המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה • תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל • הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock
בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

נראה כי חלק מאיכות החיים הסקנדינבית המפורסמת נובע מהבעלות על בתי קיץ או שימוש בהם. כמה פעמים בשנה, ובעיקר בחודשי החופשה השנתית של בתי הספר והעבודה בקיץ, נוטשים תושבי דנמרק, שבדיה ונורבגיה, בין היתר, את הדירות והבתים בערים, ועוברים לבתי החופשה שלהם, קרוב לטבע. ליד אגם, לא רחוק משפת הים, בקולוניות של כמה עשרות בתי עץ או לבד באמצע היער, הם מבלים עם המשפחה כמה שבועות של חופש. זהו חלק משמעותי מהאיזון בין עבודה לחיים שמדינות אלו שואפות אליו.

האי שמציג: קבלו בחינם בית ששווה מיליונים, בתנאי אחד
איזי ג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: אילו קווים יושפעו במיוחד?
WSJ | הישג נועז באולימפיאדת פריז: הפיכת נהר הסיין לבטוח לשחייה

בדנמרק, קו החוף של חצי האי יוטלנד לאורך הים הבלטי, וגם קו החוף המקביל לאורך הים הצפוני, כמו גם הקווים המפותלים של מאות האיים המרכיבים את הממלכה הדנית, מלאים בבתי קיץ.

לרוב, בעלות על בית קיץ עוברת במשפחה, אבל בהחלט ניתן לשכור אחד לשבועות הקיץ, או לקנות במיקום חדש, במחירים נוחים יחסית לדירות ולבתים. למעשה, הביקוש להם כה גדול, עד כי הדנים שומרים את הבתים הללו לעצמם. לזרים אסור לקנות כל בית המוגדר כ"בית חופשה", לא משנה אפילו אם הם אזרח של האיחוד האירופי או לא.

אבל בשבדיה הסמוכה, שהתברכה בשטחים אדירים ובאוכלוסייה דלילה יותר, שוק הנדל"ן ליברלי יותר, ובתי קיץ מוצעים לרכישה גם לתושבי מדינות שכנות, המעוניינים לבוא כדי ליהנות מהיופי של הקיץ השבדי הקצר, משפע של מים ושטחים פתוחים. זו אחת הסיבות לכך שכותרת מאמר שהתפרסם לאחרונה ב"טאגסשפיגל" הגרמני, קרא לגרמנים לנצל את ההזדמנויות הקיימות כעת בשל שווי הקרונה השבדית הנמוך והמשבר המתגלגל בשוק הנדל"ן השבדי - ולשקול לרכוש לעצמם בית קיץ שבדי במחיר שווה לכל נפש.

"חופשה בבילרבאו", כינה העיתון את ההזדמנות, על שם הכפר הדמיוני שמשמש הרקע לכמה מספריה של הסופרת השבדית אסטריד לינדגרן, וכתב כי "כעת זו ההזדמנות לבית קיץ בשבדיה". שיטוט באתרי הנדל"ן השבדים המציעים את בתי הקיץ הללו ואחרים מראה את השונות הרבה באיכות, ובעיקר במיקום שלהם. תמורת בקתה ללא חימום (אך עם אח), ללא מים זורמים אך ליד אגם, בצפון הרחוק של המדינה, תשלמו רק 195,000 קרונות שבדיות (62 אלף שקל). תמורת וילה בת ארבעה חדרים, 175 מ"ר נאים על פני שתי קומות ושטח מסביב של חמישה דונם, כשעתיים נסיעה צפון־מזרחה משטוקהולם, כבר תשלמו 5.25 מיליון קרונות שבדיות (1.8 מיליון שקל). יותר מ־2,000 בתי קיץ מוצעים כעת למכירה ברחבי שבדיה, לפי אתר https://www.hemnet.se/.

הקרונה בשפל של כל הזמנים

אבל הסיבה העיקרית לדיווח הגרמני בנוגע לתנאים המיטיבים נובעים מסיבות מקרו כלכליות. בשלוש השנים האחרונות צנחה הקרונה השבדית ביותר מ־20% מול האירו, והיא נמצאת כרגע בשפל של כל הזמנים מול המטבע של הגוש הכלכלי המאוחד.

הדבר מהווה הנחה משמעותית למי שבוחר דווקא לרכוש בשבדיה, ולא בדנמרק הסמוכה שהמטבע שלה שמר על ערכו מול האירו. לגרמנים המפנטזים על המרחבים הפתוחים שלרוב לא ניתן למצוא במדינה, או על בתים שאינם ממוקמים באזורים שהאוכלוסייה בהם לא תמיד רואה זרים בעין ידידותית, שבדיה נשמעת כמו חלום.

סיבה נוספת נוגעת לדינמיקה העדכנית בשוק הדיור השבדי: הוא הפך בשנתיים האחרונות למעין ברומטר שכלכלנים רבים מסתכלים עליו כדי לבחון כיצד מדיניות הריבית הגבוהה משפיעה על מחירי הדירות.

השוק השבדי ידע "התפוצצות מחירים" עד לתחילת משבר האינפלציה האירופי לפני כשנתיים. במרץ 2022, עם הפלישה הרוסית לאוקראינה, המחירים הגיעו לשיא, אחרי הכפלה בטווח זמן של קרוב לעשור. מאז הם ירדו בשיעור של בין 10% ל־15%, לפי מדדים שונים. באזורי ביקוש מסוימים שבהם היה עליית מחירים חדה עוד יותר, מחירי הדיור ירדו בשיעורים כפולים, לפי הדיווחים משבדיה.

הירידה הזו משתקפת גם בירידת מחירים בתחום בתי הקיץ. לדברי פיר־ארנה סנדגרן מאגודת הנדל"ן השבדית, הביקוש הפנים־שבדי לבתי קיץ דעך בתקופה האחרונה. "אנחנו רואים ירידה משמעותית בביקוש" אמר לעיתון הכלכלי השבדי דאגנס אינדוסטרי, "רבים מהקונים מתרכזים בהשקעה בדירות ובבתים שלהם, עכשיו ששיעורי המשכנתאות עלו כל כך".

האזורים הקרובים לגרמניה יקרים יותר

"זה יכול להיות יתרון לקונים הגרמנים", ציין ה"טאגסשפיגל" לקוראיו, אך הזהיר כי כבר כעת, האזורים הקרובים ביותר לגרמניה, שגם הם מרוחקים מספר שעות משמעותי במעבורת או ברכב, נחשבים כבר ליקרים יותר ולצפופים יותר. המחיר הממוצע בשבדיה כולה של בית קיץ עומד על 2.4 מיליון קרונות שבדיות - 210 אלף אירו, או 840 אלף שקל.

למעשה, מסתבר כי אכן ישנם קונים זרים בשוק בתי הקיץ של שבדיה. יותר מ־6% מבתי הקיץ השבדים נמצאים בידיים זרות, לפי נתוני סוכנות הסטטיסטיקה השבדית שפורסמו בחודש שעבר. מדובר ב־38,180 בתי קיץ. כצפוי, רוב הבעלים של בתי קיץ כאלו הם מי שנמצאים במרחק נסיעה נוחה מהם - נורבגים (12,212), דנים (9,645) ובמקום השני בשיעור הזרים - הגרמנים עם 11,131 בתי קיץ בבעלותם ברחבי שבדיה.

אם מסתכלים על מה שקורה באזורים דרומיים של שבדיה, כמו באזור קרונבורג שבסמולנד, הרי שכבר שליש מבתי הקיץ נמצאים בבעלות זרים. ליד הבירה שטוקהולם רק 1% מבתי הקיץ בבעלות זרים, ככל הנראה בגלל המחירים הגבוהים.

בעבור גרמנים רבים, אחד היתרונות של בתי קיץ סקנדינביים טמון גם בשינויי האקלים. בשנים האחרונות יעדים פופולריים לחופשה כמו יוון, דרום צרפת או מיורקה הופכים בקיץ למקומות בהם הטמפרטורה עולה מעל 40 מעלות, וסיכוני שריפות ומכות חום משבשים את החופשה.

ההערכות הן שככל שמגמת ההתחממות הגלובלית תחריף, מקומות כמו החוף הבריטי, סקנדינביה או החוף האטלנטי בפורטוגל ובצרפת יהפכו ליעדים נוחים יותר לטיול בקיץ. שלא לדבר על האפשרות לנסוע לשם בלי להיות תלוי במחירי טיסות.

לקונים הפוטנציאליים, העיתון הגרמני מזכיר כי עונת המכירות של בתי הקיץ מתחילה עכשיו, באפריל, ומגיעה לשיאה ביוני, וכי בחודשים האחרים אין יותר מדי פעילות בתחום, ומציין כי בשבדיה נהוג במכירות דירות ובתים, בין אם הם לחופשה או למגורים קבועים, מנגנון של מכרז. המתווך מכריז על המחיר ההתחלתי, ואז מקבל הצעות עד שהוא סוגר את המכרז עם ההצעה הגבוהה ביותר.