גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel
תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

"החל משנות ה־90, הקבוצה של מדינות דרום אירופה כונתה PIGS - ראשי תיבות של פורטוגל, איטליה, יוון וספרד. המשמעות המילולית של הצירוף כמובן מלמדת על הדעה עליהן - כלכלות כושלות ביחס לשכנות", כך אומר פרופ' אילן אלון, דיקן בית הספר לכלכלה במכללה למנהל. אך לאחרונה, נראה שהמגמה התהפכה: ב־2023 אותן מדינות צמחו בשיעורים גבוהים הרבה יותר מממוצע האיחוד האירופי ומגרמניה בפרט, שנחשבה במשך עשרות שנים כ"קטר של אירופה". 

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן
ניתוח | הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד 
באירופה הזהירו מהצטמקות האוכלוסייה, ואז הנתונים הראו שהמצב אפילו חמור יותר

בעוד שהמעצמה התעשייתית התכווצה ב־0.3% מהתוצר ב־2023, מדינות דרום אירופה צמחו: יוון צמחה ב־2.2%, פורטוגל ב־2.3% וקרואטיה ב־2.6%. על פי הנציבות האירופית, מגמה זו צפויה להמשיך גם בשנת 2024. האם מדובר בהתכנסות פשוטה לממוצע, או שיחסי הכוחות הכלכליים באירופה מתחילים להשתנות?

צעדי צנע הביאו לשינוי כיוון חיובי

"כדי להבין את המצב של דרום אירופה היום, צריך ללכת קצת אחורה", אומר פרופ' איל קמחי מהפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית, וחוקר במוסד שורש למחקר כלכלי־חברתי. "המדינות הללו סבלו מאוד מהמשבר הפיננסי הגלובלי של 2008, והתאוששו לאט ביחס ליבשת. הן השתרכו מאחור ונזקקו להלוואות גדולות מהאיחוד כדי לתחזק את הכלכלה. בהמשך הן נפגעו בקורונה כתוצאה מההישענות על תחום התיירות, אז עכשיו כשהתיירות חוזרת יש התכנסות לממוצע, קל יותר לצמוח". פרופ' אלון מחזק את דבריו: "כשנקודת הפתיחה נמוכה, קל יותר לצמוח. במיוחד כשבאים מנקודה של כלכלה שניסתה לנהל מדינת רווחה בלי מקורות הכנסה מספיקים - אז אפשר לצמוח מהר יותר אם עושים את הדברים הנכונים".

אז למה מדינות דרום אירופה נחשבו נחשלות מלכתחילה? על פי פרופ' אלון "המדיניות שלהן התאפיינה ברגולציה נרחבת ובזבזנות ממשלתית, וזה לא עבד. זה בהשוואה לניהול תקציבי מאוד מאוזן של מדינות צפון אירופה. רבות ממדינות דרום אירופה גם חוו תקופות אינפלציה נרחבת טרם ההצטרפות לגוש האירו. בעקבות ההצטרפות לגוש הן איבדו את השליטה בכמות הכסף". הוא מוסיף, "אבל זה חיובי, כי השליטה שלהן לא הייתה טובה. מצד שני, דווקא הניסיון בחיים תחת אינפלציה גבוהה הקל עליהן בשנים האחרונות. גם צעדי הצנע שנכפו עליהן לפני יותר מעשור הביאו בסופו של דבר לשינוי כיוון - הממשלות הפכו יותר שמרניות ופחות בזבזניות".

השאלה הגדולה: הצמיחה בת־קיימא?

ואכן, יחס החוב־תוצר של יוון למשל הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010, והמדינה סיימה את השנה עם גירעון של 1.3% מהתוצר בלבד. החובות של מדינות דרום אירופה עדיין ניכרים, אך פחות מבעבר. ההתאוששות מביאה גם להפחתת הסיכון בהלוואות, ועל פי בלומברג - הפריסה בין עלויות החוב של גרמניה ופורטוגל הצטמצמו בחצי בהשוואה לשיא ב־2022. "הגירעונות עדיין גבוהים בגלל הקורונה, אבל יש שיפור והם בכיוון הנכון", אומר פרופ' קמחי, ופרופ' אלון מוסיף שאפשר לזקוף את השיפור גם לזכות קרן הסיוע של האיחוד האירופי בתקופת הקורונה.

גם המלחמה באוקראינה השפיעה על הצמיחה המהירה בדרום היבשת, ביחס למעצמות של תעשייה כבדה עם מגזר ייצור גדול כמו גרמניה. "גרמניה הייתה תלויה ב־30% באנרגיה מרוסיה, לעומת כלכלות הדרום שאצלן מדובר על פחות מ־10%", אומר פרופ' אלון.

 

"גרמניה קיבלה אנרגיה בזול מרוסיה, וביום אחד זה התאדה. הממשלה ניסתה לפצות על עליית מחירי האנרגיה בסובסידיות - שמחריפות את האינפלציה. זה לא לגמרי החוזק של כלכלות הדרום כמו שזו החולשה של גרמניה, שסובלת ממיתון כלכלי. התעשייה הגרמנית סבלה בהשוואה לדרום אירופה, שמתמחה בתיירות, מוצרי יוקרה ושירותים. השאלה האמיתית היא האם זה בר־קיימא".

התיירות חזרה, אבל טומנת מלכודת

התאוששות התיירות הכניסה זריקת מרץ משמעותית לכלכלות הדרום. בספרד למשל, התיירות חזרה באוגוסט האחרון לרמתה ב־2019, טרום הקורונה (כ־10 מיליון תיירים). פורטוגל אף רשמה כניסה של 2.2 מיליון תיירים לעומת 2 מיליון ב־2019. התיירות מביאה הכנסה מחוץ למדינה, אך קשה להסתמך עליה: "הבעיות הבסיסיות נובעות מזה שהן מסתמכות מדי על תיירות" אומר פרופ' קמחי, "והתיירות תלויה מדי בתנודות בביקושים הבינלאומיים - ושם הצמיחה יחסית נמוכה. יש גם חלופות כמו טורקיה, שבה המטבע חלש וזה מושך תיירים. גם מזג האוויר החם בשנים האחרונות מהווה סיכון".

אך חמור מכך, ההסתמכות על תיירות עלולה להיות מלכודת: "תיירות דורשת כוח אדם לא משכיל. התעסוקה בדרום אירופה בסדר, אבל לא במקצועות עתירי פריון. התמריצים להשכלה גבוהה חלשים, ותעסוקת נשים באיטליה למשל היא מהנמוכות באירופה", אומר פרופ' קמחי, "כך שייתכן שהצמיחה הזאת לא תחזיק בטווח הארוך. הם צריכים לעשות שינויים מבניים שמדברים עליהם יותר מעשור. מעבר להפחתת הגירעונות שהם מבצעים, מדינות דרום אירופה צריכות להגדיל את פריון העבודה, להגדיל את התעסוקה ובייחוד תעסוקת נשים - ולהסתמך פחות על תיירות".

מדינות דרום אירופה עומדות כעת בפני בחירה. האם הן ינצלו את "מרווח הנשימה" הכלכלי שהן נהנות ממנו כדי לחזק ענפים בעלי פריון גבוה ולשפר את ההתנהלות הממשלתית, או שיחזרו להישען על ההכנסה הקלה ומועטת־ההון שמאפשרת התיירות? את זה נדע רק בעתיד.

עוד כתבות

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

איור: גיל ג'יבלי

5 דברים שכדאי לדעת לפני שרוכשים דירה

רכישת דירה היא אחד היעדים הכלכליים המרכזיים של משק הבית הישראלי הממוצע, ומדובר ביעד יקר במיוחד ● אורי יוניסי מבנק לאומי מפרק 5 שאלות שכדאי לשאול את עצמכם לפני שאתם קונים דירה ● שאלת השבוע, מדור חדש

מארק צוקרברג. מנכ''ל מטא / צילום: Shutterstock

מטא נמצאת תחת חקירת ענק של האיחוד האירופי. זו הסיבה

הנציבות האירופית פרסמה כי היא חוקרת את הפלטפורמות של פייסבוק ואינסטגרם בבעלות מטא, ובודקת האם ביכולתן לגרום ל"התמכרות התנהגותית בקרב ילדים" ● במידה וימצאו הפרות צפויה החברה לקנסות כבדים ● נציב האיחוד האירופי: "אנחנו לא משוכנעים שמטא עשתה מספיק"

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

מתקן טעינה לרכבים חשמליים / צילום: רפי דלויה

בעלי רכב חשמלי? אתם נמצאים על הכביש יותר מהממוצע

על פי סקר הלמ"ס בקרב בעלי כלי רכב חשמליים, הנסועה בהם גבוהה מאשר ברכבי בנזין ● עוד עולה מהסקר כי עיקר הטעינה מתבצעת בעמדות פרטיות ויש מחסור בזמינות של עמדות ציבוריות

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

ירידות בבורסת ת''א / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסה על רקע ההסלמה הביטחונית; תשואות האג"ח זינקו

מדד ת"א 35 ירד ב-1.6% ● מנכ"ל נייס, ברק עילם פורש מתפקידו, החברה פרסמה תחזית פושרת להמשך השנה ● נקסט ויז'ן מעלה את יעד הצמיחה השנתי לכ-110% ● חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה, ישנן עוד חברות נדל"ן בדרך לבורסה ● הבורסה בתל אביב מתכננת מהלך שבו ייפתח המסחר בימי שישי ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

לירון דורון-לוי, מנכ''לית מרכז השלטון המקומי הנכנסת / צילום: שמרית מאור

לראשונה: מונתה מנכ"לית למרכז השלטון המקומי

לירון דורון-לוי מונתה למנכ"לית מרכז השלטון המקומי ותהפוך לאישה הראשונה שמכהנת בתפקיד הבכיר ● דורון-לוי תיכנס לנעליו של שלמה דולברג, שהודיעה על פרישה לאחר מעל לעשור

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

פרויקט בנתניה של עמרם אברהם. גיוס של 200 מיליון שקל לפי שווי שוק של מיליארד שקל / הדמיה: Viewpoint

עוד הנפקות בדרך? אלה חברות הנדל"ן שהשוק מעריך שייכנסו בקרוב לבורסה

עוד ועוד סימנים מצביעים על כך ש"גל" הנפקות של חברות פרטיות עומד להגיע מכיוון ענף הנדל"ן, בעיקר בתחום המגורים ● "למרות התקופה הקטסטרופלית שבה אנחנו נמצאים, אנשים מסתכלים קדימה ורואים הזדמנות עסקית"

צילומים: AP (Eric Risberg, Jeff Chiu), עיצוב: טלי בוגדנובסקי

שתי ענקיות, מודל עסקי שעומד למבחן ויכולות דמיוניות: מרוץ ה-AI בנקודת רתיחה

השבוע האחרון היה אחד הדרמטיים מאז פרצה לחיינו מהפכת הבינה המלאכותית ● OpenAI השיקה את GPT 4o, מודל מהיר פי שניים מהקודם לו - ובחצי מהעלות ● גוגל מנסה להוכיח שהיא לא מדשדשת מאחור ומשדרגת את ג'מיני ● במקביל צצו דיווחים על הסכם לשילוב ChatGPT באייפון ● מהי מטרת-העל של החברות?

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, lev radin

ביידן מעלה את המס של כלי רכב מסין ל־100%. האם המהלך ישפיע על ישראל?

נשיא ארה"ב הודיע השבוע על שורת הגבלות סחר בין ארה"ב לסין, חלקן בתחום הרכב ● על הפרק: הגדלת המכס על מכוניות מיובאות ועל הסוללות למכוניות חשמליות ● הצעדים צפויים לזלוג בעקיפין גם לשוק הישראלי ואף להקטין את ההיצע המקומי מסין

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

הבורסה מקדמת שינוי דרמטי בשעות המסחר. הפרטים המלאים

הבוקר מפרסמת הבורסה קול קורא לציבור, כדי לשמוע את הערותיו, לבחינה של אחת משתי חלופות להוספת יום שישי כיום מסחר ● המשמעות היא הפיכתה של הבורסה לאחת הבורסות עם הכי הרבה ימי מסחר פעילים בעולם ● "היעדר מסחר בתל אביב ביום שישי מרתיע כניסת משקיעים גלובליים"

נועם גרייף, מנכ''ל עמרם אברהם / צילום: ימית הרוניאן

חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה לפי שווי של כ- 1.6 מיליארד שקל אחרי הכסף

החברה הנפיקה 20% מהמניות וגייסה כ-313 מיליון שקל ● לחברה צבר הזמנות של כ-11 אלף דירות ● מתחילת השנה, זוהי חברת הנדל"ן השנייה שהונפקה ויש עוד מספר חברות בדרך

יהודה בר און / צילום: כדיה לוי

יהודה בר און, המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל נת"ע, הסיר את מועמדותו

בר און, שכיהן כמנכ"ל נת"ע בעבר ונהנה מתמיכתו של ינקי קוינט, מ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, הודיע על פרישתו מהמרוץ לתפקיד "מסיבות אישיות ● הליך האיתור למנכ"ל נת"ע מהווה את מוקד החיכוך העיקרי בין החברה ובין משרד התחבורה ורשות החברות סביב השאלה מי ינהל את נת"ע ובתוך כך גם את פרויקט המטרו