גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

טל-אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר
טל-אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

 

מאז פרוץ המלחמה נרשמה עלייה בגילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות, ואלו התגברו עוד יותר בעקבות התקיפה האיראנית - כך עולה מדוח חדש של ארגון CyberWell, שפיתח פלטפורמה למלחמה באנטישמיות ברשת באמצעות דאטה ומודלי AI.

ישראל מתגייסת | כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים
ישראל מתגייסת | הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון
ישראל מתגייסת | החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

הרשתות שנבדקו הן פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק, יוטיוב ו־X (טוויטר), כאשר המדיניות הרשמית של כולן אוסרת פרסומים בנושאי הכחשת שואה. עם זאת מהדוח, שהוכן לקראת יום השואה, עולה כי קיימים פערים באכיפה, ושיעורי ההסרה של תוכן מדווח משתנים בין שפות שונות. כך, שיעור ההסרה באנגלית עומד על 35%, בעוד שבערבית מדובר ב־9% בלבד.

נרטיבים אנטישמיים

בעקבות התקיפה האיראנית על ישראל באמצע אפריל נרשמה עלייה בתגובות אנטישמיות ובשיח שטנה בהקשרי שואה, כולל גל עלייה בתמיכה והאדרה של היטלר. בטוויטר, למשל, הביטוי "היטלר צדק" פורסם באנגלית לפחות 2,600 פעמים מתחילת אפריל, והגיע לקהל פוטנציאלי של 1.8 מיליון משתמשים.

בנוסף, נרשם זינוק בשימוש בנרטיב האנטישמי המשייך סטיות מיניות ליהודים. אם בחצי השנה שלפני ה־7 באוקטובר הופיע המונח "יהודים פדופילים" ב־1,400 ציוצים בטוויטר, הרי שבחצי השנה שאחרי המתקפה הוא הופיע ביותר מ־55 אלף פוסטים, עם קהל פוטנציאלי של מעל 16 מיליון גולשים.

הכחשת ה-7 באוקטובר

לדברי טל-אור כהן מונטמאיור, מנכ"לית CyberWell, "בשבועות האחרונים אנחנו רואים כיצד מידע שקרי וקונספירטיבי בקמפוסים בארה"ב יכול להצית דור שלם לשנאה. החדשות הטובות הן שרוב הרשתות אכן מגדירות את הכחשת השואה כתוכן אסור, מה שמשפיע על הורדת תוכן כזה יותר מסוגי אנטישמיות אחרים ברשת.

"לצערנו, לקראת יום השואה השנה, אנחנו עדיין רואים פערים משמעותיים במדיניות האכיפה בין השפה האנגלית לערבית. זוהי מגמה שראינו גם בשבועות אחרי ה־7.10, ולאחרונה זה נותן במה להילול המוני של היטלר כדמות הגיבור (Hero) בתוכן אנטישמי בשפה הערבית ברשת.

"דווקא עכשיו, כאשר אנו מתמודדים עם גל עלייה באנטישמיות וקריאות לאלימות כנגד יהודים וישראלים, הרשתות חייבות להשקיע באכיפה יותר אפקטיבית במדיניות שלהן גם בשפה הערבית. בנוסף, יש להרחיב את האיסור על תוכן המכחיש ומעוות שואה, ולהכליל אותו על כל אירוע טבח המכוון נגד יהודים, כולל המתקפה האכזרית ב־7.10".

CyberWell הוא ארגון ללא מטרות רווח, הפועל למיגור אנטישמיות במרחב הדיגיטלי. שיטת העבודה שלו כוללת זיהוי מילות מפתח אנטישמיות, שימוש במילון מונחים המבוסס על הגדרות כוח המשימה הבינלאומי להנצחת זכר השואה ושני סבבים של בקרה אנושית.

הארגון משמש כשותף מהימן (Trusted Partner) של מטא (פייסבוק, אינסטגרם ו- Threads) וטיקטוק, מה שמאפשר לו להציף תכנים המפרים מדיניות, ולייעץ לצוותי הגבלת תוכן. מאז אירועי ה־7 באוקטובר הגיש סייברוול שבעה דוחות על עלייה באנטישמיות ברשת והכחשת האירועים.

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

ארגון "אוהל"

ארגון "אוהל" מניו יורק, המתמחה בתחום בריאות הנפש של ילדים בארה"ב, חילק 4,000 ערכות הדרכה למשפחות עם ילדים בגילאי גן שחוזרות לביתן ביישובי עוטף עזה, לאחר שפונו בעקבות מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. היוזמה מתבצעת בשיתוף עם הקואליציה הישראלית לטראומה.

הערכות כוללות חומר כתוב שנועד לסייע להורים לזהות סימנים לטראומה נפשית אצל ילדיהם, ספרון קריאה לילדים בנושא עיבוד רגשות לאחר חוויה טראומטית, ושתי חוברות צביעה שבהן יוכלו לבטא את הרגשות והפחדים, מה שיסייע להורים לתמוך בהם.

שקית עם הערכה / צילום: שרה ליבמן

"החזרה הביתה היא חוויה מורכבת עבור רבות מהמשפחות", אומר ג'יי קסטנבאום, נשיא שותף במועצת המנהלים של "אוהל". "הכמיהה לבית מתממשת סוף סוף, אך רבות מהמשפחות האלו יחזרו לבית ולקהילה שנראים ומרגישים שונה מאוד מאלה שהם השאירו מאחור באוקטובר, וזה עלול לעורר רגשות רבים שאולי הודחקו עד עכשיו. אנחנו מכירים בקושי ומעניקים להם טיפים וכלים שיסייעו להם להתמודד עם ההסתגלות".

למידע נוסף: www.ohelfamily.org

עמותת הגל שלי ומשרד החוץ של גרמניה

בשגרירות גרמניה בתל אביב נחתם חוזה שיתוף פעולה חדש בין עמותת הגל שלי למשרד החוץ הגרמני, הכולל מימון תוכניות טיפוליות וחינוכיות. השותפות החלה ב-2018, וכעת מושם הדגש על נפגעי טראומה מה-7 לאוקטובר. על ההסכם חתמו שגריר גרמניה בישראל, סטפן זייברט, ומייסד ומנכ"ל העמותה, ירון וקסמן.

סטפן זייברט, שגריר גרמניה בישראל, וירון וקסמן, ומייסד ומנכ''ל עמותת הגל שלי / צילום: עמותת הגל שלי

העמותה עוסקת בגלישת גלים ככלי חינוכי וטיפולי, המסייע בחיזוק החוסן הנפשי של צעירים, ומעניק להם כלים להתמודדות עם אתגרים ולקידום עצמי. לדברי ירון וקסמן, מייסד ומנכ"ל הגל שלי, "הגדלת התמיכה בפעילות המשותפת מאפשרת לנו להמשיך להפעיל תכניות ייחודיות - שפשוט מצילות חיים בימים האלו, דרך הים והגלישה".

פלטפורמת SparkIL והחמ"ל האזרחי

מבין משרתי המילואים במלחמה, עשרות אלפים הם בעלי עסקים קטנים - ורבים מהם מתקשים להניע מחדש את העסק. על מנת לסייע להם, החמ"ל האזרחי ופלטפורמת SparkIL יצרו את תוכנית "כתף לעסק - המילואים", המציעה הלוואה מיידית של עד 100 אלף שקל ללא ריבית.

התוכנית מבוססת על שיתוף פעולה של קרן החירום לעצמאים שהוקמה בתחילת המלחמה בסיוע הסוכנות היהודית ובתמיכת הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה. כלל הגופים חברו להקמת פלטפורמה דיגיטלית פיננסית, שמציעה לעסקים של חיילי מילואים ושל בני/בנות זוגם פתרונות מימון ללא ריבית, ובמקביל מעניקה ליווי עסקי ללא תמורה.

נעמה אור, מנכ"לית SparkIL, מסבירה כיצד זה עובד: "אזרחי ישראל יכולים לעזור למילואימניקים ולהפוך למלווים חברתיים, כלומר לבחור בעל עסק מתוך האתר שלנו שבו הם רוצים לתמוך. מדובר בסכומים קטנים של החל מ-50 שקל. הסכומים הולכים ומצטברים, ובפועל מייצגים את חשיבות הערבות ההדדית שלנו כחברה ישראלית".

לבקשת הלוואה או לסיוע: www.SparkIL.org/he

חברת נמל חיפה

חברת נמל חיפה ערכה אירוע הוקרה ללוחמי גדוד 8208 ובני משפחותיהם לאחר חמישה חודשי לחימה. הגדוד היה מהראשונים שהוקפצו לעוטף עזה ב-7 באוקטובר, למשימת אבטחה במוצב כיסופים, ולאחר מכן פעל להגנת הגבול. בהמשך, הגדוד לקח חלק משמעותי בפשיטות בעומק הרצועה.

מהחברה נמסר: "בחרנו להוקיר תודה ללוחמי גדוד 8208 על פעילותם למען ביטחון במדינה. הנמל גאה להיות שותף באירוע שישמח את הלוחמים בתקופה מורכבת זו".

עוד כתבות

מחשב העל Israel-1 של אנבידיה

העולם נכנס לעידן ה-ChatGPT, איך יכול להיות שלישראל אין מחשב על?

התוכנית להקמת מחשב־על לאומי עברה גלגולים רבים מאז שנכללה בהמלצות ועדת הבינה המלאכותית ב־2021, וטרם נבחר זכיין או מיקום ● זאת בזמן שהצרכים והדרישה לתשתיות מחשוב רק הולכים ומתעצמים בעידן ה־ChatGPT ● בינתיים, לוואקום הממשלתי נכנסים יזמים פרטיים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, ומוחמד שיאע, ראש ממשלת עיראק / צילום: Reuters, משרד ממשלת עיראק

אף חברה אמריקאית לא זכתה: המכרז בעיראק שמוכיח - סין מהדקת אחיזה

עשר חברות סיניות זכו לאחרונה במיזמי חיפוש גז ונפט בעיראק, לעומת אפס חברות אמריקאיות, שבעבר דווקא זכו בחוזים ● הסיבות: אינטרסים של עיראק מול בייג'ינג ועיונות מושרשת לארה"ב

ניסים זוארץ / צילום: טל גבעוני

נשיא חדש לבורסה ליהלומים: ניסים זוארץ

ניסים זוארץ, הבעלים של DN יהלומים, נבחר לנשיאות הבורסה ליהלומים ● לאחר הבחירות אמר זוארץ: "כבר 28 שנה שאני מקדיש את חיי לענף היהלומים היקר שלנו ואני מתחייב להמשיך ולפעול למענו"

בניין משרד הביטחון בתל אביב / צילום: Shutterstock

מבקר המדינה: הממשלה לא מצליחה לפקח על הרכש של מערכת הביטחון

צה"ל אינו שקוף מספיק בנוגע להוצאות ארוכות הטווח שלו, והשימוש שלו ב"הרשאה להתחייב" אינה תואמת את היעדים שהוא מצהיר עליהם, כך על פי דוח מבקר המדינה ● על האוצר: "אינו מקיים תהליך סדור ושיטתי של איסוף נתונים ומידע על תקציב משרד הביטחון"

חומרי גלם רבים התייקרו, גם בשיעור דו־ספרתי / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי? גל נוסף של עליות מחירי חומרי הגלם לבנייה

חברת סיני סטור הודיעה על העלאה של 30% במחירי המלט, ושל 12% במוצרי הגבס • טמבור הודיעה על העלאה של 5% במוצרי הצבע והבנייה • הסיבה: התייקרות חומרי הגלם ועלויות השינוע

פרופ' ג'וזף כורש / צילום: יח''צ

חוקר ההזדקנות שמשוכנע: אנחנו מחפשים את הפתרונות במקום הלא נכון

פרופ' ג'וזף כורש, מחוקרי ההזדקנות המובילים, טוען שאנחנו כבר יודעים מה צריך לעשות כדי להאריך ימים, אבל לא מיישמים ● בראיון לקראת כנס Biomed 2024 שיתקיים השבוע, הוא מספר על התרופות החדשות שלא מדברים עליהן, אבל חשובות לא פחות מהתרופות נגד השמנה

רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי

איך הופכים 15 אלף שקל למיליון: טיפ הזהב של מנהלת ההשקעות

העצה המרכזית של רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים, למשקיעים היא לא לעשות יותר מדי שינויים בתיק: "משקיע מצליח הוא כזה שיושב על מניה לאורך שנים" ● למה האינפלציה והריבית לדעתה דווקא תומכות בהמשך עליות בשווקים, ומה הסיכוי למשבר חוב

ניר צוק, מייסד פאלו אלטו / צילום: טל גבעוני

פאלו אלטו נטוורקס בעוד תחזית נמוכה - המניה צנחה במסחר המאוחר

החברה פרסמה תחזיות לקצב צמיחה שנתי בהכנסות ברבעון הבא שעשוי לנוע בטווח שבין 10%-11% - נמוך מהקצב אליו הורגלו המשקיעים בשנים האחרונות ● עבור הרבעון השני של השנה הציגה פאלו אלטו תוצאות לא רעות: ההכנסות ברבעון עמדו על 2 מיליארד דולר, צמיחה של 15% משנה לשנה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

עליות קלות בנעילה בוול סטריט; טסלה קפצה ב-7%, צים ירדה ב-5%

הנאסד"ק עלה ב-0.3% ושוב שבר שיא ● מחירי הנפט נסחרו בירידות • ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי.פי. מורגן, רמז שפרישתו קרובה, "אבל עדיין יש לי את האנרגיה שתמיד היתה לי" • וגם, בגולדמן סאקס אומרים שהמושג "שבע המופלאות" צריך לצאת לגמלאות

האנגר של התעשייה האווירית / צילום: התעשייה האווירית

מבקר המדינה: אירועי מעילות והונאות בתע"א לא שינו את סדרי העדיפויות של החברה

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בדק בין החודשים ינואר-יולי 2023 את פעילות התעשייה האווירית, מערך ניהול הסיכונים בחברה, ובעיקר ניהול סיכוני מעילות והונאות, לקוי ● מהדוח עולה כי מינואר 2019 ועד יוני 2023 אירעו בתע"א שלל אירועי מעילות והונאות, ובהם מקרים של דיווח שעות כוזב, גניבה וזיוף החזרי הוצאות

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

השורטיסט שמפיל את מניית האיפור הישראלית בוול סטריט

חברת המחקר, Ningi Research, טוענת כי אודיטי טק "הטעתה את המשקיעים בכל אספקט קריטי של עסקיה" ● עוד נטען כי החברה המנוהלת על ידי אורן הולצמן הסתירה חנויות פיזיות של איל מקיאג' בישראל בזמן שהציגה את עצמה כשחקנית דיגיטלית

שליח של וולט / צילום: Shutterstock, Karolis Kavolelis

וולט מייבאת לישראל את פיצ׳ר ההזמנה הכפולה

פיצ'ר ההזמנה הכפולה ממסעדות (Double Order) מושק כעת בישראל ● הפיצ'ר החדש מהווה חלק משורה של פיצ'רים טכנולוגיים שמציגה החברה, והוא מאפשר הזמנה משני בתי עסק במקביל ללא תוספת דמי משלוח ● בשלב זה מתקיים פיילוט באזור המרכז, ובמהלך הקיץ צפויה התרחבות לכלל הארץ

הגנרל האמריקאי הבכיר בביקורת נדירה: זו השגיאה הגדולה של צה"ל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בית הדין הפלילי מסתכן באיבוד לגטימיות אם יוצא צו מעצר לנתניהו, גנרל בכיר בצבא ארה"ב בביקורת נדירה על צה"ל, האם ישראל תהיה חלק מההסכם עם סעודיה והסופר המפורסם סלמאן רושדי נגד מדינה פלסטינית בראשות חמאס ● כותרות העיתונים בעולם 

המטבעות הדיגיטליים זינקו בעקבות ציוץ / אילוסטרציה: shutterstock

20% בתוך 24 שעות: מה עומד מאחורי הזינוק של מטבעות הקריפטו?

שני אנליסטים בבלומברג העריכו שברשות לניירות ערך האמריקאית קרן סל מבוססת את'ריום תאושר השבוע, זאת בניגוד להערכות הקודמות ● בתגובה, המטבע קפץ בשיעור דו-ספרתי ומשך מעלה את יתר המטבעות ● עד כמה מדובר במהלך משמעותי מבחינת שוק הקריפטו, ולמה יש התנגדות לאישור הקרן? גלובס עושה סדר

תחנת דלק של פז. בעיגול: זוהר לוי / צילומים: תמר מצפי, יח''צ

מסמר נוסף בארון שלטון המנהלים? מה צפוי לפז בעידן הבעלות של זוהר לוי

בעלי חברת הנדל"ן המניב סאמיט הפך השבוע לבעל המניות הגדול ברשת תחנות הדלק כשהגדיל את החזקותיו ל־16% וכבר מונה לדירקטור ● האם אנחנו בדרך לשידור חוזר של נוסח האחים אמיר?

נתב''ג / צילום: יוסי זמיר

הרחבת תחנת הרכבת בנתב"ג נעצרה כדי לא לפגוע בחניות העובדים

רשות שדות התעופה עצרה את העבודות להרחבת התחנה בנתב"ג בטענה לפגיעה בנגישות לטרמינל מהחניונים ● גורמים המעורים בפרטים טוענים שהסיבה נוגעת לצמצום חניות העובדים במהלך הפרויקט ● בענף חוששים מהיווצרות צוואר בקבוק בתפעול רשת הרכבות

רועי ורמוס, קרן נוקד קפיטל / צילום: שלומי יוסף

נוקד הפכה לבעלת עניין בשופרסל: שווי החזקותיה – 362 מיליון שקל

המניות נרכשו במחיר נמוך ב-3% מהמחיר שבו נסחרה שופרסל הבוקר ● בנוסף, הדיווח מגלה את היקף ההחזקות של רועי ורמוס ורעייתו טל בקרן הגידור

בנימין נתניהו ויואב גלנט / צילום: חיים צח-לע''מ

בשורה אחת עם רוסיה וסודאן: ההשלכות הכלכליות על ישראל אם יוצאו צווי מעצר בהאג

צווי המעצר האישיים שהתובע בבית הדין הפלילי בהאג מבקש מציבים את ישראל בשורה אחת עם רוסיה וסודאן, ועשויה להיות לכך השפעה על הסחר עם חברות בינלאומיות ● בנוסף, אם הצווים אכן יוצאו, הדבר עלול להשפיע גם על מכירת נשק לישראל ואף על הקשרים האקדמיים הבינלאומיים

דני חחיאשוילי, המפקח על הבנקים / צילום: שלומי יוסף

המפקח על הבנקים על חלוקת הדיבידנדים: "זו החלטה עסקית של כל בנק, הם עוד לא עשו השלמות על רבעונים קודמים"

דני חחיאשוילי אמר כי ההנחיה של בנק ישראל היתה שהבנקים יוודאו שיש להם מספיק הון כנגד הסיכונים ומספיק הון כדי לצמוח, ולכן לא נקבע עבורם שיעור דיבידנד מקסימלי ● על תחלופת המנכ"לים במערכת הבנקאית: "יכול להיות ששכר הבכירים יוצר עיוות, עדיין ישנם מספיק אנשים טובים שיתמודדו על התפקיד"

ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'י.פי מורגן / צילום: Associated Press, Michel Euler

הפרישה קרובה מתמיד: מנכ"ל הבנק הגדול בארה"ב הפתיע את השווקים

"לוח הזמנים הוא כבר לא חמש שנים", הפתיע המנכ"ל הוותיק של ג'יי.פי מורגן ג'יימי דיימון את משתתפי פגישת המשקיעים השנתית ● דיימון צפוי להשאר בבנק כיו"ר ומחליפו יגיע ככל הנראה מתוך הבנק ● דיימון בן ה-68 מנהל את הבנק כ-20 שנה, ומניית הבנק השיאה בתקופתו 700%