גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול
בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"לפני כמעט שש שנים זכינו במחיר למשתכן, אבל אנחנו עדיין מחכים. אני משלמת שנים שכירויות וכבר הפכתי לסבתא, אבל הפרויקט לא מתקדם לשום מקום", מספרת זוכה בפרויקט מחיר למשתכן בבנימינה. לדבריה, 18 זוכים הוכרזו בפרויקט ביישוב, אך עד היום הם אפילו לא הוזמנו לרכוש את הדירות.

כסף בקיר | למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה? 
פרשנות | במקביל לעליית האינפלציה: יש מוקש ושמו מחירי השכירות 

הפרויקט בבנימינה כולל 28 יחידות דיור, מהן 18 דירות בהנחה. להגרלה נרשמו בסך הכול 964 זכאים, והזוכים הוכרזו כבר באוקטובר 2018. על פי אתר משרד הבינוי והשיכון, יש החלטת ועדה עבור הדירות, אך ההחלטה לא הובילה להיתרי בנייה בחלק המגרשים בפרויקט.

כשהפרויקט יתקדם יוכלו הזוכים לרכוש דירות במחיר של 8,119 שקל למ"ר, לפני הצמדה למדד תשומות הבנייה מיום קבלת ההיתר. כלומר, דירות יעלו כמיליון שקל והן ייבנו בפרויקט של חמישה מבנים של עד 4 קומות. אך בזמן ההמתנה, הזוכים ממשיכים לשלם שכר דירה וגם עוד לא החלו בתהליכי לקיחת משכנתה.

הזמן הרב שעבר מוביל למצב דומה לזה שאירע בפרויקט באבן יהודה, שהתעכב כחמש שנים וכתוצאה מכך נרכשו שם דירות בהנחות מפליגות של מיליון ואפילו 1.5 מיליון שקל.

"מטרת התוכנית מתרוקנת מתוכן"

בשיחה עם אחת הזוכות היא מספרת שלפני כמה חודשים נראה היה שדברים מתקדמים, אולם לבסוף דבר לא השתנה. לדבריה, "לפני כמה חודשים התקשרו שנבוא לבחור דירות, אבל לא שלחו את התוכניות והחומר. לאחר מכן הם עצרו הכול ולא התקיים כנס הזוכים. כשאנחנו פונים, שומעים כל פעם סיפור אחר. הפרויקט נמשך שנים על גבי שנים ואין עם מי לדבר.

"לא ברור לי למה דוחים אותנו ויש פה עוגמת נפש של אנשים חסרי דיור, וגם נכים ועם משפחות. עברנו ארבע דירות בשנים האלה, שכר דירה עולה לי 5,500־7,000 שקל בחודש, תלוי באיזו שנה, ועם הגיל עולה החשש איך נצליח לקחת משכנתה. המחיר בסוף יצא מעולה אולי אבל שש שנים שילמנו שכר דירה".

עו"ד ליאור לוי, שמייצג את הזוכים בפרויקט, הוסיף: "חמור מאוד שהתנהלות קלוקלת בין החברה לוועדה המרחבית גורמת לזוכים להמתין מעל לחמש וחצי שנים. תקופה ארוכה כל כך מרוקנת את מטרת התוכנית מתוכן, מרחיקה את המשפחות הצעירות מחלום הדירה ומפחיתה את ערך הזכייה בפרויקט. במקרים חריגים כאלה מצופה מהמדינה שתפעל ותקדם את הפרויקטים והמכרזים שהיא עצמה יזמה".

היזם: "הוועדה התעכבה במתן ההיתרים"

היזם שבח מ.נ., שמקים את הפרויקט, מסר בתגובה: "מיד לאחר זכיית החברה במכרז בשנת 2018 הוציאה המועצה המקומית מכתב לרמ"י כי היא מקדמת תוכנית בינוי חדשה (אשר לא נכללה בחוברת המכרז) במתחם מושא הפרויקט, אשר עשויה לעכב באופן ניכר את קבלת ההיתרים ואשר כוללת חניות תת קרקעיות ודרישות תכנוניות מורכבות.

"על אף זאת, תכננה החברה את הפרויקט בהתאם ובתיאום לדרישות הוועדה והמועצה המקומית, אלא שאז נתקלה בהערמת קשיים רבים בהוצאת ההיתרים - ובשל כך הוגשה עתירה מנהלית מתוך תקווה שזו תקדם את קבלתם. עפ"י המכרז, תנאי ליציאה לשיווק וזימון לכנס משתכנים הינו קבלת היתרי בנייה ומשכך לא התקיימה עד מועד זה.

"החברה פועלת ללא לאות ובמספר מישורים על מנת לקבל את היתרי הבנייה, לרבות פגישות רבות במשרדי הוועדה לתכנון ובנייה ובכך לצאת לשיווק הפרויקט, אך נתקלת פעם אחר פעם בקשיים".

במכתב ששלח היזם לוועדה המרחבית לתכנון ובנייה יישובי הברון בינואר האחרון, הוא מפרט כי הקושי בהוצאת ההיתרים הובילם להגיש עתירה באוגוסט 2022. עוד מפורט כי לאחר חילופי דברים בין הצדדים נמחקה העתירה ביוני 2023, התקבל היתר למגרש אחד ביוני 2023 (מגרש 204), אך במגרשים 202 ו־203 לא התקבלו היתרי הבנייה. בספטמבר 2023 שולמו ע"י היזם ההיטלים למועצה, אך למרות כל זאת לא התקבלו היתרי הבנייה.

"עד היום לא פעלה הוועדה להמצאת היתרי הבנייה לבניינים 202 ו־203. כפי הידוע לכם קיימות החלטות ועדה לאשר הבקשות בתנאים עוד משנת 2019 (!) וכלל התנאים מולאו. הוועדה בהמשך ישיר לעיכובים עד כה, התעכבה במתן ההיתרים מסיבות בלתי מוצדקות", נכתב במכתב.

הוועדה: שיח תכנוני ושיתוף ציבור מהותי

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "המשרד פועל כל העת במטרה לייצר פתרונות דיור איכותיים וראויים לכלל האוכלוסייה. בפרויקט המדובר המשרד באמצעות חברת הבקרה אישרו את התוכניות והמסמכים הנדרשים, מכאן כי הפרויקט אושר לשיווק מיידי לזוכים. במידה והנושא יעוכב יזומן היזם לשיחת בירור. המשרד ימשיך לפעול במטרה לקדם את התהליכים במטרה לקדם הליך בחירת דירות בהקדם".

מהמועצה המקומית נמסר: "הוועדה המרחבית ישובי הברון אמונה על הוצאת היתרי בנייה, יש לפנות אליהם לקבלת תגובה".

מהוועדה המרחבית נמסר: "מתחם נילי מצוי במרקם העירוני של היישוב בנימינה. המתחם מצוי בקרבת מתחם היקב בנימינה, בקרבת בית העלמין ומרקם עירוני פעיל מושך תנועה רגלית וכלי רכב מכל הכיוונים.

"בעת קידום התוכנית החלה במקום היה שיח תכנוני ושיתוף ציבור מהותי, כיוון שנוכח המגמה לצופף עמדה מגמה של שימור אופי מקום וסביבה, השתלבות באופי הסביבה הקיימת, כך שנדרש תכנון אדריכלי סביבתי פרטני ומעמיק עד שאושרה התוכנית. כדי להשיג מטרות אלו נקבע בהוראות התוכנית כי תנאי למתן היתר בתחום התוכנית הכנת תוכנית בינוי פרטנית שתקבע אופן פרישת המבנים, ממשק והפרדה בין מסחר למגורים, מיקום חניה בתת קרקע כדי לאפשר תכסית פנויה וריבוי צמחיה, הימנעות מחניה בחזית ופגיעה בהליכה בטוחה לאורך המדרכות, יצירת חזות עירונית מסחרית על בסיס הליכתיות, בינוי מרקמי בנסיגות כדי לדלל את מאסת הבנייה ולהשתלב בסביבה ועוד.

"לצערנו, בעלי הקרקע ו/או המשווקים לא קידמו תוכנית כזו והרשות המקומית נאלצה להיכנס בנעלי בעלי הזכות בנכס, לממן ולהכין תוכנית בינוי פרטנית. הרשות המקומית והוועדה נאלצו לערוך שיתופי ציבור כדי להגיע להסכמות בתוכנית הבינוי, מכיוון שמדובר בכמה יזמים שלכל אחד יש את דרישות המיקסום שלו.

"לאחר הליך ארוך ומייגע הצליחה הוועדה והרשות המקומית לאשר תוכנית בינוי שהיא בעצם כחובה מכוח הוראות התוכנית שהפכה להיות מחייבת.

"לאחר שלב זה החילו להגיע בקשות להיתר שאינן מיישמות את הנחיות תוכנית הבינוי, בקשות להקלות, עליות לגובה וקומות ולא היה מנוס מפרסום הודעות לגובלים ושמיעת התנגדויות, דברים שאורכים זמן. חלק מהיזמים מגישים עד יום זה בקשות בניסיון לעקוף הוראות תוכנית ובינוי ולו התיישבו התיישרו עם התוכנית ניתן היה לקצר לוחות זמנים".

עוד כתבות

זירת פיגוע בירושלים / צילום: דוברות מד''א

פיגוע הדקירה בירושלים: לוחם מג"ב פונה במצב בינוני

המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; הבית הלבן: הנשיא ביידן ונשיא מצרים א-סיסי דנו בעסקה. ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • צבא ארה"ב מציג: תמונות מהקמת הרציף ההומניטרי בים התיכון סמוך לרצועת עזה • כל העדכונים 

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

הבורסה בפרנקפורט / צילום: Reuters

מגמה מעורבת באירופה; התמ"ג בגוש האירו הפתיע לחיוב

הניקיי קפץ ב-1.2% ● בקרן המטבע הבינלאומית העלו את תחזיות הצמיחה באסיה ● האינפלציה בגוש האירו עלתה ב-2.4% באפריל, בהתאם לצפי ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בתל אביב; טבע מזנקת ב-6%, אלוני חץ יורדת בכ-4%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1.2% ● השקל מזנק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות הגנה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

נגישות או עיוות? מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור (22.17%), תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס