיה יותר טובים מאשר היינו בעבר וגם ביכולת של המנהלים להוביל תהליכים, לנהל את המלונות, לנהל את הצוותים.

"אני ניהלתי את מלון ספורט, את רויאל ביץ', צמחתי מתוך העסק הזה, אני מכיר בישרוטל כל בורג, כל דבר, כל תהליך. ועדיין, אני מנהל מלון הרבה פחות טוב מאשר המנכ"לים שלנו היום. אני יכול לשבת מהצד ולראות איך המלונות שלי מתנהלים טוב יותר מהאופן שבו אני הייתי מנהל אותם".

אתה בישרוטל 30 שנה. אתה לא מצטער שלא עשית משהו בתחום אחר?
"לא, כי החברה משתנה וקורים פה דברים טובים ואני חלק מהם ואני בעצם מוביל את התהליכים האלה, וכשדיוויד לואיס נפטר והחליף אותו הבן שלו ג'וליאן לואיס כיו"ר הדירקטוריון עשינו יחד פריצת דרך מאוד משמעותית. וכשהוא התחלף עם אחיו לפני הקורונה התחלנו את התהליך של היציאה לחו"ל כך שכל פעם קורה משהו שגורם לי להישאר. היציאה לחו"ל פותחת בפנינו אופקים מדהימים, וזה הופך את הדברים למאוד מעניינים, עבורי באופן אישי ועבור כל החברה".

מה מנכ"לים אחרים יכולים ללמוד מהתעשייה שלכם?
"קודם כול אני מאמין שניהול זה ניהול זה ניהול. אני אומר את זה בשיא הצניעות, אבל מה שעשיתי בישרוטל אני מאמין שאם היו שמים אותי בחברת רכב, הייתי עושה אותו דבר. כי זה הדנ"א שלי, להצליח, לדחוף קדימה, לעבוד עם האנשים ולייצר תשואות ורווח לבעלים. כשאני הגעתי לישרוטל, הרווח התפעולי היה כ־100 מיליון שקל. ב-2022 החברה העמידה רווח תפעולי של 530 מיליון שקל. אתה מבין? זה פי שלושה".

שאלה לסיום, אם היום אתה חוזר להיות מנהל מלון, מה היית עושה אחרת?
"הייתי עושה הכול אחרת. הייתי מנהל מאוד ריכוזי, הייתי מנהל מאוד אגרסיבי בסגנון הניהול שלי. בוא נאמר ככה, אם אני הייתי מנהל היום עם הדור הנוכחי ועם הצרכים הנוכחיים ועם העולם הנוכחי, תאמין לי: המלון הזה לא היה מחזיק מעמד שבוע".

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי, שעוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים . הוא בעל ניסיון בעבודה עם מנכ"לים והנהלות של החברות המובילות בארץ ובעולם, בהן קוקה קולה, וולט, מיקרוסופט, שטראוס וקימברלי קלארק. חברה קודמת שהקים נרכשה על-ידי WIX. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה".

עוד כתבות

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

החרם של ארדואן על ישראל מסלים: טורקיה אוסרת על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בתל אביב; אופקו הלת' מטפסת בכ-4%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, היום / צילום: חיים צח-לע''מ

בלינקן הגיב בביטול לדברי נתניהו על מבצע ברפיח: "אנשים אומרים דברים"

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות, הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים