גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי
סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

8,500 מעסיקים במשק קיבלו לאחרונה מכתב "דרישת שלום" מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון אם ביצעו ניכוי הוצאות של עובדיהם השכירים מהשכר ברוטו, ולא מהנטו.

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?
הפשיעה בחברה הערבית גואה, אבל הממשלה לא נותנת מענה 
תזכורת מאל על: המניות שנכנסו בסערה למדדים המובילים בת"א, ואז בעיקר צנחו 

מטרת דרישת הדיווח היא חישוב מחדש של חבות הביטוח הלאומי של מעסיקים רבים במשק, שעד כה הורידו את שווי ההטבות לעובדיהם מהשכר ברוטו, ובכך הפחיתו את תשלומי הביטוח הלאומי עבורם. מעסיק שלא ידווח מרצון עד סוף השנה, ו"ייתפס" בהמשך בביקורת של הביטוח הלאומי - חשוף לקנסות.

מעסיקים שידווחו מרצונם עד 31 בדצמבר 2024 על ניכוי הוצאות פרטיות משכר הברוטו של העובדים, יחויבו בדמי ביטוח בהליך בירור תוך הפחתת מלוא הקנסות.

מיליוני שקלים לחברה

על פי ההערכות, דרישות התשלום של דמי הביטוח יכולות להגיע למיליוני שקלים לחברה. "בחברות עם ציי רכב משמעותיים זה יכול להגיע לחיוב של עשרה מיליון שקלים", אומר מומחה בתחום המס.

מדובר במחלוקת ארוכת שנים. החברות נוהגות לבצע את ההפחתות הללו מהברוטו של העובד, ואילו הביטוח הלאומי דורש שההפחתות יבוצעו מהנטו.

במרץ 2022 הוכרעה המחלוקת בבית הדין האזורי לעבודה, שדן בשאלה האם הפחתות תשלומי הביטוח הלאומי שמבצעת חברת אלביט לעובדיה בגין הוצאות ליסינג אמורות להתבצע מהברוטו, באופן המפחית את השכר לביטוח לאומי, או מהשכר נטו.

בית הדין האזורי קיבל את עמדת המוסד לביטוח לאומי וקבע, כי ההפחתות אמורות להתבצע מהנטו.

בעקבות פסק הדין, פרסם המוסד לביטוח לאומי בספטמבר 2023 חוזר, שבו הובהר כי מעסיק אינו רשאי לנכות הוצאות פרטיות של העובדים מהכנסת העבודה החייבת בדמי ביטוח. מדובר בהוצאות שנחשבות ל"מותרות" לכאורה, כגון שדרוגים שונים לרכבי ליסינג שמקבלים עובדים כגון תשלום על כבישי אגרה, חריגה ממכסת הדלק וקנס יציאה מוקדמת מרכבי ליסינג. לא מדובר בהטבה של רכב צמוד בעצמה, אלא בהטבות נלוות. דוגמה נוספת היא השתתפות של המעסיק בהוצאות עובדים בגין ימי עיון, כנסים והשתלמויות.

כעת, כאמור, פנה המוסד לביטוח לאומי באופן יזום לכל החברות המעסיקות מעל 50 עובדים במשק.

"לא צריכים לרוץ מרצון"

ואולם, לדברי עו"ד ורו"ח שחר שטראוס, שותף במשרד בנימיני ושות', המעסיקים לא צריכים לרוץ לדווח מרצון. לדבריו, "ישנן טענות משפטיות כבדות משקל מדוע גישת המוסד שגויה. הדבר עדיין נבחן בערכאות משפטיות, ולא נאמרה המילה האחרונה בנושא".

שטראוס אומר, כי "לטענת המוסד לביטוח לאומי, מעסיק אשר מגיע לתנאי העסקה חדשים עם העובד בעת לקיחת רכב ליסינג, נדרש לתת להם ביטוי מלא בתלוש השכר. לא ייתכן כי חבות הביטוח הלאומי תיקבע על סמך אופן הצגת התלוש, וקשה להבין כיצד הדבר הולם את תכלית החוק.

"טענה אחרת של הביטוח הלאומי היא שמרגע שהמעסיק סיכם על הפחתת שכר עם העובד, היא חייבת להיות עקבית גם לעניין הפרשות סוציאליות. אבל מה בין השכר לצורך הפרשות סוציאליות ובין השכר לביטוח לאומי?".

לדבריו, "בעקבות פסק דין אלביט, רשות המסים החלה לשלוח שומות ניכויים חדשות למעסיקים, שבמסגרתן היא דורשת כעת השלמת מס על ניכויים של הטבות לעובדים שבוצעו מהברוטו, כך שחבות המעסיקים עלולה להיות גבוהה בהרבה מחבות הביטוח הלאומי".

לטענת שטראוס, "תוצאות פסק דין אלביט ועמדת המוסד לביטוח לאומי ומס הכנסה בנושא מביאות למיסוי ביתר שאינו עומד עם פרשנות נכונה של הוראות החוק והפקודה, וקיים סיכוי גבוה כי יתקבלו פסקי דין עם קביעות שונות בעתיד".

מנגד, עו"ד איתי ברכה, שותף בבוטיק המס ברכה ושות', סבור כי על המעסיקים לדווח מרצון. "מדובר במסלול כדאי אשר ימנע לפחות את הקנסות החלות על מעסיקים במלואם, בבחינת הרע במיעוטו".

תגובת הביטוח הלאומי

מביטוח לאומי נמסר: "חבות ביטוח לאומי נגזרת מהגדרת הכנסה בחוק הביטוח הלאומי. סעיף 344 לחוק הביטוח הלאומי מפנה לסעיף 2(2) לפקודת מס הכנסה. סעיף 2(2) לפקודת מס הכנסה מגדיר הכנסה חייבת לפני ניכוי הוצאות, כלומר: ניכוי הוצאות של העובד צריך להיות מהנטו ולא מהברוטו. העניין קיבל אישור בפסק דין של בית המשפט העליון בעניין שירותי בריאות כללית מול פקיד שומה פתח תקווה. בנוסף בפסק דין אלביט בבית הדין האזורי בחיפה התקבלה עמדת המוסד לפיה ניכוי ההוצאות של העובדים צריך להיות מהנטו ולא מהברוטו. ההפחתות המבוצעות בתלוש הינן הוצאה פרטית של העובד. הן מהוות השתתפות של העובד בהוצאות המעסיק.

עצם הצגת שתי שורות בתלוש השכר לא קובעת את החבות בביטוח לאומי. מה שקובע הוא השכר שסוכם בין העובד לבין המעסיק בהסכם השכר. אם המעסיק מעוניין להקטין לעובד את השכר ובמקביל לתת לו רכב צמוד, זכותו המלאה לעשות זאת וביטוח לאומי לא מתערב בהסכמים מול העובדים. לשם כך על המעסיק לתקן את הסכם העבודה.
הפרשות סוציאליות רק מחזקות את הקביעה של גובה השכר של העובד וככל שההפרשות הסוציאליות מתבצעות מהסכום הגבוה עולה שהמעסיק רואה בסכום הגבוה את שכר העובד אם המעסיק היה מחליט להפריש מעל שכר העובד באופן וולונטרי, היה עליו לבצע שווי הפרשות סוציאליות שהופרשו מעל לגובה שכר העובד והמעסיקים לא ביצעו כן. ראינו גם תלושים של עובדת בחופשת לידה שהסכום במינוס ממשיך להיות מנוכה לה מהברוטו יחד עם שווי הרכב שנזקף לה בחופשת הלידה . הדבר מעיד על ניכוי מהעובד גם כשאין לו שכר רגיל ולא על שכר נמוך יותר שנסגר בהסכמה!

פרשנות הביטוח הלאומי לחוק היא ברורה ומנומקת ויש בידינו פסק דין של בית משפט עליון מול מס הכנסה וכן פסק דין בבית הדין האזורי מול ביטוח לאומי לא ניתן לעכב ביצוע חיובים בנושא זה בזמן שמעסיקים מנסים לתקוף עמדה מנומקת וברורה בבתי דין. (כיום יש הליך בבית הדין האזורי בעניין ביקורופא בנושא ניכוי ביטוח רפואי מהעובדים).

יש להדגיש כי ניכוי ההוצאות הפרטיות של העובד משכר הברוטו מהווה פגיעה חמורה בגמלאות העובדים המשולמות על בסיס השכר המדווח והביטוח הלאומי לא יכול לתת יד לכך".

עוד כתבות

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הבורסה בלונדון, בריטניה / צילום: Shutterstock

בורסות אירופה נפתחו בעליות קלות; החוזים על וול סטריט ירוקים

החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים הבוקר במגמה חיובית ● מניית אפל עלתה במסחר המאוחר ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● בשעה 15:30 (שעון ישראל) יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש אפריל ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"