גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השקעה של עשרת אלפים שקל לילד: הפרטים של תוכנית מינהלת תקומה נחשפים

התוכנית האסטרטגית של מינהלת תקומה, בסך 18 מיליארד שקל, תוצג בקרוב לממשלה - וכעת היא נחשפת לפרטי־פרטים ● החזון: "לא מסתפקים בהחזרת המצב לקדמותו" ● המטרה: עוד אלפים שיבואו לגור ולעבוד בחבל המוכה ● ואיך יחולק התקציב בין הרשויות?

ניר עוז, אחרי ה־7 באוקטובר / צילום: ap, Ohad Zwigenberg
ניר עוז, אחרי ה־7 באוקטובר / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

התוכנית האסטרטגית לשיקום עוטף עזה, תוכנית החומש של מינהלת תקומה בראשות משה אדרי, נחשפת עד לפרטים הקטנים. בעוד שבוע וחצי, ב־14 באפריל, היא צפויה לעלות לדיון ולאישור ממשלה. בימים אלו מתבצעים בה עוד כמה התאמות מקצועיות, לאחר שהיא הוצגה בשבוע שעבר בפני ראשי רשויות וקהילות בעוטף, כך שייתכן שהגרסה הסופית תשתנה מעט. בימים הקרובים גם יופץ תזכיר חוק שמטרתו "לעגן את ייחודיות החבל", לפי החלטת ממשלה מדצמבר.

זה הפתרון למתמחים בראיית חשבון שלא התחילו את ההתמחות עקב המלחמה
הבית שלך בבארי נשרף כליל? זה הפיצוי המביך שתקבל מהמדינה

חינוך: השקעה של 10,000 שקל בכל ילד

תוכנית החומש כוללת שדרוג בתי ספר קיימים, תוספת חוגים ופעילויות, חיזוק תנועות נוער והקמת שני מרכזי מצוינות, בשדרות ובאשכול. עוד כולל פרק החינוך הרחבה של בית הספר למקצועות ההייטק במועצה האזורית שדות נגב.

על פי התוכנית, ההשקעה השנתית בכל ילד במערכת החינוך בעוטף תגיע ל־10,000 שקל, מעבר לתקציב משרד החינוך הרגיל, ובסך־הכול תסתכם במיליארד שקל, בדומה לסיכום הזמני שהושג לאחרונה בין תקומה למשרד החינוך, למענק של 5,500 שקל לכל ילד עבור פעילויות חינוכיות עד לסוף הקיץ הקרוב.

סך השקעה: 2.1 מיליארד שקל.

דיור: "חזרה לבית טוב יותר"

על פי נתוני המנהלת, נהרסו בעוטף 388 בתים, בהיקף של 1.35 מיליארד שקל. לצד זה, מקצה המנהלת עד 1.2 מיליארד שקל לטובת עידוד השיבה הביתה ומימון השהות בפתרונות מגורים חליפיים.

משה אדרי, ראש המנהלת / צילום: ויקיפדיה

במקביל, כחלק מהתפיסה להציע "חזרה לבית טוב יותר מזה שהיה", לשון המנהלת, פרק הדיור כולל העמקת סבסוד עלויות הפיתוח בבנייה חדשה, הקמת מוסד תכנון חדש (שכרגע מתמודד עם התנגדות מצד המשרד להגנת הסביבה), הגדלת זכויות והיתרי בנייה, שדרוג ופיתוח היישובים וקידום התחדשות עירונית ושיווק דירות חדשות בשדרות. מדובר בחמישה מתחמי פינוי־בינוי בעיר, בהיקף של 2,000 דירות, ושיווק עוד 2,500 דירות בחמש שנים. היקף ההשקעה רק בחלק זה, בשדרות, הוא 770 מיליון שקל.

סך השקעה: 6.7 מיליארד שקל.

תעסוקה: אלפי מקומות עבודה חדשים

פרק התעסוקה מתמקד בתמיכה בעסקים ובשכירים, לצד הרחבת היצע מקומות העבודה. יינתנו מענקים להתרחבות, סיוע בהקמה, מתחמי עבודה משותפים, סבסוד הכשרות, השקעות הון, קרן עידוד חדשנות, הקצאת קרקע ליזמות ומרכז מחקר ופיתוח ("מו"פ תקומה", שטרם הוחלט היכן ימוקם). בנוסף, יוקמו אזורי תעשייה חדשים לצד השבחת הקיימים. לפי המנהלת, נכון להיום רק 20% מהם מציגים תפוסה מלאה. בסך־הכול מדובר ביצירת כ־3,600 מקומות עבודה חדשים בחבל.

סך השקעה: 2.3 מיליארד שקל.

ביטחון: תחנת משטרה ונקודת מג"ב

לפרק הביטחון ניתנה, באופן טבעי, התייחסות מקיפה. בין היתר, זה כולל גדרות חדשות, מענים טכנולוגיים בכ־30 יישובים, מחלקות בטיחות בכל יישוב ועוד. בהיבט הרחב יותר, התוכנית כוללת עיבוי וחיזוק מוצבים קיימים של צה"ל והקמת מוצבים חדשים בין גדר הגבול והיישובים, וכן יצירת מרחב חיץ של כקילומטר לאורך הגדר.

עוד כולל הפרק הזה הקמה מחדש של תחנת המשטרה בשדרות, על שטח בנוי של 4,500 מ"ר. בקרב בתחנת המשטרה נהרגו 35 איש, אזרחים ושוטרים. במסגרת הקמתה מחדש יוקצו גם תקנים חדשים ל־32 שוטרים. הפרק כולל גם הקמת נקודת מג"ב ביישובי צוחר שבדרום העוטף, תגבור וחיזוק תחנות מתנדבים וחיזוק והעצמת תחנות כבאות והצלה בשדרות ובקיבוץ מגן.

סך השקעה: 852 מיליון שקל.

צעירים, תרבות וספורט: 500 מיטות לסטודנטים

התוכנית כוללת התייחסות נרחבת למשיכת צעירים לאזור, זאת בין היתר על ידי הקמת גרעיני נח"ל, מכינות ופעילויות לשנת שירות, ישיבת הסדר בשדות נגב, מרכז צעירים, כפר לקליטת עולים ומגורי סטודנטים באיבים. ככלל, התוכנית היא להגדיל ב־500 מיטות את ההיצע לסטודנטים בחבל. נכון להיום ישנן מעט יותר מ־200 מיטות במעונות ייעודיים בסביבת המכללה האקדמית ספיר ומטרה מרכזית היא העלאת שיעור הצעירים בעוטף ב־5%.

התוכנית כוללת גם את פרק התרבות, ובו בין השאר מרכז קונגרסים ממוגן בשדרות בהשקעה של 100 מיליון שקל ומרכז מצוינות "וינגייט דרום" בשדרות בהשקעה של 400 מיליון שקל.

סך השקעה: 1.28 מיליארד שקל.

תחבורה ותשתיות: תחנת רכבת נוספת כרגע בחוץ

בתחום התחבורה והתשתיות ניתן למצוא שדרוג ופיתוח כבישים, תחנות המתנה ביישובים וביניהם, מערך שאטלים לפי דרישה, שלושה שבילי אופניים, מעבר לעצמאות אנרגטית והוזלת תעריפי חשמל. התוכנית מציינת כי מערך התחבורה הציבורית בעוטף חלש, ולכן מציעה גם הקמת שישה מרכזי תחבורה ("האבים") שיציעו גם שטחי תעסוקה.

יש לציין כי התוכנית לא מתייחסת לבחינת הקמה של תחנות רכבת כבדה חדשות באזור, הצעה שנכללה בהחלטת הממשלה 1127 שהתקבלה בממשלה בדצמבר.

סך השקעה: 615 מיליון שקל.

בריאות ורווחה: שדרוג השירותים והמענה

תוכנית החומש מצביעה על פערי זמינות, נגישות ותשתיות בשירותי הבריאות הניתנים לתושבים. היא מציעה הקמת מרכז לילד ומרכז רפואה כללית במועצת אשכול, תוספת ניידות מד"א והקמת מרכז שיקומי־טיפולי אזורי במועצת שער הנגב. בתחום הרווחה, יורחבו תוכניות לאנשים עם מוגבלות ונפגעי ונפגעות תקיפה מינית, תוכנית למניעת אובדנות, לחיזוק משפחות ולמתמודדים עם שכול וטראומה ועוד. אחת המטרות המרכזיות היא ירידה בשיעור הפונים לשירותי רווחה על רקע טראומה ושכול.

סך השקעה: 1.06 מיליארד שקל.

חקלאות: תוספת 120 משקים

התוכנית מציינת כי 85% משטחי עוטף עזה הם שטחים חקלאיים, ומכירה בחשיבות חיזוקו של הסקטור הזה, בין היתר על ידי משיכת חקלאים צעירים ויצירת 120 משקים חקלאיים חדשים, בהיקף של 15 אלף דונם בכל רחבי העוטף. עוד כוללת התוכנית סיוע ושמירה על הקיים ומענקי עידוד השקעות ל"מיזמי חקלאות חוצי חבל", שדרוג כ־100 ק"מ של דרכים חקלאיות ועוד.

סך השקעה: 1.07 מיליארד שקל.

החזון: לא רק שיקום

התוכנית מציגה את החזון: "לחזור וליישב מחדש את הקהילות, לחדש ולהרחיב את היישובים, למנף ולהביא לשגשוג הקהילות והחבל כאזור חיוני, בר־קיימא, פורח ואטרקטיבי לתושבי החבל ומדינת ישראל. לא מסתפקים בהחזרת המצב לקדמותו". ביטוי לכך נמצא בחלוקת התקציב בסך 18 מיליארד שקל (נוסף לכמיליארד שקל שהוקצו עם פרוץ המלחמה): 5.4 מיליארד שקל לשיקום ו־13.6 מיליארד שקל "לריפוי וצמיחה".

ואיך נחלקת ההשקעה בין הרשויות? שדרות, העיר היחידה, זוכה ב־4.4 מיליארד שקל; במועצת אשכול, שספגה את הנזק הגדול ביותר, יושקעו 2.8 מיליארד שקל; בשער הנגב 1.75 מיליארד שקל; בשדות נגב 1.25 מיליארד שקל; ובחוף אשקלון מיליארד שקל.

עוד כתבות

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה עמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבאה, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם