גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כרטיסי האשראי הפכו לביצת הזהב של חברות הצריכה. מי מציעה את התנאים הכי משתלמים?

לא לחינם משקיעות חברות הפועלות בתחומי המזון, האופנה והתיירות בטיפוח מועדוני לקוחות, שגולת הכותרת שלהם היא הנפקת כרטיס אשראי ממותג ● פעילות הפיננסים הפכה בשנים האחרונות נדבך מרכזי ברווחי החברות הללו, ולעתים אף תורמת לשוויין יותר מהפעילות הקמעונאית עצמה

מועדוני לקוחות / אילוסטרציה: Shutterstock
מועדוני לקוחות / אילוסטרציה: Shutterstock

"יש לך כרטיס מועדון?" - השאלה הזו מופנית ללקוח הישראלי בכל פעם שהוא שולף את ארנקו בעמדת התשלום של כל סניף של רשת קמעונאות מובילה - מזון, הלבשה או מוצרים לבית. 

אותו לקוח רואה לנגד עיניו מן הסתם את האפשרות לקבל הנחה, לנצל מבצע או לצבור נקודות זיכוי. מה שהוא פחות מודע לו הוא תרומתם העצומה של אותם מועדונים, בעיקר דרך כרטיסי האשראי המונפקים לחבריהם, לחברות עצמן.

החרם הערבי מאחורי ההחלטה הדרמטית של מקדונלד'ס בישראל
רשתות הקמעונאות רוצות מידע מהסלולרי שלכם, לפני שהן מחליטות איפה לפתוח חנות
כשהשכר הוא רק בונוס: הכירו את שיאני השכר בבורסה של תל אביב

אותם כרטיסי אשראי חוץ־בנקאיים שמונפקים ללקוחות הרשת (בשיתוף־פעולה עם חברת האשראי) מאפשרים לרשתות ולחברות הקמעונאיות להגדיל את הכנסותיהן באמצעות תשלומים קבועים של דמי כרטיס לצד עמלות שונות הנובעות מעסקאות המבוצעות בהם.

מועדוני הלקוחות הם גם הדרך של חברות למשוך אליהן צרכנים באמצעות הטבות המוצעות אך ורק למחזיקי הכרטיסים. לדוגמה, לא פעם באתרים של אותן חברות או רשתות אפשר למצוא שני תעריפים להופעה מסוימת - אחד לחברי המועדון הרגילים והשני למחזיקי כרטיס האשראי של המועדון, כשהפערים ביניהם עשויים להגיע לעשרות אחוזים.

קשה אולי להאמין, אבל בחלק מהמקרים הפכו אותם מועדוני לקוחות למקור הרווח ואף השווי העיקרי של החברה. קחו כדוגמה את חברת התעופה אל על, שהיום חוגגת את מעמדה הבלעדי בנתב"ג, בעקבות המלחמה, עם רווחי שיא וזינוק אדיר בשווייה.

מדובר בהיפוך מושלם לעומת תקופת השפל של החברה בשנים 2020-2021, בעקבות התפרצות הקורונה. באותה תקופה עמדה אל על בפני קריסה, כשהשמיים נסגרו, והחברה רשמה הפסדים עצומים של כמיליארד דולר בשנתיים. כדי להמשיך לשרוד, אל על נזקקה לסיוע כספי מהמדינה ומבעל מניות חדש, קני רוזנברג, שהזרימו לחברה מאות מיליוני דולרים.

לצד זאת, אל על הצליחה לרשום באותה תקופה קשה הכנסות נאות ממקור פעילות נוסף - שיתופי־פעולה שעשתה עם חברות כרטיסי האשראי, כשלקוחות השתמשו בכרטיס האשראי שהנפיקה, "פליי קארד", לטובת קניות שוטפות - תרומה שאין לזלזל בה כשההכנסות מפעילות הליבה שאפו לאפס.

עד כמה פעילות כרטיסי האשראי בכלל, ופעילות מועדון הנוסע המתמיד של אל על בפרט, חשובה לחברה, אפשר היה ללמוד גם מפרטי עסקה למכירת חלק ממניות המועדון לידי קבוצת הביטוח הפניקס שנחתמה ביוני 2022 - מהלך שהיה חשוב לחילוץ אל על מקשייה הפיננסיים.

באותה עסקה הפניקס העניקה לאל על הלוואה בהיקף של 130 מיליון דולר כנגד אופציה לרכוש רבע ממניות מועדון הנוסע המתמיד לפי שווי של כ־400 מיליון דולר - הרבה יותר משווייה של אל על עצמה בבורסה באותה עת. בהמשך מימשה הפניקס אופציה לרכישת כ־20% ממניות המועדון בהנחה מסוימת.

השווי הגבוה של מועדון הנוסע המתמיד נגזר בין היתר מכ־3 מיליון חברי מועדון, מתוכם כ־380 אלף כרטיסי אשראי ממותגים שיכולים להמיר את הנקודות שהם צוברים על קניות בכרטיס טיסה.

הרווח מעסקי המימון גבוה מפעילות הכלבו

אל על היא כמובן רק דוגמה אחת לערך העצום שתורמים מועדוני הלקוחות וכרטיסי האשראי המונפקים לחבריהם, לשווי של חברות בתחומי הקמעונאות ולתוצאותיהן העסקיות.

כך למשל, רשת שופרסל רכשה בשנת 2018 את מניות המיעוט במועדון שמנפיק את כרטיס האשראי של הרשת מידי שותפותיה להקמתו, פז ולאומי קארד, לפי שווי של כ־800 מיליון שקל למועדון. בשופרסל, על יותר מ־2 מיליון חברי המועדון שלה, רואים עד כמה חברים במועדון מנצלים את ההטבות שהרשת מציעה באמצעות מבצעים ייחודיים ומותאמים אישית.

הצצה לדוחות רשת בתי הכלבו המשביר, שבשליטת רמי שביט, חושפים עד כמה חשוב מועדון הלקוחות, וכרטיס האשראי שהוא מנפיק, לשורה התחתונה של הרשת. בשנת 2023 תרמה פעילות בתי הכלבו לרווחי המשביר סכום זעום של כרבע מיליון שקל, בעוד שמועדון "פיננסים 365" סיים את השנה עם רווח של 5 מיליון שקל.

גם בקבוצת האופנה הגדולה בישראל, פוקס שבשליטת הראל ויזל, לא מזלזלים בתרומת מועדון "דרים קארד" שכולל יותר מ־2 מיליון חברים. ב־2018 חתמה פוקס על שיתוף־פעולה עם חברת כרטיסי האשראי מקס להנפקת כרטיס האשראי DreamCard VIP, שאשתקד תרם להכנסותיה 24.3 מיליון שקל, גידול של 21% לעומת ההכנסות מהכרטיס בשנה שקדמה לה. אם נחזור אחורה לתקופת הקורונה, שנת 2020 רוויית הסגרים וההגבלות, בדוחותיה אז ציינה פוקס כי הגדלת מועדון הלקוחות הייתה גורם הצלחה קריטי לתוצאותיה המשופרות באותה שנה.

מגדילים רווחים בעולמות הפיננסים

לזכותה של פוקס ייאמר כי היא בין החברות היחידות שמצהירות במפורש על תרומתם של כרטיסי האשראי ומועדוני הלקוחות לתוצאותיה. "אצל רובן זה מוחבא בצורה מאוד מתוחכמת בתוך ההכנסות, אבל זו דרמה. ההשפעה שלהם היא מאוד משמעותית, ויש להכללת התוצאות הללו בסך ההכנסות הקמעונאיות סיבות ממש טובות", אומר גורם בשוק.

עם זאת, גם חברות שלא מצהירות על סך ההכנסות מפעילות המועדון, מכירות בחשיבות שלו. "הקבוצה רואה במועדון הלקוחות כלי משמעותי להגדלת נאמנות הלקוחות ולמתן פתרונות לצורכי הלקוח הייחודים", ציינו לדוגמה ברמי לוי. "החברה מפתחת כל העת כלי זה לשימושים נוספים המיטיבים עם הצרכן, אף מחוץ לקניותיו בחנויות הקבוצה".

במועדון של רשת רמי לוי חברים יותר ממיליון איש, כמחצית מהם ביצעו לפחות רכישה אחת אשתקד. כרבע מהחברים מחזיקים בכרטיסי אשראי של הרשת.

גורמים בשוק מציינים כי "כל אחד מהגופים הקמעונאיים נכנס לתחום כרטיסי האשראי מתוך אינטרס להגדיל רווחיות מעולמות הפיננסים, ובמקביל לייצר נאמנות מצד הלקוחות או חיבור חזק יותר עמם, מה שמכונה 'סטיקינס' (stickiness), כי התחרות מאוד גדולה".

 

"רוב הלקוחות ממשיכים לשלם דמי כרטיס"

את הרווחים שלהן מפעילות המועדון מייצרות החברות הקמעונאיות מדמי הכרטיס שהן גובות, הן כתשלום חודשי והן כדמי הצטרפות, וכן מהקניות ברשת ומחוצה לה (עמלה שבה הן מתחלקות עם חברת האשראי מנפיקת הכרטיס).

רוב הרשתות מעניקות פטור מדמי הכרטיס בשנה הראשונה, ולאחר מכן גובות תשלום שנע בין כ־12 שקל לחודש לכ־16 שקל. חריגה בנוף היא אל על, שגובה בין 18 עד כ-40 שקל מדי חודש.

האם התשלום מהווה חסם בפני הרצון של הציבור להצטרף למועדון? לדברי גורם בענף הקמעונאות, "תמיד יש את אלה שאחרי שנגמרת תקופת הפטור מדמי הכרטיס, מסרבים להתחיל לשלם. במועדונים שיודעים לתת ערך, החברות יודעות להסביר מהו הערך, ורוב הלקוחות ממשיכים לשלם. עם זאת, מי שלא רואה מלכתחילה את הערך, אז דמי הכרטיס בהחלט מהווים אצלו חסם, אבל דווקא הלקוחות של המועדונים עם דמי הכרטיס הכי גבוהים, הם אלה שלא מתרגשים ומוכנים לשלם 25 ואף 50 שקל בחודש, כי הם רואים את הערך שזה נותן להם".

לטענת הגורמים עמם שוחחנו, מועדוני הלקוחות הופכים לרווחיים עבור החברות רק אחרי שנתיים או שלוש של פעילות. בשנה הראשונה יש להם הוצאות הקמה, שיווק, גיוס לקוחות ותפעול, שמייצרות הפסדים בשנתיים הראשונות.

בנוסף, ככל שהמועדון חדש יותר, הוא נמצא בצמיחה חדה יותר, כמובן אם הוא נותן ערך אמיתי ללקוחות. כך לדוגמה, מועדון הלקוחות של קרפור הושק בהשקה שקטה באמצע אוגוסט 2023, וב־17 במרץ השנה הוא הושק באופן מלא. נכון לסוף מרץ עמד מספר החברים בו על כ־125 אלף.

מעבר לכך, הבשורה הטובה עבור הצרכנים היא שהתחרות הגדולה על כיסו של הציבור גורמת לחברות לעבוד הרבה יותר קשה בשביל לגייס לקוחות חדשים, ובעיקר כדי לשמר את הקיימים.

"אם לפני 15 שנה התחום של מועדוני לקוחות רק פרץ והביא לקוחות רבים, היום חלק מהמועדונים נמצאים בסוג של רוויה, כך שכמות הלקוחות החדשים שהם מגייסים מכסה וקצת מעבר על אלה שאומרים מכל מיני סיבות שהכרטיס הפך לפחות רלוונטי, ואתה מגלה שיש דלת מסתובבת. זה עדיין מייצר הכנסה יפה לשותפים ולמועדונים, אבל בגלל שהשוק הגיע ליותר בגרות, הערך שהמועדונים נדרשים לתת ללקוחות הולך ועולה", אומר גורם בתחום.

עוד כתבות

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

בעקבות דברי פאוול אתמול: עליות בוול סטריט

נאסד"ק עולה ב-0.3% ● קוואלקום מזנקת ב-10%, אנבידיה ב-2% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום מזנקת ב-8%, היפו צוללת ב-15% ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ? מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

המסר של הנייה למצרים ולקטאר: "בוחנים את ההצעה ברוח חיובית"

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות, הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס