גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר
עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

ביום שלישי בלילה נפל הפור. האחים יוסי ושלומי אמיר, שרק בחודש שעבר קנו כמעט רבע ממניות שופרסל  (24.99%), החליטו להגדיר עצמם כבעלי השליטה בשופרסל. ההגדרה העצמית נעשתה אף שקיימת מחלוקת לגבי השאלה האם השניים מוגדרים בעלי שליטה על-פי חוק. אך נראה כי הלחצים שהפעילה רשות ניירות ערך, בין היתר על-ידי מכתבים ששיגרה לשופרסל ולחלק מהמוסדיים שמחזיקים במניותיה, הכניעו את האחים.

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ניירות ערך: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל
התנהלות בעייתית? בינתיים האחים אמיר זוכים לאמון המשקיעים
רשות ניירות ערך לשופרסל: האם האחים אמיר הם בעלי השליטה בחברה?
האחים יוסי ושלומי אמיר לא רק השתלטו על שופרסל, הם שמו סוף לשלטון המנהלים

במכתב שנשלח אתמול (ג') מטעם משרד שיבולת על-ידי עו"ד עדי זלצמן לשופרסל עצמה, צוין כי בהמשך לדיון מול רשות ניירות ערך, ולמרות שלעמדת שיבולת האחים אמיר אינם בעלי שליטה בחברה, "מרשינו מתחייבים באופן וולנטרי להחיל על עצמם את ההוראות החלות על בעלי שליטה".

המשמעות היא שאישור תנאי הכהונה וההעסקה של האחים אמיר וגם של קרוביהם, וכן עסקאות חריגות שבהן יש להם עניין אישי, יובאו לאישור בחברה בהתאם להוראות חוק החברות שנוגעות לבעלי שליטה. כלומר, יהיה צורך בכינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור המהלכים האלה באמצעות רוב מיוחד. כמו כן, האחים יידרשו לרוב מיוחד לאישור מינויים ולסיום כהונתם של דירקטורים חיצוניים בחברה.

החוק פוטר את האחים אמיר ממגבלות - עם כוכבית

על-פי חוק, בעל שליטה מוגדר כ"מי שמחזיק ב-25% או יותר מזכויות ההצבעה באסיפה הכללית של החברה, אם אין אדם אחר המחזיק בלמעלה מ-50% מזכויות ההצבעה". אבל האחים אמיר מחזיקים "רק" ב-24.99%, קרוב אבל לא עובר את הרף. אז מדוע מהם להחיל על עצמם את המגבלות של בעלי שליטה?

עו"ד איתן שמואלי, שותף וראש מחלקת שוק ההון במשרד ליפא מאיר ושות', מסביר כי מדובר בסוגיה מורכבת יותר. בסעיף הראשון בחוק ניירות ערך יש הגדרה נוספת של השליטה בחברה: "בחוק ניירות ערך הגדרת השליטה היא היכולת לכוון את גופו של התאגיד, וזה משהו שנבחן בדרך-כלל בדיעבד ולאורך זמן".

לכאורה האחים אמיר נכנסו לעמדות הניהול בחברה, מינו דירקטורים ששינו את מאזן הכוחות בדירקטוריון ולכאורה הפכו ל"בעלי הבית" הלכה למעשה. מצד שני, האחים אמיר יכולים להגיד שהם תלויים לחלוטין במוסדיים, כיאה לחברה ללא גרעין שליטה, ואם האחרונים לא יהיו מרוצים מפעילותם בחברה, הם יוכלו לפטר את הדירקטורים ולמעשה גם את האחים אמיר עצמם.

מצעד בעלי השליטה ללא שליטה

אלא שיש עוד מקרים בשוק ההון - שבהם רשות ניירות ערך לא נעמדה על הרגליים האחוריות - של בעלי מניות שמתנהגים כמו בעלי הבית למרות שאינם מוגדרים בעלי שליטה. הדוגמה המובהקת ביותר היא בחברת ההחזקות בתחום הנדל"ן המניב והאנרגיה הירוקה אלוני חץ. נתן חץ ורעייתו קלרה מחזיקים ב-14.5% ממניות אלוני חץ, ששוות כיום 656 מיליון שקל, ואין בעל מניות גדול ממנו בחברה.

שיעור ההחזקה של נתן חץ במניות אלוני חץ נמוך משמעותית מהמקרה של האחים אמיר בשופרסל, אך הוא הרוח החיה בניהול החברה. הוא מכהן בתפקיד המנכ"ל כבר מעל ל-30 שנה. נכון לדוחותיה האחרונים של אלוני חץ, החברה מוגדרת ללא בעל שליטה.

אז למה את האחים אמיר, שזה עתה נכנסו לשופרסל ועוד לא הספיקו לייעל אותה, כבר כופים להגדיר עצמם כבעלי שליטה - ואת נתן חץ לא? עו"ד שמואלי סבור כי למוסדיים יש שוט משמעותי על חץ, ויש להם גם תקופה של שנים ארוכות שבה למדו את דרך ניהולו את החברה, ובשורה התחתונה הם מרוצים לאורך זמן מביצועיו בתור מנכ"ל. "במקרה של נתן חץ, המוסדיים חושבים כנראה שהוא מנהל מעולה, אז הם נותנים לו לנהל את החברה. אבל בפועל אם הוא יאכזב אותם, הם יעיפו אותו".

חץ הוא לא מקרה היחיד. גם דוד פורר, בעלי חברת ניאו-פארם בתחום הבריאות ואחד מבעלי השליטה בבזק, הוא גם בעל מניות דומיננטי בחברה ציבורית אחרת - חברת הנדל"ן מבנה. פורר הוא בעל המניות הגדול בחברה, והוא מחזיק ב-20.6% ממניות מבנה, נתח ששוויו כ-1.4 מיליארד שקל. בנו, טל פורר, מכהן כיו"ר דירקטוריון מבנה.

עד כמה כוחם של הפוררים במבנה גדול? בשנה שעברה, כאשר לפי ההערכות בשוק עבר חתול שחור בינם לבין מנכ"ל מבנה במשך מעל לתשע שנים, דודו זבידה - הם הראו לו את הדרך החוצה. המאבק לא ארך זמן רב, ועמדתו של בעל המניות הגדול בחברה בסוף התקבעה. גם מבנה מגדירה עצמה כחברה ללא בעל שליטה, ולא ידוע על מאבק גלוי של רשות ניירות ערך לפעול להגדרתו של פורר ככזה.

עם זאת, להגנתו של פורר בסוגיית השליטה נציין כי למעט החיכוך עם זבידה, פורר לא מתנהל כמו "בעל הבית" במבנה, ולאורך השנים הוא איפשר לזבידה עצמו, עד הסכסוך, לנהל את החברה ביד רמה. "יש שאלה מה מידת המעורבות של בעלי המניות בניהולה של החברה", מוסיף שמואלי. "פורר הוא בעל מניות דעתן, אבל לא אחד ששולט בנעשה בחברה ללא עוררין".

ויש עוד חברה שגם בה ההגדרות הערטילאיות של שליטה לא הובילו ככל הידוע ללחצים מצד רשות ניירות ערך -  דיסקונט השקעות (דסק"ש). יו"ר החברה הוא צחי נחמיאס, בעל השליטה בחברת מגה אור שמחזיקה ב-29.9% מדסק"ש, יחד עם אלקו של האחים זלקינד שמחזיקה ב-29.8% מהחברה.

עו"ד שמואלי מציין כי "אם נחמיאס והאחים זלקינד היו מזוהים כבעלי השליטה בדסק"ש, היה נוצר שם מצב של שלוש שכבות, שהוא מנוגד לחוק הריכוזיות (פרמידה). משום שמתחת לדסק"ש יש את חברת נכסים ובניין, ומתחתיה את גב ים". אומנם בעלי המניות בדסק"ש לא הצהירו על הסכם ביניהם, אבל אם הרשות הייתה מפעילה לחץ, אולי הם היו נאלצים להחיל על עצמם את המגבלות.

אז למה דווקא האחים אמיר?

לרגולטור היו סיבות נוספות להרים דגל לאחים אמיר. בסוף השבוע האחרון השניים חשפו את השאלות ששוגרו לשופרסל. הסוגיה הראשונה הייתה מינוי הדירקטורים המהיר שביצעו האחים, מבלי שכונסה אסיפה של בעלי המניות. עניין אחר נגע לקיומם של קשרים מאחורי הקלעים מול המוסדיים שמכרו את המניות לאחים אמיר; והסוגיה השלישית הייתה המינוי של פרופ' יצחק שפירא, קרדיולוג בכיר וסמנכ"ל בבית החולים איכילוב, ליו"ר שופרסל.

מה שכנראה היה הגורם שהוביל ללחץ של רשות ניירות ערך בעניין הגדרת האחים אמיר כבעלי שליטה בשופרסל, היה דרך כניסתם לחברה. עו"ד שמואלי מציין כי "עובדתית האחים אמיר נכנסו לחברה וביצעו מהלכים מאוד אגרסיביים. הם עשו להערכתי טעות באופן ההתנהגות שלהם. מצד שני, הם פעלו נכון כשלקחו על עצמם אחריות של בעלי שליטה".

עוד כתבות

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

נגישות או עיוות? מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

אילוסטרציה: Shutterstock

ביהמ"ש משרטט את גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו ע"י המוכרים - או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א ביומד מזנק בכ-2%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1.3% ● השקל מזנק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

זירת הפיגוע סמוך לשער הפרחים / צילום: דוברות מד''א

שני פיגועים - בהפרש של דקות: שני לוחמי מג"ב נפצעו

המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; הבית הלבן: הנשיא ביידן ונשיא מצרים א-סיסי דנו בעסקה. ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • צבא ארה"ב מציג: תמונות מהקמת הרציף ההומניטרי בים התיכון סמוך לרצועת עזה • כל העדכונים 

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור (22.17%), תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב"ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל