למנכ"ל הבנק הגדול בארה"ב יש אזהרה חמורה לכלכלה

במכתבו השנתי לבעלי המניות מציין ג'יימי דיימון את ההוצאות הגדולות למאבק בשינויי האקלים, התגברות ההוצאות הצבאיות ואת הארגון מחדש של שרשרת הסחר העולמי • וגם: מתי הוא פורש?

ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'יי.פי. מורגן / צילום: Reuters, Benoit Tessier
ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'יי.פי. מורגן / צילום: Reuters, Benoit Tessier

ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי. פי מורגן, מזהיר שהריביות עלולות לעלות באופן משמעותי ועד כדי 8%. דיימון מודאג בעיקר מכך שהמשקיעים אופטימיים מידי אל מול האיומים הגאו-פוליטיים, האינפלציה והמיתון.

בערב אחד: השבבים החדשים של גוגל ואינטל שמאתגרים את אנבידיה   
שנה למשבר שהרעיד את המערכת הפיננסית: האם הבנקים בארה"ב שוב בסכנה 

דיימון שמנהל את הבנק הגדול ביותר בארה"ב עם נכסים של 3.9 טריליון דולר, פרסם אתמול את מכתבו השנתי לבעלי המניות, מכתב שנפרס על פני 61 עמודים וכולל את השקפותיו הרבות, מבנקים, דרך הבינה המלאכותית ועד הבעיות הגאו-פוליטיות.

תחזיותיו הקודרות על האינפלציה נובעות מכמה סיבות - עלויות גדלות הקשורות להשקעות צבאיות, מאמצי הפחתת שינויי האקלים ושינויים בשרשראות האספקה העולמיות. "לכן, אנו ערוכים לטווח רחב מאוד של ריביות מ-2% עד 8% ואפילו יותר", כתב. התחזית שלו מנוגדת לזו של יו"ר הפד ג'רום פאוול, שאותת בשבוע שעבר שהורדות הריבית עדיין על הפרק.

לפני כשבועיים התייחס דיימון לכוונות הפדרל ריזרב להוריד את הריבית ואמר, "במקומם הייתי מחכה". לפי דיווח של רויטרס, דיימון הדגיש בוועידה שבה השתתף בסידני כי הבנק המרכזי צריך להמתין ולחזק את האמינות של השוק במאמציו להילחם באינפלציה. "להוריד את הריבית במהירות ובדרמטיות תמיד אפשר. אבל גם אמינותו של הפד נמצאת על כף המאזניים. הייתי אפילו מחכה עד אחרי יוני, ונותן לזמן לעשות את שלו". רמת הריבית בארה"ב נמצאת כעת ברמתה הגבוהה ביותר מזה 22 שנים (5.5%) בעקבות מאמץ אגרסיבי למאבק באינפלציה. 

מחר נדע יותר כשיתפרסמו נתוני מדד המחירים לצרכן (אינפלציה) של חודש מרץ. בשוק מצפים לעלייה חודשית של 0.3% ואינפלציה שנתית של 3.4%. מחירי הליבה צפויים גם הם לעלות ב-0.3% חודשית וב-3.7% שנתית. הנתונים האלה, בשילוב עם נתוני שוק התעסוקה שממשיכים להפגין את עוצמת המשק האמריקני, מרחיקים את הפד מהורדת ריבית, כאשר ההחלטה הקרובה צפויה בסוף החודש וכל התחזיות מדברות על השארת הריבית על כנה פעם נוספת.

דיימון בן ה-68 שמנהל את הבנק כבר כ-20 שנה, לא אמר מתי הוא עוזב את תפקידו, אבל לפי הודעה נפרדת של הבנק, מועצת המנהלים צופה חילופי מנהלים ב"טווח הבינוני". 

"מועצת המנהלים זיהתה, ועדיין מזהה כמה מועמדים, כולם ידועים לבעלי המניות שעשויים להחליף את מר דיימון, בבוא הזמן", נאמר בהודעה.