גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול
בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"לפני כמעט שש שנים זכינו במחיר למשתכן, אבל אנחנו עדיין מחכים. אני משלמת שנים שכירויות וכבר הפכתי לסבתא, אבל הפרויקט לא מתקדם לשום מקום", מספרת זוכה בפרויקט מחיר למשתכן בבנימינה. לדבריה, 18 זוכים הוכרזו בפרויקט ביישוב, אך עד היום הם אפילו לא הוזמנו לרכוש את הדירות.

כסף בקיר | למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה? 
פרשנות | במקביל לעליית האינפלציה: יש מוקש ושמו מחירי השכירות 

הפרויקט בבנימינה כולל 28 יחידות דיור, מהן 18 דירות בהנחה. להגרלה נרשמו בסך הכול 964 זכאים, והזוכים הוכרזו כבר באוקטובר 2018. על פי אתר משרד הבינוי והשיכון, יש החלטת ועדה עבור הדירות, אך ההחלטה לא הובילה להיתרי בנייה בחלק המגרשים בפרויקט.

כשהפרויקט יתקדם יוכלו הזוכים לרכוש דירות במחיר של 8,119 שקל למ"ר, לפני הצמדה למדד תשומות הבנייה מיום קבלת ההיתר. כלומר, דירות יעלו כמיליון שקל והן ייבנו בפרויקט של חמישה מבנים של עד 4 קומות. אך בזמן ההמתנה, הזוכים ממשיכים לשלם שכר דירה וגם עוד לא החלו בתהליכי לקיחת משכנתה.

הזמן הרב שעבר מוביל למצב דומה לזה שאירע בפרויקט באבן יהודה, שהתעכב כחמש שנים וכתוצאה מכך נרכשו שם דירות בהנחות מפליגות של מיליון ואפילו 1.5 מיליון שקל.

"מטרת התוכנית מתרוקנת מתוכן"

בשיחה עם אחת הזוכות היא מספרת שלפני כמה חודשים נראה היה שדברים מתקדמים, אולם לבסוף דבר לא השתנה. לדבריה, "לפני כמה חודשים התקשרו שנבוא לבחור דירות, אבל לא שלחו את התוכניות והחומר. לאחר מכן הם עצרו הכול ולא התקיים כנס הזוכים. כשאנחנו פונים, שומעים כל פעם סיפור אחר. הפרויקט נמשך שנים על גבי שנים ואין עם מי לדבר.

"לא ברור לי למה דוחים אותנו ויש פה עוגמת נפש של אנשים חסרי דיור, וגם נכים ועם משפחות. עברנו ארבע דירות בשנים האלה, שכר דירה עולה לי 5,500־7,000 שקל בחודש, תלוי באיזו שנה, ועם הגיל עולה החשש איך נצליח לקחת משכנתה. המחיר בסוף יצא מעולה אולי אבל שש שנים שילמנו שכר דירה".

עו"ד ליאור לוי, שמייצג את הזוכים בפרויקט, הוסיף: "חמור מאוד שהתנהלות קלוקלת בין החברה לוועדה המרחבית גורמת לזוכים להמתין מעל לחמש וחצי שנים. תקופה ארוכה כל כך מרוקנת את מטרת התוכנית מתוכן, מרחיקה את המשפחות הצעירות מחלום הדירה ומפחיתה את ערך הזכייה בפרויקט. במקרים חריגים כאלה מצופה מהמדינה שתפעל ותקדם את הפרויקטים והמכרזים שהיא עצמה יזמה".

היזם: "הוועדה התעכבה במתן ההיתרים"

היזם שבח מ.נ., שמקים את הפרויקט, מסר בתגובה: "מיד לאחר זכיית החברה במכרז בשנת 2018 הוציאה המועצה המקומית מכתב לרמ"י כי היא מקדמת תוכנית בינוי חדשה (אשר לא נכללה בחוברת המכרז) במתחם מושא הפרויקט, אשר עשויה לעכב באופן ניכר את קבלת ההיתרים ואשר כוללת חניות תת קרקעיות ודרישות תכנוניות מורכבות.

"על אף זאת, תכננה החברה את הפרויקט בהתאם ובתיאום לדרישות הוועדה והמועצה המקומית, אלא שאז נתקלה בהערמת קשיים רבים בהוצאת ההיתרים - ובשל כך הוגשה עתירה מנהלית מתוך תקווה שזו תקדם את קבלתם. עפ"י המכרז, תנאי ליציאה לשיווק וזימון לכנס משתכנים הינו קבלת היתרי בנייה ומשכך לא התקיימה עד מועד זה.

"החברה פועלת ללא לאות ובמספר מישורים על מנת לקבל את היתרי הבנייה, לרבות פגישות רבות במשרדי הוועדה לתכנון ובנייה ובכך לצאת לשיווק הפרויקט, אך נתקלת פעם אחר פעם בקשיים".

במכתב ששלח היזם לוועדה המרחבית לתכנון ובנייה יישובי הברון בינואר האחרון, הוא מפרט כי הקושי בהוצאת ההיתרים הובילם להגיש עתירה באוגוסט 2022. עוד מפורט כי לאחר חילופי דברים בין הצדדים נמחקה העתירה ביוני 2023, התקבל היתר למגרש אחד ביוני 2023 (מגרש 204), אך במגרשים 202 ו־203 לא התקבלו היתרי הבנייה. בספטמבר 2023 שולמו ע"י היזם ההיטלים למועצה, אך למרות כל זאת לא התקבלו היתרי הבנייה.

"עד היום לא פעלה הוועדה להמצאת היתרי הבנייה לבניינים 202 ו־203. כפי הידוע לכם קיימות החלטות ועדה לאשר הבקשות בתנאים עוד משנת 2019 (!) וכלל התנאים מולאו. הוועדה בהמשך ישיר לעיכובים עד כה, התעכבה במתן ההיתרים מסיבות בלתי מוצדקות", נכתב במכתב.

הוועדה: שיח תכנוני ושיתוף ציבור מהותי

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "המשרד פועל כל העת במטרה לייצר פתרונות דיור איכותיים וראויים לכלל האוכלוסייה. בפרויקט המדובר המשרד באמצעות חברת הבקרה אישרו את התוכניות והמסמכים הנדרשים, מכאן כי הפרויקט אושר לשיווק מיידי לזוכים. במידה והנושא יעוכב יזומן היזם לשיחת בירור. המשרד ימשיך לפעול במטרה לקדם את התהליכים במטרה לקדם הליך בחירת דירות בהקדם".

מהמועצה המקומית נמסר: "הוועדה המרחבית ישובי הברון אמונה על הוצאת היתרי בנייה, יש לפנות אליהם לקבלת תגובה".

מהוועדה המרחבית נמסר: "מתחם נילי מצוי במרקם העירוני של היישוב בנימינה. המתחם מצוי בקרבת מתחם היקב בנימינה, בקרבת בית העלמין ומרקם עירוני פעיל מושך תנועה רגלית וכלי רכב מכל הכיוונים.

"בעת קידום התוכנית החלה במקום היה שיח תכנוני ושיתוף ציבור מהותי, כיוון שנוכח המגמה לצופף עמדה מגמה של שימור אופי מקום וסביבה, השתלבות באופי הסביבה הקיימת, כך שנדרש תכנון אדריכלי סביבתי פרטני ומעמיק עד שאושרה התוכנית. כדי להשיג מטרות אלו נקבע בהוראות התוכנית כי תנאי למתן היתר בתחום התוכנית הכנת תוכנית בינוי פרטנית שתקבע אופן פרישת המבנים, ממשק והפרדה בין מסחר למגורים, מיקום חניה בתת קרקע כדי לאפשר תכסית פנויה וריבוי צמחיה, הימנעות מחניה בחזית ופגיעה בהליכה בטוחה לאורך המדרכות, יצירת חזות עירונית מסחרית על בסיס הליכתיות, בינוי מרקמי בנסיגות כדי לדלל את מאסת הבנייה ולהשתלב בסביבה ועוד.

"לצערנו, בעלי הקרקע ו/או המשווקים לא קידמו תוכנית כזו והרשות המקומית נאלצה להיכנס בנעלי בעלי הזכות בנכס, לממן ולהכין תוכנית בינוי פרטנית. הרשות המקומית והוועדה נאלצו לערוך שיתופי ציבור כדי להגיע להסכמות בתוכנית הבינוי, מכיוון שמדובר בכמה יזמים שלכל אחד יש את דרישות המיקסום שלו.

"לאחר הליך ארוך ומייגע הצליחה הוועדה והרשות המקומית לאשר תוכנית בינוי שהיא בעצם כחובה מכוח הוראות התוכנית שהפכה להיות מחייבת.

"לאחר שלב זה החילו להגיע בקשות להיתר שאינן מיישמות את הנחיות תוכנית הבינוי, בקשות להקלות, עליות לגובה וקומות ולא היה מנוס מפרסום הודעות לגובלים ושמיעת התנגדויות, דברים שאורכים זמן. חלק מהיזמים מגישים עד יום זה בקשות בניסיון לעקוף הוראות תוכנית ובינוי ולו התיישבו התיישרו עם התוכנית ניתן היה לקצר לוחות זמנים".

עוד כתבות

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים