גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סמוטריץ' ועמיר פרץ סיכמו על מתווה לפתרון חריגות השכר בתע"א

לאחר שוועד העובדים של תע"א אישר פה-אחד פתיחה בסכסוך עבודה בתע"א, סמוטריץ' הציע להקים ועדה כדי להגיע למתווה מוסכם ● היו"ר עמיר פרץ אישר כי החל מיום ראשון יפעלו יחדיו צוותי החברה, ועד העובדים והממונה על השכר לגיבוש עקרונות למבנה שכר חדש

יו''ר תע''א, עמיר פרץ, לצד המנכ''ל בועז לוי / צילום: התעשייה האווירית
יו''ר תע''א, עמיר פרץ, לצד המנכ''ל בועז לוי / צילום: התעשייה האווירית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פנה אמש (ה') במכתב לעמיר פרץ, יו"ר דירקטוריון התעשייה האווירית, בניסיון למצוא פתרון למשבר השכר שמלווה את החברה מאז 2019. במסגרתו, הממונה על השכר במשרד האוצר, אפי מלכין, מאשים אותם, לכאורה, בחריגות שכר לאלפי עובדים. כעת, המתווה המסתמן הוא הקמת ועדה משולשת של צוותי תע"א, ועד העובדים והממונה על השכר, כדי להגיע למתווה מוסכם.

מי הכי נהנה מהטבות מס בישראל: נתוני האוצר מתפרסמים 
השכר הממוצע בפברואר עלה ל-13,297 שקל. ומה קרה בהייטק? 

"אני סבור שניתן ליצור מתווה יעיל לפתרון סוגיות השכר בתעשייה האווירית באופן שיאפשר המשך קידומי עובדי החברה ויצירת מבנה שכר חדש שיצעיד את החברה קדימה ויעמיד לה כלים הכרחיים להמשך הצטיינות והתרחבות בסביבה תחרותית בארץ ובעולם", כתב סמוטריץ'. הדברים נכתבו יממה לאחר שוועדת העובדים של החברה בראשות יאיר כץ, אישר פה-אחד פתיחה בסכסוך עבודה - והעביר את הנושא לאישור ההסתדרות.

במכתב הביע סמוטריץ' את הערכתו לחברה על פעילותה הנרחבת במהלך מלחמת "חרבות ברזל" ועל תוצאות השיא בדוחות 2023. "אבהיר כי החברה יכולה היום לקדם את עובדיה וכי איננו מתנגדים לקידום העובדים כלל וכלל, ובלבד שהדבר ייעשה שלא באופן שיעמיק את חריגות השכר בחברה", כתב שר האוצר.

סמוטריץ' מציע, כאמור, כי החל מיום ראשון ובמשך שלושה חודשים יפעלו יחדיו צוותי החברה, ועד העובדים והממונה על השכר לגיבוש עקרונות למבנה שכר חדש "באופן שיסדיר את חריגות השכר בחברה".

שר האוצר ציין כי הוא מציע שהוא והיו"ר פרץ ילוו באופן צמוד את התהליך, "במטרה להגיע לנייר עקרונות מוסכם בטווח הזמן האמור, אשר לאחריו יוגדר לוח זמנים להשלמת הסכם קיבוצי מפורט בין החברה לארגון העובדים". לדבריו, ככל ויושלם ההליך - ניתן יהיה ליישם את הסיכום כבר בשנה הנוכחית.

יו"ר התעשייה האווירית עמיר פרץ השיב לשר כי "לטובת האווירה החיובית וכצעד בונה אמון, אני מציע כי תאשר 50% מתקציב הקידום (כפי שהיה בשנים הקודמות), ואת השאר נשאיר לסיכום בין הצדדים".

לאחר שכץ הבהיר כי מבחינתו גם במסגרת סכסוך עבודה לא מתוכננת שום פגיעה במערכת הביטחון הישראלית, פרץ כתב: "הרשה לי להודות לך שוב ולהדגיש כי במקביל לתמיכה בלתי מוגבלת במערכת הביטחון אני מצליחים לשמור על לקוחותינו ברחבי העולם".

לדבריו, "במאמץ משותף ניתן למצוא פתרון אחראי לעניין קידומי העובדים וליצירת מבנה שכר חדש - דבר שיעשה במקביל וביעילות האפשרית. כמו כן אין לי ספק כי מעורבותך האישית במתן מענה לצורכי החברה ועובדיה תסייע בגיבוש של מתווה כאמור. בהתאם לכך אני מקבל את הצעתך לפיה החל מתחילת השבוע הבא נקבע את הרכב הצוותים ואז יתחיל מו"מ אינטנסיבי בין הצדדים במקביל לאישור קידומי העובדים תוך מעורבות אישית שלך ושלי".

לאחר חילופי המכתבים בין סמוטריץ' לבין פרץ, הממונה על השכר במשרד האוצר אפי מלכין שלח מסר כי "עמדתנו הייתה ונותרה כי סיכום על קידומים יתאפשר רק לאחר הגעה להסכמות ביחס למבנה שכר חדש באופן שיעלה בקנה אחד עם סעיף 29. לפיכך, הצעתכם בדבר קידומים במקביל לדיונים על הסכם שכר חדש, עוד בטרם הגעה להסכמות בנושא (אותה הצעה שפורטה במכתבם הקודם, ואם הוצגה בע"פ בדיון הקודם) אינה עמדתנו, וזו לא הייתה הצעתנו, והיא לא הייתה מקובלת עלינו לא בעבר ולא כעת".

בהמשך, הגיב יו"ר ועד העובדים יאיר כץ. "הטענה לכאורה כאילו ישנו מתווה מוסכם בין האוצר לבין הנהלת התע"א היא לא יותר מספין שלא נאמר הטעייה של ציבור העובדים ואזרחי ישראל", מסר כץ. "חבל מאד שהממונה על השכר באוצר לא נוהג באחריות וברצינות הנדרשת בסוגייה כה מורכבת שעיקרה עתידה של התעשייה האווירית, מפעל ביטחוני מהחשובים שיש למדינת ישראל".

הוא הוסיף כי "תמוה בעיניי שמספר שעות לאחר ששר האוצר שולח מכתב עם רצון לקדם מתווה כלשהו והמענה של יו"ר דירקטוריון התע"א שמחדד את ההבנה בחשיבות קידום העובדים, שולח הבוקר פקיד בכיר במשרדו, הממונה על השכר אפי מלכין, מכתב הבהרה תחת הכותרת: 'נפלה שגגה מצידו של השר' משל הוא מנהל את ענייני משרדו. ההבהרה שיצאה הבוקר מלמדת בדיוק על היעדר הרצינות שלא נאמר חובבנות בה נוקט הממונה על השכר בסוגייה מורכבת שעומדת על הפרק".

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי תע''א / צילום: איל יצהר

כץ סיכם כי הוא מסכים למו"מ, אך ללא תנאים מוקדמים. "גם כעת אנחנו מוכנים למתווה שעיקרו הסדרה ובניית מודל שכר ובו בעת לתגמול העובדים על תרומתם לבטחון המדינה והצלחת החברה תוך ניהול מו"מ הוגן וכל היתר ייסגר בין הצדדים באופן כן שרואה את עתיד התעשייה הביטחונית החשובה בישראל לנגד עיניו בטח בשעה כה גורלית למדינת ישראל".

סכסוך העבודה שמתנהל מאז 2019

אישור סכסוך העבודה בוועד העובדים של התעשייה האווירית מהווה שיא חדש לתהליך שמתנהל מאז 2019 בין עובדי התעשייה האווירית לבין הממונה על השכר במשרד האוצר, שמאשים אותם, לכאורה, בחריגות שכר לאלפי עובדים. באוצר באים בטענות, בין השאר, על קידום עובדים ממחלקות שונות ותפקידים שונים לדרגות 46-45, של סמנכ"לים ומנכ"לים. ככלל, סמנכ"לים ומנכ"לים כיום מקבלים חוזה אישי, וכעת נראה כי הוועד, בראשות יאיר כץ, מאס בפרשה המתמשכת, שבה היו"ר עמיר פרץ והמנכ"ל בועז לוי נמצאים בצד של ועד העובדים.

ביום שני נועד כץ לפגישה עם הממונה אפי מלכין, שבסיומה סיפר לגלובס כי לא נרשמה התקדמות. "אנו ננהג באחריות ונמשיך לדאוג ללוחמי צה"ל לכל צורך ביטחוני, ובמקביל נעשה כל מה שאפשר כדי לוודא שעובדי החברה לא ייפגעו וננקוט בכל הכלים העומדים לרשותנו", מסר יאיר כץ. "מי שרוצה לפגוע בעובדי התע"א שמקדישים את חייהם למען ביטחון ישראל - ימצא מולו מאבק נחוש, בלתי מתפשר וצודק".

התעשייה האווירית סיימה את 2023 בשיא: הכנסותיה הסתכמו בשנה שעברה בכ-5.33 מיליארד דולר, גידול של כ-7% ביחס ל-2022. ברבעון הרביעי, שבו התרחשה מלחמת "חרבות ברזל", מכירות החברה הסתכמו בכ-1.45 מיליארד דולר - עלייה של כ-6%. נתח המכירות לשוק המקומי בשנה שעברה עמד על כ-1.53 מיליארד דולר (כ-29%). הרווח הנקי בשנת 2023 עלה ב-49% לכ-318 מיליון דולר (כ-6% מהמכירות), לעומת כ-213 מיליון דולר אשתקד.

כעת, מחכים להכרעות הדירקטוריון בראשות פרץ בנושא הדיבידנד למדינה, שצפוי להתקבל במאי. בשנה שעברה סיכמו פרץ, לוי וכץ יחדיו על מענקים בסך 61 מיליון שקל (לכ-15 אלף העובדים), לצד דיבידנד על סך 379.6 מיליון שקל למדינה. המדיניות של פרץ בנוגע למענקים לעובדים צפויה להמשיך השנה, ולהיות גבוהה יותר - בהתאם לגידול בהכנסות החברה. ואולם, המפתח לקביעת התמלוגים טרם הוחלט. "כיוון שגדלנו בשורת הרווח הנקי, אנחנו מעוניינים לחלק מעל 100 מיליון שקל לעובדים. צריך לראות שזה מאושר עם הרגולטורים", אמר כץ.

עוד כתבות

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

גבול ישראל-לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

אחרי כמעט יומיים ללא התרעות בצפון - אזעקות בגליל העליון

הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

הבורסה בלונדון, בריטניה / צילום: Shutterstock

עליות קלות בבורסות אירופה; החוזים על וול סטריט ירוקים

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● מניית אפל עולה במסחר המוקדם ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● בשעה 15:30 (שעון ישראל) יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש אפריל ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר