גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen
הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

ועדת החקיקה של בית הנבחרים האמריקאי קידמה הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות, שמטרתה להגדיר במדויק מהי אנטישמיות. ההצעה תובא ככל הנראה השבוע להצבעת בית הנבחרים על-ידי נציגים משתי המפלגות האמריקאיות, וזאת למרות ביקורת שמגיעה גם היא משני צידי המפה.

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב
פרשנות | "אינתיפאדה עולמית" מתפשטת בקמפוסים של ארה"ב, אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין 

את המהלך מוביל הנציג הרפובליקני של ניו יורק, מייקל לוולר. אם יתקבל, חלק מהקריאות הנשמעות בימים אלה בהפגנות הפרו-פלסטיניות בקמפוסים בארה"ב, יהפו לעבירות פליליות.

בארה"ב כבר קיים חוק למניעת אפליה על בסיס מוצא או אתניות, והוא חל על כל המוסדות המקבלים מימון ציבורי פדרלי, כולל אוניברסיטאות. לכאורה, מניעת אנטישמיות כבר כלולה בחוק זה, וכבר היום אוניברסיטאות חייבות על-פי חוק למנוע גילויי אנטישמיות בקמפוסים. אולם עד כה לא הייתה הגדרה ברורה לאמירות הנחשבות לפליליות במסגרת הזו. ההצעה היא לכלול בחוק הגדרה של מהי אנטישמיות.

ישראל בלב המחלוקת

ההגדרה הכלולה בנוסח החוק נכתבה על-ידי ארגון בשם "הברית הבינלאומית לזכר השואה" כדי לעזור לגורמים הנלחמים באנטישמיות לזהות אותה, ולא נועדה במקור להפוך להיות חלק מחוק. החלק השנוי במחלוקת של ההגדרה, הוא זה הגורס כי ביקורת על ישראל יכולה במקרים מסוימים להיחשב לאנטישמיות. "אנטישמיות עלולה להתבטא בסימון כמטרה של ישראל, בהיותה מדינת היהודים, אם כי ביקורת נגד ישראל הדומה לביקורות כלפי כל מדינה אחרת אינה אנטישמיות", נכתב. 

על-פי נוסח ההגדרה, "אנטישמיות היא תפיסה של יהודים, שיכולה להיתפס כשנאת יהודים... אנטישמיות לעתים קרובות מציגה את היהודים כבעלי תכונות שליליות, כקושרים קשר להזיק לכלל האנושות, ומאשימה את היהודים כש'דברים משתבשים'. דוגמאות לאנטישמיות הן: קריאה להרוג יהודים או לפגוע בהם בשל אידאולוגיה גזענית או תפיסה דתית קיצונית; אמירות שעושות דמוניזציה או דה-הומניזציה של יהודים, כולל אמירות הטוענות כי 'היהודים שולטים בעולם'; האשמת כלל היהודים במעשים שליליים של יהודי אחד או קבוצה קטנה של יהודים; הכחשת השואה והאשמת יהודים או מדינת ישראל בהגזמת השואה".

הדוגמאות הקשורות לישראל הן: "האשמת יהודים כי הם נאמנים יותר ליהדות העולמית או לישראל מאשר למדינה בה הם חיים; שלילת ההגדרה העצמית של העם היהודי, למשל על-ידי הטענה כי מדינת ישראל היא בהגדרה מיזם גזעני; דרישה כי ישראל תתנהג באופן שלא מצופה משום אומה אחרת; השוואת המדיניות בישראל לזו של הנאצים; או האשמת כלל היהודים במעשים של מדינת ישראל".

"חופש הביטוי ייפגע"

בסופו של דבר הוועדה הצביעה להעלות את החוק להצבעה ברוב של שבעה מצדדים וארבעה מתנגדים. אחד מאלה, הנציג הדמוקרטי של ניו יורק ג'רי נדלר, אמר כי ההגדרה מאפשרת למנוע גם שיח שאמור להיות מוגן תחת חופש הביטוי. ההגדרה, לדבריו, רחבה מידי וכוללת ביקורת לגיטימית נגד ישראל.

מייקל ברוגס, הנציג הרפובליקני של טקסס, ענה כי בלי הגדרה ברורה, לא יהיו לאוניברסיטאות כלים לשמור על ביטחונם של יהודים בקמפוסים.

כדי שהחוק יתקבל, עליו לעבור הצבעה בבית הנבחרים ובסנאט, ואחר-כך הוא יעבור לחתימה על-ידי הנשיא ג'ו ביידן. עד כה, ממשל ביידן לא התייחס לחוק.

פרופ' ענת בק מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת קייס ווסטרן רזרב הובילה מהלך חתימה על מכתב מחברי סגל יהודים ברחבי האוניברסיטאות, המבקשים מחברי ועדת החקיקה לקדם את החוק. "בתור אשת סגל ישראלית באוניברסיטה בארה"ב, הייתי קורבן של 'חופש הביטוי' לאורך החודשים האחרונים, וכך גם הסטודנטים שלי. יש מגבלות גם לחופש הביטוי. אם לא נעביר חקיקה שמגינה עלינו, אף אחד לא יגן עלינו. כיום יש לאוניברסיטה זכות להגן עליי, ואני רוצה להפוך את זה לחובתה", אומרת בק.

פרופ' ענת בק, מרצה בקייס / צילום: אוניברסיטת קייס ווסטרן

המחאות ממותגות כמיועדות להשגת הפסקת אש בעזה ולהפסקת ההשקעה של האוניברסיטאות בישראל, אך נשמעות בהן אמירות אנטי-ישראליות רבות. המוחים טוענים כי "אנחנו לא אנטי-יהודים אלא רק אנטי-ציונים", ולא רואים בשלט "הכניסה לציונים אסורה" שנתלה על מועדון סטודנטים באוניברסיטת UCLA אמירה אנטישמית, אך היא כנראה תיחשב ככזו תחת ההגדרות החדשות. יש גם אמירות לא גבוליות. למשל, אחד ממובילי ההפגנה באוניברסיטת קולומביה אמר כי "לציונים לא מגיע לחיות", או "תשמחו שאני לא יוצא לרצוח ציונים". הוא הושעה על-ידי האוניברסיטה.

במספר אוניברסיטאות נחסמו יהודים או ישראלים מכניסה לאזורים מסוימים שבהם נמצאים המאהלים, כאשר לעתים האוניברסיטה עצמה היא זו שדרשה שלא ייכנסו לאזורים הללו, אף שהם חלק מן הקמפוס, כדי לשמור על ביטחונם. מספר סטודנטים ישראלים ויהודים התארגנו בתביעה ייצוגית נגד אוניברסיטת קולומביה, בטענה כי לא הצליחה לדאוג לביטחונם ולהשלמת לימודיהם בשלום.

לחלק מהאוניברסיטאות הגיעו שוטרים חמושים באמצעי פיזור הפגנות, ובוצעו מעל אלף מעצרים. בימים הקרובים צפויה החרפה בעימותים, משום שהאוניברסיטאות שואפות לסלק את מאהלי המחאה לפני טקסי הסיום, הנחשבים לגולת הכותרת של התואר. 

עוד כתבות

חומרי גלם רבים התייקרו, גם בשיעור דו־ספרתי / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי? גל נוסף של עליות מחירי חומרי הגלם לבנייה

חברת סיני סטור הודיעה על העלאה של 30% במחירי המלט, ושל 12% במוצרי הגבס • טמבור הודיעה על העלאה של 5% במוצרי הצבע והבנייה • הסיבה: התייקרות חומרי הגלם ועלויות השינוע

חברת BYD הסינית. מנעה מחוקרי נציבות האיחוד האירופי גישה למידע חיוני? / צילום: ap, Ng Han Guan

ארה"ב לא לבד: גם באירופה רוצים לחסום את כלי הרכב החשמליים מסין

תהליך הפוליטיזציה של תעשיית הרכב הוקצן לאחר שארה"ב הטילה מכסים על כלי רכב חשמליים וסוללות מסין - ואירופה סימנה שבכוונתה להצטרף למגמה ● בישראל, גובר החשש בשוק הרכב שהממשל האמריקאי יעצור בקרוב את המכירות והשת"פים מול הסינים

דני חחיאשוילי, המפקח על הבנקים / צילום: שלומי יוסף

המפקח על הבנקים על חלוקת הדיבידנדים: "זו החלטה עסקית של כל בנק, הם עוד לא עשו השלמות על רבעונים קודמים"

דני חחיאשוילי אמר כי ההנחיה של בנק ישראל היתה שהבנקים יוודאו שיש להם מספיק הון כנגד הסיכונים ומספיק הון כדי לצמוח, ולכן לא נקבע עבורם שיעור דיבידנד מקסימלי ● על תחלופת המנכ"לים במערכת הבנקאית: "יכול להיות ששכר הבכירים יוצר עיוות, עדיין ישנם מספיק אנשים טובים שיתמודדו על התפקיד"

לקראת אישור תקציב 2025 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

אילו גזרות יוטלו על הציבור? הישיבה המכריעה בשבוע הבא

בעקבות המלחמה והבור התקציבי שמוערך בלפחות 30 מיליארד שקל בשנה הבאה, שוקלים באוצר וברשות המסים צעדים דרסטיים למילוי הקופה ● מהתייקרות הרכבים החשמליים, דרך שחיקת השכר ועד לאפשרות שמשכירי דירות ייאלצו לשלם יותר ● בשבוע הבא תיערך הישיבה בה יוחלט איזה גזרות בפנים, ואילו בחוץ

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

הבורסה המקומית ננעלה בירידות; פורמולה מערכות ומג'יק ירדו בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● או.פי.סי אנרגיה תקים לאינטל תחנת כח ● חוזה גדול לאלביט ממשרד הביטחון ● זוהר לוי, בעל השליטה בסאמיט הופך לבעל המניות הגדול בפז ● IBI: "ללא התאמות מצד הממשלה, צפוי גירעון של לפחות 8%-7.5% ● וגם, בגולדמן זאקס אומרים שהמושג "שבע המופלאות" צריך לצאת לגמלאות

הגנרל האמריקאי הבכיר בביקורת נדירה: זו השגיאה הגדולה של צה"ל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בית הדין הפלילי מסתכן באיבוד לגטימיות אם יוצא צו מעצר לנתניהו, גנרל בכיר בצבא ארה"ב בביקורת נדירה על צה"ל, האם ישראל תהיה חלק מההסכם עם סעודיה והסופר המפורסם סלמאן רושדי נגד מדינה פלסטינית בראשות חמאס ● כותרות העיתונים בעולם 

שיר פלד ורונה לי שמעון במיזם ''Thank you for your service, לוחמים למען לוחמים'' / צילום: שי יחזקאל

המיזם שבו לוחמים שסובלים מפוסט טראומה משמשים כמנטורים

המסתערבת הראשונה במג"ב, צנחן וקצינת מבצעים בגולני הם בין נפגעי פוסט הטראומה שמתגייסים כעת למען נפגעי מלחמת חרבות ברזל, במסגרת מיזם "לוחמים למען לוחמים"

ביל אקמן, וורן באפט וביל גייטס / צילומים: Richard Drew)AP), רויטרס, Shutterstock

מוורן באפט ועד ביל אקמן: השינויים בתיקי ההשקעה של השחקנים הגדולים בוול סטריט

בשבועות האחרונים המשקיעים החזקים בעולם דיווחו על השינויים בהחזקות שלהם ברבעון הראשון של השנה ● וורן באפט מכר מניות אפל וחשף השקעה סודית בחברת ביטוח נוספת, ביל ומלינדה גייטס מכרו מניות מיקרוסופט וברקשייר האת'ווי ביותר ממיליארד דולר, ביל אקמן השתדל להימנע מתזוזות גדולות ומייקל ברי בעיקר קונה מניות

ירידה בשיעור החרדים המועסקים / צילום: יוסי זמיר

נתוני למ"ס מגלים: שיעור התעסוקה של גברים חרדים ממשיך לרדת

שיעור תעסוקת הגברים החרדים על פי נתוני הלמ"ס ירד ב-2.4% ברבעון האחרון ● תעסוקת יהודים שאינם חרדים נשארה יציבה יחסית, כאשר שיעור התעסוקה של גברים עלה ב-0.5%

חיים פייגלין, מנכ''ל צמח המרמן / צילום: כפיר סיון

המחיר והסיכון של מבצעי המימון הגיעו לדוחות יזמיות הנדל"ן ובנק ישראל

צמח המרמן דיווחה על תזרים מזומנים שלילי, כתוצאה ממכירות במבצעי שיווק 20/80 שלא מגובות בכניסת כסף מצד הרוכשים ● גם בבנק ישראל מזהירים מהסיכון בשיטה הפופולארית ● מנכ"ל החברה: "האתגר של המבצעים לא פשוט, ואולם לצמח המרמן האיתנות הפיננסית כדי לעמוד בהם"

רכב ''ת'מיס'' מתוצרת מילרם רובוטיקס / צילום: Shutterstock

רוסיה רצתה רכב אוטונומי למלחמה. אז היא גנבה אותו לאוקראינה

רוסיה הציעה פרס כספי ללוחמים שישיגו את הרכב הצבאי "ת'מיס" שבו משתמשת יריבתה ● הכלי שנלכד בולט בתחום הבלתי מאויש במלחמה ומשמש בין השאר לטיפול במוקשים ואיסוף מודיעין

אילוסטרציה: Shutterstock

כך ניסתה בעלת דירה לעכב פרויקט תמ"א 38 בתל אביב

בעלת דירה ברחוב ויתקין בתל אביב סירבה לחתום על פרויקט הריסה ובנייה ונקטה שורת הליכים לעיכובו ● ביהמ"ש התערב

ציוד צבאי שהגיע לצה''ל אחרי ה-7 באוקטובר / צילום: דוברות משרד הביטחון

מבקר המדינה: הבטחת האיכות למוצרים שרוכש צה"ל לוקה בחסר

לפי הביקורת, שבוצעה באוגוסט 2022-יולי 2023, יחידת הניסויים בצה"ל לא נדרשת לעדכן על כישלונות בבחינות ציוד, לא מחייבת את הספקים על בדיקות חוזרות ומפקד מרכז השיקום והאחזקה לא מעודכן לעומק בכישלונות בבחינות

בית המשפט העליון / צילום: Shutterstock, Seth Aronstam

פסק דין תקדימי בעליון: אישה לא מחויבת לגלות לבן זוגה כי איננו האב הביולוגי

ביהמ"ש המחוזי קבע כי בן הזוג אינו זכאי לפיצויים, והעליון דחה את ערעורו ● הנימוק המרכזי: "בירור התביעות ללא קשר לתוצאות ההליך עלול להעביר מסר לקטין כי הוא אינו רצוי" ● מומחית בדיני משפחה: "העליון ממשיך לשמור על ניתוק בין תחום דיני המשפחה ותחום הנזיקין"

בנימין נתניהו ויואב גלנט / צילום: חיים צח-לע''מ

בשורה אחת עם רוסיה וסודאן: ההשלכות הכלכליות על ישראל אם יוצאו צווי מעצר בהאג

צווי המעצר האישיים שהתובע בבית הדין הפלילי בהאג מבקש מציבים את ישראל בשורה אחת עם רוסיה וסודאן, ועשויה להיות לכך השפעה על הסחר עם חברות בינלאומיות ● בנוסף, אם הצווים אכן יוצאו, הדבר עלול להשפיע גם על מכירת נשק לישראל ואף על הקשרים האקדמיים הבינלאומיים

ניר צוק, מייסד פאלו אלטו / צילום: טל גבעוני

פאלו אלטו נטוורקס בעוד תחזית נמוכה - המניה צנחה במסחר המאוחר

החברה פרסמה תחזיות לקצב צמיחה שנתי בהכנסות ברבעון הבא שעשוי לנוע בטווח שבין 10%-11% - נמוך מהקצב אליו הורגלו המשקיעים בשנים האחרונות ● עבור הרבעון השני של השנה הציגה פאלו אלטו תוצאות לא רעות: ההכנסות ברבעון עמדו על 2 מיליארד דולר, צמיחה של 15% משנה לשנה

שר המשפטים יריב לוין בבית המשפט היום (ג') / צילום: תמונה פרטית

לוין מעיד במשפט נתניהו: מוזס ראה בהגבלת "ישראל היום" עניין קיומי

שר המשפטים יריב לוין מעיד היום במשפטו של רה"מ בנימין נתניהו בנוגע לתיק 2000 ● לטענת לוין, נתניהו אמר כי אם החוק להגבלת התפוצה של "ישראל היום" יעבור בקריאה ראשונה בכנסת, "אני עוצר אותו בוועדת הכנסת ולא נותן לו להתקדם"

רשות ניירות ערך / צילום: תמר מצפי

רשות ני"ע עורכת בירור מינהלי לגבי חברת נקסט ג'ן של הראל הרשטיק

הבירור נערך בחשד למספר אירועים שונים הקשורים לדוחות המיידיים של נקסט ג'ן בין השנים 2020-2023 ● החברה מנוהלת ע"י המנכ"ל והרוצח המורשע הראל הרשטיק והיו"ר וראש המטה לביטחון לאומי לשעבר יעקב עמידרור

רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי

איך הופכים 15 אלף שקל למיליון: טיפ הזהב של מנהלת ההשקעות

העצה המרכזית של רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים, למשקיעים היא לא לעשות יותר מדי שינויים בתיק: "משקיע מצליח הוא כזה שיושב על מניה לאורך שנים" ● למה האינפלציה והריבית לדעתה דווקא תומכות בהמשך עליות בשווקים, ומה הסיכוי למשבר חוב

נתב''ג / צילום: יוסי זמיר

הרחבת תחנת הרכבת בנתב"ג נעצרה כדי לא לפגוע בחניות העובדים

רשות שדות התעופה עצרה את העבודות להרחבת התחנה בנתב"ג בטענה לפגיעה בנגישות לטרמינל מהחניונים ● גורמים המעורים בפרטים טוענים שהסיבה נוגעת לצמצום חניות העובדים במהלך הפרויקט ● בענף חוששים מהיווצרות צוואר בקבוק בתפעול רשת הרכבות