גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית
ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

"אנחנו מקימים משהו חדש לגמרי, דווקא באילת", אומר ד"ר משה כהן, מנכ"ל החברה להכשרת סטודנטים לרפואה Medical Doctor והיזם של התוכנית השאפתנית הבאה: פקולטה בינלאומית ללימודי רפואה באילת. למה דווקא באילת? "זה מקום שמסמל את הסכמי השלום, את הסכמי אברהם. המפרץ הוא מפגש של ישראל, מצרים, ירדן וסעודיה. אנחנו רוצים להעצים את אילת, וגם את הקשר עם השכנים. סעודיה בונה בימים אלה עיר אדירה במפרץ אילת. זה יכול להיות מקום אדיר".

הפתרון החדש של המל"ג למחסור ברופאים
ישראל מתגייסת | כ-300 יוזמות חדשנות רפואית פותחו במלחמה. לא תמיד הצוותים מרוצים

כהן אמר את הדברים הללו ל"גלובס" לא בקיץ, כאשר הסכם שלום עם סעודיה היה הנושא החם בחדשות, אלא בשבועות האחרונים. וחזון השלום הזה הוא חלק קטן מחזון בית הספר הבינלאומי לרפואה, שמשימתו העיקרית תהיה למלא את המחסור ברופאים בישראל ולשפר את הרפואה בדרום.

הבעיה של המל"ג

השבוע נערכה פגישה ארוכה בין כהן לבין אנשי המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) על המיזם. גורמים המכירים את הנושא סיפרו לגלובס כי במל"ג לא ימהרו לאשר שלוחה ישראלית של אוניברסיטה בינלאומית, בעיקר לא בתחום הרפואה הרגיש, כך שלכהן יש עדיין משימת שכנוע לא קלה. הדיונים האלה מתרחשים במקביל לניסיון של אוניברסיטת רייכמן להקים בית ספר חדש לרפואה, שנתקל גם הוא בקשיים במל"ג.

אלא שבניגוד לרייכמן, המודל שמציע כהן לא מאיים על גורמי רפואה אחרים. בחזון שלו, תוכנית הלימודים תתבסס על אוניברסיטאות מובילות בלימודי רפואה בחו"ל. ההכשרה הקלינית תתבצע בבית החולים יוספטל ובמרפאות הכללית שבסביבה, שכרגע אין בהן תוכנית הכשרה לרופאים, והמימון יתקבל מתרומות ומשכר הלימוד של הסטודנטים, שכרגע ממילא משלמים שכר לימוד דומה בחו"ל. כהן גם מבטיח להטיס את המרצים לאילת על בסיס שבועי.

אפילו הדמיה של המבנה כבר יש, ותמיכה נלהבת מראש עיריית אילת אלי לנקרי, כמו גם הסכמה לשיתוף־פעולה מכמה אוניברסיטאות המלמדות רפואה באירופה. נחתם גם מסמך כוונות מול קופת חולים כללית, ונבחרה דיקאנית מיועדת: פרופ' חנה לייבה, מנהלת תחום אקדמיה, מחקר וחדשנות בבית החולים קפלן, שזכתה בפרסים רבים בתחום הוראת הרפואה. אם המל"ג יאשר, ייפתח קמפיין גיוס הכספים. היעד: 250 מיליון שקל.

בית הספר לרפואה באילת / הדמיה: באדיבות ד''ר משה כהן

כהן, שנולד בבאר שבע ומתגורר היום בלהבים, למד רפואה בבודפשט, התמחה בבילינסון ובהמשך עבד במחלקה פנימית קרדיולוגיה באיכילוב ובמרפאות לטיפול באי־ספיקת לב בבית החולים. "ב־2006 הקמתי את חברת מדיקל דוקטור, שמכינה סטודנטים ללימודים באוניברסיטאות הטובות ביותר בחו"ל. 250־300 סטודנטים לרפואה כל שנה", הוא אומר.

לדבריו, הסיבה לכך שאין היום לימודי רפואה בינלאומיים בישראל היא התחרות על שדות קליניים בבתי החולים (לימודים והתנסות במחלקות עצמן). "אבל ביוספטל ממילא לא מתקיימות הכשרות סטודנטים, לא רק כי הא רחוק, אלא כי הוא לא נחשב בית ספר אוניברסיטאי", הוא מסביר מדוע למיזם שלו יש סיכוי.

"ד"ר אורלי ויינשטיין, ראש תחום בתי החולים בשירותי בריאות כללית, אמרה שהכללית מסוגלת להביא את יוספטל לרמה שמאפשרת להכשיר סטודנטים בתוך שלוש שנים במקצועות הקריטיים של הרפואה, ואחר כך במקצועות האחרים".

מהכללית אכן נשלח מכתב הצהרת כוונות התומך בתוכנית, כדי שכהן יוכל להגיש אותו למל"ג, אם כי הוצאת התוכנית לפועל תדרוש הסכם מפורט יותר.

"בית החולים לא יכול להתפתח בלי פקולטה לרפואה, וזו לא יכולה להתפתח בלי בית החולים, והקטליזטור הייחודי שאנחנו מביאים לסיפור הוא השותפות עם האוניברסיטאות בחו"ל", ממשיך כהן. המוסדות שאיתם חתם כהן על הסכם הם בית החולים המחקרי הומניטס באיטליה, אוניברסיטת זגרב בקרואטיה, ואוניברסיטאות צ'רלס ואוניברסיטת פלצקי, שתיהן בצ'כיה.

לפי התוכנית של כהן, השדות הקליניים ביוספטל ובבית החולים סורוקה בבאר שבע יהיו פתוחים רק לישראלים שלומדים בתוכנית. היתר יוכשרו במחלקות בתי חולים בחו"ל, במדינות שבהן הם מעוניינים להיקלט בעתיד - וגם המדינות מעוניינות לקלוט אותם.

אחת הטענות שנשמעו נגד הפקולטה לרפואה ברייכמן הייתה שאין להם מסורת של לימודי ביולוגיה ואין להם מעבדות. איך אתם עונים לשאלות דומות?
"תוכנית הלימודים שלנו מגיעה מאוניברסיטאות בחו"ל שכבר יש להן תואר ברפואה. אם יהיו חסרות הכשרות מקצועיות מסוימות, הסטודנטים שלנו יוכלו, על פי ההסכמים הללו, לטוס לקבל את ההכשרה הזאת בחו"ל".

באופן אולי מפתיע, גורמים שהתנגדו לפתיחת פקולטה לרפואה באוניברסיטת רייכמן דווקא מקבלים את הרעיון הזה. "אוניברסיטת צ'רלס היא אוניברסיטה מכובדת", אמר לנו אחד מהם. "אם הם באמת מקבלים אחריות על התואר הזה והשלמת כל החוסרים, אז למה לא? זה לא שונה עקרונית מבית הספר לרפואה בצפת בחסות אוניברסיטת בר אילן".

80 אלף שקל בשנה

שכר הלימוד יהיה כמו באוניברסיטת צ'רלס: 80־90 אלף שקל בשנה. כמו ברייכמן, גם באילת הכוונה היא לתת מענקים והלוואות לסטודנטים שיתחייבו להישאר בפריפריה עם השלמת התואר. לגבי רייכמן, המתנגדים הטילו ספק באפשרות שהסטודנטים שם אכן ילכו לעבוד בפריפריה, אבל במקרה של אילת, סטודנטים אמורים להתחבר לפריפריה לאורך כל התואר, וכהן בטוח שזה מעלה את הסבירות להצלחת תוכנית תמריצים שמשאירה אותם בסביבה.

והמרצים? גם הם יגיעו מבתי הספר לרפואה מחו"ל או שיעברו לגור באילת?
"זה לא ממש ריאלי. אנחנו רוצים להטיס את המרצים מהמרכז לאילת ליום או יומיים בשבוע. חלקם כבר החלו להירתם לתוכנית, מציונות. ותחשבי מה זה יעשה ליוספטל, אם הרופאים הללו יהיו נוכחים באילת ואולי גם ינצלו את ההזדמנות לעבוד ביוספטל קצת".

זו עשויה להיות נקודת תורפה, הקושי של המרצים להגיע לאילת, ושל המוסדות שכבר מעסיקים אותם לוותר עליהם למשך יום בשבוע לפחות. הגורם שהתנגד לבית הספר לרפואה ברייכמן ותומך עקרונית בתוכנית הזאת מציין שהאתגר יהיה למצוא מנחים לעבודות הגמר של עשרות סטודנטים. "הכול חייב להיות באישור המל"ג, ולא בכיפוף ידיים של המל"ג".

לדברי כהן, הוא מתכנן להיעזר בפנסיונרים, שאינם מחויבים כרגע באופן אקטיבי למערכת הבריאות. "וחוץ מזה, אי־אפשר להגיד 'יש לנו מחסור ברופאים במיוחד בפריפריה, אבל מול מיזם כזה מערכת הבריאות לא מוכנה לשחרר מרצים ולא שדות קליניים'".

לא מחכה לכסף ממשלתי

בתי הספר לרפואה הקיימים טוענים שהדרך הכי יעילה ומשתלמת להכשיר עוד רופאים היא להרחיב את פעילותם.
"אם המטרה היא רק לטפל במחסור ברופאים, אז הם צודקים, אבל אני רוצה גם להשאיר אותם בארץ וגם לקדם את הרפואה באילת, ולכן אני לא נדרש לשאלה למה אני ולא עוד 50 כיסאות באוניברסיטת תל אביב. כי לא זה החזון של אוניברסיטת תל אביב".

גורמים בעולם הבריאות אומרים דברים דומים: "אם המדינה רוצה במהלך הזה, היא צריכה להגדיר אותו כפרויקט לאומי לחיזוק הדרום. ברגע שיש שם כסף ממשלתי, אפשר לדבר על להזיז דברים".

כהן, מצדו, לא מחכה לכסף ממשלתי. הוא מתכנן לממן את פעילות המוסד מתרומות, כמלכ"ר.

ציינת שאתה מתכנן לגייס 250 מיליון שקל. כמה מהכסף כבר גויס?
"עד שאין אישור של המל"ג אין מה לגייס, אבל יש לנו כבר התעניינות מגורמים רבים, ואת המחויבות של רוני פיבקו, יו"ר ונשיא רשת המלונות קלאב הוטל, להיות אחראי על גיוס הכספים".

עוד כתבות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב"ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא הגיע לגיל 55. ואז הקים את החברה החשובה ביותר בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א ביומד מזנק בכ-2%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1.3% ● השקל מזנק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"