גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכבוד האיראני נפגע? לעם לא אכפת משאיפות אזוריות

בחתירתה למעמד של מעצמה אזורית ויצירת ציר התנגדות נגד ישראל, טהרן זוקפת לזכותה שורת הישגים ● עם זאת, ההנהגה מתקשה להשיג תמיכה פנימית במדיניותה נוכח התסכול הציבורי - והקריאות לתת עדיפות לכלכלה האיראנית ● האיום האיראני

תושבים עורכים קניות ברחובות טהרן. מעדיפים את היציבות ושיפור הכלכלה המקומית / צילום: ap, Vahid Salemi
תושבים עורכים קניות ברחובות טהרן. מעדיפים את היציבות ושיפור הכלכלה המקומית / צילום: ap, Vahid Salemi

הכותבת שימשה כראשת מרכז אליאנס ללימודים איראניים וחוקרת בכירה בפקולטה למדעי הרוח באונ' תל אביב

איראן ניצבת בפני דילמה נוכח קריאות לתגובה צבאית ישירה נגד ישראל, לאחר החיסול בדמשק של מחמד רזא זאהדי (הידוע גם בשם חסן מהדווי), מפקד הכוחות האיראניים בסוריה ובלבנון ובכירים נוספים מכוח קודס. מצד אחד, ישנה דרישה להגיב על הפגיעה בכבודה של איראן, אך מצד שני, יש חשש מהסלמה שתוביל לעימות ישיר שעלול להתלקח למלחמה כוללת באיזור.

דיווח בוול סטריט ג'ורנל: בישראל נערכים לתקיפה ישירה של איראן בתוך 48-24 שעות 
המומחה שמסביר: האיראנים החליטו לתקוף, אז למה הם מחכים 
בדרך למתקפה איראנית, האם ישראל תשלוף נשק תקדימי? 

איראן יכולה לרשום לעצמה שורת הישגים בחתירתה למעמד של מעצמה אזורית ויצירת ציר התנגדות נגד ישראל והמערב באמצעות תמיכה לוגיסטית ומקצועית בארגונים שלוחים כמו חמאס, ג'יהאד אסלאמי, החות'ים, המיליציות השיעיות וחיזבאללה. אולם, מבית, מתקשה ההנהגה בטהרן להעמיק את הלגיטימציה שלה ובתוך כך לגייס תמיכה פנימית רחבה למדיניות הפנים והחוץ שלה.

 

המערכת הצבאית, הפוליטית והתקשורת באיראן עוסקות בהרחבה במלחמה בעזה מאז ה־7 באוקטובר, אך הדיון הציבורי שב להתמקד זה מכבר בבעיות החברה האיראנית ובביקורת על הישיגיה של הממשלה בראשות הנשיא אבראהים ראיסי. בראיון לתקשורת המקומית, ציין האינטלקטואל והפרשן הפוליטי צאדֶק זיבּאכּלאם, שהממשלה הנוכחית מתקרבת לאמצע הקדנציה שלה ולא ניתן לזקוף לזכותה הישג בשום תחום: לא בדיפלומטיה, לא במצוקת הדיור, לא באיכות הסביבה ולא במאבק נגד שחיתות. במצב הנוכחי של המדינה, אם הייתה זו ממשלה אחרת בראשות חסן רוחאני או כל נציג רפורמיסטי שאינו משתייך למחנה השמרני־קיצוני, המשיך זיבּאכּלאם וטען, כבר היו "צולים אותו על הגריל".

תסכול ברחוב האיראני

בעקבות המלחמה בעזה, נראה היה שהעוינות כלפי ישראל והמחויבות האידיאולוגית למאבק עד חורמה בה באמצעות ציר ההתנגדות, מאחדת את הזרמים הפוליטיים באיראן. העיתון המשהרי, שנחשב למתון יחסית, ניסה לקשור את המחאה החברתית של 2022, שפרצה בעקבות מותה של מהסא אמיני במעצר אלים בגין הפרה לכאורה של קוד הלבוש במדינה, למאבק הפלסטיני באמצעות הסיסמה "נשים, עזה, חופש". אולם, מהלך זה נתפס על ידי רבים מהצעירים שוחרי החופש באיראן כניסיון ציני מצד המשטר להשתמש במלחמה בעזה כדי להסיט את הדיון גם מהקשחת הפעילויות שלו נגד גורמי אופוזיציה מבית ודיכוי חירויות הפרט. תחושה זו התחזקה נוכח התמיכה הגורפת של הפרלמנט באיראן הנשלט על ידי רוב שמרני, באישור החרפת הענישה על הפרת קוד הלבוש לנשים סמוך לציון שנה למותה של אמיני.

התסכול הציבורי מצא את ביטויו גם בהשתתפות בבחירות לפרלמנט, שהתקיימו ב־1 במרץ השנה, בהן נרשם שיעור הצבעה של כ־40%, הנמוך ביותר מאז המהפכה של 1979. הניסיון להעמיק את הלגיטימציה של ההנהגה באמצעות סולידריות עם הפלסטינים נתקל בקושי לגבור על התסכול הציבורי ממדיניות הפנים והחוץ של המשטר. סרטונים ברשתות החברתיות הציגו קריאות גנאי נגד הנפת דגל פלסטין במשחק כדורגל בין איראן לאוזבקיסטן ב־8 באוקטובר, ובמשחק ליגה מקומית שהתקיים בראשית החודש, דקת דומיה לזכר חיסול בכירי כוח קודס בדמשק הופרעה.

במהלך האירועים של יום אל־קודס האיראני, שחתם את חודש הרמדאן, תועדה בסרטון אחר שהועלה לרשת השתתפותם הנרחבת של סטודנטים זרים במפגני התהלוכות הרשמיות היזומות, כדי להדגיש את חוסר התמיכה מצד הציבור המקומי למפגני התעמולה הקבועים של המשטר. היו אף כאלה שהדגישו כי הרטוריקה הגוברת של המשטר דווקא מעוררת בקרב הציבור האיראני תמיכה גדולה יותר בישראל. סרטון שהופץ ברשתות תיעד הצבה של דגל ישראל סמוך לשער אזאדי בטהרן ועל גבי גשר מרכזי בבירה גם כן, עם מסר של הזדהות עם העם בישראל.

"חיי למען איראן"

הציבור המקומי מודע לכך שמעורבות בסכסוכים אזוריים מסיטה משאבים ותשומת לב מטיפול בבעיות העומק הפוקדות את החברה האיראנית. מתן עדיפות להתערבות חיצונית על פני דאגות מקומיות מחמיר את חוסר שביעות הרצון שמתעדף את רווחת המדינה על פני שאיפות איזוריות. תחושה זו מוצאת את ביטויה המובהק בסיסמה שחוזרת ונשנית במחאות בעשור וחצי האחרונים - "לא עזה, לא לבנון, חיי למען איראן".

למרות התמונה שאיראן מנסה לצייר כמנהיגת ציר ההתנגדות במאבקה נגד ישראל והמערב, פעילים חברתיים ופוליטיקאים באיראן שמבטאים סולידריות עם הפלסטינים קוראים גם הם לתעדף את היציבות ושיפור הכלכלה המקומית. ניהול כושל, שחיתות וסנקציות בינלאומיות הובילו למצוקה כלכלית חמורה, כאשר המטבע האיראני, הריאל, חווה ירידה של כ־30% בערכו מול הדולר מתחילת ינואר. על פי הלשכה הממשלתית לסטטיסטיקה, שיעור האינפלציה בפברואר 2024 עמד על 42.5%, בעוד הבנק המרכזי של איראן דיווח על שיעור גבוה יותר של מעל 46%.

בניסיון להבין את אדישותו של הציבור האיראני למלחמה בעזה, בהשוואה להפגנות הראווה הפרו־פלסטיניות שתועדו בבירות אירופה ובארה"ב, פנה היומון שרְק לדעתם של מומחים. בסקירה הנרחבת, נטען שניהול תקשורתי כושל והתעלמות מדעת הקהל במשך עשרות שנים, גרמה לכך שהאיראנים הפכו אדישים כמו "עצים יבשים ביער מת" והם נוטים להתרחק מהתעמולה הרשמית של המשטר. עם זאת, פסק אחד המרואיינים בכתבה: "ליבו של העם האיראני מדמם נוכח האסון בעזה, גם אם הוא לא מבטא זאת בצורה מודעת ופומבית".

מחלוקת סביב התגובה

במרוצת השבוע החולף עורר החיסול של הבכירים האיראנים בדמשק קולות איום וגינוי רבים מצד ההנהגה, פוליטיקאים, אנשי צבא והתקשורת, המדגישים את הכרח התגובה לחיזוק ההרתעה האיראנית. במקביל, נשמעים גם קולות אחרים. הפרשן הפוליטי ויועץ התקשורת עבדול־רזא דאוורי, התריע בחשבון ה־X שלו (לשעבר טוויטר) כי עימות ישיר עם ישראל עלול לשרת את האינטרסים של ממשלת נתניהו, ולכן המליץ לשקול בזהירות את המהלכים הבאים.

בנימה דומה, הזהיר טור דעה באתר החדשות עצר־י איראן כי תגובות נמהרות עלולות להביא להשלכות חמורות, כפי שארע לאחר חיסולו של קאסם סולימאני, בעקבות היירוט בשוגג של מטוס הנוסעים האזרחי בינואר 2020. הטור המשיך והדגיש כי עימות ישיר בין שתי המדינות אף עלול להסיט את תשומת הלב מהמלחמה בעזה ומהלחץ הבינלאומי על ישראל. על מנת לשמר את האיזון הטקסטי בין שתי המדינות, מומלץ גם בישראל להימנע מציפיות גבוהות לגבי עוצמת התגובה האיראנית.

עוד כתבות

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

תקיפה ישראלית בדמשק / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

ישראל תקפה בדמשק, צה"ל חיסל מחבלים שנכנסו למבנים צבאיים של חיזבאללה בלבנון

קיבוץ בארי הודיע כי החטוף דרור אור נרצח ב-7 באוקטובר, גופתו מוחזקת בעזה ● מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון ● לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - האופוזיציה בסוריה מדווחת על פיצוצים חזקים באזור דמשק ● משרד הסחר הטורקי: "עוצרים את היצוא והיבוא לישראל וממנה בצל החרפת הטרגדיה ההומניטרית" ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק טענו: שיגרנו אתמול שני טיל שיוט לעבר ישראל

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"