חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר • לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl
כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

הכטב"ם שאהד 136 - הדגם העיקרי שהאיראנים שיגרו אל עבר ישראל בליל שבת - נחשב לכלי זול וירוד יחסית מבחינת הטכנולוגיה שלו. זאת בין היתר כיוון שהדגם מתבסס על תקשורת GPS, שאפשר לחסום בקלות יחסית.

הלכו לאיבוד או התרסקו: רבים מהטילים ששוגרו לישראל נפלו בדרך, וזו הסיבה
בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכטב"ם האיראני יעיל בעיקר נגד מטרות נייחות. הוא נושא ראש קרב של 40 ק"ג - משקל שנחשב גבוה יחסית לקטגוריה, ומשמעותו היא שהוא יכול לפגוע במטרות גדולות. עם זאת, בעולם הביטחוני, שבו הבינה המלאכותית (AI) תופסת מקום מתקדם - הוא נותר מאחור.

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר. לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד. הסיבה העיקרית שבגינה האיראנים שיגרו ב־14 באפריל כ־185 כטב"מים לישראל, מול 36 טילי שיוט בלבד - היא ככל הנראה העלויות.

למרות המחיר הזול, לפי דיווחים בתקשורת המערבית, רוסיה, שחסרה בתעשיית כטב"מים מתקדמת משל עצמה, משלמת לאיראן על כל כטב"ם מחיר שנחשב למופקע: 375 אלף דולר.

האיראנים, לפי הדיווחים, אף הציגו לרוסים מחיר מבצע: 2,000 יחידות תמורת 290 אלף דולר לכל כלי, או כ־6,000 יחידות תמורת כ־193 אלף דולר.


עוד זווית