גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוני-לי סנה

כשרוני-לי סנה יצאה לפגוש לראשונה את חסרי הבית, הם ביקשו לראות רופא - ולא עובדת סוציאלית ● אז היא הקימה עבורם את עמותת רפואת רחוב: "כשאין מקלחת ואוכל, כל שריטה מזהמת"

ביולי 2020 הלכה רוני־לי סנה, עובדת סוציאלית טרייה יחסית בארגון לשובע, המעניק ארוחה ומיטה ללילה למי שצריך, לחפש את אחד המטופלים שלה. "הוא חזר להשתמש בסמים ודאגתי לו. יצאתי מהגגון (בית המחסה של הארגון - ג"ו) אל אזור התחנה המרכזית וראיתי לראשונה את האנשים שלא מגיעים לגגון, שמצבם אפילו גרוע יותר. ניסיתי לדבר איתם, אבל כשהם שמעו שאני עובדת סוציאלית הם לא רצו לדבר איתי. הם ביקשו לראות רופא. חזרתי למשרד בחוסר נוחות, ובלילה גיגלתי 'רופא' ו'רחוב'. לא מצאתי שום דבר כזה בישראל. היה שם משהו בלילה הזה, כאילו הבנתי שזה הסיפור שלי, שזה עליי עכשיו".

זמן קצר לאחר מכן הקימה סנה את עמותת רפואת רחוב תל אביב, שלוחה של הארגון הבינלאומי, שמספקת טיפול רפואי לחסרי הבית, והיום הצוות כולל 50 רופאים, אחיות וסטודנטים לרפואה. כולם עושים את זה בהתנדבות מלאה.

מה מביא אדם לרחוב?

"לכל אחד יש את הסיפור שלו, אבל יש הרבה טראומה. הרבה אנשים מגיעים בגלל קשיים מערכתיים, נניח אנשים נפלטים לרחוב בגלל יוקר המחיה ובגלל המלחמה.

"מחלת ההתמכרות מביאה אנשים לרחוב. זו אולי המחלה הכי קשה שיש. ולכן רואים ברחוב אנשים שהגיעו במקור מכל מיני רקעים ומעמדות. שואלים אותי תמיד אם אני מטפלת במבקשי מקלט חסרי מעמד, והתשובה היא לא - 95% מהמטופלים שלי הם אזרחי מדינת ישראל.

"השקר הכי גדול הוא שאנשים ברחוב הם עצלנים. קשה מאוד לשרוד ברחוב, וכל היום מלא בחישובים מורכבים, לגבי איך להשיג אוכל וחומרים ולשרוד. סדר היום עלול להיות עמוס מאוד. נניח אנשים שאוספים בקבוקים או אנשים בזנות, הם לוקחים כל פרנסה שיש להם וזה תמיד יתפוס עדיפות על פני טיפול רפואי, עד שאי אפשר לנשום ממש.

"גם כשיש מענים, הם מוגבלים בחוקים ותקנות וסטיגמות, ואין מספיק מהם. למשל 'לשובע' עושים עבודה מאוד חשובה, אבל חלק מקהל היעד נופל בין הכיסאות, למשל מי שבגלל מיעוט הפרנסה לא יכול לחזור עד 11 ולהימנע מלצאת שוב עד הבוקר, או לא מסוגל לישון בחדר עם עוד חמישה אנשים.

"ראיתי אישה בגיל שלי, שהייתה צריכה ללכת למיון עם אבסס שהצריך ניקוז, אבל היא ידעה שאם היא תלך למיון היא לא תוכל להגיע לגגון כי זה כבר נסגר. אני אומרת - הלוואי והיה מקום שאליו אפשר פשוט לבוא ולשים את הראש, בלי שאלות. זה קיים במספר מדינות.

"הם חולים באותן מחלות כמו כולם, רבים מהם בתת־תזונה, ונוסף על כך יש להם הרבה מחלות זיהומיות. כשאין מקלחת והתזונה לקויה, כל שריטה יכולה להזדהם".

אחת הסיבות שדרי הרחוב לא מקבלים טיפול רפואי, לדבריה, היא הנגישות. "משמעות הדיגיטציה של מערכת הבריאות היא שכמעט אי אפשר לעשות כלום בלי סמארטפון.

"רוב הציבור הזה הם מבוטחי מערכת הבריאות ואפילו מורידים להם את מס הבריאות מהקצבאות שמגיעות להם. לא לכל הציבורים בארץ מורידים. אז הם בעצם משלמים על שירות שהם לא יכולים להגיע אליו. לכן אנחנו חייבים להגיע אליהם.

"אני מעדיפה לא לקרוא להם 'דרי רחוב' או 'הומלסים', על כל הסטיגמה שבדבר, אלא 'אנשים שחווים חסרות בית'. ישנם גם כל מיני אנשים בלי בית, שגרים בגגונים או הוסטלים או בכל מיני מסגרות ולא ברחוב, אבל בית משלהם אין להם. בישראל אנשים לא נולדים ברחוב. בהודו יש גם אנשים שנולדים ברחוב. אבל בישראל מדובר באנשים שהיה להם פעם בית, ואולי יהיה להם בעתיד".

"הגעתי ללמוד מהאוגנדים"

סנה גדלה בירושלים למשפחה מסורתית. עם גדוד הצופים שלה (בו הייתה בת אחת בין בנים, ואלה עדיין חבריה הקרובים ביותר), יצאה לשנת שירות בירוחם. "השנה הזו שינתה אותי ברמות. כירושלמית, בת לאשת חינוך ואב שוטר, תמיד היה לי כל מה שילד צריך.

"בירוחם, לעומת זאת, 2005 הייתה שנה קשה לעיר שבה המועצה התחלפה בגלל שחיתות. הכל היה סגור. לא בריכה, לא ספריה. אז הבנתי מה זה רחוק מהעין רחוק מהלב". למרות הקושי, הזכרונות של סנה עצמה מן התקופה הזו הם מתוקים. "הלכנו לכל מקום ברגל. המשפחה שאימצה אותי הייתה מקסימה. והקבוצה שלנו התנהלה ממש כמו קומונה קומוניסטית".

לאחר שירות צבאי כסמב"צית בחרה ללמוד פסיכולוגיה וממשל בבן גוריון מתוך הבנה כי בעיות של בני אדם הן גם אישיות וגם מערכתיות. אך בהדרגה גילתה שהתואר שונה ממה שחשבה. "לוקח שנים עד שמתחילים לגעת באנשים".

היא פרשה מהלימודים אחרי שנתיים, החלה ללמוד עבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב, ובמקביל עבדה עם נוער עובר חוק בכפר סבא. בשנה השנייה של התואר היא עבדה במשפחתונים של ילדים שהוצאו מהבית. בשלב הזה חלה תפנית כששמעה על לימודי עזרה הומניטרית ובמיוחד על תואר שני בפיתוח קהילות בינלאומי בתוכנית גלוקל באוניברסיטה העברית. "אמרתי - זה זה! זו תוכנית בינלאומית באנגלית, עם ישראלים ופלסטינים, פיליפינים, ניגרים, זימבבואים, ארגנטינאים, מקסיקנים ומה לא".

לדבריה, הלימודים בתוכנית היו התקופה היפה בחייה, ובמיוחד ההתמחות בת כחצי השנה באוגנדה, שם התגוררה בעיר צפונית בשם גולו, כחלק מפרויקט לצמצום תת־התזונה בקרב נשים בהריון ומיניקות. "הייתי האדם הלבן היחיד בארגון אוגנדי, בדירה עם שותפות מקומיות, בלי מים וחשמל. המקומיים חשבו שאני תורמת. אבל הגעתי ללמוד מהם".

ב־2019 חזרה מההתמחות באופוריה ובידיעה שמצאה את ייעודה. "ברור, אמרתי לעצמי, אני רק מסיימת עוד חודשיים נהדרים של תוכנית גלוקל, אורזת וחוזרת לאוגנדה. אלא שאז פרצה קורונה. זה היה שבר גדול אבל נזכרתי שאני עובדת סוציאלית - בערך העבודה החיונית היחידה שאפשר למצוא בסגר".

המשרה שנמצאה הייתה בעמותת לשובע, המפעילה גם בתי מחסה שבהם חסרי בית יכולים לקבל ארוחה, מקלחת ומיטה. שם כאמור היא גם הכירה את קהילת חסרי הבית.

איך המלחמה משפיעה על מספר וסוג דרי הרחוב?

"בחודש הראשון של המלחמה ראינו תמונה עגומה. כל העובדים הסוציאליים נעלמו מהשטח, חלקם גויסו וחלקם הלכו לעזור למפונים ונפגעי הטבח. המסעדות היו סגורות, והיה ממש רעב ברחוב".

העמותה שלך מקבלת תמיכה כלשהי מהמדינה?

"מהמדינה לא. יש לנו שותפים ומימון מסוים (קרנות, מלגות וכדומה - ג"ו), אבל כל התקציב מגיע לכמה מאות אלפי שקלים. הדבר הבא הדחוף ביותר עבורנו הוא להשיג מרפאה ניידת. היום יש נשים שאנחנו לא יכולים לבדוק אותן כי אין איפה.

"מאוד הגיוני למדינה לממן אותנו דרך קופות החולים, כי החיסכון למערכת הבריאות ברור, בנוסף לתרומה לבני האדם. עשינו עם ארגון 'אלטרואיזם אפקטיבי' שהראה שאנחנו חוסכים למשק חמישה דולר על כל דולר מושקע".

איפה את רואה את עצמך עוד חמש־עשר שנים?

"עדיין אעסוק ברפואת רחוב, בוודאות, אולי בראייה יותר ארצית. אני חושבת על דוקטורט, ועדיין יש לי את החיידק הגלובלי".

עוד כתבות

יו''ר הפד, ג'רום פאוול / צילום: Reuters, Amanda Andrade-Rhoades

הפד למד להיזהר: בלי ודאות שהאינפלציה נבלמת לא יוריד ריבית

לאחר שנכווה מטעויות העבר, הבנק המרכזי של ארה"ב נוקט זהירות וסבלנות, והציב רף נוקשה יותר מבנקים מרכזיים אחרים

כיכר המדינה. לב אזור הביקוש / צילום: באדיבות י.ח דמרי

כיכר המדינה בת"א עובר מתיחת פנים. כמה יעלו הדירות החדשות?

באיזור כיכר המדינה ניתנו בחמש השנים האחרונות 199 היתרים להתחדשות עירונית ● אייל כ"ץ, בעלי חברת תיווך: "יש התאוששות בשוק בעיקר בפרויקטים חדשים והרבה לקוחות מחפשים לשלם 10% עכשיו ו־90% בסוף, ולהוציא שלל הטבות מהיזמים"

הקנצלר שולץ (משמאל) ליד מל''ט הרון TP של התעשייה האווירית. הראשון מהסדרה שגרמניה חוכרת / צילום: Reuters, IMAGO/Thomas Bartilla

טילים, מל"טים ומערכות הגנה "מייד אין איזראל": ביקור בסלון האווירי של ברלין

הסדר מתערער והעולם מתחמש, ולתעשיות הביטחוניות הישראליות יש היצע מגוון שהוכיח את עצמו בשדה הקרב ● בסלון האווירי של ברלין נראה כי למרות ההפגנות נגד המלחמה בעזה, והשחיקה במעמדה של ישראל כשותפה לגיטימית, ניסיון מבצעי הוא עדיין מילת קסם בנוגע למכירת נשק

יוליה שמאלוב ברקוביץ / צילום: שלומי יוסף

עובדי חדשות 13 לדירקטוריון: "תדהמה ושאט נפש ממינוי יוליה שמאלוב-ברקוביץ'"

עיתונאיות ועיתונאי חדשות 13 שיגרו מכתב חריף לדירקטוריון, בו הביעו התנגדות למינוי יו"ר הרשות השנייה לשעבר ליו"ר החברה ● לפי המכתב, "המינוי כה פסול ומופרך, עד כי מתעוררת תהייה שמא דירקטוריון החברה פעל במודע בניגוד לטובתה העסקית והציבורית" ● רשת 13: "ועדת האיתור פעלה במקצועיות ובתהליך סדור"

ביונסה בהופעה. מותג בשמים והשקעות נדל''ן / צילום: Reuters, BriganiArt/Bartill

על המוזיקאיות שחדלו מלהטיל ביצי זהב לאחרים והפכו לבוסיות של עצמן

במשך שנים תעשיית המוזיקה נשלטה על ידי גברים שהתעשרו על גבן של זמרות מצליחות ● זמרות פופ כמו מדונה, ביונסה וטיילור סוויפט הביאו את הבשורה של המאה ה-21 כשהפסיקו להיות מריונטות על חוטים והפכו לבוסיות שמגלגלות מיליארדים

היצרנים הסיניים מגבירים את זרם המכוניות לישראל / צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אירופה מטילה גזרות על יצרני הרכב הסיניים: איך זה ישפיע על ישראל?

ההודעה הדרמטית על המכסים הכבדים שיוטלו באירופה החל מיולי על יבוא של כלי רכב חשמליים מתוצרת סין צפויה להאיץ את ההגעה שלהם לישראל ● הנה כמה מהבולטים מתוך שפע הדגמים שיגיעו אלינו בהמשך השנה, רגע לפני העלאת מס הקנייה בינואר הקרוב ● השבוע בענף הרכב

גילברט ורוזנטל מראיינים את מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג. תהליך יצירת פרק אורך שישה שבועות / צילום: מתוך יוטיוב

כל האנשים החכמים ביותר בחדר מאזינים לאותו פודקאסט

שיחת עומק של שעות ארוכות על חברה אחת היא לא מתכון ברור לרייטינג מסחרר ● אבל כשבן גילברט ודיוויד רוזנטל צוללים לסיפורים האפיים של החברות המצליחות ביותר, המנהלים הבכירים בעולם מאזינים ● כך הפכה Acquired לתוכנית האהובה על עולם העסקים, ומכניסה ליוצריה מיליוני דולרים

REXTON KGM 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-260 אלף שקל: רכב השטח הקוריאני הגדול שעבר שדרוג

הרקסטון הוותיק של סאנגיונג, כיום KGM, עבר שדרוג עם שאיפות פרימיום ● יש לו תא נוסעים מפנק, אך הוא עדיין בעיקר רכב שטח

מירי רגב, הליכוד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בצל ההסלמה בחזית הצפון, מה עושה הממשלה לטובת המפונים?

המטחים הכבדים שנורו בימים האחרונים לעבר צפון הארץ מדגישים עד כמה דבריה של השרה רגב על "הדברים המדהימים שעשתה הממשלה" בעייתיים ● ואם בתחילת המלחמה מרבית המפונים היו מהדרום, כעת רובם מהצפון ● של גלובס בוחנת לעומק את יעדי הפינוי והביצוע בשטח

נחתים אמריקאים בתרגיל. התאמנו בסביבת טייוואן לפחות שנה / צילום: Reuters, EyePress News

חיל הנחתים האמריקאי כבר התחיל להתכונן למלחמה שתפתח סין

חיילי הנחתים של ארה"ב מוטסים במסגרת תרגילים צבאיים למקומות מרוחקים שמהם הם עשויים יום אחד להילחם בסין ● הכוחות לומדים איך לעכב את הסינים כדי לקנות זמן לתגבורת אמריקאית, לומדים איך לתקשר ביניהם ולהישאר מוסווים ויודעים איך ליצור הסחה: "כל חיישן שסין מגייסת כדי לחפש כוח של חיל הנחתים, הוא חיישן שלא מחפש מטרה אחרת" ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

עזבו את היורדים מהארץ ותתחילו לדאוג מהכסף הענק שבורח מכאן

הישראלים מעבירים לקרנות הפנסיה החדשות כ-5 מיליארד שקל להשקעה מדי חודש, רובם המוחלט מוזרם לחו"ל ● ברמת החוסך, מתבקש לפזר סיכונים, אולם זו הסיבה המרכזית להיכחדות התעשייה הישראלית, ולכך שמי שקונה נייר בתל אביב עלול להיתקע איתו כשירצה למכור

חיילים טייוואניים. סין משפרת מוכנותה לפלישה / צילום: Associated Press, Daniel Ceng

המים במצרי טייוואן מתחממים שוב: סין מגבירה את הלחץ על המדינה המשוסעת

התרגיל הצבאי המקיף שביצעה סין סביב טייוואן בחודש שעבר הכניס את העולם לכוננות, ובארה"ב קראו לזרז אספקת נשק לאי ● טייוואן, שממלאה תפקיד משמעותי בתעשיית הטכנולוגיה העולמית, מתמודדת גם עם פילוג מבית, שאותו סין מנצלת היטב ליצירת מהומות ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

שבוע הספר בתל אביב / צילום: כדיה לוי

האלמותיות של קפקא, היד של גרוסמן: ארבע המלצות טובות במיוחד לשבוע הספר

הפרט הקפקאי הקטן שהופך הכל למסויט, החיבור של גרוסמן לריצה, השעטנז המרגש של יהודית רותם וההפתעה של צבי בן מאיר: כמה הצעות לאלה שנערכים עם רשימות קנייה לשבוע הספר העברי, שייפתח בשבוע הבא

''השיבה הביתה היא הדבר הקשה''. חיילי מילואים בשטח כינוס / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

שיקום נפשי בשטח ושינוי תפיסת הקב"ן: כך צה"ל מתמודד עם טראומות המלחמה

צה"ל יצא למהפכה בטיפול הנפשי - עם קב"נים שנכנסים לשטח הלחימה לצד מרכזי שיקום עורפיים ● ראש ענף חוסן נפשי סא"ל נטע לי צליכובר, מספרת על האתגר בחזרת הלוחמים הביתה: "הדריכות נשארת" ● כעת צה"ל נערך למעבר ללחימה בצפון: "הבדלים רגשיים רבים"

אהוד ברק / צילום: איל יצהר

חברת הסייבר של מפקד 8200 לשעבר ואהוד ברק בדרך לאקזיט. ממה מוטרדת הרוכשת?

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לגלובס נודע כי פאראגון, חברת הסייבר ההתקפי הישראלית, מנהלת משא ומתן למכירת השליטה בה בתמורה לסכום שנע בין 700 מיליון דולר ל-1.1 מיליארד דולר ● העסקה מהדהדת את רכישת NSO על־ידי פרנסיסקו פרטנרס. מדוע הרוכשת חוששת מרגע אישור העסקה?

משחק הפתיחה יורו 2024 / צילום: Reuters, Christian Charisius

אליפות אירופה בכדורגל יוצאת לדרך: מי מנצחת במגרש הכלכלי?

טורניר יורו 2024 יוצא הערב לדרך על אדמת גרמניה שתארח לבדה את התחרות ● במשחק הפתיחה היא תשחק מול נבחרת סקוטלנד ● מי הפייבורטית לזכות, ולמי מבין השתיים שישחקו הערב כלכלה חזקה יותר?

השבוע בעולם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Sutturstock, AP- Geert Vanden Wijngaert, Ludovic Marin

הימין הקיצוני חוגג את ״אירופה החדשה״ והדנים מוזהרים מפני ראמן

הימין הקיצוני מנצח בגדול באירופה ● רישי סונאק מנסה טריק ישן: הורדת מסים ● רוסיה מעצבנת את ארה"ב בחופי קובה ● יתושי דנגי מתאזרחים באירופה, ודנמרק אוסרת יבוא ראמן קוריאני בטענה להרעלה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר מיכל יערי / צילום: תומר אפלבאום

החוקרת שבטוחה: זה המסר שישראל חייבת להעביר למדינות ערב

שיחה עם ד"ר מיכל יערי, חוקרת מדינות המפרץ הערביות ● על השינוי שמבקש בן סלמאן לחולל בסעודיה והיחסים המורכבים עם ישראל ביום שאחרי 7 באוקטובר • האזינו

דירות חדשות / צילום: Shutterstock

עוד 110 אלף שקל לדירה: האזור המפתיע שהוביל בעליות המחירים

בהיעדר פעילות ממשלתית בתחום, הציבור לא מאמין שמחירי הדירות ירדו - וגם הריבית הגבוהה לא עוצרת אותו מלחזור לקנות דירות ● התוצאה - מחירי הדירות חזרו לעלות לאחר שב-2023 רשמו ירידה ● זהו המחוז שהוביל את עליית המחירים

הקשיים של זוגות ידועים בציבור בדרך להכרה / איור: גיל ג'יבלי

הקשיים המשפטיים של זוגות ידועים בציבור נערמים

פסיקות שניתנו לאחרונה מערערות על מצבם של הידועים בציבור, ולכל הפחות מציבות את זכויותיהם בסימן שאלה ● זוגות רבים נדרשים להוכיח את הסטטוס שלהם בפני רשויות כדי לקבל זכויות שנשואים מקבלים אוטומטית, כמו הנחה בארנונה, וכדי למצות אותן נתקלים בחומת ביורוקרטיה: "הכל תלוי בפקיד שנופלים עליו"