גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בצל האיום האיראני: הכירו את הקצין שאחראי על העליונות הטכנולוגית של ישראל

אל"מ ניר וויינגולד, ראש מחלקת תכנון, כלכלה וניתוח מערכות במפא"ת, חולש על תקציבי עתק והוביל שיתופי פעולה של משרד הביטחון עם יותר מ-250 סטארט-אפים ● "צריכים לעשות בבינה המלאכותית וברובוטיקה את מה שעשינו בסייבר - לדאוג שנהיה מעצמה עם יתרון מול אויבינו" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

אל''מ ניר וויינגולד, ראש מחלקת תכנון, כלכלה וניתוח מערכות במפא''ת / צילום: יונתן בלום
אל''מ ניר וויינגולד, ראש מחלקת תכנון, כלכלה וניתוח מערכות במפא''ת / צילום: יונתן בלום

אל"מ ניר וויינגולד, ראש מחלקת תכנון, כלכלה וניתוח מערכות במפא"ת, חולש על תקציבי עתק והוביל שיתופי פעולה של משרד הביטחון עם יותר מ-250 סטארט-אפים ● "צריכים לעשות בבינה המלאכותית וברובוטיקה את מה שעשינו בסייבר - לדאוג שנהיה מעצמה עם יתרון מול אויבינו"

"אני הולך לישון וקם בבוקר כשמה שמטריד אותי הוא איך שומרים על העליונות הטכנולוגית של מדינת ישראל. האחריות שלי לא ניתנת לחלוקה או להעברה, והשאיפה היא לצמצם טעויות למינימום האפשרי", אומר אל"מ ניר וויינגולד, ראש מחלקת תכנון, כלכלה וניתוח מערכות במפא"ת (המנהל למחקר ולפיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון).

לרוב כשחושבים על דמויות ביטחוניסטיות שחולשות על תקציבים של יותר מחצי מיליארד שקל מדמיינים אנשים חמורי סבר. אבל אל"מ וויינגולד הוא קצין חייכן ואחד הכוחות העולים במשרד הביטחון ככלל ובמפא"ת בפרט. התפקיד שלו מקביל ל־Chief Integration Officer בהייטק, והוא מהדמויות הבולטות בהצלחה הגדולה של ראש מפא"ת, ד"ר דני גולד, בהטמעת היכולות של הסטארט־אפים הישראליים במערכת הביטחון. בה בעת ספק אם יש בני 38 רבים שהספיקו לתכנן ולתקצב תוכנית עבודה רב־שנתית כמו של מפא"ת, בהיקף של כ־10 מיליארד דולר.

וויינגולד היה מעורב עמוקות במיזמים אסטרטגיים של משרד הביטחון וצה"ל. לא רק כיפת ברזל, אלא גם קלע דוד, חץ, מל"טים, לוויינים וכן מיירט הלייזר מגן אור, שצפוי להפוך למבצעי בתום השנה הבאה. בד בבד הוא מעורב בשיתוף פעולה עם כ־250 סטארט־אפים, שמפא"ת פועלת להטמיע את מוצריהם בצה"ל - במטרה להרחיב את סל היכולות הטכנולוגיות של מערכת הביטחון.

איך אתה בוחר מה נכון ומתאים מבין המיזמים?

"אני לא חושב שיש נכון או לא נכון, הכול יכול להיות נכון או לא נכון. אנחנו מתייעצים, כי יש במפא"ת אנשים מצוינים, אוטוריטה מקצועית לכל דבר. אף אחד לא חכם כמו כולנו יחד. מה שאחד רואה יכול להיות שאחר מפספס. אין אדם אחד שלפיו יישק דבר. זה סיעור מוחות, ולא במובן הציני".

אתה מוביל מהלך של חיבור מערכת הביטחון לסטארט־אפים ישראליים בהיקף של כ־600 מיליון שקל. איך זה מרגיש?

"זו אחריות אדירה, אין ספק", הוא אומר ואף מוצא לנכון לחלוק שבחים לקולגות. "ההצלחה הגדולה של השנים האחרונות היא של משרד הביטחון כולו שעשה התאמות, פתח את הראש וכולם הפכו לשותפים אמיתיים למטרה של העליונות הטכנולוגית. מנכ"ל משרד הביטחון אלוף (מיל') אייל זמיר מעורב בכך עמוקות, וכך גם אגפי התקציבים, הכספים והייעוץ המשפטי".

"צריך להגדיל את הפער"

הוא גדל בתל אביב וגר בה גם כיום, וצמח בענף הכדוריד במועדון אס"א (איגוד ספורט אקדמי) תל אביב. ניר ואחיו שיחקו שנים ארוכות במחלקות הילדים והנוער של המועדון. בהמשך למד לתואר ראשון בכלכלה וניהול במכללה למינהל וסיים בהצטיינות והמשיך לתואר שני במדעי הניהול באוניברסיטת תל אביב.

הוא נשוי לשני, שהוא מציין כי יש לה חלק משמעותי בהצלחתו, ואב לשלושה ילדים. ב־7 באוקטובר הוא היה אמור לטוס בשעות הערב לחו"ל. "זו הייתה שבת חג, אבל בתוך שעה וחצי־שעתיים החמ"ל של מפא"ת פעל באופן כמעט מלא", הוא מספר. "מנקודת המבט שלי ראיתי איך כולם יודעים את מקומם מבלי שנדרש להוריד פקודות והנחיות. אפילו לא הספיקו להתקשר לאנשים, והם הגיעו בעצמם. יתרה מכך, ככל שחלפו השעות הגיעו יותר. זה מעיד על העוצמות של עם ישראל. כשתדרכתי את האנשים שלי, מצאתי לנכון לעמוד על ההבדל בין הציטוט המפורסם של וינסטון צ'רצ'יל 'מעולם לא חבו רבים כל כך, הרבה כל כך, למעטים כל כך' למצב היום: 'מעולם לא חבו רבים כל כך, הרבה כל כך, לרבים כל כך'. עם ישראל כולו עמד כחומה בצורה ועוצמתית".

האם ישראל היא עדיין חזית הטכנולוגיה העולמית?

"כן, אבל צריך להגדיל את הפער, צריך פער גדול יותר. אנחנו צריכים לעשות בבינה המלאכותית וברובוטיקה את מה שעשינו בסייבר, לדאוג שנהיה מעצמה עם יתרון מול אויבינו. כפי שמנכ"ל משרד הביטחון אמר ומוביל: אנחנו צריכים להיות מעצמת בינה מלאכותית בשיתוף הרובוטיקה ואוטונומיה. רובוטים משולבים בינה מלאכותית אלה המקומות שנגיע אליהם".

מהם האתגרים הכי משמעותיים שחווית בקריירה?

"מה שמעניין תמיד הוא איך גורמים לתקציבים להגיע למקומות הנכונים ולייצר ביטחון. זה קרה גם בכיפת ברזל, שבה הייתה עבודה משותפת עם האמריקאים לאחר שהמערכת הייתה בשלה. השתתפתי בסיבובי התקציב התוספתי למנהלת חומה להגנה מפני טילים. במבצע צוק איתן הגשנו בקשה לסיוע חירום לצורך רכש מיירטים. כיום העולם דורש פתרונות מהירים מאוד, ואנחנו נדרשים לצמצם פערים בהתאם לצורך המבצעי באופן מיידי. זה מתקשר גם לרעיון המסדר של ראש מפא"ת להבאת העושר של הסטארט־אפ ניישן והחדשנות הישראלית. מטפחים חברות ישראליות, כמו Xtend, רובוטיקאן, Spear ועוד רבות, שהתוצרים שלהן חשובים לביטחון מדינת ישראל".

כפי שאל"מ וויינגולד מציין, הסטארט־אפים הקטנים הולכים וצוברים מסה קריטית. כיום, בניגוד לעבר, התעשייה הביטחונית הישראלית לא מסתכמת רק בחברות הביטחוניות הגדולות - אלביט, התעשייה האווירית ורפאל. "יש גם את תומר, שנותרה מהמכירה של תעש לאלביט. יש בישראל אקוסיסטם של סטאטרט־אפים שהם לעיתים דואליים, שבהובלת ד"ר גולד אנחנו פועלים בשמונה השנים האחרונות לממש אותו יותר ויותר. זה בולט בבינה המלאכותית, ברובוטיקה, בקוונטים, בתקשורת. ככלל, המו"פ כחול־לבן חיוני לטובת הרחבת העצמאות שלנו מול כל אמברגו אם וכאשר יבוא. זו דירקטיבה ברורה של מנכ"ל משרד הביטחון הנוכחי וגם קודמיו".

כיום, במלחמה, משתמש צה"ל בתוצרים של כ־100 סטארט־אפים שונים, שסופקו דרך מפא"ת. "כל החברות עושות עבודה נהדרת ומגיעות משליחות, ציונות והגנת הבית והמולדת. במלחמה נדרשנו כל המדינה לגייס את כל הכוחות כדי לנצח, להחזיר את החטופים ולהשיב את ההרתעה. רוצים שישראלים יוכלו לחיות בשקט גם בצפון ובדרום".

דמות חריגה בענף הביטחוני

​וויינגולד עובד צמוד תחת גולד, ראש מפא"ת ומפתח כיפת ברזל, ורואה בו כמנטור. "דני הוא אדם עם חזון ענק, עם רעיונות שלא רק משנים שדה קרב, מערכה ומלחמה, אלא מצב שלם של מדינה, או לדעתי האישית את האנושות. הוא אחד האנשים החכמים ביותר שיצא לי לפגוש ויותר מזה הוא אדם מדהים, נעים, נגיש, ומבחינתי זו זכות גדולה לשרת תחתיו. כל שיחה איתו היא בית ספר שלם".

אתה קם בבוקר עם רעב?

"הרעב הולך וגדל כי בכל יום לומדים עוד. אנחנו בעולם דינמי והתפקיד של היום הוא לא התפקיד שללפני חמש שנים, וגם לא זה של עוד חמש שנים.זה נותן המון רעב ורצון לרוץ כמה שיותר מהר".

מה עוד היית רוצה להספיק?

"לא הגענו למצב שבו במדינת ישראל הקטנה כולם יודעים מי זו מפא"ת ומה משמעותה לביטחון המדינה. כשכל המוחות המצוינים במדינה עובדים יחד, אפשר לחולל ניסים ונפלאות. אלה דברים שקורים כשדוחקים אותנו לקיר כמו במלחמה או בקבלת החלטה לאומית. בדיוק כפי שהפכנו למעצמת סייבר".

במסגרת אותה פעילות להגברת המודעות אל"מ וויינגולד הפך לדמות חריגה בנוף הענף הביטחוני הישראלי: הוא בעל עמוד לינקדאין פעיל מאוד, שבו הוא מרבה להסביר על התעשייה הביטחונית הישראלית, טכנולוגיה דו־שימושית (אזרחית וצבאית), חדשנות, דיפ־טק, בינה מלאכותית ורובוטיקה. הוא חושף כיצד הרעיון נולד: "ד"ר גולד חשב כיצד נגיע לסטארט־אפים וחשבנו על הרשתות החברתיות. מרגע שנכנסתי לתפקיד הנוכחי ואף מעט קודם לכן רצינו במפא"ת למפות את התהליכים שיכולים להפוך אותנו למרכז לאומי, כזה שהמיזמים יזרמו אליו, ולא בצורה בודדת. הבנו שחייבים שיכירו את מפא"ת. הרשתות החברתיות הן תווך מעניין לזרימת מידע רב. אנחנו עושים זאת בלינקדאין שנוחה כרשת מקצועית, אבל גם מתרחבים לפייסבוק, אינסטגרם וטיקטוק. בכל אחד מהמקרים אנחנו עושים את המיטב כדי להתאים את התוכן הנדרש בסיוע גדול של אגף הדוברות של המשרד".

איפה אתה רואה את עצמך בעוד עשר שנים?

"מאחר שכל אחד בצבא מתישהו משתחרר, אני שואף להיות בעמדה ניהולית בכירה, במגזר הפרטי או הציבורי, נותן ערך למדינת ישראל. אני שואף לראות את עצמי במשרות ניהול כמו CEO או CFO בעולם הפיננסיים או באזורים טכנולוגיים יותר ובפרט Health-Tech. רפואה, ביולוגיה ותרופות הם אזורים שהרחבתי בתיכון, וכקריירה שנייה - זה יכול מאוד לעניין אותי. לשלב טכנולוגיה, קדמה ולעשות טוב". 

עוד כתבות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה גילו של השחקן הצעיר ביותר שעלה על הדשא ביורו 2024?

מהי המילה העברית לקפיטליזם, מה חוגגים בבלומסדיי ובאיזה ממדינות ערב אין מדבר? ● הטריוויה השבועית

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

שני לוחמי שריון נפצעו קשה מירי נ"ט בדרום רצועת עזה, נקבע מותו של בן ה-70 שהותקף ונשדד באזור קלקיליה

נתניהו מתחייב: "לא נצא מהרצועה עד שנחזיר את כל החטופים" • צה"ל והשב"כ חיסלו את מוביל מתווה הצליפה של חמאס • לחימה בשכונות הצפופות ברפיח: תיעוד ממצלמות הגוף של צוות הקרב של חטיבת הנח"ל • החות'ים פרסמו תיעוד דרמטי: מפציצים ספינה בים סוף - והיא טבעה • עדכונים בולטים

בנייה מתוכננת במתחם ההסתדרות. המתחם הראשון כבר יצא לדרך / הדמיה: סטודיו אלכס לובימוב

פרויקט הענק יוצא לדרך: ברחוב אחד בגבעתיים ייבנו יותר מ־2,000 דירות חדשות

בלב אזור הביקוש בגבעתיים יוצא לדרך אחד מהפרויקטים הגדולים ביותר של התחדשות עירונית ● כך צפויה שכונת "מתחמי ההסתדרות" להפוך משכונה ירוקה עם מבני רכבת נמוכים לשכונת מגדלים מחודשת

כוחות צה''ל מתמרנים ברצועת עזה. כוונות סמאש מסייעים ללוחמים שמפעילים אותן לזהות מטרות באופן עצמאי ולפגוע בהן בצורה מדוייקת / צילום: דובר צה''ל

הנשק שמיוצר בקיבוץ יגור וכבר נמכר לעשר מדינות בעולם

צבאות באירופה ובאמריקה הלטינית מביעים התעניינות במערכת "סמאש" (פגיון) מתוצרת חברת סמארטשוטר מקיבוץ יגור ● ארמניה מתעניינת במערכת ישראלית ● וגם: מל"ט מעקב ותקיפה חדש של אירונאוטיקס ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

המיצג במקום מסיבת הנובה ברעים / צילום: תמונה פרטית

תעשיית עורכי הדין שקפצה על שורדי הנובה, רגע לאחר האסון

ניצולים רבים ממסיבת הנובה, שניסו להתרומם מהזוועות שפקדו אותם, פנו לעורכי דין שיסייעו במיצוי זכויותיהם ● גלובס צלל לעשרות חוזים וגילה שכר טרחה מופרז, הסכמים שקשה מאוד להשתחרר מהם והתעלמות מזכויות אוטומטיות שמגיעות להם מהמדינה ● תחקיר גלובס

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-3.5%, אפל ב-2%

נאסד"ק ירד ב-0.8% ● S&P 500 חצה רף חדש והגיע לראשונה ל-5,500, אך נסוג ● אחת מתעודות הסל הפופולריות ביותר, XLK, עומדת לשנות את משקל המניות בה, תהיה לכך השפעה ניכרת על אנבידיה ואפל ● ב-Marketwatch מנסים לזהות מי החברות שיוכלו להגיע לרף ה-4 טריליון דולר ● טראמפ מדיה צללה ב-14%, סולאראדג' ב-8% ● הבנק המרכזי של בריטניה הותיר את הריבית ללא שינוי, בשוויץ הריבית ירדה

חפירות תל בית מירסים בחבל לכיש. בשנות השלושים של המאה הקודמת / צילום: מחלקת הצילום של המושבה האמריקאית, מתוך ספריית הקונגרס של ארה''ב

מאה שנה של התיישנות

הציונים ניצלו את היתרונות שמצב הדעת של המערב זימן להם בתחילת המאה ה־20 ● אבל הם מוסיפים לחפש תשובות באותה המגירה, ומגלים שהיא התרוקנה

גיא ברקוביץ', מנכ''ל Waze / צילום: תומר פולטין

המנכ"ל שפספס אקזיט של יותר ממיליארד דולר

גיא ברקוביץ' קיבל לאורך שנות הקריירה שלו כמה הצעות לעבור לווייז, אבל הוא תמיד העדיף לחכות שהחברה תגדל - עד שהיא נמכרה לגוגל ב־1.3 מיליארד דולר: "לצערי לא נהניתי מזה" ● היום, כשהוא כבר בתפקיד המנכ"ל, הוא מספר על התוכניות למצב הכי גבוה בעולם ועל ההתמודדות במלחמה: "יש שיבושים, אבל המשתמשים מבינים שצריך לוותר על נוחות"

חנן מור. החברה תקרא מהיום ''צילו-בלו'' / צילום: אייל טואג

השמים הכחולים של חנן מור: לאחר הסדר החוב - משנה את שמה ל"צילו-בלו"

קבוצת חנן מור, שקרסה בחורף לאחר שנטלה אשראי בסך כ-2.7 מיליארד שקל והשלימה לפני כחודש את הסדר החוב עוברת לשם מקורי: "צילו-בלו" ● משמעות השם היא "שמים כחולים" באיטלקית ● השם החדש אולי לא שגרתי אבל היו שמות מוזרים ממנו בתולדות שוק ההון - למשל חברת המ-לט, שהייתה יצרנית ברזים ומחברים, שסתומים ופתרונות בקרה לטמפרטורות גבוהות

מגדלי Da Vinci דה וינצ'י / צילום: עמית גירון

הדירות הריקות במגדל היוקרה: צללנו לאחד הסיפורים המוזרים של שוק הנדל״ן

כבר חודשים ש-40 דירות במרכז תל אביב עומדות ריקות בגלל פלונטר חסר תקדים בין רשות מקרקעי ישראל לעירייה ● איך הגענו למצב הזה והאם הסאגה תיפתר בקרוב? ● גלובס צולל לאחד הסיפורים המפתיעים של שוק הנדל"ן

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה / צילום: ap, Hussein Malla

למה נסראללה מאיים דווקא על קפריסין ומה תעשה ישראל?

בחיזבאללה חוששים כי קפריסין היא זו שתיתן את המענה הנדרש לישראל במצב שבו המלחמה בצפון תסלים ופעילות הנמלים בחיפה תושבת ● האם יש ביכולתו של נסראללה לפגוע בקפריסין? מהו היקף שיתוף־הפעולה הביטחוני של האי השכן עם ישראל? ● גלובס עושה סדר

שאול גולדשטיין, מנכ''ל חברת נגה - ניהול מערכת החשמל / צילום: ענבל מרמרי

"לא מוכנים למלחמה. אחרי 72 שעות בלי חשמל, אי-אפשר יהיה לגור כאן"

שאול גולדשטיין, מנכ"ל נגה - ניהול מערכת החשמל, הודה בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי כי אין ביכולתו להבטיח שיהיה חשמל בעת מלחמה עתידית ● "אם נסראללה רוצה להפיל את רשת החשמל, הוא צריך רק להרים טלפון לאחראי על מערכת החשמל בביירות, שנראית בדיוק כמו זו של ישראל" ● מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר הגיב: "אמירה מנותקת מהמציאות שיוצרת פאניקה בקרב הציבור"

מהמרים במשרד / צילום: דאטהריילס

דווקא מי שלא בקיא זוכה? הטרנד שסוחף את מקומות העבודה

עמדות במשרד שמציגות את טבלת ההימורים, הקרנות מאורגנות ושיחות מסדרון בלתי פוסקות: במקומות עבודה רבים בישראל נפתחו בשבוע האחרון קבוצות של ניחושי היורו ● מה מושך כל כך הרבה חברות לאפשר את התחרות בעבודה, ואיך דווקא אלו שלא מבינים בכדורגל מצליחים להתברג במקומות הגבוהים?

לונדון / צילום: ap, Kin Cheung

מדוע המולטי־מיליונרים הזרים מזדרזים לעזוב את בריטניה לפני הבחירות

השמרנים והלייבור בבריטניה היו בעבר מפלגות עם מדיניות כלכלית כה ברורה עד כי שימשו להשראה עולמית ● אבל בבחירות שיתקיימו בעוד כשבועיים התערבבו שמאל וימין כלכלי והציבור כבר לא מאמין להבטחות ● הכוונה למסות את העשירים הזרים, לראשונה זה 225 שנה, היא דוגמה לכך

אילוסטרציה: Shutterstock/ Ekaterina Karpacheva

מחקר חדש מגלה: כך אפשר לנבא מה יקרה בבורסה

מחקר חדש טוען שהחלום של משקיעים לנבא את שוק ההון הוא לא משימה בלתי אפשרית, רק צריך למדוד את הפעילות המוחית של כמה משקיעים מקצועיים ● המחקר הוא האחרון בתחום החדש של Neuroforecasting (נוירו-ניבוי), שהראו איך המוח שלנו מנבא הצלחה של שירים, קמפיינים למימון המונים ופרסומות ● מה ההשלכות האתיות של המחקר, ומה יהיו ההשלכות שלו על התרבות הפופולרית?

ערן שקין / צילום: שי קדם

בסלון של גיל שויד ועפרה שטראוס: הכירו את אמן הבית של האלפיון

עבודותיו יכולות להימכר ב־8,000 דולר ומוצגות במוזיאונים מובילים, הוא היה רוצה ששוק האמנות יהיה דומה יותר לבורסה "בגלל הרגולציה", ויש לו גם מה להגיד על קדישמן, חמו לשעבר ● ערן שקין מספר בראיון על התערוכה החדשה, היחסים המורכבים עם הגלריות והפריחה ביצירה המקומית מתוך הייאוש

בניין דירות לאחר הוריקן הארווי ביוסטון, טקסס, 2017. המפלס התחתון של הדירות נהרס על ידי מים / צילום: Reuters, CHRISTOPHER ALUKA BERRY

משבר האקלים מכה ומגיע לכיסים של האמריקאים דרך פרמיות הביטוח

מרבית האמריקאים פוגשים את משבר האקלים איפה שהוא כואב להם - פרמיות הביטוח על הרכוש, שמתייקרות ומכבידות מאוד ● יותר ויותר חברות פושטות רגל ומאות אלפי בעלי בתים איבדו את הכיסוי הביטוחי ● והלאה? העומס הכלכלי על המדינות, הממשלה הפדרלית והאזרחים רק יחריף

צילום: Shutterstock

הראלי יימשך? זה מה שמנהלי הקרנות הגדולות בעולם חושבים

בסקר שערך בנק אוף אמריקה בקרב מנהלי הקרנות הגדולות בעולם עולה כי הם חיוביים לגבי הסנטימט בשוק המניות העולמי ● עוד עולה מהסקר כי המשקיעים צפויים להסיט את החשיפה למזומן אל עבר נכסים מסוכנים יותר לאור התאוששות הכלכלה העולמית

ההפגנה בקפלן / צילום: איתן סלונים

המונים במחאה של קפלן, "יום הולדת" לנעמה לוי בכיכר החטופים

משפחות חטופים: "לא תהיה עסקה ולא תהיה תקומה בלי ששלטון נתניהו ייפול" ● מאות אנשים צעדו לציון יום הולדתה של התצפיתנית נעמה לוי ● טילי נ"ט פגעו בבתים במטולה, חיזבאללה קיבל אחריות לירי ● בלבנון: צה"ל חיסל בתקיפת כטב"ם פעיל טרור מרכזי בחמאס ובג'מעה האיסלאמית ● ישראלי נרצח בקלקיליה, עולה החשד שמדובר בפיגוע ● ארה"ב התחייבה לתמוך בישראל באופן מלא אם תפרוץ מלחמה נרחבת עם חיזבאללה ● עדכונים שוטפים

וורן באפט / צילום: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם הר המזומנים של וורן באפט הוא סימן לקריסה בשוק?

יש שרואים בהר המזומנים הענק שבקופת ברקשייר סימן לכך שבאפט מאמין שהשוק עומד לפני קריסה ● אבל מנהל השקעות אחד שם את הדברים בפרספקטיביה ואומר שבעצם לא מדובר בסכום כזה גבוה, לפחות יחסית לברקשייר