מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה • כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst
נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

שבוע לאחר שמנהיג האופוזיציה ברוסיה אלכסיי נבלני מת בכלא הארקטי, נפגשה אשתו יוליה נבלניה עם עוזריו האבלים כדי לדון בשאלה מה הלאה. זו הייתה שאלה גדולה לא רק עבור מי שהתקשה לקרוא תיגר על ממשלתו של הנשיא המכהן ולדימיר פוטין, אלא עבור האופוזיציה הרוסית כולה.

הצוללת | החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם
ראיון | "הרופאים אמרו שאאבד את המוח, את התודעה, שזה וירוס שלא שורדים" 

הפלישה של רוסיה לאוקראינה ב־2022 והדיכוי האכזרי של פוטין את המתנגדים שלה פיזרו את האופוזיציה הפוליטית, והובילו קבוצות שונות ממנה להתבסס בערים מערביות.

בלונדון איל האנרגיה לשעבר מיכאיל חודורקובסקי עוזר לגבש ועדה נגד המלחמה; בארה"ב אלוף העולם לשעבר בשחמט גארי קספרוב עומד בראש ארגונים המקדמים דמוקרטיה ברוסיה; בתל אביב משפיען הרשת מקסים כץ מפרסם מסרים פוליטיים.

מקסים כץ. שולח מסרים פוליטיים ביוטיוב, מתל אביב / צילום: צילום מסך יוטיוב
 מקסים כץ. שולח מסרים פוליטיים ביוטיוב, מתל אביב / צילום: צילום מסך יוטיוב

אבל מאמצים כאלה לא הצליחו להשפיע רבות על הרוסי הממוצע, או להניע הפגנות במדינה שבה אפילו פעולות קטנות של אי־הסכמה אינן חוקיות כיום. יתרה מכך, רבות מקבוצות האופוזיציה מפולגות בעקבות מאבקים פנימיים שנגרמו בחסות הניסיונות של פוטין להחליש אותה.

כעת הקבוצות הללו תולות את תקוותן ביוליה נבלניה (אלמנתו של נבלני), שהבטיחה להמשיך במאבקו של בעלה ולעזור להוביל את הקרן שלו למלחמה בשחיתות (FBKׂׂ), שעברה לליטא לאחר שרוסיה הוציאה אותה מחוץ לחוק לפני שלוש שנים בטענה שהיא "קיצונית". הן קוראות לאופוזיציה להתאחד ולעמוד מאחורי נבלניה ואחרים במועצה רשמית.

יוליה נבלניה. הבטיחה להמשיך במאבקו של בעלה, אך נעלמה מהרדאר / צילום: Associated Press, Ebrahim Noroozi
 יוליה נבלניה. הבטיחה להמשיך במאבקו של בעלה, אך נעלמה מהרדאר / צילום: Associated Press, Ebrahim Noroozi

"נהיה הרבה יותר חזקים עם קואליציה אמיתית של האופוזיציה", אמר כץ, פוליטיקאי רוסי לשעבר, שיש לו שני מיליון מנויים ביוטיוב, רשת שאינה חסומה ברוסיה, בניגוד לפלטפורמות המדיה החברתיות המערביות הגדולות. "עלינו לשבת יחד מאחורי שולחן משותף ולבנות אסטרטגיה מתואמת".

70 איש מפיקים קטעי חקירות

לאורך ההיסטוריה קבוצות אופוזיציה בגלות איחדו כוחות כדי לעורר תמיכה בקרב ממשלות אוהדות בעולם ולארגן התנגדות למשטר האוטוריטרי או להנהגה השלטת בארצם.

במהלך מלחמת העולם השנייה ממשלת פולין הגולה בלונדון תמכה בהתקוממות מזוינת בוורשה הכבושה בידי הנאצים. במקרה חדש יותר, ב־2020, הואשם מנהיג בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בזיוף הבחירות לנשיאות, והוביל את תומכי יריבתו העיקרית סבטלנה טיכנובסקאיה להכריז עליה כזוכה ולגבות את הקמפיין שלה נגדו - כל זאת מהגלות שלה בליטא.

מאז ביקורה של נבלניה ב־FBK בימים שלאחר מות בעלה והודעתה שתשתלט על מורשתו, היא נסוגה מאור הזרקורים ולא התראיינה לגבי תוכניותיה. קירה ירמיש, הדוברת שלה, אומרת שהתוכניותיה העתידיות עדיין בתהליך עבודה.

הקרן מאשימה את הקרמלין באחריות להריגתו של נבלני. ממשלת רוסיה בתגובה מכחישה את הנאמר. עוזרו של נבלני, לאוניד וולקוב, עדיין מתאושש מתקיפה של אלמוני בווילנה בחודש שעבר, שהדאיגה את הגולים הרוסים באזור.

בווילנה העתיקה והציורית, על פני שתי קומות של בניין משרדים ברחוב מרוצף אבן, משתרע המשרד של FBK. צוות של 70 דוברי רוסית מפיק קטעי חקירות וידאו החושפים שחיתות ברוסיה ומגיש תוכניות חדשות יומיות על פוליטיקה, שצולמו בכמה אולפנים באתר.

המסדרונות מלאים בזיכרונות מסרטונים שבהם שיחק נבלני בתפקיד הראשי. המשרדים נקראים על שמות חדרים המופיעים בתוכנית הקרן, שפורסמה ב־2021 במסגרת חקירה שחשפה ארמון עצום מהים השחור, שלדברי נבלני שייך לפוטין. מסך אינטראקטיבי מדרג את הפופולריות של חשבונות המדיה החברתית של העובדים ואת שיעור הציוצים היומיים שלהם. הצוות הראשי נמצא בארגון יותר מעשור, מאז שנבלני הקים אותו, ב־2011. "ישבנו יחד בכלא, ספגנו יחד מכות מהמשטרה", אמר רוסלן שבדינוב, ראש צוות הווידאו, בן ה־27. "עכשיו כל אחד מאיתנו מרגיש חובה להמשיך את המורשת שלו".

FBK לא חושפת את מקורות המימון העיקריים שלה, אבל לדברי גורמים בה, עמותות שונות ותורמים פרטיים מסייעים לה. הסרטונים שהיא מפרסמת גורמים לרוסים לשלוח לה תרומות, בדרך כלל בדמות מטבע קריפטוגרפי, כך לפי הדיווחים שלה. מנהל הקרן איבן ז'דנוב מציין כי ערוצי היוטיוב של הקבוצה מגיעים ל־17 מיליון איש בחודש ברוסיה.

מאבקים פנימיים באופוזיציה

זו אינה הפעם הראשונה שנעשים מאמצים לאחד את האופוזיציה הרוסית, אך עד כה הם לא החזיקו מעמד. מועצת תיאום שהוקמה לאחר ההפגנות במוסקבה ב־2012 הסתיימה בחילוקי דעות בין 45 חבריה והתפרקה בתוך שנה. בשנת 2018 אסף נבלני כמה סיעות אופוזיציה כאשר התמודד לנשיאות, אך בסופו של דבר נאסר עליו להצביע.

פעילים בגלות מתקשים להישאר מעודכנים עם המתרחש ברוסיה. יוליה גלימינה, אחת הפוליטיקאיות הבודדות מהאופוזיציה שעדיין שוהה במדינה, למרות שנאסר עליה להתמודד בבחירות לאחר שסומנה כסוכנת זרה, מספרת שחלק גדול מחברי האופוזיציה בחו"ל כבר לא מבינים מה חושבים ומרגישים הרוסים. "קשה מאוד לשמור על קשר עם המציאות כאן", אמרה.

הפגנות נגד פוטין בברלין. פעילים בגלות מתקשים להישאר מעודכנים / צילום: Associated Press, Markus Schreiber
 הפגנות נגד פוטין בברלין. פעילים בגלות מתקשים להישאר מעודכנים / צילום: Associated Press, Markus Schreiber

הטלוויזיה הרוסית, שבשליטת המדינה, רומזת באופן קבוע על מאבקים פנימיים של האופוזיציה כדי להכפיש את פעיליה, שרבים מהם מחוקקים ושרי ממשלה לשעבר.

וולקוב פרש מתפקידו במועצת המנהלים של הקרן והתנצל בפומבי בשנה שעברה. זאת לאחר שהופיעו ראיות שלפיהן הוא לחץ על האיחוד האירופי להסיר את הסנקציות על איש העסקים הרוסי מיכאיל פרידמן. ביום רביעי ערער פרידמן בהצלחה על הסנקציות של האיחוד האירופי בבית המשפט. אבל לעת עתה הוא עומד בפני סנקציות, והאיחוד האירופי יכול לערער על החלטת בית המשפט.

מכתבים עם רעיונות מהכלא

רוב חברי האופוזיציה מסכימים על אסטרטגיה כפולה. ראשית, הם שואפים להגביר בהדרגה את חוסר שביעות הרצון ברוסיה ולשמור על תמיכתם של 10%-20% מהתושבים שאינם מרוצים מהנשיא. שנית, הם רוצים לנצל כל תסיסה במדינה ולהפוך אותה למחאת רחוב סביב כל מנהיג שיופיע.

"אני מוכן לגבות גם את השטן אם הוא יעזור לערער את היציבות במשטר הזה", אמר חודורקובסקי, שריצה מאסר של עשר שנים בכלא הרוסי לאחר שהקים תנועת אופוזיציה ב־2003. "אין אנשים טובים במשטר פוטין".

ערוצי יוטיוב שמנהלים חודורקובסקי ופעילים גולים אחרים משדרים נרטיב שסותר את הקו של הקרמלין לעשרות מיליוני מנויים בכל יום.

לחלקם יש השפעה ברורה. באחד הסרטונים של הקרן למשל נטען כי ראש עיר שנפגעה משיטפונות באזור האורל ברוסיה רכש דירות למשפחתו בדובאי ובערב הסעודית. הסרטון צבר יותר מ־1.5 מיליון צפיות ב־24 שעות והוביל להתנצלות פומבית מצד ראש העיר וסילי קוזופיצה, הנתמך בידי הקרמלין.

ולדימיר מילוב, סגן שר האנרגיה לשעבר ובן בריתו של נבלני, המתגורר בווילנה, אמר כי ערוצים כאלה הם הדרך היעילה ביותר לפרוץ את מונופול המידע של מוסקבה ולערער את תמיכתו של פוטין בבית. "לפני עשר שנים היו לנו הרבה מפלגות פוליטיות, אבל לא הייתה לנו גישה לקהל", אמר. "כעת טווח ההשפעה של שידורי האופוזיציה גדול בהרבה מזה של תחנות הרדיו המערביות שהיו במהלך המלחמה הקרה".

הפילוסופיה של נבלני הייתה לתכנן כל הזמן דרכים חדשות ללחוץ על פוטין. הוא נשאר מעורב בעבודתה של FBK עד מותו, ושלח מכתבים מהכלא עם רעיונות לאפליקציה שהקרן השיקה לפני הבחירות לנשיאות בחודש מרץ, כדי לייעץ לתומכיה כיצד להצביע בדרכים שיכולות לערער את פוטין. במפגן אחדות נדיר קראו המנהיגים הפוליטיים הגולים לבני ארצם לבקר בקלפיות במועד שנקבע מראש במופע אילם של התנגדות.

אמנם פוטין ניצח עם 88% מהקולות, והבטיח קדנציה נוספת של שש שנים, מה שעלול להפוך אותו למנהיג רוסיה בעל הכהונה הארוכה ביותר מאז סטלין. אבל ז'דנוב, מנהל ה־FBK, אמר כי ההצבעה של רוסים מתנגדים אפשרה ליריביו לראות שהם לא לבד, ונתנה לאופוזיציה הזדמנות להזכיר לתומכיה שהיא לא שכחה אותם.

"יכול להיות שכל אלה הן טיפות בים, אבל יחד הן עושות את ההבדל", אמר ז'דנוב. "אנחנו נלחמים בדיקטטורה הכי קשה בעידן שלנו, ולצפות שפתאום נתקן דברים - זה נאיבי".