גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוני-לי סנה

כשרוני-לי סנה יצאה לפגוש לראשונה את חסרי הבית, הם ביקשו לראות רופא - ולא עובדת סוציאלית ● אז היא הקימה עבורם את עמותת רפואת רחוב: "כשאין מקלחת ואוכל, כל שריטה מזהמת"

ביולי 2020 הלכה רוני־לי סנה, עובדת סוציאלית טרייה יחסית בארגון לשובע, המעניק ארוחה ומיטה ללילה למי שצריך, לחפש את אחד המטופלים שלה. "הוא חזר להשתמש בסמים ודאגתי לו. יצאתי מהגגון (בית המחסה של הארגון - ג"ו) אל אזור התחנה המרכזית וראיתי לראשונה את האנשים שלא מגיעים לגגון, שמצבם אפילו גרוע יותר. ניסיתי לדבר איתם, אבל כשהם שמעו שאני עובדת סוציאלית הם לא רצו לדבר איתי. הם ביקשו לראות רופא. חזרתי למשרד בחוסר נוחות, ובלילה גיגלתי 'רופא' ו'רחוב'. לא מצאתי שום דבר כזה בישראל. היה שם משהו בלילה הזה, כאילו הבנתי שזה הסיפור שלי, שזה עליי עכשיו".

זמן קצר לאחר מכן הקימה סנה את עמותת רפואת רחוב תל אביב, שלוחה של הארגון הבינלאומי, שמספקת טיפול רפואי לחסרי הבית, והיום הצוות כולל 50 רופאים, אחיות וסטודנטים לרפואה. כולם עושים את זה בהתנדבות מלאה.

מה מביא אדם לרחוב?

"לכל אחד יש את הסיפור שלו, אבל יש הרבה טראומה. הרבה אנשים מגיעים בגלל קשיים מערכתיים, נניח אנשים נפלטים לרחוב בגלל יוקר המחיה ובגלל המלחמה.

"מחלת ההתמכרות מביאה אנשים לרחוב. זו אולי המחלה הכי קשה שיש. ולכן רואים ברחוב אנשים שהגיעו במקור מכל מיני רקעים ומעמדות. שואלים אותי תמיד אם אני מטפלת במבקשי מקלט חסרי מעמד, והתשובה היא לא - 95% מהמטופלים שלי הם אזרחי מדינת ישראל.

"השקר הכי גדול הוא שאנשים ברחוב הם עצלנים. קשה מאוד לשרוד ברחוב, וכל היום מלא בחישובים מורכבים, לגבי איך להשיג אוכל וחומרים ולשרוד. סדר היום עלול להיות עמוס מאוד. נניח אנשים שאוספים בקבוקים או אנשים בזנות, הם לוקחים כל פרנסה שיש להם וזה תמיד יתפוס עדיפות על פני טיפול רפואי, עד שאי אפשר לנשום ממש.

"גם כשיש מענים, הם מוגבלים בחוקים ותקנות וסטיגמות, ואין מספיק מהם. למשל 'לשובע' עושים עבודה מאוד חשובה, אבל חלק מקהל היעד נופל בין הכיסאות, למשל מי שבגלל מיעוט הפרנסה לא יכול לחזור עד 11 ולהימנע מלצאת שוב עד הבוקר, או לא מסוגל לישון בחדר עם עוד חמישה אנשים.

"ראיתי אישה בגיל שלי, שהייתה צריכה ללכת למיון עם אבסס שהצריך ניקוז, אבל היא ידעה שאם היא תלך למיון היא לא תוכל להגיע לגגון כי זה כבר נסגר. אני אומרת - הלוואי והיה מקום שאליו אפשר פשוט לבוא ולשים את הראש, בלי שאלות. זה קיים במספר מדינות.

"הם חולים באותן מחלות כמו כולם, רבים מהם בתת־תזונה, ונוסף על כך יש להם הרבה מחלות זיהומיות. כשאין מקלחת והתזונה לקויה, כל שריטה יכולה להזדהם".

אחת הסיבות שדרי הרחוב לא מקבלים טיפול רפואי, לדבריה, היא הנגישות. "משמעות הדיגיטציה של מערכת הבריאות היא שכמעט אי אפשר לעשות כלום בלי סמארטפון.

"רוב הציבור הזה הם מבוטחי מערכת הבריאות ואפילו מורידים להם את מס הבריאות מהקצבאות שמגיעות להם. לא לכל הציבורים בארץ מורידים. אז הם בעצם משלמים על שירות שהם לא יכולים להגיע אליו. לכן אנחנו חייבים להגיע אליהם.

"אני מעדיפה לא לקרוא להם 'דרי רחוב' או 'הומלסים', על כל הסטיגמה שבדבר, אלא 'אנשים שחווים חסרות בית'. ישנם גם כל מיני אנשים בלי בית, שגרים בגגונים או הוסטלים או בכל מיני מסגרות ולא ברחוב, אבל בית משלהם אין להם. בישראל אנשים לא נולדים ברחוב. בהודו יש גם אנשים שנולדים ברחוב. אבל בישראל מדובר באנשים שהיה להם פעם בית, ואולי יהיה להם בעתיד".

"הגעתי ללמוד מהאוגנדים"

סנה גדלה בירושלים למשפחה מסורתית. עם גדוד הצופים שלה (בו הייתה בת אחת בין בנים, ואלה עדיין חבריה הקרובים ביותר), יצאה לשנת שירות בירוחם. "השנה הזו שינתה אותי ברמות. כירושלמית, בת לאשת חינוך ואב שוטר, תמיד היה לי כל מה שילד צריך.

"בירוחם, לעומת זאת, 2005 הייתה שנה קשה לעיר שבה המועצה התחלפה בגלל שחיתות. הכל היה סגור. לא בריכה, לא ספריה. אז הבנתי מה זה רחוק מהעין רחוק מהלב". למרות הקושי, הזכרונות של סנה עצמה מן התקופה הזו הם מתוקים. "הלכנו לכל מקום ברגל. המשפחה שאימצה אותי הייתה מקסימה. והקבוצה שלנו התנהלה ממש כמו קומונה קומוניסטית".

לאחר שירות צבאי כסמב"צית בחרה ללמוד פסיכולוגיה וממשל בבן גוריון מתוך הבנה כי בעיות של בני אדם הן גם אישיות וגם מערכתיות. אך בהדרגה גילתה שהתואר שונה ממה שחשבה. "לוקח שנים עד שמתחילים לגעת באנשים".

היא פרשה מהלימודים אחרי שנתיים, החלה ללמוד עבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב, ובמקביל עבדה עם נוער עובר חוק בכפר סבא. בשנה השנייה של התואר היא עבדה במשפחתונים של ילדים שהוצאו מהבית. בשלב הזה חלה תפנית כששמעה על לימודי עזרה הומניטרית ובמיוחד על תואר שני בפיתוח קהילות בינלאומי בתוכנית גלוקל באוניברסיטה העברית. "אמרתי - זה זה! זו תוכנית בינלאומית באנגלית, עם ישראלים ופלסטינים, פיליפינים, ניגרים, זימבבואים, ארגנטינאים, מקסיקנים ומה לא".

לדבריה, הלימודים בתוכנית היו התקופה היפה בחייה, ובמיוחד ההתמחות בת כחצי השנה באוגנדה, שם התגוררה בעיר צפונית בשם גולו, כחלק מפרויקט לצמצום תת־התזונה בקרב נשים בהריון ומיניקות. "הייתי האדם הלבן היחיד בארגון אוגנדי, בדירה עם שותפות מקומיות, בלי מים וחשמל. המקומיים חשבו שאני תורמת. אבל הגעתי ללמוד מהם".

ב־2019 חזרה מההתמחות באופוריה ובידיעה שמצאה את ייעודה. "ברור, אמרתי לעצמי, אני רק מסיימת עוד חודשיים נהדרים של תוכנית גלוקל, אורזת וחוזרת לאוגנדה. אלא שאז פרצה קורונה. זה היה שבר גדול אבל נזכרתי שאני עובדת סוציאלית - בערך העבודה החיונית היחידה שאפשר למצוא בסגר".

המשרה שנמצאה הייתה בעמותת לשובע, המפעילה גם בתי מחסה שבהם חסרי בית יכולים לקבל ארוחה, מקלחת ומיטה. שם כאמור היא גם הכירה את קהילת חסרי הבית.

איך המלחמה משפיעה על מספר וסוג דרי הרחוב?

"בחודש הראשון של המלחמה ראינו תמונה עגומה. כל העובדים הסוציאליים נעלמו מהשטח, חלקם גויסו וחלקם הלכו לעזור למפונים ונפגעי הטבח. המסעדות היו סגורות, והיה ממש רעב ברחוב".

העמותה שלך מקבלת תמיכה כלשהי מהמדינה?

"מהמדינה לא. יש לנו שותפים ומימון מסוים (קרנות, מלגות וכדומה - ג"ו), אבל כל התקציב מגיע לכמה מאות אלפי שקלים. הדבר הבא הדחוף ביותר עבורנו הוא להשיג מרפאה ניידת. היום יש נשים שאנחנו לא יכולים לבדוק אותן כי אין איפה.

"מאוד הגיוני למדינה לממן אותנו דרך קופות החולים, כי החיסכון למערכת הבריאות ברור, בנוסף לתרומה לבני האדם. עשינו עם ארגון 'אלטרואיזם אפקטיבי' שהראה שאנחנו חוסכים למשק חמישה דולר על כל דולר מושקע".

איפה את רואה את עצמך עוד חמש־עשר שנים?

"עדיין אעסוק ברפואת רחוב, בוודאות, אולי בראייה יותר ארצית. אני חושבת על דוקטורט, ועדיין יש לי את החיידק הגלובלי".

עוד כתבות

גיא ברקוביץ', מנכ''ל Waze / צילום: תומר פולטין

המנכ"ל שפספס אקזיט של יותר ממיליארד דולר

גיא ברקוביץ' קיבל לאורך שנות הקריירה שלו כמה הצעות לעבור לווייז, אבל הוא תמיד העדיף לחכות שהחברה תגדל - עד שהיא נמכרה לגוגל ב־1.3 מיליארד דולר: "לצערי לא נהניתי מזה" ● היום, כשהוא כבר בתפקיד המנכ"ל, הוא מספר על התוכניות למצב הכי גבוה בעולם ועל ההתמודדות במלחמה: "יש שיבושים, אבל המשתמשים מבינים שצריך לוותר על נוחות"

הפקולטה לניהול. למה אתרי ההיכרויות מקשים על מציאת בני זוג / צילום: Shutterstock

אפקט טינדר: למה אתרי ההיכרויות מקשים על מציאת בני זוג, והטעות של הכלכלנים הקלאסיים

התיאוריה הכלכלית הקלאסית צופה ששיפור בטכנולוגיות החיפוש ייטיב עם המשתתפים בשוק ● אבל המציאות באתרי ואפליקציות ההיכרויות מעט שונה ● ההיצע האדיר והזמינות גורמים לגברים ונשים לבררנות יתר, בשל האשליה שיש להם סיכוי למצוא בני זוג אטרקטיביים יותר

שיתוק שינה / איורים: Shutterstock, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

40% מבני האדם סובלים מזה לפחות פעם אחת: מה גורם לשיתוק שינה?

התופעה המפחידה, שזמן רב האמינו כי היא נגרמת על ידי רוחות רעות, מובנת כיום כניתוק בין המוח לגוף ● למה זה קורה ומה אפשר לעשות אם מתעוררים עם שיתוק שינה?

צילום: Shutterstock

הראלי יימשך? זה מה שמנהלי הקרנות הגדולות בעולם חושבים

בסקר שערך בנק אוף אמריקה בקרב מנהלי הקרנות הגדולות בעולם עולה כי הם חיוביים לגבי הסנטימט בשוק המניות העולמי ● עוד עולה מהסקר כי המשקיעים צפויים להסיט את החשיפה למזומן אל עבר נכסים מסוכנים יותר לאור התאוששות הכלכלה העולמית

ההפגנה בקפלן / צילום: איתן סלונים

המונים במחאה של קפלן, "יום הולדת" לנעמה לוי בכיכר החטופים

משפחות חטופים: "לא תהיה עסקה ולא תהיה תקומה בלי ששלטון נתניהו ייפול" ● מאות אנשים צעדו לציון יום הולדתה של התצפיתנית נעמה לוי ● טילי נ"ט פגעו בבתים במטולה, חיזבאללה קיבל אחריות לירי ● בלבנון: צה"ל חיסל בתקיפת כטב"ם פעיל טרור מרכזי בחמאס ובג'מעה האיסלאמית ● ישראלי נרצח בקלקיליה, עולה החשד שמדובר בפיגוע ● ארה"ב התחייבה לתמוך בישראל באופן מלא אם תפרוץ מלחמה נרחבת עם חיזבאללה ● עדכונים שוטפים

ההפסדים נערמים, התחרות בלתי אפשרית, אבל תחום אחד בפייבוקס מושך את בנק דיסקונט

למרות שהן משמשות מיליוני לקוחות, הפסידו אפליקציות התשלומים מאות מיליוני שקלים מאז החלו לפעול ● לאחר ששופרסל "נשברה" ומכרה את חלקה בפייבוקס לדיסקונט, ינסה הבנק להתמקד בתחום חשבונות העו"ש נושאי הריבית, ולהכניס שותף שיוציא אותה לחו"ל

כוחות צה''ל מתמרנים ברצועת עזה. כוונות סמאש מסייעים ללוחמים שמפעילים אותן לזהות מטרות באופן עצמאי ולפגוע בהן בצורה מדוייקת / צילום: דובר צה''ל

הנשק שמיוצר בקיבוץ יגור וכבר נמכר לעשר מדינות בעולם

צבאות באירופה ובאמריקה הלטינית מביעים התעניינות במערכת "סמאש" (פגיון) מתוצרת חברת סמארטשוטר מקיבוץ יגור ● ארמניה מתעניינת במערכת ישראלית ● וגם: מל"ט מעקב ותקיפה חדש של אירונאוטיקס ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אייל רביד, מנכ''ל רשת ויקטורי / צילום: עומר וידר

אחרי שקרסה ב-16% ביומיים, ויקטורי תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 10 מיליון שקל

בחברה מנמקים את ההחלטה בנפילה "בשער מניית החברה" ורואים בכך "הזדמנות עסקית" ● וזאת יממה אחרי שהרשות לתחרות הודיעה לחברה על חשדות לעריכת הסדרים כובלים ולאחר שהוגשה נגדה תביעה ייצוגית ● גורם בשוק: המטרה של ויקטורי בביצוע הרכישה העצמית היא "להקטין את הנזק"

עמוס תמם בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך מהקמפיין

לא נפסיק לשיר: שלוש פרסומות מזמרות חדשות התברגו השבוע בדירוג

בנק הפועלים, בזק וסלקום עלו בפרסומות מוזיקליות בהפקה מושקעת, והבנק אף התברג במקום הראשון בזכירות - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת האהובה ביותר שייכת לטורנדו, וסנו השקיעה את הסכום הגבוה ביותר, כמיליון שקל

שער ה''ניו יורק מגזין'' מ–10 ביוני 1985. הכותרת שהפכה למטבע לשון המתייג דור

על חבורת הפרחחים שעשתה מהפכה והביאה את הכסף הגדול לסרטי נעורים

אנדרו מקרת'י היה חלק מחבורת שחקנים צעירים שסומנה כקבוצה של פרחחים שהשתלטה על המסך ההוליוודי בשנות ה-80 ● בסרט דוקו חדש לדיסני פלוס הוא מסביר איך התיוג הזה שינה את חייו

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה איבדה 3%

נעילה אדומה באירופה ● האינפלציה ביפן ממשיכה לעלות, ועומדת על קצב שנתי של 2.8% ● הביטקוין נסוג ביממה האחרונה ב-3.3% ונסחר כעת סביב 63.9 אלף דולר למטבע ● מחיר הנפט מסוג ברנט יורד ב-0.1% ל-85.6 דולר, ומחיר הנפט הגולמי יורד ל-81.2 דולר לחבית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

ללקוחות החזקים יש מי שידאג. החלשים ממשיכים לשקוע

הפוליטיקאים עוזרים דווקא למי שמסתדר לבד ● מספר ההרוגים בכבישים מתקבל באדישות ● ואיך משחק ספורט הופך לעוד שטח מלחמה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

שני לוחמי שריון נפצעו קשה מירי נ"ט בדרום רצועת עזה, נקבע מותו של בן ה-70 שהותקף ונשדד באזור קלקיליה

נתניהו מתחייב: "לא נצא מהרצועה עד שנחזיר את כל החטופים" • צה"ל והשב"כ חיסלו את מוביל מתווה הצליפה של חמאס • לחימה בשכונות הצפופות ברפיח: תיעוד ממצלמות הגוף של צוות הקרב של חטיבת הנח"ל • החות'ים פרסמו תיעוד דרמטי: מפציצים ספינה בים סוף - והיא טבעה • עדכונים בולטים

אתר בניה ברחובות / צילום: כדיה לוי

קבלני הביצוע בקריסה, אבל אינטרסים של יזמים והמון כסף שחור עוזרים לכולם לעצום עיניים

בלמ"ס פרסמו כי מחירי שכר עבודה בענף הבנייה עלו ב–1.9% ב–12 חודשים, והוכיחו שוב את עומק הניתוק מהמציאות ● כשאלפי קבלנים רבים על כל מי שיודע להחזיק שפכטל, נוצר כאוס ● וכשחלק לא מבוטל של התוספת בשכר מגיע במזומן, הפער מובן וגם קריסת הקבלנים

לונדון / צילום: ap, Kin Cheung

מדוע המולטי־מיליונרים הזרים מזדרזים לעזוב את בריטניה לפני הבחירות

השמרנים והלייבור בבריטניה היו בעבר מפלגות עם מדיניות כלכלית כה ברורה עד כי שימשו להשראה עולמית ● אבל בבחירות שיתקיימו בעוד כשבועיים התערבבו שמאל וימין כלכלי והציבור כבר לא מאמין להבטחות ● הכוונה למסות את העשירים הזרים, לראשונה זה 225 שנה, היא דוגמה לכך

קבוצת התומכים נרחבת וקולנית יותר. דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Anadolu ו־ Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המנכ"לים הבכירים בארה"ב חושבים שיש לטראמפ סיכוי, ורוצים מקום ליד השולחן

בכירי עולם העסקים נוהרים לפגוש את הנשיא לשעבר, שמגייס בקלות תמיכה מחודשת באמצעות הבטחות להפחתת מסים והסרת רגולציה ● על אף ההרשעה האחרונה, נראה שהביקורת כלפי טראמפ רוככה, בעוד שהתסכול מהמדיניות הכלכלית של ביידן גובר ● בין התומכים הבולטים: אילון מאסק

חודש חיובי בקרנות ההשתלמות / אילוסטרציה: Shutterstock

קרן ההשתלמות שהשיגה תשואה דו ספרתית מתחילת השנה, ומי אחרונה בטבלה?

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● קרנות ההשתלמות רשמו תשואה ממוצעת במסלול הכללי של 1.3%, ו-2.4% במסלול המנייתי ● לאחר שנתיים של ביצועים חלשים, אלטשולר שחם מובילה מתחילת השנה בכל המסלולים ● הצמדה למדד S&P 500 היוותה עוגן של יציבות למול התנודתיות בבורסה המקומית

הנריק פיסקר ודגם Ocean של החברה / צילום: ap, Joan Mateu Parra

נגמרה לה הסוללה: החברה שביקשה לחקות את טסלה נגררה לפשיטת רגל

מיזם הרכב החשמלי של הנריק פיסקר, שראה בעצמו "אפל של תחום הרכב", עם מודל ייצור ייחודי, הגיע לקצה דרכו ● ללא מושיע פיננסי, הכסף של פיסקר יאזל

מהמרים במשרד / צילום: דאטהריילס

דווקא מי שלא בקיא זוכה? הטרנד שסוחף את מקומות העבודה

עמדות במשרד שמציגות את טבלת ההימורים, הקרנות מאורגנות ושיחות מסדרון בלתי פוסקות: במקומות עבודה רבים בישראל נפתחו בשבוע האחרון קבוצות של ניחושי היורו ● מה מושך כל כך הרבה חברות לאפשר את התחרות בעבודה, ואיך דווקא אלו שלא מבינים בכדורגל מצליחים להתברג במקומות הגבוהים?

יסמין מוחמד / צילום: פרטי

יסמין מוחמד התחתנה עם טרוריסט, ונמלטה

בעלה של יסמין מוחמד כלא אותה והתעלל בה ואחרי שנים היא גילתה שהוא מחבל אל־קאעידה מבוקש ● בראיון לגלובס היא מספרת על ההתפכחות, מותחת ביקורת על השמאל הליברלי, ומתריעה: "האסלאם הקיצוני מנסה לבנות את האימפריה מחדש, ויש לו תוכנית חדירה מגובשת למערב"