גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה של איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock
איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

איראן מתכוננת למתקפת תגמול ישראלית על שטחה או על שלוחיה. ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל לבחור בתגובה שתמנע הסלמה במתיחות, שנגרמה ממתקפת הטילים והכטב"מים של טהראן בסוף השבוע.

האם זה מה שיעצור את הנשק האיראני? 
חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל
ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

איראן הודיעה ביום רביעי כי היא מכינה את חיל האוויר שלה לתקיפות, וכי חיל הים שלה יחל ללוות ספינות איראניות מסחריות בים האדום. טהראן גם החלה בפינוי צוותים מאתרים בסוריה שלחיל משמרות המהפכה האסלאמית יש נוכחות גדולה בהם, אמרו גורמים רשמיים ויועצים סורים ואיראנים.

משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחותם של הקצינים הבכירים שלהם בסוריה, בעוד שקצינים בדרג הביניים משנים את מיקומם במדינה, אמרו גורמי ביטחון סורים.

ישראל הודיעה כי בכוונתה להגיב, אך גורמים רשמיים אומרים כי יגיבו במועד שיבחרו ובצורה אחראית.

ממשל ביידן דוחק בישראל שלא להגיב ובמקום זאת להסתפק בכך שברית בתיווך ארה"ב, הכוללת את ישראל ומדינות ערב, הדפה בהצלחה את המתקפה של איראן בשבת. מתקפה זו כללה יותר מ-300 כטב"מים, טילי שיוט וטילים בליסטיים.

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

שר החוץ של בריטניה, דיוויד קמרון, ושרת החוץ הגרמנית אנאלנה בארבוק ביקרו בישראל ביום רביעי כדי לפגוש את ראש הממשלה בנימין נתניהו ולחזק את המסר של מניעת ההסלמה.

בנאום לממשלה לאחר מכן, אמר נתניהו כי תשובתו לדיפלומטים הייתה כי "נקבל את ההחלטות שלנו, ומדינת ישראל תעשה כל מה שנדרש כדי להגן על עצמה".

ישראל תגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

לאופן שבו ישראל תגיב יש פוטנציאל להרחיב את העימות של ישראל בעזה עם חמאס, הנתמך על ידי טהראן, למלחמה אזורית רחבה יותר. זאת תוצאה שנראה שרוב הצדדים משתוקקים להימנע ממנה, אם כי גובר החשש שישראל ואיראן עלולות לפרש לא נכון זו את כוונותיה של זו.

כדי לעודד את ישראל להגביל את תגובתה, אמר הבית הלבן ביום שלישי כי יטיל שורה של סנקציות כלכליות על איראן, לרבות על ארגון משמרות המהפכה ותוכניות הטילים והכטב"מים שלו. סנקציות אחרות עשויות להיות מופנות אל תעשיית הנפט של איראן וליכולתה להגדיל את הכנסות הממשלה.

כדי לאותת על כך שישראל שוקלת את המסר של ארה"ב ובעלות בריתה, הבטיחו גורמים ישראלים ביום שני למדינות המפרץ ולמדינות ערב אחרות, שתגובת ישראל למתקפה של איראן לא תסכן את ביטחונן וככל הנראה תהיה מוגבלת בהיקפה, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל. ישראל תזהיר ככל הנראה את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ועשויה להגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן, כך לפי גורמים ערבים אזוריים.

משמרות המהפכה של איראן נקטו מבעוד מועד אמצעי חירום עבור מתקניהם ברחבי סוריה. חלק מחברי משמרות המהפכה פינו את הבסיסים שלהם בסוריה ואחרים עושים זאת בלילות, כאשר יש סבירות גבוהה יותר לתקיפות ישראליות. רק חיילים בודדים נשארים מאחור כדי להגן על מאגרי הנשק.

מתקנים בסוריה המקושרים לאיראן נתפסים על ידי מומחים צבאיים כאופציה שתאפשר לישראל להגיב, אך להימנע מסחרור חילופי מהלומות, שיובילו להתלקחות רחבה יותר.

זירת החיסול של הגנרל האיראני חסן מהדווי בדמשק / צילום: Reuters, Firas Makdesi

חיזבאללה הגדיל את מספר לוחמיו בגבול הסורי עם ישראל

טהרן, במקביל, אמרה שהיא תגיב לכל פעולה ישראלית, ואותתה על כך שאינה מעוניינת להמשיך במלחמת הצללים שלה עם ישראל - שנלחמה בעיקר עם שלוחיה - וכעת היא תתערב ישירות.

"הפעולה הקטנה ביותר נגד האינטרסים של איראן תיענה בהחלט בתגובה חמורה, נרחבת וכואבת נגד כל מבצעיה", אמר נשיא איראן, אבראהים ראיסי.

ישראל כבר מעורבת בחילופי אש כמעט יומיומיים עם הנציג החזק ביותר של איראן, הארגון הצבאי הלבנוני חיזבאללה. הצבא הישראלי אמר ביום שלישי כי פתח בתקיפות אוויריות והרג שני מפקדים בכירים בחיזבאללה ופעיל בדרג נמוך יותר שהיו מעורבים בשיגור רקטות וטילים נגד טנקים לעבר שטח ישראל. חיזבאללה אישר את כל שלושת ההרוגים.

בתגובה, פתח חיזבאללה ביום רביעי במתקפה על עיר בצפון ישראל עם כטב"מים וארטילריה, ולפי צה"ל פצע 12 חיילים. צה"ל הגיב בתקיפות אוויריות בדרום לבנון.

נראה כי חילופי האש האחרונים עם חיזבאללה בגבולה הצפוני של ישראל הם במסגרת כללי ההתקשרות ששני הצדדים קבעו באופן לא רשמי בתחילת המלחמה בעזה, כאשר חיזבאללה החל לירות על שטח ישראל, אך נמנע מלעורר מלחמה גדולה יותר. אך גם שני הצדדים האלה מסתכנים בחישוב שגוי.

חיזבאללה היה בכוננות גבוהה יותר במהלך המתקפה האיראנית בסוף השבוע, מתוך ציפייה לפעולת תגמול ישראלית בו-זמנית שעלולה לכוון לעמדות חיזבאללה, לדברי אדם המכיר את פעולות חיזבאללה. אך הארגון הוריד כעת את רמת הכוננות שלו, משום שחיזבאללה צופה שישראל לא תפגע בו בלבנון בתגובה למתקפה של איראן, אמר אותו אדם.

במקום זאת, קיבל חיזבאללה את עצתה של איראן לנקוט אמצעי זהירות בסוריה, משום שישראל עלולה לפגוע בבסיסי משמרות המהפכה, במחסנים ובעמדות חיזבאללה שם, הוסיף אותו אדם.

גורמי ביטחון סורים אמרו ביום רביעי כי חיזבאללה הגדיל בימים האחרונים את מספר לוחמיו בגבול הסורי עם ישראל, כדי לאסוף מידע מודיעיני על התקפות ישראליות אפשריות על לוחמיו ועל מתקניו.

התקיפה של איראן בשבת הייתה פעולת תגמול על מה שלדבריה היה תקיפה ישראלית על בניין דיפלומטי בדמשק, שהרגה קצינים בכירים בצבא האיראני. ישראל לא לקחה אחריות על התקיפה בדמשק, ואמרה שהבניין שימש למטרות צבאיות.

תוכנית הגרעין של איראן 

איראן פעלה גם להגן על תוכנית הגרעין שלה בסוף השבוע. ראש סוכנות האטום של האו"ם, רפאל גרוסי, אמר ביום שני לכתבים כי המתקנים האיראניים היו סגורים בסוף השבוע. הם נפתחו מחדש ביום שני. בעוד שבשנים האחרונות הגבילה איראן את המעקב של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית אחר מיקומים הקשורים לתוכנית הגרעין שלה, לפקחים יש כעת גישה קבועה למתקני ההעשרה העיקריים של המדינה.

אנשים המכירים את תוכנית הגרעין של איראן אומרים כי איראן שומרת את החומר הבקיע המועשר ל- 60%, בדרגת כמעט-נשק, במכלים הניתנים להעברה בקלות, כדי שיוכלו לשנע אותו במידת הצורך. עם זאת, פעולה כזאת תתגלה כנראה על ידי אנשי סבא"א או על ידי המצלמות, ועלולה לגרום משבר. איראן התחייבה להתנהל בשקיפות בנוגע לתוכנית הגרעין שלה.

שרי החוץ של האיחוד האירופי דנו בשיחת וידאו ביום שלישי בסנקציות חדשות נגד איראן. ראש מדיניות החוץ של הגוש האירופי, ג'וזפ בורל, אמר כי בריסל תתחיל לעבוד על צעדים חדשים. עשויים להידרש כמה שבועות כדי לאשר אותם, אמרו דיפלומטים.

צעדים אלה יכללו סנקציות על איראן בגין מסירת טילים וכטב"מים למיליציות פרו-איראניות במזרח התיכון, סנקציות שצרפת וגרמניה דחפו לנקוט לפני התקפת סוף השבוע של איראן. הן גם יכינו את הקרקע לסנקציות על אנשים וישויות איראניות, אם יוכח שטהרן שלחה טילים לרוסיה עבור מלחמתה נגד אוקראינה.

חלק מן המדינות החברות באיחוד האירופי גם דוחפות להציב שוב את חיל משמרות המהפכה של איראן ברשימת ארגוני הטרור של הגוש, כפי שעשתה ארה"ב, צעד שנדחק בעבר על ידי מכשולים משפטיים ודיפלומטיים. האיחוד האירופי כבר מטיל סנקציות על משמרות המהפכה בשל עבודת הארגון לפיתוח נשק להשמדה המונית.

צה"ל המשיך לפעול גם נגד חמאס בעזה בימים האחרונים, ואמר שפתח במתקפות נגד 40 מטרות ברחבי הרצועה.

הפעילות בעזה הואטה בשבועות האחרונים, בהשוואה לתחילת המלחמה, משום שישראל שקלה האם לצאת למבצע מכריע בעיר רפיח שבדרום הרצועה - שיותר ממיליון פלסטינים הגיעו אליה כדי למצוא מחסה - ומשום שבכירים ישראלים התמקדו באיראן בימים האחרונים.

ישראל אמרה ביום רביעי כי הנמל הדרומי שלה באשדוד שימש לראשונה להעברת סיוע שנכנס לעזה. זהו נתיב שממשלת ישראל אמרה מוקדם יותר החודש שייפתח כדי להקל על המשבר ההומניטרי, בעקבות לחץ של ארה"ב.

הנשיא ביידן אמר בפוסט ב- X ביום רביעי כי 3,000 משאיות נכנסו לעזה ב-12 הימים מאז שלחץ על נתניהו בשיחת טלפון להגביר את הסיוע. "זה עדיין לא מספיק", כתב ביידן. "אנחנו ממשיכים להאיץ בישראל להגביר את המשלוחים היבשתיים, האוויריים והימיים".

חמאס, בהצהרה ביום רביעי, הודה לאיראן על המתקפה על ישראל בסוף השבוע וביקר את מדינות המערב על כך שעזרו לישראל להדוף את הטילים והכטב"מים.

בנואה פאוקון ואדם חמסדין תרמו למאמר זה.

עוד כתבות

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הבורסה בהונג קונג / צילום: Shutterstock, nyker

מדד ההנג סנג קופץ ב-1.1%; הביטקוין נסחר סביב ה-60 אלף דולר למטבע

החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים הבוקר במגמה חיובית ● מניית אפל עלתה במסחר המאוחר ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא מתקיים היום מסחר בבורסות בסין וביפן

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק