המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים • הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ
עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

לאחר שנתיים של דיונים, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, עמית גל, נתן לבעלי השליטה בהפניקס  מסלול ברור לקבלת היתר אחזקה בלוחות זמנים גמישים.

הפניקס אחזקות דיווחה לבורסה שבעלי השליטה בחברה, הקרנות סנטרברידג וגלאטין, קיבלו לאחר כשנתיים של דיונים את החלטת ממלא מקום הממונה לצורך מכירת שליטה בחברה. בנוסף לאופציה של מכירה מלאה, הממונה התיר לקרנות מתווה נוסף באשר לירידה משליטה באופן חלקי על ידי מכירה במקביל של חלק ממניותיהם.

אם תסתכלו על הנתונים האלה תקבלו רושם שונה לחלוטין על מה שעומד לקרות בשווקים
לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו
בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028 

מתווה זה מאפשר לקרנות גמישות מרבית ושליטה מלאה בתהליך, והוא תואם את כוונתן למכור למשקיע או למספר מצומצם של משקיעים, כאשר אישור הממונה נותן לקרנות את הוודאות והגמישות לבצע את המהלך בצורה המיטבית מבחינתן.

הקרנות רכשו את אחזקותיהן בחברה בשנת 2019. מאז ההשקעה, הוכפל שווי הקבוצה על ידי מימוש אסטרטגיה של שיפור ביצועים בפעילות הביטוח וצמיחה מואצת בפעילויות ניהול הנכסים והאשראי. הקבוצה השיגה את מרבית יעדיה לשנת 2025 כבר ב-2023, והיא צפויה לפרסם יעדי צמיחה מעודכנים בזמן הקרוב, דבר שיאפשר הצפת ערך נוספת.

ההיתר החדש מאפשר לקרנות אחזקה של עד 10%. עוד נקבע בהיתר כי ככל והקרנות יבקשו לממש את האפשרות למכירה חלקית וירדו לאחזקה של בין 10%-30%, כי אז הן יאבדו מכוח ההצבעה שלהן באסיפות הכלליות כך שהוא יעמוד על שיעור של 10% בלבד.

כמו כן, ההיתר קובע כי בני גבאי יישאר בתפקידו כיו"ר הדירקטוריון ובכך יתאפשר לקבוצת הפניקס בהובלתו ובהובלת מנכ"ל הקבוצה אייל בן סימון להמשיך לממש את התוכניות האסטרטגיות בשנים הקרובות ללא שינויים ניהוליים או אסטרטגיים.

הכללים החדשים שקבע הממונה עשויים לשמש בעתיד גם את חברות הביטוח האחרות שיש להן בעלי שליטה.