גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

נתב''ג. חברות התעופה הבינלאומיות מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar
נתב''ג. חברות התעופה הבינלאומיות מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

רוב חברות התעופה הבינלאומיות כבר הספיקו לחדש את פעילותן בישראל, אך דווקא החברות שמפעילות בשגרה טיסות ליעדים רחוקים - עדיין מהססות לשוב ולפעול בארץ.

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על הארכה נוספת של השהיית הטיסות היומיות שהפעילה לניו יורק. ההשהיה, שהייתה אמורה להיגמר ב-2 במאי, תחול לפי שעה עד 9 במאי. ויונייטד לא לבד: חברת הלואו קוסט איזי ג'ט השהתה את פעילותה בישראל עד סוף אוקטובר, אייר קנדה החליטה על ביטול הטיסות לישראל עד תחילת יולי, חברת התעופה ההודית אייר אינדיה הסירה את הטיסות לישראל ממערכת ההזמנות שלה עד אמצע מאי, ווויזאייר תבטל חלק ניכר מטיסותיה לישראל, לאחר שחזרה לפעילות בארץ רק לפני חודשיים.

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו
חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל
המחירים והרווחים: באל על חשבו שהמלחמה תפגע בעסקים. ואז הכול התהפך ובגדול
התחזית הפסימית של יו"ר אל על למחירי הטיסות: "הביקושים גדלו וההיצע מוגבל"

השהיית הפעילות של יונייטד, אייר קנדה ואייר אינדיה משפיעה באופן מוגבל, כך נדמה, מכיוון שכאמור רוב חברות התעופה כבר חידשו פעילות בישראל. אולם הדבר משפיע משמעותית על האפשרות של ישראלים לטוס ישירות ליעדים רחוקים, היות שהחברות הללו מפעילות בשגרה טיסות לטורונטו, ניו דלהי, וניו יורק.

נכון להיום, נוסעים המעוניינים לטוס ישירות ליעדים בצפון אמריקה יוכלו לטוס עם אל על בלבד, ונוסעים המעוניינים לטוס להודו ייאלצו לטוס עם קונקשן אחד במקרה הטוב. בנוגע ליעדים רחוקים נוספים, האפשרויות מצומצמות למדי.

לדברי יוסי פישר, מומחה לתיירות ותעופה, "ניתן לטוס ישירות ליעדים רחוקים בעיקר עם חברות התעופה הישראליות. היוצאת מן הכלל היא האינאן איירליינס, שמפעילה טיסות ישירות מסין לתל אביב".

לפני המלחמה, מזכיר פישר, ניתן היה לטוס ליעדים רחוקים עם מגוון חברות. טיסות למזרח התאפשרו בעיקר עם קתאי פסיפיק, קוריאן איירליינס ואייר אינדיה - שהפעילה טיסות גם תוך כדי המלחמה ותחזור בקרוב. לגבי אייר קנדה ויונייטד, פישר מציין כי על אף שהן נותנות אלטרנטיבה בצפון אמריקה, אל על היא עדיין סוג של מונופול על טיסות ישירות באזור: "גם כשיונייטד פועלת, תדירות הטיסות שלה נמוכה בהרבה. תאילנד לעומת זאת הייתה ונותרה קו בלעדי לאל על".

 

מה קורה ביעדים האקזוטיים?

לקראת עונת השיא המתקרבת בענף התיירות, חלה עלייה בביקוש לטיסות ישירות ליעדים אקזוטיים, חלקם מוגדרים כיעדים רחוקים, וחלקם כיעדים בטווח בינוני. טלי יטיב, מנכ"לית ובעלי ספיריט הפקות עולם, מעריכה כי על אף הביקוש הגובר, הסיכוי שחברות בינלאומיות נוספות יפעילו טיסות ישירות לא גדל. "החברות שמפעילות טיסות ישירות לסרי לנקה, זנזיבר וטנזניה הן ארקיע ואל על. לסיישל ולמאוריציוס יש את אייר סיישל. לעומת זאת, לקאריביים אנשים ימשיכו לנסוע דרך אירופה וארה"ב", היא אומרת.

"עד שהתמונה הפוליטית לא תתבהר, לא ייקחו סיכונים לפתוח יעדים רחוקים חדשים. חברות מעדיפות להישאר עם מה שהקהל כבר מכיר. חוץ מאייר סיישל, שאין לה הרבה מטוסים, אני לא רואה פוטנציאל להגברת טיסות ישירות לישראל וממנה", מעריכה יטיב, ומזכירה גם שלא כל חברה גם עומדת בסטנדרטים של דרישות הביטחון בישראל. "אייר קניה רצתה להתחיל פעילות בישראל, ולא אישרו אותה. חברות אפריקאיות לרוב לא יכולות", היא אומרת.

האם יחזרו הטיסות הישירות?

חברות רבות הפעילו טיסות ישירות ליעדים רחוקים בעבר, אך מאז שפרצה המלחמה הן מתמודדות עם אתגרים שמעודדים אותן להשהות פעילות בישראל. לדברי פישר, אחד החסמים המשמעותיים ביותר בהחזרת חברות התעופה הוא ההכרזה של ישראל על עצמה כמדינה במצב מלחמה. "זה שם חברות בינלאומיות בבעיה מאוד קשה לטוס לכאן. כשמדובר בטיסות ארוכות, צוותי אוויר צריכים להישאר בארץ, והם לא רוצים. גם הביטוח על המטוסים שנשארים על הקרקע לאורך זמן בעלות גבוהה מאוד. לכן, חברות תעופה שמפעילות טיסות ארוכות נאלצות לבטל את הקווים הישירים".

כפי שמסבירה יטיב, למרות הסברה הרווחת שחברות תעופה מבטלות טיסות לישראל ממניעים אנטי-ישראליים, "אף חברה לא עושה לנו טובה, הכול זה עניין כלכלי. ברגע שהתפעול מתחיל להיות מסובך, והביטוח לא מכסה שהות בארץ - הם דוחים את החזרה".

חברות התעופה המקומיות נהנות מהמצב

בינתיים, חברות התעופה הישראליות מנצלות את המצב. אל על פרסמה בסוף פברואר את התוצאות הכספיות שלה לשנת 2023, מהן עלה עד כמה היא הצליחה, בזמן מלחמה, לשפר את הרווחיות שלה ברבעון האחרון של השנה. בסיכום השנה שחלפה, הכנסות אל על צמחו ב-26% לרמת שיא של 2.5 מיליארד דולר, על רקע הביקושים הגבוהים לטיסות ועל רקע מחסור בגורמי יצור בתחום התעופה (מטוסים). כתוצאה מכך הרווח הנקי עלה בשנה שעברה ב-3.5% ל-112.6 מיליון דולר, אך לחברה עדיין יש גירעון בהון העצמי בהיקף של מעל ל-180 מיליון דולר. מניית אל על  עלתה בכ-35% מתחילת השנה, כאשר שווי השוק של החברה עומד כיום על כ-2 מיליארד שקל.

על רקע עליית מחירי הטיסות בחברה, שנותרה כאמור לבדה בלא מעט קווים פעילים, רשות התחרות פתחה לפני כחודש בבדיקה מינהלית מול אל על, אם כי לא כזו שבמסגרתה מפעילה הרשות את הסמכויות הפליליות שלה. ברשות גם אישרו כי הם שלחו מכתב לאל על בנושא כבר בתחילת המלחמה, אולם לא נראה שזה עצר את המגמה במחירי הטיסות.

באל על עצמה טוענים כי פעלו לאורך כל המלחמה באופן אקטיבי להורדת מחירי הטיסות. בעוד שבאופן רגיל תמחור הטיסות פועל בהתאם למערכות אוטומטיות מונחות בינה מלאכותית, נטען כי בשל המלחמה התערבה החברה במערכות באופן אקטיבי על-מנת להפחית את מחירי הטיסות ולמנוע מהם להאמיר חרף הביקוש הגבוה.

אל על אינה המרוויחה הבלעדית מהמצב. פרט אליה, גם ארקיע למשל מפעילה טיסה ישירה לקולומבו, בירת סרי לנקה.

לדברי פישר, "חברות בינלאומיות שרוצות להחזיר קו לישראל מבינות שזה שווה-ערך להחזרת טיסה לכיוון אחד. מכיוון שאין תיירים שרוצים להגיע לישראל, אין סיבה להפעיל קווים בתפוסה חלקית, והחברה עלולה להפסיד כסף. חברות התעופה הישראליות בנויות בעיקר על נוסעים ישראליים, בעוד שהחברות הבינלאומיות בנויות גם על תנועה של תיירות נכנסת".

עוד כתבות

יהודה בר און / צילום: כדיה לוי

יהודה בר און, המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל נת"ע, הסיר את מועמדותו

בר און, שכיהן כמנכ"ל נת"ע בעבר ונהנה מתמיכתו של ינקי קוינט, מ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, הודיע על פרישתו מהמרוץ לתפקיד "מסיבות אישיות ● הליך האיתור למנכ"ל נת"ע מהווה את מוקד החיכוך העיקרי בין החברה ובין משרד התחבורה ורשות החברות סביב השאלה מי ינהל את נת"ע ובתוך כך גם את פרויקט המטרו

מארק צוקרברג. מנכ''ל מטא / צילום: Shutterstock

מטא נמצאת תחת חקירת ענק של האיחוד האירופי. זו הסיבה

הנציבות האירופית פרסמה כי היא חוקרת את הפלטפורמות של פייסבוק ואינסטגרם בבעלות מטא, ובודקת האם ביכולתן לגרום ל"התמכרות התנהגותית בקרב ילדים" ● במידה וימצאו הפרות צפויה החברה לקנסות כבדים ● נציב האיחוד האירופי: "אנחנו לא משוכנעים שמטא עשתה מספיק"

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

כפר קאסם / צילום: איל יצהר

צמצום הפערים בחברה הערבית: האם הממשלה תתמיד בתהליך?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם בשיתוף יוזמות אברהם: התוכנית הכלכלית לצמצום פערים בחברה הערבית

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

נשיא אוני' בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות פרו-פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בממשל האמריקאי מאמינים שגלנט הוא האיש שיכול להביא לסיום המלחמה, נשיא אוניברסיטה בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות מוחים פרו-פלסטינים ומחוקקת אוסטרלית האשימה ישראל בג'נוסייד וגונתה ● כותרות העיתונים בעולם 

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

שורת אזעקות בגליל המערבי: מספר כלי טיס חצו משטח לבנון - דיווח על נפילה במרחב געתון

בשעת בוקר מוקדמת: שורת אזעקות על חדירת כלי טיס עוינים וירי רקטות הופעלו בנהריה והסביבה, צה"ל: בוצע לפחות יירוט אחד • שר ההגנה של ארה"ב אוסטין לשר הביטחון גלנט: יש להגן על אזרחים לפני כל מבצע ברפיח • בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל • דובר צה"ל: שניים מהחטופים התאילנדים נרצחו וגופותיהם מוחזקות בעזה • עדכונים בולטים

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מנכ"ל מקורות חושף איך סייעו להציף מנהרות בעזה ואיך נערכים לתרחיש של הסלמה

חברת המים הממשלתית "מקורות" התגייסה בחודשים הראשונים למלחמה למשימה דחופה וחשאית - הצפת מנהרות הטרור בעזה ● בראיון מספר המנכ"ל עמית לנג על הניסויים שנערכו בארץ, והציוד שהוטס בדחיפות ● וגם: עד מתי יהיה ניתן לדעתו למנוע את התייקרות המים?

לירון דורון-לוי, מנכ''לית מרכז השלטון המקומי הנכנסת / צילום: שמרית מאור

לראשונה: מונתה מנכ"לית למרכז השלטון המקומי

לירון דורון-לוי מונתה למנכ"לית מרכז השלטון המקומי ותהפוך לאישה הראשונה שמכהנת בתפקיד הבכיר ● דורון-לוי תיכנס לנעליו של שלמה דולברג, שהודיעה על פרישה לאחר מעל לעשור

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

התעלומה נפתרה - זו ההשקעה הסודית של וורן באפט

כשישה חודשים נשמרה ההשקעה הזאת של באפט בסוד ● אך דיווח ההחזקות הרבעוני של ברקשייר הת'וואיי חשף ש-Chubb היא החברה בה רכש באפט מניות בשווי של כ-6.6 מיליארד דולר ● בנוסף מכרה ברקשייר הת'וואיי את כל מניותיה ב-HP ומניות של אפל

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: ap, Susan Walsh

האינפלציה בארה"ב סיפקה זריקת אופטימיות למשקיעים. האם היא תישמר?

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עמד בחודש אפריל בציפיות הכלכלנים עם קצב שנתי של 3.4% ● מדובר בהתמתנות קלה באינפלציה ששלחה את וול סטריט לעליות, אך רפי גוזלן מאי.בי.אי פחות אופטימי: "יהיה קשה למתן את רמות המחירים"

נועם גרייף, מנכ''ל עמרם אברהם / צילום: ימית הרוניאן

חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה לפי שווי של כ- 1.6 מיליארד שקל אחרי הכסף

החברה הנפיקה 20% מהמניות וגייסה כ-313 מיליון שקל ● לחברה צבר הזמנות של כ-11 אלף דירות ● מתחילת השנה, זוהי חברת הנדל"ן השנייה שהונפקה ויש עוד מספר חברות בדרך

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

בנייני מגורים בירושלים. הארנונה צפויה להתייקר / צילום: איל יצהר

מאות שקלים בשנה למשק בית: הארנונה צפויה להתייקר ב־2025 ביותר מ־5%

עפ"י נוסחת העדכון השנתית, הארנונה תעלה בשיעור של 5.29% בשנה הבאה - זאת לאחר עלייה של 2.68% ב־2024 ועלייה מצטברת של כמעט 10% משנת 2020 ● מדובר בתוספת השנתית הגבוהה ביותר לארנונה מאז שנת 2000 לפחות

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

הפיתוחים שהפכו את טבע מחברה גנרית במשבר למניה לוהטת

מניית חברת התרופות הישראלית טבע כמעט הוכפלה תוך שנה, ובוול סטריט מתלהבים מצבר תרופות המקור שלה ● האם החברה שהתרגלה "להעתיק" תרופות, תדע להצמיח שוב את החדשנות?

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל