גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ניתוח: ישראל הדפה את המתקפה הענקית של איראן. אך רק בעזרת שותפים אמריקאים וערבים

ישראל עבדה עם שותפים, וכך הדפה את התקיפות הקשות ביותר של איראן; מה שיבוא בהמשך יבחן את הכוחות במזרח התיכון ומחוצה לו

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen
שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

התקיפה האיראנית על ישראל בשבת הייתה ענקית בכל קנה מידה. טהרן שיגרה יותר מ-170 כטב"מים עמוסי חומרי נפץ, כ-120 טילים בליסטיים וכ-30 טילי שיוט, לפי ישראל. הנזק יכול היה להיות קטסטרופלי. כפי שהתברר, כמעט כולם יורטו. 

חדשות טובות לאוקראינה: ההתקפה האיראנית עשויה להזיק לרוסיה 
התמיכה של מדינות אירופה בישראל מגיעה עם דרישה לריסון

הצלחה זו נבעה משילוב של מערכת ההגנה האווירית המתוחכמת של ישראל ושל סיוע קריטי שסיפקו ארה"ב ושותפים מערביים וערבים אחרים. מטוסי קרב אמריקאים, בריטים וירדנים מילאו תפקיד חשוב במיוחד בהפלת כטב"מים. רוב הכטב"מים והטילים האיראנים הושמדו עוד לפני שהגיעו למרחב האווירי הישראלי. 

השאלה אם ישראל ותומכיה יכולים לשחזר את הביצועים האלה בתנאים של מלחמה כוללת - המטח של סוף השבוע מאיראן, שתוקשר בבירור מראש, היה ההיפך ממתקפת פתע - נותרה פתוחה, כמו גם היכולת של ישראל להגן על עצמה ללא עזרה מבחוץ.

"איראן הפסיקה להסתתר מאחורי פרוקסים"

זהו שיקול מרכזי שמביאות ישראל וארה"ב בחשבון כשהן שוקלות את התגובות למציאות האסטרטגית החדשה, שנוצרה מהתקיפה הצבאית הישירה הראשונה של איראן על שטח ישראל מאז המהפכה האיסלאמית של 1979. קבינט המלחמה של ישראל התכנס בתל אביב אתמול (א') כשמנהיגי המדינה שקלו את האפשרויות שלהם, ובכירים במערב אמרו שהם מאמינים שתגובת ישראל יכולה להגיע במהירות, אפילו כבר היום (ב'). 

תגובה קשה על אדמת איראן עלולה להביא לפעולת תגמול הרסנית הרבה יותר. אך חוסר תגובה מוחלט, או תגובה חלשה מדי, עלולים לשחוק את ההרתעה, ולהפוך את ישראל ומדינות אחרות לפגיעות יותר למטחים איראניים עתידיים. 

"איראן התחילה שלב חדש. היא הפסיקה להסתתר מאחורי פרוקסים וכעת היא חשופה למתקפה ישירה מישראל", אמר נדב פולק, אנליסט ממשלתי ישראלי לשעבר, המלמד באוניברסיטת רייכמן. "בהמשך, ישראל לא תוכל לשבת בשקט ורק ליירט הכול". 

המיירטים, במיוחד מערכות החץ והפטריוט המשמשות נגד טילים בליסטיים, הם יקרים ביותר ומוגבלים בכמותם. הקונגרס האמריקאי, שעצר את חבילת הסיוע הצבאי לישראל, אוקראינה וטייוואן, יצר סיבוך נוסף. 

במתקפה בשבת, שלטענת טהרן הייתה פעולת תגמול על תקיפה החשודה כישראלית ב-1 באפריל, שבה נהרגו שבעה קציני משמרות המהפכה האיסלאמית, לרבות שני גנרלים, בנציגות דיפלומטית איראנית בדמשק, נעשה שימוש רק בחלק זעיר מארסנל הכטב"מים והטילים העצום של הרפובליקה האיסלאמית. 

יירוט של מערכת כיפת ברזל / צילום: דובר צה''ל

נוסף על כך, טהרן גם החזיקה במילואים את כוח הפרוקסי הלבנוני שלה, מיליציית חיזבאללה, המחזיקה באלפי טילים ורקטות. ואמנם רק קומץ טילים איראניים חדרו בשבת, וגרמו נזק קל לבסיס האווירי של ישראל בנבטים, אך הצבא האיראני אסף מידע מודיעיני יקר מהתבוננות כיצד פועלות ההגנות האוויריות של ישראל וארה"ב. 

"איראן בחנה את מערכת ההגנה מפני טילים, את הנחישות של המדינות האזוריות, את הנחישות של ארה"ב", אומר ג'ונתן שנצר, חוקר בקרן להגנת הדמוקרטיות (Foundation for Defense of Democracies) בוושינגטון. "סיכון גדול נובע מכל זה. כששני צדדים חזקים עוסקים בפעולות איבה באופן ישיר, אף אחד לא יודע לאן הדבר הזה הולך". 

מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, תיאר את המטח בשבת ככזה היוצר משוואה אסטרטגית חדשה: כל תקיפה ישראלית על האינטרסים האיראניים באזור תיענה במתקפה איראנית ישירה על ישראל. זהו, כמובן, קו אדום שישראל, שנלחמת מול שלוחי איראן כבר עשרות שנים, אינה יכולה לקבל. 

עם זאת, כשהיא בוחנת את תגובתה, על ישראל לשקול גם את האינטרסים של שותפיה הערביים, כמו ירדן, סעודיה ואיחוד האמירויות. למרות הכעס הרווח על הרג עשרות אלפי פלסטינים במהלך פעולות צבאיות ישראליות בעזה, עזרו לישראל ירדן ושותפות אחרות להדוף את הטילים והכטב"מים האיראניים בשבת.

"השותפים האזוריים שלנו התגייסו למרות שישה חודשים של מתיחות משמעותית מאוד בינם לבין ישראל, ובינם לבין ארה"ב, כשהם התחננו אל ארה"ב שתעשה משהו כדי לרסן את הישראלים", אמר סטיבן קוק, אנליסט של המזרח התיכון במועצה ליחסי חוץ.

קוק אמר שלא משנה עד כמה המדינות באזור עשויות שלא לאהוב את ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, הן סולדות אפילו יותר מהממשלה של איראן.

המתקפה על ישראל הייתה מהגדולות שנראו בלוחמה המודרנית

התפקיד החיוני שמילאו השותפים הערבים הללו יחד עם ארה"ב ומדינות אחרות באספקת מודיעין, פתיחת המרחב האווירי שלהם, ובמקרה של ירדן, בעצם הפלת הנשק האיראני, עשוי להעניק להם השפעה חדשה על ממשלת ישראל, מבחינת אופי התגובות שיוחלט עליהן, ככל שהמשבר יתפתח.

מטוסי F35 / צילום: חיל האוויר

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה: תחילה נחיל של כטב"מים איטיים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ולזהות את מיקומן של סוללות ההגנה האווירית, אחר כך טילי שיוט ולבסוף מטח של טילים בליסטיים מהירים יותר, הידועים לשמצה כקשים ליירוט. 

היקף המתקפה היה גם מהגדולים שנראו בלוחמה המודרנית. מטח ה"הלם והיראה" הפותח של רוסיה ביום הראשון לפלישה לאוקראינה, ב-24 בפברואר 2022, כלל בין 160 ל-200 טילי שיוט וטילים בליסטיים - נגד מדינה הגדולה מישראל ביותר מפי-20. 

רוסיה השתמשה לראשונה בכתב"מים מסוג "שאהד" מתוצרת איראן בשילוב עם מתקפת טילים ב-10 באוקטובר 2022, מטח שכוון לתשתיות של אוקראינה, וכלל סך של 84 טילים ו-24 כטב"מים. המטח הזה הגיע לאחר שאוקראינה פגעה בגשר המקשר את קרים הכבושה ליבשת רוסיה. רק כמחצית מן הטילים הרוסים יורטו. 

בעוד שאוקראינה שיפרה מאז את שיעורי היירוט של כטב"מים וטילי שיוט, רוב הטילים הבליסטיים הרוסיים פגעו במטרותיהם - בניגוד לתוצאות המתקפה האיראנית בשבת. טכנולוגיית הטילים של איראן מבוססת במידה רבה על הידע הסובייטי והצפון קוריאני. 

מחצית מהטילים שאיראן שיגרה נכשלו בשיגור

גורמים אמריקאים אמרו לוול סטריט ג'ורנל כי מחצית מן הטילים הבליסטיים שאיראן שיגרה נכשלו בשיגור או "נפלו" מהשמיים לפני שהגיעו ליעדיהם. 

הכישלון של איראן להסב כאב חמור לישראל, כתוצאה מעליונות ההגנה האווירית הישראלית "חשף עד כמה הם חלשים בכל הנוגע לאיום הצבאי הקונבנציונלי - וזה לא חדש, וזו הסיבה שאיראן השקיעה כל כך הרבה בקבוצות טרור ובקבוצות שונות שהחלישו למעשה את מערך המדינות במזרח התיכון", אומר בריאן קטוליס, עמית בכיר ב-Middle East Institute. "אך עדיין יש להם יכולת רבה לזרוע פחד ולהוות גורם סיכון משמעותי לאזור". 

החולשה המוכחת של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה לטמון בחובה סיכונים משלה להסלמה, מזהיר עלי ועז, מנהל פרויקט איראן ב-International Crisis Group. מאחר שלא נראה שהתקפות הפרוקסי של חיזבאללה או חמאס או מטח ישיר על ישראל עובדים, עלולים מקבלי ההחלטות בטהרן להתפתות יותר ויותר לאופציה הגרעינית, הוא אומר: "אם הם יסיקו שההרתעה הקונבנציונלית שלהם, שהיא למעשה מערכות הטילים והכטב"מים שלהם, לא באמת מספיקה, הם כנראה יסיקו שהמוצא היחיד שנותר להם הוא גורם ההרתעה האולטימטיבי". 

עוד כתבות

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד