גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר
יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

בחודש שעבר הלך לעולמו יהודה זיסאפל, פחות משנה לאחר שאחיו זהר זיסאפל נפטר. השניים הקימו יחד בשנות השמונים את קבוצת רד בינת, ונודעו כשניים מהאבות המייסדים של תעשיית ההייטק הישראלי. במשך עשרות שנים הם פעלו כיזמים סדרתיים, משקיעים ופילנתרופים. מחקר שנערך לפני למעלה מעשור באוניברסיטת תל אביב הראה שמקבוצת רד בינת יצאו לאורך השנים 56 יזמים שהקימו 111 מיזמים טכנולוגיים מהותיים - מספר שככל הנראה גדל מאז. מותם של השניים, יהודה בגיל 81 וזהר בגיל 74, מסמל סיום של עידן.

ראיון | הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה
ניתוח | הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

מחנות נעליים לאימפריית הייטק

האחים זיסאפל נולדו בתל אביב בשנות ה־40 (יהודה ב־1942, וזהר ב־1949) להורים שעלו ארצה מפולין. הוריהם פתחו חנות נעליים בתל אביב, לשם הילדים היו מגיעים אחרי שעות בית הספר, ועודדו את השניים ללמוד. האחים זיסאפל למדו תואר ראשון ושני בהנדסת חשמל בטכניון, ותואר שני נוסף במינהל עסקים באוניברסיטת תל אביב. לימים, הטכניון העניק לשניהם תארי דוקטור לשם כבוד על תרומתם לפיתוח ההייטק וקידום חינוך טכנולוגי ומדעי. הם מצידם תרמו עשרות מיליוני שקלים לטכניון, בין היתר בהקמת המרכז לננו־אלקטרוניקה על שם הוריהם - שרה ומשה זיסאפל ובהקמת בניין חדש לפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים.

המסלול של השניים התחיל שונה לחלוטין: יהודה, שבצבא שימש כטכנאי קשר, היה מורה למתמטיקה, ובהמשך הקים חברה לשיווק ציוד תקשורת. זהר שירת ביחידה הטכנולוגית 81 ומונה לראש מחלקת האלקטרוניקה הצעיר ביותר. כשהשתחרר הקימו יחד את קבוצת רד בינת.

יהודה וזהר היו קרובים, אך שונים מאוד זה מזה. יהודה עצמו סיפר על כך למגזין G של גלובס ב־2018: "אנחנו מודעים להבדלים בינינו ומשתדלים לצמצם חיכוכים ולהגיע להסכמות. לכל אחד מאיתנו יש אחריות על נושאים מסוימים. אחרי כל כך הרבה שנים, אנחנו יודעים באיזו רמה צריך לשתף ולהתייעץ ועל מה לא חייבים לקבל החלטה משותפת".

 

בכיר בתעשייה מספר שיהודה "היה מאוד מופנם, להבדיל מזהר. חסך במילים, אך תמיד אמר דברי טעם". לדבריו, "היה ביניהם קשר מטורף. הם ממש העריכו אחד את השני. יכול להיות שבערוב ימיהם הם התמקדו כל אחד בדברים אחרים, אבל התייעצו זה עם זה והייתה ביניהם אהבה אמיתית".

גורם אחר, ותיק בתעשיית הטלקום שהכיר אותם עוד בראשית הדרך אומר כי שניהם היו "אנשים הגונים, ישרים, נדיבים מאוד לחברה. יהודה היה איש שיווק מוכשר וזהר 'הראש הטכנולוגי', זוכה פרס ביטחון ישראל. שניהם היו יזמים בנשמתם. הייחוד של זהר היה בבחירת אנשים מוצלחים לפרויקטים הרבים שיזם".

מקורב לשניים מוסיף כי "זהר היה המוח מאחורי הכל. שניהם אנשים מבריקים, אבל להערכתי מותו של זהר היה המכה האמיתית (לקבוצת החברות, ש.ח.ו). בפועל, החברות מתנהלות, אבל בסוף זהר היה זה שהחברות קמו לאורו, הוא הבין מקצועית־טכנולוגית יותר מכל אחד אחר, ועכשיו לא תמיד יש מי שישאל את השאלות ויכוון. זה לא שאין אף אחד, אבל לא נראה שהביאו אחרים שיכולים. מעבר לזה, זהר ידע לקבל החלטות והיה מאוד החלטי". לדבריו, שני האחים קיבלו החלטות וניהלו יחד באופן מקצועי, אך זהר היה יותר דומיננטי בשל אופיו".

הקבוצה: עשרות חברות והחזקות קטנות

החברות בקבוצת רד בינת (פרט לזרוע הנדל"ן) עוסקות בתחומים שונים שנכנסים תחת ההגדרה של ציוד תקשורת. גורם המקורב לאחים מספר כי "קבוצת רד, בגדול, זה טלקום מכל מיני סוגים, ובינת לוקחת את הפתרונות ומטמיעה - אינטגרטור. זה תחום שהיה להיט בשנות ה־80־90. כשהמציאו את האינטרנט גילו שאין תשתית - זה היה כמו להמציא מכוניות כשאין כבישים. רד היו חלק מהפתרונות, לא כל הכביש אלא נגיד מחלף. אבל זה תחום שכבר לא גדל, הוא יציב, ויש דברים אחרים שצומחים, כמו למשל מכוניות אוטונומיות, AI, סייבר".

 

בכיר בתעשייה, מספר: "הפורטה של זהר ויהודה לאורך הרבה מאוד שנים זה תקשורת. בשנים האחרונות הם ירדו קצת מהתחום כי כל התעשייה הייתה פחות 'סקסית', והשקיעו בדברים אחרים".

המקורב לאחים מוסיף כי "אנשים שמסיימים היום אוניברסיטה לא יודעים מה זה סרגון, רדקום. בשנות ה־90 זה היה כמו צ'ק פוינט. התחום יותר בוגר ואין גידול מטורף, המכפילים ירדו".

קבוצת רד בינת כוללת היום מעל 20 חברות כאשר בהתאם לפילוסופיה שהנחתה אותה לאורך השנים כל חברה פועלת באופן אוטונומי תחת מטריה אסטרטגית אחת, בהנחיית מייסדי הקבוצה. ארבע מחברות הקבוצה נסחרות בנאסד"ק: רדוור, המנוהלת על־ידי רועי זיסאפל, בנו של יהודה, ונסחרת בשווי 679 מיליון דולר; סרגון שנסחרת בשווי 234 מיליון דולר; רדקום ששוויה 134 מיליון דולר; וסיליקום ששוויה 99 מיליון דולר.

לפני שנתיים ניסו יהודה זיסאפל וזוגתו לשעבר נאווה להנפיק בבורסה המקומית את חברת בינת שבשליטתם. מדובר בחברה בת 50 שנה, שמספקת פתרונות ושירותי אינטגרציה לטכנולוגיות תקשורת ומידע (ICT). ההערכות היו אז שהחברה מכוונת לשווי של כ־1 מיליארד שקל לפני הכסף והגיוס יהיה בגובה 200־300 מיליון שקל. עם זאת, לאחר מספר חודשים נגנזה ההנפקה, ככל הידוע משום שבשוק העריכו שהשווי המבוקש היה גבוה מדי.

הזיסאפלים הקפידו להחזיק בדרך כלל חלק קטן יחסית מהמניות. בחברות הציבוריות מדובר על בין 5% ל־20% מהמניות. מלבד סיליקום, שבה זהר מכר את מניותיו בשנים האחרונות, בשאר החברות הם היו בעלי עניין. ברדוור, יהודה החזיק ב־4.6% מהמניות בשנים האחרונות, והוא היה יו"ר החברה עד חודשים לפני מותו. בסרגון, זהר כיהן כיו"ר עד יום מותו, והחזיק ב־8.3% מהמניות. ברדקום זהר החזיק ב־18.1% מהמניות, כיום, זוגתו חלי בן נון מכהנת כיו"ר פעילה והמניות של זהר מועברות בימים אלו לילדיו מיכאל וכליל.

חלק גדול מהחברות בקבוצה ממוקמות ברמת החיל, בנדל"ן ששייך למשפחה. לפי אתר רד בינת נכסים, זרוע הנדל"ן של הקבוצה, בבעלותה 13 בניינים בארץ ובצפון ניו ג'רזי שבארה"ב. במצגת מ־2019 נכתב שיש לחברה שטחים של למעלה מ־300 אלף מ"ר, בין היתר מגדלי אור ומגדלי זיו ובית עמנואל ברמת החיל.

חממה לסטארט־אפים: "מודל שלא כולם אהבו"

הבכיר בתעשייה עימו שוחחנו, מספר על מודל עסקי חריג. השניים היו מעין מטרייה מעל הסטארט־אפים שפעלו תחתיהם. "היה להם מודל שחלק לא אהבו, מעין חממה לסטארט־אפים. עם מעט השקעה והמון עזרה טכנית ואסטרטגית לחברות שלהם. יש להם הרבה מאוד קבלות, ומי שמכיר אותם זוכר אותם לטובה. הם לא היו קלים, אבל תמיד היו הוגנים, ערכיים בצורה בלתי רגילה וחיוביים".

אבי אייזנמן, מייסד ויו"ר חברת סיליקום, מספר שהכיר את זהר מהצבא, כשהצטרף כמהנדס צעיר ליחידה בה זהר שימש כרמ"ח אלקטרוניקה, ועבד איתו לאורך שנים גם לאחר שחרורם, כשנשארו יועצים ליחידה. "כשהשתחררתי חשבתי שיהיה רעיון טוב להקים חברה, את המילה סטארט־אפ עוד לא הכרנו ב־1986", הוא מספר. "זהר היה היחידי שהכרתי שאיכשהו קשור להקמת חברות, ובאופן הכי טבעי פניתי אליו ושאלתי אם הרעיון מעניין, והוא אמר שכן. הכסף הגיע מזהר ויהודה, ובהמשך שניהם כיהנו כדירקטורים בסיליקום.

"למדתי להעריך מאוד את זהר, היו לו ידע טכני פנומנלי, צורת חשיבה מאוד מקורית, ויכולת להתמקד בפרטים מצד אחד ובתמונה הכוללת מהצד השני".

לדבריו, סיליקום הייתה תמיד "עוף מוזר" בקבוצת רד. היא לא נושאת את שם הקבוצה "רד", ומעולם לא ישבה בקומפלקס ברמת החיל, אך בשנים הראשונות היה ערך רב בכך שהיא בקבוצה, בעיקר מול לקוחות פוטנציאלים גדולים שהכירו את הקבוצה, אבל לא את החברה שתחתיה.

אייזנמן מוסיף שמה שהרשים אותו באחים היה היכולת להיות מעורבים, אבל לתת למנכ"ל וליזם עצמאות. "זהר היה אומר 'זה מה שאני חושב, לשם כדאי ללכת', אבל מעולם לא 'אתה צריך לעשות ככה'. גם אם במקרה מה שעשיתי לא הלך למקומות שקיוויתי, הוא לא היה אומר 'אמרתי לך'. זו הייתה שותפות מלאה של עזרה".

האקזיטים: מאות מיליוני דולרים

לאורך השנים גם התחום המסורתי שלהם הניב לאחים כמה אקזיטים. כך למשל ב־2012 נמכרה רדויז'ן לאוויה ב־230 מיליון דולר, זהר קיבל בתמורה למניותיו בחברה כ־60 מיליון דולר ויהודה כ־15 מיליון דולר. בעבר הרחוק יותר נמכרו חברות אחרות שלהם, ובהן לננט, רדלן, רדנט וארמון, שנמכרו כל אחת תמורת עשרות עד 150 מיליון דולר. "הם היו מאוד שמרנים", אומר הגורם הבכיר. "תמיד היו אומרים עליהם שהם לא מוכרים בקלות, כי הם לא מוותרים על הבייבי שלהם, וגם לא קונים בקלות".

לזהר זיסאפל, כאנג'ל (משקיע פרטי) היו גם מספר אקזיטים מרשימים מחוץ לקבוצת רד בינת, ובראשם בחברת הסייבר אדאלום שנמכרה ב־2015 למיקרוסופט תמורת 320 מיליון דולר, ובארגוס שפיתחה אבטחת סייבר למכוניות חכמות ונמכרה ב־2017 תמורת 430 מיליון דולר.

מותם של שני האחים מעלה את השאלה מה יקרה מעתה לקבוצת החברות שהקימו והובילו. המקורב לשניים מעלה חשש שמותם עלול לפגוע בקבוצה, אם כי הוא מציין שבחברות הציבוריות ההתנהלות עצמאית יותר. "בחברות הפרטיות הם תמיד העדיפו לא להכניס קרנות הון סיכון או משקיעים שיפריעו להם", הוא אומר. "הם היו בדירקטוריונים, וגם נציגים מהדור הבא שם.

"אבל הילדים שלך זה לא אתה. גם כשאתה זמר, זה לא אומר שהבן שלך יהיה זמר. יהודה וזהר עבדו שניהם עד הימים האחרונים, כי הם אהבו את זה ולא כי היו צריכים. אבל הם לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה, ולדעתי זאת הייתה טעות. באופן כללי התחום בו פועלות החברות בקבוצה לא קל היום ויש בו יתרון לגודל - שאין להן".

הוא מוסיף כי בסך־הכול החברות מצליחות, אך "אני הייתי מתנהל אחרת. הייתי עושה מה שאיל וולדמן עשה כשהבין שהוא לא יתחרה נגד אנבידיה (מכר את מלאנוקס לאנבידיה, שח"ו). אולי אני טועה, אבל אני חושב שהליכתם תהיה מכה לאורך זמן".

הבכיר בתעשייה מוסיף שתמיד היה אכפת להם מהמדינה ומהאנשים. "היה להם קשה לפטר עובדים. לקראת התפוצצות בועת הדוט.קום, זהר אמר לעובדים בחברה שנקראה רד־גארד שהכל יהיה בסדר. זמן קצר לאחר מכן החברה לא הצליחה לגייס כסף והיו צריכים לסגור. תבעו אותו על זה והוא לקח מאוד קשה".

בתוך אימפריה של עשרות חברות, התכונה הבולטת ביותר שמספרים על הזיסאפלים אנשים איתם שוחחנו היא "צניעות". "ברור שהם לא גרו בדירת חדר, אבל הם היו צנועים, לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר למרות שהיה להם הרבה כסף, הם עשו הרבה כסף בנדל"ן".

אייזנמן מסיליקום אומר: "אני לא יודע איך הם ייזכרו, אבל אני יודע איך מגיע להם להיזכר: הם בהחלט מאבות ההייטק, או תעשיית הסטארט־אפים בישראל. הם הבינו שאם אתה באמת רוצה ליצור חדשנות אתה לא יכול לצפות מאנשים מסוימים לבוא ולעשות את זה בתוך רד, אלא לאפשר להם ולתת מוטיבציה שהדבר ייעשה בחברה נפרדת, שבה להם, ליהודה וזהר, יש פחות שליטה. היום זה אולי נשמע טריוויאלי, אבל זו לא הייתה המחשבה לפני 30־35 שנה, ועל זה מגיע להם קרדיט גדול. הם גם עשו דברים התנדבותיים ופילנתרופיים ולא תמיד קיבלו, או אולי לא רצו, חשיפה. הלוואי והיו עוד הרבה אנשים כאלה".

עוד כתבות

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה, רפיח, יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

מתחם ביג פתח תקווה / הדמיה: יח''צ ביג

המרכז המסחרי "הכי גדול בישראל" ייבנה בעיר המפתיעה הזאת

בעיר החמישית בגודלה בישראל, פתח תקווה, יש כ־300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בסך־הכול, מה שמוביל לדליפת כוח קנייה אל השכנות שמסביב ● פתיחת ביג פאשן פתח תקווה תקטין את הדליפה, אך גם עשויה "לנגוס" מהמתחרים - עמי בסר סיטי, עופר פתח תקווה, Y סנטר ועוד

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור כי עיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

הבורסה ננעלה בעליות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%, טבע זינקה ב-13%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.6% ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים על רקע המגעים בעסקת החטופים ● אנבידיה נסחרה בירידות, לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

אחד הנכסים היקרים אי פעם: כמה עולה טירה שהייתה פעם בבעלות משפחת רוטשילד?

הטירה, שבעבר הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית ובהמשך גם למלך מרוקו, מועמדת למכירה פומבית בסכום שמתחיל ב-454 מיליון דולר ● בטירה הצרפתית, מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר, יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

ההפסד הנקי של אופקו גדל וקמהדע בטוחה שתשבור שיא ב-2024

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אנלייט הציגה דוחות מעורבים, אך בחברה אופטימיים לגבי התוצאות בהמשך השנה ● ההפסד של אופקו הלת' גדל בהשוואה לתקופה המקבילה, והמניה צוללת ● קמהדע מגדילה את תחזית ההכנסות ל-2024 ● מדור חדש

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

התחדשות עירונית. חובה לדווח על ניגוד עניינים / צילום: באדיבות י ח דמרי

להתחייב למועד כבר בהתחלה: כל מה שצריך לדעת על תקנות השקיפות בהתחדשות עירונית

פרויקטים תקועים, סכסוכים בין בעלי דירות ליזם ואיחורים משמעותיים גורמים לרבים להימנע מפרויקטים של התחדשות עירונית ● תקנות חדשות שעברו לאחרונה בכנסת מנסות לצמצם את אי הוודאות בפרויקטים

רחוב הרצל, תל אביב / צילום: רועי חבני

מנורה מבטחים מלווה 260 מיליון שקל לבניינים שמשכנים את מפוני קיבוץ רעים

חברת הביטוח העמידה אשראי לשני מגדלים בפרויקט "תאודור" בדרום תל אביב של יובלים ורן בלינקיס ● הבניינים בפרויקט כוללים דירות שמיועדות ברובן להשכרה לטווח ארוך ● את העסקה הובילה אקטיב חיתום של עומרי לוי

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

מייסד Wiz שגייסה אתמול מיליארד דולר מגלה את הסוד

וויז  עשתה אתמול היסטוריה כשהשלימה את גיוס ההון הגדול ביותר שביצעה חברה ישראלית מעולם - גיוס של מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, לכן אנחנו מקפיצים מחדש את הכתבה, שמתארת את דרכה להצלחה ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

''זו כנראה ההשקה הכי חזקה שנעשתה למוצר מציאות מדומה לטיפול נפשי אי פעם'' / אילוסטרציה: Shutterstock

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

נמל חיפה, בספטמבר 2023 / צילום: Shutterstock

ענקיות הקרוזים העולמיות התאהבו בישראל, ואז הגיעה המלחמה

שנת 2024 הייתה אמורה להמשיך את השגשוג בענף הקרוזים, אולם מאז פרצה המלחמה עזבו החברות הבינלאומיות את ישראל ● מנו ספנות, היחידה שתפליג הקיץ, מבטיחה שלא תעלה מחירים ● מומחים: "גם אם התיירות תחזור לשגרה, ייקח לענף שנה לפחות להתאושש"

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

ערן ברוך / צילום: תמונה פרטית

המיזם שקורא לבני 50 ומעלה להתנדב לשנת שירות ביישובי העוטף

המהלך של איש החינוך ומנכ"ל בינה לשעבר, ערן ברוך, מחליף בין צעירים בני 18־19 לבעלי מקצועות עם ניסיון שיוכלו לסייע בשיקום העוטף ● עד כה נרשמו כ־500 מתנדבים ● ישראל מתגייסת