מקורות | בלעדי

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות
מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות חתמה עם איגודן על הסכם להקמת מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים. המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי. 

בלעדי | אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות
בלעדי | בתע"א רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

הקמת מרכז המחקר והחדשנות נובעת מהרצון לשלב את הידע שנצבר בישראל בתחום הטיפול במים עם השפעות משבר האקלים וההתחממות הגלובלית, שיחדדו את הצורך לספק מים לכלל הצרכנים. עבור זאת, שני הצדדים מאמינים כי מרכז המחקר והחדשנות יוכל לארח פעילות חברות הזנק, קורסים בינלאומיים, מחקרים אקדמיים, תוכניות מטעם רשות החדשנות, תוכניות מדען של משרד האנרגיה והתשתיות ושיתופי-פעולה בינלאומיים.

באיגודן מציינים כי המרכז יכיל בין השאר, חממת חינוך, שבה ייטלו חלק בני נוער וסטודנטים שיחקרו סוגיות סביבתיות שונות וטכנולוגיות לטיפול במים.

זהו אינו ההסכם הראשון בין הצדדים, כשמקורות משמשת כקבלן התפעול של השפד"ן, מתקן טיהור השפכים הגדול בישראל שמרכז מדי יום את מי השפכים של כ-2.5 מיליון איש שגרים ביותר מ-20 רשויות מקומיות במרכז הארץ. המים עוברים מיחזור בכמה רמות ומוזרמים לשימוש חוזר בתחומי החקלאות - בעיקר בדרום ובערבה.

ההסכם החדש יארך שמונה שנים, עם אפשרות הארכה עד ל-24 שנה. 

"אבן שואבת לקהילת המים" 

סמנכ"ל ההנדסה של מקורות, יוסי יעקבי, מספר כי המרכז החדש אמור להתחיל לעבוד במהלך השנה הבאה, והוא יהווה אבן שואבת לקהילה האקדמית, למשרדי ממשלה ולקהילת המים הישראלית והבינלאומית. "מקורות בטוחה שהמרכז יהווה אתר מרכזי ויהפוך לאבן שואבת בתחום המים השפכים והקולחים, שהוא תחום שבו היקף ההשקעות העולמי הולך וגדל לאור שינויי האקלים ועלייה נדרשת ברמת החיים", אומר יעקבי.

יו"ר איגודן, גל שרעבי דמאיו, מסביר כי "מאז ומתמיד איגודן מביט שנים קדימה ומוצא פתרונות לאתגרי העתיד בתחום התשתיות והסביבה. החממה האקולוגית תהווה מרכז חדשנות ותציע לדור הצעיר והנפלא בישראל פרויקטים, מעבדות חדישות ולמידה באיכות גבוהה, שטרם נראתה בישראל בכל הקשור לחקר מים וסוגיות סביבתיות".

מנכ"ל איגודן, דודו מחלב, מסכם כי "החממה האקולוגית היא מרכז חדשנות שיהווה חלל מחקר ופיתוח עבור חוקרים ומדענים בעתיד. מדינת ישראל התברכה במשאב חשוב ומסקרן, והוא המשאב האנושי. כעת אנחנו באיגודן מגדלים, מטפחים ומשקיעים בדור העתיד".