גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner
מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

מערכת ההגנה האווירית הרב־שכבתית של ישראל הוכיחה את עצמה לפני כשבועיים מול מתקפה איראנית חסרת תקדים, שכללה 110 טילים בליסטיים, 185 כטב"מים ו־36 טילי שיוט. דווקא בתקופה הנוכחית מתרכזים בחיל האוויר בתהליכי הפרידה ממערכת ה"פטריוט" או כפי שהיא קרויה בישראל "יהלום".

"ניסיונות נואשים": כך איראן מנסה לשכנע את אזרחיה שהמתקפה על ישראל הייתה הצלחה
המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק
התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

מדובר במערכת הוותיקה ביותר במערך ההגנה האווירית, כאשר שורשיה טמונים במסע של ראש הממשלה דוד בן גוריון לארה"ב ב־1962, שם קיבל מהנשיא ג'ון קנדי חמש סוללות של מערכת "הוק" במתנה. הפטריוט הוא למעשה מערכת משודרגת של אותו הוק.

כיום, מערך ההגנה האווירית הישראלי מתבסס על ארבע מערכות מתוצרת ישראלית: כיפת ברזל, קלע דוד, חץ 2 וחץ 3. עם זאת, בצל היקף האירועים והמתווה הרב־זירתי של מלחמת חרבות ברזל נשאלות השאלות האם כתוצאה מהפרשת הפטריוט לא תיפגע היתירות הישראלית, מהו השיקול הכלכלי ומהי הזווית של מלחמת רוסיה­־אוקראינה בנוגע לפטריוט? גלובס עושה סדר.

לאילו מטרות נועד הפטריוט וכמה יירט?

פטריוט זו מערכת שמיועדת למגוון רחב של איומים: כטב"מים, מטוסים, מסוקי קרב וטילים בליסטיים - כולל כאלו לטווח ארוך וטבילת האש הראשונה שלה הייתה במלחמת המפרץ בשנת 1991. היירוט הראשון של "יהלום", היה במבצע צוק איתן בשנת 2014, נגד כטב"ם שהגיע מרצועת עזה. מאז צוק איתן ועד היום יירטו סוללות הפטריוט 19 איומים, תשעה מתוכם במלחמת חרבות ברזל.

אם המערכת יירטה איומים במלחמה הנוכחית, אז מדוע להפריש אותה?

גורם מקצועי מערבי מציין בשיחה עם גלובס כי התשובה טמונה במערכת "קלע דוד" של רפאל, שבמסגרת מערך ההגנה הרב־שכבתית הישראלי ממוקד ביירוט איומים מתקדמים לטווח קצר ובינוני . בזמן שישראל נמנעה משדרוג סוללות הפטריוט, היא התקדמה עם קלע דוד, שהיירוט המבצעי הראשון שלו בוצע כבר בחודש מאי 2023. 

קלע דוד הוא שיתוף פעולה שממחיש את עוצמת התעשיות הביטחוניות הישראליות ביחד. מכ"מ ה־MMR שלו מתוצרת חטיבת אלתא של התעשייה האווירית חזק יותר מזה של הפטריוט. הוא מאפשר את גילוי נקודת הירי, חישוב בזמן אמת של שיעור נקודת הפגיעה, וכן תיקון טווח. לצידו נמצאת מערכת השליטה והבקרה "שקד זהב", פרי פיתוח של חברת אלישרא, מקבוצת אלביט.

התוצאה הסופית היא שקלע דוד הוא מוצר ישראלי קרוב מאוד לרמת PAC3, המיירט המתקדם ביותר מסדרת פטריוט. אולם, בעולם של כלכלת חימושים, הוא זול משמעותית: בעת שכל מיירט של PAC3 מוערך בכ־6 מיליון דולר, יירוט של קלע דוד עולה למדינת ישראל כ־700 אלף דולר. לכן, ישראל מעדיפה שקלע דוד יתפוס את מקום הפטריוט.

מהן עלויות מערכת קלע דוד מול פטריוט?

פינלנד רכשה בשנה שעברה את מערכת קלע דוד מישראל תמורת 316 מיליון אירו (כ־336 מיליון דולר). את המערכת אמנם מפתחת מינהלת "חומה" במפא"ת, בהובלת רפאל, בשיתוף פעולה עם הסוכנות האמריקאית להגנה מטילים (MDA), אבל עצם הייצור המשמעותי המקומי מוזיל את העלויות משמעותית ביחס למחירים ללקוח מבחוץ. לכך, יש להוסיף את התועלת הכלכלית מהידע שנצבר בתוך המדינה, ובמיוחד במצב שבו קלע דוד היא מערכת ארצית - בניגוד לפטריוט, שמתבסס על סוללות שמכסות אזור מסוים כמו, למשל, כיפת ברזל.

לצורך ההשוואה, לפי מחקר של המרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים (CSIS) מדצמבר 2022 שכותרתו הייתה "פטריוט לאוקראינה: מה זה אומר?", עולה כי רכישת סוללת פטריוט חדשה עולה 1.1 מיליארד דולר: כ־400 מיליון מתוכם עבור המערכת וכ־690 מיליון דולר עבור מיירטים.

אילו שכבות נוספות כולל מערך ההגנה האווירית הישראלי?

מעל קלע דוד ישנם את מערכות חץ 3 ליירוט טילים בליסטיים מחוץ לאטמוספירה, וחץ 2 ליירוט טילים בליסטיים בתוך האטמוספירה - שתיהן מתוצרת התעשייה האווירית. מתחת לקלע דוד נמצאת מערכת אחרת של רפאל - כיפת ברזל לאיומים קצרי טווח. מערכות חץ 3 וחץ 2 ביצעו עם קלע דוד את עיקר מלאכת היירוט של המתקפה האיראנית. 

במצב שבו מעריכים את עלויות יירוט המתקפה האיראנית ביותר ממיליארד דולר, בצל שימוש נרחב במיירטי חץ 2 וחץ 3 שכל אחד מהם עולה כ־2-1.5 מיליון דולר בהתאמה - נציין כי גם במקרה הזה אם הייתה משתמשת ישראל במערכות מקבילות אמריקאיות, התוצאה הייתה יקרה פי כמה. עלות יירוט של המערכת האמריקאית המקבילה לחץ 2 או חץ 3, THAAD, מוערכת בכ־11.2 מיליון דולר. כך מספר לגלובס הגורם המקצועי המערבי. יתרה מכך, הוא מציין כי כשערב הסעודית החליטה לרכוש שבע סוללות THAAD, היא שילמה על כל אחת כ־2 מיליארד דולר. 

כיצד מלחמת רוסיה־אוקראינה משתרבבת לסיפור הפטריוט?

במסגרת חבילת הסיוע בסך 95 מיליארד דולר שאישר הנשיא ג'ו ביידן לישראל, אוקראינה וטיוואן, לאחר אישורי בית הנבחרים והסנאט, חלק הארי (60.8 מיליארד דולר) מיועד לקייב. כ־6 מיליארד דולר מתוך הסיוע לאוקראינה מיועד באופן ספציפי לרכישת סוללות פטריוט, משום שצבאות אוקראינה ורוסיה פוגעות אחת לשנייה בסוללות הגנה אווירית בזו אחר זו. 

לצערו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, סוללות הפטריוט המופרשות מישראל כנראה שלא יהיו רלבנטיות עבורו, בגלל שישראל לא דאגה לבצע בהן את השדרוגים ואת עדכוני התוכנה הנדרשים. על כן, הוא ייאלץ לפנות ליצרנית האמריקאית, חברת ריית'און, ולהמתין בתור משך זמן של כ־4-3 שנים עד שסוללות הפטריוט החדשות יתקבלו. וגם אז, כאמור, ההוצאות שלו על כל מיירט PAC3 יהיו גבוהות משמעותית מאלו של ישראל על קלע דוד.

עוד כתבות

בניינים בסיום בנייה בבאר שבע / צילום: דיאגו מיטלברג

יותר משלוש שנים: הסטנדרט החדש של הקבלנים למסירת דירות

סעיף מועד המסירה מגיע כבר ל־40 חודשים ואף יותר, בגלל הקשיים הנגרמים מהמחסור בכוח אדם ● בינתיים המדינה לא מצליחה להביא עובדים, ונראה כי לא תסייע לקבלנים להתמודד עם המצב

מדד s&p 500 / אילוסטרציה: Shutterstock

מפחדים מהתיקון? המחקרים שבדקו מה קורה כשמשקיעים במדד S&P 500 בשיא

מדד הדגל האמריקאי שבר את שיא כל הזמנים 24 פעמים מתחילת השנה, פי שניים מהממוצע ההיסטורי ● לעתים ראלי חזק כזה יכול להרתיע משקיעים מכניסה לשוק בציפייה לתיקון חד שיוזיל את מחירי המניות, אבל הנתונים מ־75 השנים האחרונות מראים שהתיקון לא בהכרח מגיע

שר המשפטים יריב לוין בבית המשפט היום (ג') / צילום: תמונה פרטית

לוין מעיד במשפט נתניהו: מוזס ראה בהגבלת "ישראל היום" עניין קיומי

שר המשפטים יריב לוין מעיד היום במשפטו של רה"מ בנימין נתניהו בנוגע לתיק 2000 ● לטענת לוין, נתניהו אמר כי אם החוק להגבלת התפוצה של "ישראל היום" יעבור בקריאה ראשונה בכנסת, "אני עוצר אותו בוועדת הכנסת ולא נותן לו להתקדם"

ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'י.פי מורגן / צילום: Associated Press, Michel Euler

הפרישה קרובה מתמיד: מנכ"ל הבנק הגדול בארה"ב הפתיע את השווקים

"לוח הזמנים הוא כבר לא חמש שנים", הפתיע המנכ"ל הוותיק של ג'יי.פי מורגן ג'יימי דיימון את משתתפי פגישת המשקיעים השנתית ● דיימון צפוי להשאר בבנק כיו"ר ומחליפו יגיע ככל הנראה מתוך הבנק ● דיימון בן ה-68 מנהל את הבנק כ-20 שנה, ומניית הבנק השיאה בתקופתו 700%

שואיצ'ירו אירימאג'ירי. האיש שהציל את אנבידיה / איור: גיל ג'יבלי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בן 84 הציל את החברה שמלהיבה את וול סטריט. כך הוא עשה זאת

בראשית דרכה, אנבידיה התקשתה לשרוד ומוצריה נידונו לכישלון ● אלא שאז פנה המנכ"ל לאיש העסקים היפני שואיצ'ירו אירימאג'ירי, כדי לסייע לחברה הצעירה ● כך, באמצעות סיוע של 5 מיליון דולר בלבד, היא צמחה לשווי של כ־2 טריליון דולר והפכה לאחת המצליחות בעולם

הגנרל האמריקאי הבכיר בביקורת נדירה: זו השגיאה הגדולה של צה"ל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בית הדין הפלילי מסתכן באיבוד לגטימיות אם יוצא צו מעצר לנתניהו, גנרל בכיר בצבא ארה"ב בביקורת נדירה על צה"ל, האם ישראל תהיה חלק מההסכם עם סעודיה והסופר המפורסם סלמאן רושדי נגד מדינה פלסטינית בראשות חמאס ● כותרות העיתונים בעולם 

מרפסות בבניין בתל אביב. העישון ייאסר? / צילום: שלומי יוסף

למה לא אוסרים על עישון במרפסת? הצו של בג"ץ שמחייב את המדינה לספק תשובות

בג"ץ הוציא היום צו על-תנאי המורה למדינה להסביר מדוע היא אינה פועלת למנוע מפגע של חדירת עשן סיגריות מדירת מגורים אחת לשנייה ● בדיון שהתקיים אתמול בנושא עמדו השופטים על הקושי להתערב לאדם במעשיו בתוך מרחב ביתו

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: Shutterstock

צ'כיה תעמוד לצד ישראל, ומה תעשה גרמניה? בית הדין בהאג עשוי לפלג את אירופה

מדינות שונות באירופה הציגו עמדות חלוקות בנוגע לתמיכה בהחלטת בית הדין הפלילי בהאג להוציא צווי מעצר לנתניהו ולגלנט ● בישראל מקווים כי מדינות פרו-ישראליות באירופה יסרבו לאכוף צווים של בית הדין, אם יוצאו ● עם זאת, מומחים אומרים לגלובס: "קשה לדמיין התעלמות מוחלטת מצווי המעצר"

בית המשפט העליון / צילום: Shutterstock, Seth Aronstam

פסק דין תקדימי בעליון: אישה לא מחויבת לגלות לבן זוגה כי איננו האב הביולוגי

ביהמ"ש המחוזי קבע כי בן הזוג אינו זכאי לפיצויים, והעליון דחה את ערעורו ● הנימוק המרכזי: "בירור התביעות ללא קשר לתוצאות ההליך עלול להעביר מסר לקטין כי הוא אינו רצוי" ● מומחית בדיני משפחה: "העליון ממשיך לשמור על ניתוק בין תחום דיני המשפחה ותחום הנזיקין"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

חברת דירוג האשראי S&P מזהירה: "ההתאוששות הכלכלית של ישראל תהיה איטית"

S&P צופה לישראל צמיחה ריאלית של 0.5% בשנת 2024 ● בחברת דירוג האשראי מסבירים כי סיכון האשראי נותר גבוה לאור "הידרדרות היחסים של ישראל ובעלות בריתה הקרובות" וכן הפוליטיקה הפנימית הלא ברורה אחרי ש"גנץ איים לעזוב את קבינט המלחמה"

שי ג'ינפינג, נשיא סין, ומוחמד שיאע, ראש ממשלת עיראק / צילום: Reuters, משרד ממשלת עיראק

אף חברה אמריקאית לא זכתה: המכרז בעיראק שמוכיח - סין מהדקת אחיזה

עשר חברות סיניות זכו לאחרונה במיזמי חיפוש גז ונפט בעיראק, לעומת אפס חברות אמריקאיות, שבעבר דווקא זכו בחוזים ● הסיבות: אינטרסים של עיראק מול בייג'ינג ועיונות מושרשת לארה"ב

שליח של וולט / צילום: Shutterstock, Karolis Kavolelis

וולט מייבאת לישראל את פיצ׳ר ההזמנה הכפולה

פיצ'ר ההזמנה הכפולה ממסעדות (Double Order) מושק כעת בישראל ● הפיצ'ר החדש מהווה חלק משורה של פיצ'רים טכנולוגיים שמציגה החברה, והוא מאפשר הזמנה משני בתי עסק במקביל ללא תוספת דמי משלוח ● בשלב זה מתקיים פיילוט באזור המרכז, ובמהלך הקיץ צפויה התרחבות לכלל הארץ

דודי אמסלם, הליכוד / צילום: יוסי זמיר

המספרים החשובים מאחורי תוצאות המכרז להפרטת הדואר

הממשלה התגאתה בהשלמת הפרטת דואר ישראל. הנה כמה מהנתונים מאחוריה ● המשרוקית של גלובס

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: סיוון פרג'

צים חזרה להרוויח, אך האנליסטים ציפו ליותר; המניה צוללת בטרום מסחר

התוצאות משופרות לעומת הרבעון המקביל, בו היא הפסידה ● החברה העלתה את התחזית השנתית שלה לרווח לפני הפחתות של של 1.15-1.55 מיליארד דולר ● על רקע החזרה לרווח חוזרת החברה גם לחלק דיבידנד

בצלאל מכליס, מנכ''ל אלביט / צילום: אסף שילה ישראל סאן

760 מיליון דולר: חוזה ענק לאלביט ממשרד הביטחון

החברה דיווחה היום לבורסה כי קיבלה מספר חוזים בהיקף מצטבר של כ-760 מיליון דולר ● בסוף שנת 2023 הגיע צבר ההזמנות של אלביט לשיא של 17.8 מיליארד דולר ● אלביט נסחרת בשווי שוק של 8.7 מיליארד דולר ובמחיר דומה לזה שבו נסחרה לפני פרוץ המלחמה

ניסים זוארץ / צילום: טל גבעוני

נשיא חדש לבורסה ליהלומים: ניסים זוארץ

ניסים זוארץ, הבעלים של DN יהלומים, נבחר לנשיאות הבורסה ליהלומים ● לאחר הבחירות אמר זוארץ: "כבר 28 שנה שאני מקדיש את חיי לענף היהלומים היקר שלנו ואני מתחייב להמשיך ולפעול למענו"

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

השורטיסט שמפיל את מניית האיפור הישראלית בוול סטריט

חברת המחקר, Ningi Research, טוענת כי אודיטי טק "הטעתה את המשקיעים בכל אספקט קריטי של עסקיה" ● עוד נטען כי החברה המנוהלת על ידי אורן הולצמן הסתירה חנויות פיזיות של איל מקיאג' בישראל בזמן שהציגה את עצמה כשחקנית דיגיטלית

רועי ורמוס, קרן נוקד קפיטל / צילום: שלומי יוסף

נוקד הפכה לבעלת עניין בשופרסל: שווי החזקותיה – 362 מיליון שקל

המניות נרכשו במחיר נמוך ב-3% מהמחיר שבו נסחרה שופרסל הבוקר ● בנוסף, הדיווח מגלה את היקף ההחזקות של רועי ורמוס ורעייתו טל בקרן הגידור

ציוד צבאי שהגיע לצה''ל אחרי ה-7 באוקטובר / צילום: דוברות משרד הביטחון

מבקר המדינה: הבטחת האיכות למוצרים שרוכש צה"ל לוקה בחסר

לפי הביקורת, שבוצעה באוגוסט 2022-יולי 2023, יחידת הניסויים בצה"ל לא נדרשת לעדכן על כישלונות בבחינות ציוד, לא מחייבת את הספקים על בדיקות חוזרות ומפקד מרכז השיקום והאחזקה לא מעודכן לעומק בכישלונות בבחינות

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל מזהיר: "שיעור האשראי בפיגור דומה לתקופת הקורונה, חשש לעלייה בסיכון"

בנק ישראל מתייחס להשפעות סביבת הריבית והמלחמה על תיק האשראי של הבנקים, ומספק אזהרה לקראת העתיד ● וגם: סקר בנק ישראל בקרב צמרת מערכת הבנקאות וחברות כרטיסי אשראי מגלה כי האיום הפוליטי " זכה" למקום השני בקרב הסיכונים המטרידים ● הסייבר דורג שוב במקום הראשון ● על מניות הבנקים אמרו בבנק ישראל: "ציבור המשקיעים מאמין כי הבנקים חשופים יותר למגמות המאקרו כלכליות מאשר שאר המשק"