גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההתרברבות ומאחורי הקלעים של הנסיעה: "לקחתי את מירי רגב להודו"

בשיחה שחושפת את אחורי הקלעים של המאבק בנמלים סיפר רון מלכא לעובדיו כיצד דאג ששרת התחבורה מירי רגב "תבין למה אסור לה" להאריך הטבה הניתנת לנמל המפרץ ● מנמל חיפה נמסר: היו"ר אירח את השרה במסגרת ביקורה בהודו, לבקשת הקונסול הישראלי

שרת התחבורה מירי רגב ויו''ר נמל חיפה רון מלכא / צילום: סבין שטרנברג
שרת התחבורה מירי רגב ויו''ר נמל חיפה רון מלכא / צילום: סבין שטרנברג

"לקחתי את שרת התחבורה להודו, שתבין מה זה הודו ומה זה אדאני, ולמה אסור לה בשום פנים ואופן לתת הארכה לסינים על חשבוננו", את האמירה החריגה הזו השמיע רון מלכא, יו"ר נמל חיפה ולשעבר שגריר ישראל בהודו ומנכ"ל משרד הכלכלה, בפני עובדים בנמל.

ראיון | עמוס לוזון מצא אוצר נדל"ני בפולין ומעריך: "כולם חוזרים לשוק הדיור בארץ"
קרן הגידור הקטנה שמנסה להדיח את המיליארדר לארי פינק מבלקרוק

כלומר, מלכא "לקח" את רגב, לדבריו, להודו כרגולטורית, כדי שלא להאריך את מתן השימוש ברציפים לנמל המהווה את האיום התחרותי הגדול ביותר שלו - נמל המפרץ.

במרחב חיפה פועלים שלושה נמלים מרכזיים: נמל חיפה הוותיק, שהפעלתו נמכרה לקבוצת החברות גדות הישראלית ואדאני ההודית, בבעלותו של המיליארדר גאוטם אדאני, המקורב לראש ממשלת הודו. ההפרטה הושלמה בתחילת 2023.

שנתיים קודם הוקם נמל המפרץ, שבהפעלתו זכתה SIPG הסינית, ובאותו מרחב פועל גם נמל מספנות ישראל, בבעלות אנשי העסקים שלומי פוגל, אסי שמלצר וסמי קצב.

כתוצאה ממשבר הקורונה, נוצרו תורי ענק בנמלים, וכדי להקל עליהם, החליטו במשרד התחבורה להעניק אפשרות לנמל המפרץ, ובהתאמה גם לנמל הדרום (נמל חדש שהוקם לצד נמל אשדוד, ומופעל על ידי החברה השוויצרית TIL), לעשות שימוש למשך שנתיים ברציפים שהקימה המדינה, ושלא היו בשימוש.

 

נמל המפרץ צובר תאוצה

נמל המפרץ הוכיח יעילות שהכתה את השוק בישראל. הפעילות צברה תאוצה עד כדי כך, שאפילו חברת צים, שעבדה באופן מסורתי מול נמל חיפה, העבירה את פעילותה לנמל הסיני המתחרה. במקביל, הנמל גם ביצע עבודה שאותה ציינו במשרדי הממשלה כ"יעילה באופן יוצא דופן" גם ברציפים שהתקבלו באופן זמני בתקופת מגפת הקורונה.

בנמל חיפה מתנגדים להארכת השימוש ברציפים, וכדי לשכנע את השרה, שהיא גם חברת קבינט בשעת מלחמה, היא "נלקחה" להודו ולסרי לנקה בעיצומה של המלחמה, בצעד שעורר ביקורת ציבורית נרחבת. בנמל טוענים שבמהלך המכרז להפרטתו נאמר כי הרציפים ישמשו את נמל המפרץ רק בעוד כמעט עשור, כשהיקף הסחורות שיעברו בנמלים יגדל משמעותית. בנוסף, התנגדות הנמל נעוצה בכך שכיום אין תורים בנמלים.

מי־האו צ׳יאנג, מנכ''ל נמל המפרץ / צילום: שלומי יוסף

בינתיים בישראל, הקרב בין הנמלים נמשך, וחלק מהשחקנים מנסים להצר את צעדיהם של מתחריהם באופן שעלול לשחוק את התחרות בנמלים.

תחרות זו היא הדרך - כך על פי דוחות, מסמכים וועדות שהוקמו במרוצת השנים - לגרום ליעילות העבודה בנמלים. בתחילת שנות ה-2000 יצאה לדרך הרפורמה בנמלי הים, שכללה בתוכה כמה פעולות משמעותיות ופורצות דרך. הנמלים חיפה ואשדוד יועדו להפרטה, ולצד כל אחד מהם הוקם נמל חדש שמופעל על ידי חברות פרטיות.

כך כאמור, לצידו של נמל חיפה הוקם נמל המפרץ. למספנות ישראל ניתנה אפשרות לפעול גם כנמל, ובתנאי שלא יפרוק יותר מ-5% מהיקף המטענים שנכנסים לארץ. המגבלה נוצרה כדי להגן על עובדי נמל חיפה, כשהיה נמל ממשלתי, אלא שכעת מדובר בשני נמלים פרטיים שמתחרים זה בזה, ולכן דרגי המקצוע במשרדי הממשלה סבורים שדין ההגבלה להתבטל, במיוחד לאחר שהמדינה הבטיחה לבג"ץ לבחון זאת שוב.

לצד נמל אשדוד הוקם נמל הדרום. כדי להקים את נמל הדרום הוקם רציף עבודה, ועם סיום הקמת הנמל הרציף נותר ריק. בממשלה תכננו להשאיר את הרציף ריק, ולהשתמש בו כאמצעי איום על נמל אשדוד - כך שאם לא יסכים להפרטה, הרציף יעבור מכרז, ויוקם נמל מתחרה נוסף ממש בתוך גבולות נמל אשדוד.

הקשר לרשות התחרות

ההסדרה שנדונה במשרדי הממשלה כוללת שינוי של כללי המשחק, כך שנמל המפרץ יקבל הארכה לשימוש ברציפים, ולנמל מספנות ישראל תוסר המגבלה ההיסטורית - מהלכים שמקוממים את נמל חיפה, כפי שאכן חושפת האמירה של יו"ר הנמל, וכן את נמל אשדוד - שלוועד העובדים בו השפעה גם במפלגת הליכוד.

מהצד השני, בנמל אשדוד האשימו בעבר כי הסרת המגבלה על מספנות ישראל תסייע "לאיש עסקים מקורב", ורמזו על קרבתו של שלומי פוגל, מבעלי הנמל, לראש הממשלה בנימין נתניהו. באותה שיחה עם עובדים, תיאר יו"ר נמל חיפה, רון מלכא, כיצד הביא את מנהלת רשות התחרות ("שאותה אני מיניתי כמנכ"ל משרד הכלכלה") לנמל, והסביר לה על אודות הפגיעה בתחרות שהסרת המגבלה תסב. בעבר, חברת אדאני אף פנתה למחליפו של מלכא בשגרירות ישראל בהודו בעניין זה.

גם לנמלים הוותיקים מובטחות הטבות בהסדרה. לנמל אשדוד יינתן רציף העבודה, היות שהפרטתו כבר לא רלוונטית: רגב והשר הממונה על רשות החברות הממשלתיות, דודי אמסלם, מתנגדים להפרטה.

גם מנמל חיפה יוסרו מגבלות היסטוריות שהוטלו עליו כשהיה בבעלות הממשלה, כמו עיסוק במלט והיכולת לנהל את כל שרשרת האספקה של המלט, וכן הסרת ההגבלה הקשורה בטיפול בגרעינים.

לחצים על הפוליטיקאים

את ההסדרה מוביל מטעם משרד התחבורה משה בן זקן, מנכ"ל המשרד שמינתה רגב, אלא שעד כה עדיין לא התקבלו החלטות חותכות, ובענף הספנות והנמלים חוששים שהסיבות לכך נעוצות בקרב הייצרי ובלחצים האדירים שמופעלים על הפוליטיקאים, ובמרכזם השרה מירי רגב.מחברת נמל חיפה נמסר, כי יו"ר הנמל, רון מלכא, אירח את שרת התחבורה במונדרה ההודית לבקשת הקונסול הישראלי בהודו, במסגרת ביקורה שנועד לקדם את נתיב התחבורה היבשתי בין הודו למערב, שמסתיים בנמל חיפה, ה-IMEC. לנתיב תחבורה זה, שאותו מקדם גם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כחלק ממאמץ כלל-עולמי, יש חשיבות רבה ליצירת סחר חופשי עבור ישראל, והוא מהווה אלטרנטיבה חיונית והכרחית לנתיב הסחר שבונים הסינים.

ממשרד התחבורה נמסר, כי שרת התחבורה מקבלת הזמנות ממדינות בעולם, ובכל הנסיעות המוזכרות, היא קידמה ומקדמת נושאי תחבורה, תעופה, עובדי תשתיות, נמלים, ציר עוקף חות'ים ועוד.

ביקור השרה בהודו ובסרי לנקה קידם שלוש סוגיות חשובות: חתימה על פרוטוקול מתקן להסכם תעופה; ⁠קידום ציר עוקף חות'ים; ⁠קידום מתווה להבאת עובדים זרים לתשתיות.

באשר לווייטנאם, יצוין כי קיבלה הזמנה משר התחבורה שם, להיות האורחת המרכזית בכנס לקידום השקעות ופיתוח תשתיות, ועדיין לא החליטה אם לאשר את השתתפותה.

ביחס לאמירה המיוחסת ליו"ר נמל חיפה, איננו מכירים אמירה כזו, ובכל מקרה, יו"ר הנמל לא לקח את השרה. השרה וגורמי המקצוע יצאו מטעם משרד התחבורה - ובמימונו.

עוד כתבות

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

משפחות החטופים / צילום: Paulina Patimer

גורם בחמאס: החלטנו להשהות את המו"מ לעסקת חטופים


נשיא ארה"ב ורה"מ שוחחו כחצי שעה, בבית הלבן מבהירים: "עסקה היא הדרך הטובה ביותר להימנע ממבצע ברפיח" • מקור בחמאס: דוחים את חזרת המשלחת לקהיר - עד לתוצאות מאמצי המתווכות • בני משפחות חטופים לגנץ ואיזנקוט: מתבוננים באימה, תגידו את האמת על המו"מ • פגיעה ישירה של כטב"ם חיזבאללה במטולה, חיל האוויר תקף בעומק דרום לבנון • עדכונים שוטפים

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות קלות בנעילה בת"א; מיטרוניקס ואלקטריאון זינקו בכ-6%

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל"ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט