גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince
סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

ליל אמש (ה') היה מעניין במיוחד בגזרת עונת הדוחות בוול סטריט, כאשר שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל. השתיים הראשונות הציגו תוצאות טובות במיוחד וזינקו במסחר המאוחר ב-4.4% וב-11.5% בהתאמה. אינטל הציגה תחזית מאכזבת ואיבדה כמעט 8%.

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?  
מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר 

התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו, וגם באחרות, יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן כשמשקיעים בשוק ההון:
1. הסיכון לא פוחת גם כשמשקיעים בחברות הענק.
2. הסבלנות משתלמת בטווח הארוך.
3. גם כשענקיות הטכנולוגיה מפשלות, לא כדאי למהר ולהספיד אותן.
4. הפיזור הוא מתנת החינם היחידה שניתן לקבל בשוק ההון.

1 הסיכון בעולם ההשקעות קיים ולא פוחת גם כשמדובר בחברות הענק

בשוק ההון יש מי שאוהבים לסחור על הדוחות - לקנות את המניות רגע לפני הדוחות או מנגד לפתוח עליהן פוזיציית שורט - בתקווה לקלוע לתגובת המניה אחרי פרסום הדוחות. אלא שהתנועות החדות אפילו במניות הגדולות בעולם יכולות להזכיר למשקיעים שמדובר בספורט מסוכן למדי, שהוא בינארי בעיקרו, כמו הטלת מטבע: עץ או פלי, ובסופו של דבר מדובר בהימור בלבד.

אבל כדאי לשים לב לנקודה נוספת - יש לפעמים אשליה אצל משקיעים שכאשר משקיעים בחברות הכי גדולות בעולם הסיכון יורד, כיוון שמניות ענק שכאלה לא יכולות להתרסק כל כך הרבה. אבל עונת הדוחות האחרונה (ולא רק היא) מוכיחה שגם מניות ענק יכולות לזנק או לקרוס אחרי פרסום הדוחות הכספיים. כלומר, הסיכון קיים ולא קטן כשמשקיעים בחברות ענק, גודל החברה לא הופך אותה בהכרח ליציבה יותר בהקשר הזה.

הדבר נכון פעמיים כאשר מדדי המניות בארה"ב נסחרים באזורי שיאי כל הזמנים, השוק נחשב "יקר" מבחינת תמחור (מכפילי רווח גבוהים שמשקפים מוכנות של המשקיעים להמתין שנים רבות כדי "להחזיר" את ההשקעה שלהם בהן) וכולם מדברים על כך שמתישהו אמור להגיע 'תיקון' (ירידות) בשוק.

שלוש דוגמאות נוספות לתנודתיות הגדולה גם בחברות הענק סיפקו בשבועיים האחרונים גם מטא (פייסבוק, וואטסאפ, אינסטגרם) שנפלה בכמעט 11% אחרי תחזית חלשה, חברת הסטרימינג נטפליקס שצללה גם היא ב-9% מאותה הסיבה, ומנגד טסלה, שהשלימה עלייה של 18% ביומיים, אחרי דווקא תוצאות חלשות אך תחזית שהלהיבה את המשקיעים.

2 הסבלנות משתלמת בטווח הארוך - תסתכלו על גוגל

נפתח במובן מאליו. כל אחת מענקיות הטכנולוגיה הציגה תשואה מצטברת מרשימה של אלפי אחוזים ויותר לאורך העשורים האחרונים. בדרך למעלה כל אחת מהן עלתה והתרסקה פעמים רבות, לפעמים הנפילה גם הייתה כואבת במיוחד. אך כשמרחיבים את ההסתכלות על הגרף לטווחים ארוכים - ההשקעה משתלמת ובגדול. הבעיה היחידה היא שכולנו חיים בהווה ולא בעתיד: אנחנו רואים את הנפילות ובורחים בדרך, אך כפי שאמר המשקיע האגדי וורן באפט: "שוק ההון הוא כלי להעביר כסף ממשקיעים חסרי סבלנות למשקיעים עם סבלנות". לפעמים צריך לחרוק שיניים ולהמתין שהגשם יעבור.

הדבר נכון גם כשמסתכלים על הנפילות בשוק ההון בשנת 2022 למשל (או בקורונה). גם ענקיות הטכנולוגיה איבדו עשרות אחוזים מערכן (למשל - מיקרוסופט כ-30%, אפל כ-30%, גוגל כ-40%, אמזון יותר מ-50% ועוד) אך מאז כל אלה ואחרות תיקנו את כל הירידות וחלקן אף נמצאות בשיאים חדשים.

בנוסף, מעניין להסתכל על גוגל. אם מניית החברה תצליח לשמור היום על העלייה הזו היא תחצה את השווי של 2 טריליון דולר (ותצליח לשמור על השווי הזה בפעם הראשונה, כאשר בסוף 2021 היא כבר חצתה לרגע את השווי הזה) ותהפוך לחברה השלישית בעולם מבחינת שווי שוק, כשהיא עוקפת את אנבידיה.

גוגל הודיעה הלילה, לראשונה בתולדותיה, על חלוקת דיבידנד לבעלי המניות, וגם הודיעה על רכישה עצמית (בייבאק) בהיקף של 70 מיליארד דולר (כ-3.5% משווי החברה), בצעד שנחשב להבעת אמון עצמית בחברה ומקטין את כמות המניות בשוק, מה שמגדיל את הרווח לכל מניה בודדת. 20 שנה אחרי שהונפקה לראשונה. 20 שנה הן הרבה זמן, אבל משקיעים לטווח ארוך יודעים שזה פרק זמן סביר להשקעה. 20 שנה של התמדה (כמובן, אפשר היה לקנות את המניה גם אחרי ההנפקה) איפשרו למשקיעים ליהנות מתשואה גבוהה, וכעת גם מדיבידנדים.

3 לא למהר להספיד את הגדולות

אם כבר הזכרנו את גוגל, ניתן לה את הכבוד פעם נוספת. מניית גוגל נפלה לפני שנה וחצי עם השקתו של צ'אט GPT, שהביא לעולם את מהפכת הבינה המלאכותית, וגרם לחששות האם גוגל תצליח להישאר רלוונטית בעולם החדש, האם מנוע החיפוש שלה ישמור על הדומיננטיות שלו גם בעולם של AI, האם גוגל בכלל תצליח לתת מענה. בדוחות שפרסמה אתמול גוגל ענתה בגדול כן על השאלות האלה - מנוע החיפוש שלה בינתיים לא נפגע (אך בהחלט ייתכן שייפגע בעתיד), היא פועלת ומשקיעה גם בעולמות ה- AI והיא בהחלט כאן כדי להישאר ולתת פייט.

הדבר נכון גם לגבי מטא. מניית חברת האם של פייסבוק איבדה 75% מערכה מאמצע שנת 2021 ועד אוקטובר 2022, בעקבות הניסיון הלא מוצלח שלה לעשות טרנפורמציה לעולם של מטאוורס (מציאות מדומה). בינתיים נדמה שמטא קצת זנחה את החלומות ההם, שבהם השקיעה מיליארדי דולרים, וחזרה להתמקד במה שהיא יודעת לעשות מצוין: לייצר מזומנים והמון. כשהמשקיעים ראו את ההתמקדות המחודשת של מטא הם החלו לחזור אליה ומאז המניה משלימה זינוק של 374% בתוך שנה וחצי. גם מבלי לדעת מה התוכניות של מטא להמשך אפשר להניח שהחברה ממש לא מתכוונת להרים דגל לבן וגם היא פועלת כדי להישאר רלוונטית בעולם העתידי.

4 פיזור ההשקעות - מתנת החינם היחידה בעולם ההשקעות

אפשר לתת דוגמאות נוספות כמובן כמו טסלה, נטפליקס, אפל ועוד. כולן עובדות קשה מאוד כדי להישאר רלוונטיות גם כשהמשקיעים מפנים להן עורף או כשהתוצאות שלהן נפגעות.

הבעיה היחידה היא שאי אפשר לדעת מראש אלו חברות יישארו איתנו גם בעתיד, מי יהיו הגדולות בשנים הבאות, מי יפשלו ויפלו ומי הגדולות החדשות שיגיעו (מישהו ידע לזהות את אנבידיה לפני שנתיים? מישהו יודע לזהות את האנבידיה הבאה?). מעבר לכך, ענקיות הטכנולוגיה שמככבות היום בצמרת מדד ה- S&P 500 לא היו כאן רק לפני 20 או 30 שנה. התחלפו דורות ואיתן גם המניות הגדולות בעולם.

אם ניקח למשל את אינטל, מניית החברה לא מצליחה לספק תשואה למשקיעים מאז שנת 2017. מדובר בפרק זמן לא קטן לחברה שנחשבת ענקית, ובוודאי כאשר המתחרות שלה נהנות מתשואה של אלפי אחוזים באותו זמן (אנבידיה פי 30, AMD פי 13).

לכן, אומרים המשקיעים הגדולים, חשוב לדאוג לפיזור של תיק ההשקעות. מדובר במתנת החינם היחידה שניתן לקבל בשוק המניות. כמובן, תשואת תיק ההשקעות תהיה נמוכה יותר אלא שהצד החיובי הוא שכך אתם שומרים טוב יותר על הכסף שלכם. כך, גם אם חברה או מספר חברות ייפלו הפגיעה בתיק ההשקעות שלכם תהיה קטנה, בוודאי בהשוואה להשקעה במניה אחת ספציפית.

עוד כתבות

נמל חיפה, בספטמבר 2023 / צילום: Shutterstock

ענקיות הקרוזים העולמיות התאהבו בישראל, ואז הגיעה המלחמה

שנת 2024 הייתה אמורה להמשיך את השגשוג בענף הקרוזים, אולם מאז פרצה המלחמה עזבו החברות הבינלאומיות את ישראל ● מנו ספנות, היחידה שתפליג הקיץ, מבטיחה שלא תעלה מחירים ● מומחים: "גם אם התיירות תחזור לשגרה, ייקח לענף שנה לפחות להתאושש"

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה, רפיח, יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

מתחם ביג פתח תקווה / הדמיה: יח''צ ביג

המרכז המסחרי "הכי גדול בישראל" ייבנה בעיר המפתיעה הזאת

בעיר החמישית בגודלה בישראל, פתח תקווה, יש כ־300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בסך־הכול, מה שמוביל לדליפת כוח קנייה אל השכנות שמסביב ● פתיחת ביג פאשן פתח תקווה תקטין את הדליפה, אך גם עשויה "לנגוס" מהמתחרים - עמי בסר סיטי, עופר פתח תקווה, Y סנטר ועוד

בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ואסמאעיל הנייה / צילומים: צילומים: רויטרס, AP, Evan Vucci ,Mahmoud Hefnawy, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תרחיש האימים: דונלד טראמפ מזמין את אסמאעיל הנייה לקמפ דייוויד

זה מה שנשיא ארה"ב לשעבר, וכנראה גם לעתיד, כמעט עשה בספטמבר 2019 עם הטליבאן של אפגניסטן, ההזמנה בוטלה ברגע האחרון ממש ● טראמפ אינו האמריקאי היחיד המחפש "עסקה" ● האמונה בפרגמטיות של אנשים לא–פרגמטיים היא חלק רב–שנים של הדיפלומטיה האמריקאית

רוברט אנטוקול ותומר וינגרטן / צילום: אוהד רומנו, יח''צ

כמה עולה האבטחה למנכ"לים ישראלים בארה"ב?

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה מעורבת בוול סטריט; טבע זינקה ב-13%, שופיפיי התרסקה ב-18%, אובר ב-6%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.6% ורשם את רצף העליות הארוך ביותר השנה, שישה ימים ● שיא של שש שנים ברכישות העצמיות של מניות ● ניו יורק טיימס: הרווח זינק ב-81%, נוספו 210 אלף מנויים ● מלחמת השבבים: הממשל האמריקאי חוסם את יצוא השבבים של אינטל וקוואלקום ● חקירה בארה"ב: האם טסלה הטעתה את המשקיעים? ● רדיט וליפט עלו לאחר שעקפו את ציפיות האנליסטים

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

מתחם תעש השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי

המכרז במתחם תעש בת"א: כמה תעלה דירה באזור המבוקש?

מכירת הקרקע ל-528 דירות במתחם תעש השלום הוכיחה שיש ביקוש גבוה לקרקעות אטרקטיביות, אך המחישה עד כמה הענף רחוק משיאי עבר ● ודאי כשבצד הסיכון יש גם זיהום שטרם טופל

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

ארי הרו / צילום: ניצן שפיר

6 חודשי עבודות שירות לארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת רה"מ

גזר הדין ניתן בעקבות הסדר טיעון שחתמה הפרקליטות עם הרו כחלק מהסכם עד המדינה עמו בפרשות 1000 ו-2000 ● במסגרת ההסדר הרו הודה והורשע בעבירה של מרמה והפרת אמונים בפרשת 3H גלובל ● כן נגזרו עליו קנס של 700 אלף שקל וחצי שנת מאסר על-תנאי

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

אחד הנכסים היקרים אי פעם: כמה עולה טירה שהייתה פעם בבעלות משפחת רוטשילד?

הטירה, שבעבר הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית ובהמשך גם למלך מרוקו, מועמדת למכירה פומבית בסכום שמתחיל ב-454 מיליון דולר ● בטירה הצרפתית, מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר, יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

מייסד Wiz שגייסה אתמול מיליארד דולר מגלה את הסוד

וויז  עשתה אתמול היסטוריה כשהשלימה את גיוס ההון הגדול ביותר שביצעה חברה ישראלית מעולם - גיוס של מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, לכן אנחנו מקפיצים מחדש את הכתבה, שמתארת את דרכה להצלחה ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה