גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

1״מצית אש בחברתנו״

המידה שבה המלחמה בעזה הפכה לסלע־מחלוקת מרכזי במערכות בחירות במערב התחוורה השבוע משני צידי האוקיינוס האטלנטי. בשני המקרים, איבה לישראל מספקת הן תוכן והן מוזיקת רקע לבחירות - לקונגרס בארה"ב ולפרלמנט האירופי בצרפת.

כותרות העיתונים בעולם | "מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל
הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

בצרפת, מנהיג השמאל הקיצוני, ז'אן לוק מלאנשון, החליט להעמיד את ההתנגדות לישראל במרכז מסע הבחירות שלו. הוא מסעיר קמפוסים במידה ששתי אוניברסיטאות ביטלו את הופעותיו. איש שמאל בכיר אומר על מלאנשון, כי הוא "מנסה להצית אש בחברתנו". מלאנשון חוזר ומכחיש שהוא אנטישמי. "אנחנו יודעים היטב את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל", הוא אומר.

בארה"ב, במחוז בחירה במדינת פנסילבניה, בבחירות מקדימות של המפלגה הדמוקרטית לבית הנבחרים, ניצחה השבוע בקלות פוליטיקאית של השמאל הרדיקלי, סאמר לי. נצחונה מראה, שאיבה גלויה לישראל אינה עוד מכשול בחיים הפוליטיים.

ז'אן לוק מלנשון, מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת בהפגנת 'תמיכה בעם הפלסטיני' / צילום: Reuters, Michel Christophe

2טראמפ ויתר

ההתמהמהות הגדולה הגיעה השבוע אל קיצה: מקץ ששה חודשים, הקונגרס של ארה"ב הצביע ברוב גדול לטובת חבילה של סיוע חוץ, בעיקר צבאי, בהיקף של 95 מיליארד דולר, לטובת אוקראינה, ישראל וטייוואן. בנקודות רבות במהלך חצי השנה האחרונה היה קשה מאוד להאמין שהחבילה הזו תיחלץ אי פעם מן השרטון הפוליטי. הרפובליקאים הם שהעלו אותה על השרטון, בהשראת דונלד טראמפ. רובם מוסיפים להתנגד לכל סיוע לאוקראינה.

אוקראינה המדממת והחבולה נשמה השבוע במקצת לרווחה; גם האירופים, אשר חששו כי זה מה שמצפה להם תחת ממשל טראמפ - התכחשות אמריקאית להתחייבויות. אבל טראמפ עצמו השתכנע בסופו של דבר שלא להכשיל את החוק.

3״הטיסות יוצאות״

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק העביר השבוע חקיקה שנויה במחלוקת על גירוש מהגרים לא חוקיים לרואנדה, במזרח אפריקה. בית המשפט העליון פסל את החקיקה, אבל סונאק חזר והגיש אותה, עם תיקונים. הוא מקווה להתחיל לגרש בתוך שלושה חודשים.

המטוסים ימריאו "יהיה אשר יהיה", הוא אמר, והבטיח "אין ספור טיסות מדי חודש". "מספיק ודי", אמר סונאק. "לא עוד היסוסים, לא עוד עיכובים. לא 'אם' ולא 'אבל'. הטיסות האלה יוצאות לרואנדה".

למחרת, חמישה מהגרים, בהם ילדה בת 7, טבעו בתעלת למאנש. הם נפלו מסירת גומי, שעליה הצטופפו 112 מהגרים. האומנם רואנדה תרתיע את הבאים בתור?

סוף לסירות, סוף למוות״, מכריז ה׳סאן׳ הלונדוני לאחר טביעת חמישה מהגרים בתעלת למאנש

4מי אכל את הדוד

האם זו היתה פליטת־פה נוספת של הנשיא הזקן, או אנקדוטה משפחתית עם זנב ארוך?

הנשיא ביידן נזכר השבוע בדודו, טייס בימי מלחמת העולם השנייה, שעקבותיו נעלמו בניו גיני, אי טרופי גדול בדרום האוקיינוס השקט. הנשיא השווה את דודו עם דונלד טראמפ, שהביע בעבר בוז ל'פראיירים' אשר התגייסו לצבא ארה"ב ונפלו במלחמותיה.

לפי הנשיא, סיבה אפשרית שעקבות דודו אבדו לנצח היא שהוא נאכל בידי קניבלים מקומיים. המילים האלה פגעו כחץ מורעל בחזהו של ג'יימס מרפה, ראש ממשלת פפואה ניו גיני. "אנחנו איננו ראויים להיחשב לעם של קניבלים", הוא אמר. הוא הזכיר לשומעיו, שמלחמת העולם השנייה, אף כי ניטשה על אדמת ניו גיני, לא היתה מעשה ידיהם של תושביה. הוא הציע לארה"ב לחפש את גופות חייליה, ובהזדמנות הזו גם לפרק פצצות שמטוסיה הטילו לפני 80 שנה המוסיפות להתפוצץ עד היום הזה ולהרוג מקומיים.

ג'יימס מרפה, ראש ממשלת פפואה ניו גינאה / צילום: Reuters, Lafargue Raphael

5מאסק הבריח אותם

טסלה דיווחה השבוע על ירידה תלולה בהכנסותיה, 55% לעומת הרבעון הראשון של 2023. נכון ליום ה' בתחילת המסחר, שער המניה שלה פחת ב־35% מתחילת השנה.

מדוע זה קורה? טענה מעניינת אחת היא שעינו החדה של אילון מאסק בענייני מיתוג הכזיבה אותו. מהיותו קרוב אצל עצמו, ומפני שהוא מחזיק בדעות מגובשות מאוד על כל עניין שהוא, הוא מתקשה להבין באיזה אופן דעותיו מרתיעות לקוחות מלהגיע אל אולמי התצוגה.

ציוציו הפופוליסטיים הימניים גרמו לירידה של 60% ברכישות טסלה בין אמריקאים הנוטים למפלגה הדמוקרטית, על פי מחקר שווקים. ב־2022, דמוקרטים היו 40% מכל רוכשי טסלה. מתחילת השנה, מספרם ירד ל־15% בשעה שחלקם של הרפובליקאים עלה ל־32%.

מאסק הפטפטן יתקשה בוודאי להאמין, אבל לא תמיד הוא מועיל לעצמו או למותגיו כאשר הוא קורא דרור ללשונו.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.

עוד כתבות

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • שבעה ישראלים נפצעו, בהם שלושה במצב קשה, מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, גבר כבן 65 נפצע קל מרסיסים • צה"ל והשב"כ חיסלו את אחד ממפקדי חטיבת רפיח בג'יהאד האיסלאמי • עדכונים שוטפים

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה