גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

מיכל כהן ואייל רביד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: עומר וידר, כדיה לוי
מיכל כהן ואייל רביד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת המזון ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום בגין עבירה של ניסיון להסדר כובל. זאת בעקבות שורת ראיונות שנתן ופוסט שפרסם בפייסבוק ברבעון האחרון של שנת 2021, באמצעותם ניסה להגיע על־פי החשד להסדר להעלאת מחירים מול שאר הקמעונאיות והספקים.

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים
מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

זהו בעל רשות המזון הראשונה נגדו מתקבלת החלטה במסגרת פרשת תיאום המחירים. בחודשים האחרונים הודיעה הרשות על החלטה דומה נגד שטראוס, מנכ"ל החברה לשעבר גיורא בר-דעה וסמנכ"ל הכספים אריאל שטרית; וכן נגד חברת ויליפוד והיו"ר שלה צביקה ויליגר. הליך השימוע בעניינם טרם הסתיים.

צביקה ויליגר / צילום: איל יצהר

ברשות התחרות ממשיכים לבחון את הראיות שנאספו ולבצע מעת לעת השלמות, כאשר בשבועות הקרובים צפויות להתקבל החלטות נוספות. מי שעלולים להיות הבאים בתור הם יתר מנהלי חברות המזון שנחקרו. בגזרת הקמעונאיות: מנכ"ל שופרסל לשעבר, איציק אברכהן; רמי לוי, בעלי רשת רמי לוי; והרשתות יוחננוף ואושר עד. בגזרת הספקיות: דיפלומט ושסטוביץ.

גיורא בר דעה / צילום: איל יצהר

הפרשה התפוצצה בנובמבר 2021, אז פשטו חוקרי הרשות על משרדי שופרסל שהיו הראשונים להיחקר. רק ביוני 2023 הסתיימה החקירה, כשלאורך השנים נחקרו חשודים נוספים מעת לעת, ונערכו פשיטות על משרדי החברות.

בשנים האחרונות חלה החמרה בענישה על הסדרים כובלים. הדרך עוד ארוכה, ורביד יוכל לשכנע את רשות התחרות שלא להגיש כתב אישום נגדו, אך היה ורביד או יתר המעורבים בפרשה יורשעו בניסיון להסדר כובל, הרשות עשויה לבקש עונשי מאסר, כאשר העונש המרבי לפי החוק הוא חמש שנים. 

החלטה חריגה

ההחלטה לזמן את בכירי חברות המזון לשימועים על בסיס התבטאויות היא חריגה, אך ברשות התחרות הגיעו למסקנה כי יש ראיות לכך שהן נועדו לתאם את המחירים. כלומר, שהאמירות של רביד נועדו לפתוח את הדלת לעליות מחירים, כדי הספקיות והמתחרות הקמעונאיות יידעו שויקטורי מעלה מחירים.

רביד פרסם באוקטובר 2021 פוסט בדף הפייסבוק שלו וכתב: "את הדברים האלה צריך לכתוב בצורה מפורשת כדי שאף אחד לא יגיד שלא ידע. ימים קשים לפנינו, אפשר להגיד שלפנינו ממש צונאמי של עליות מחירים". הדברים פורסמו מספר ימים לפני הזינוק במחירי הכלים החד־פעמיים בעקבות מס הקנייה שהוטל, ומספר שבועות לפני עליית מחירי המשקאות, בשל חוק הפיקדון ומס הקנייה שהוטל עליהם.

בכירי שטראוס חשודים כי אותתו על העלאת המחירים בדוח כספי רבעוני ובהודעה לעיתונות כ"בלון ניסוי". צביקה ויליגר חשוד בשל אמירות כגון "אחרי חג שבועות נבחן אילו מוצרים עלינו לייקר ובכמה"; "העלאות מחירים יהיו בכל מקרה, זה רק עניין של זמן וכמה. נעלה בצורה מדודה, וגם אז נהיה הרבה יותר זולים מהמותגים המובילים".

המקרה של ויקטורי שונה מויליפוד ושטראוס, מאחר שמדובר בקמעונאי הראשון שהוחלט לזמנו לשימוע. הקמעונאי הוא זה שהצרכן רואה בסוף ומי ששולט במחיר. התיאום המיוחס לרביד מתייחס גם לספקיות המזון בשוק (מכונה תיאום אנכי) וגם כלפי המתחרים של ויקטורי (מכונה תיאום אופקי), והוא ניסיון לפרוץ את הדינמיקה הקיימת.

איפה עובר הגבול

מומחים בתחום דיני התחרות סבורים כי הגבול בין התבטאויות לגיטימיות לבין אמירות שעשויות להיחשב לתיאום הוא מעורפל ויקשה על הרשות להעמיד לדין. סוגיית המידע המועבר בפומבי עלתה בטיוטת גילוי דעת שפרסם ב־2014 פרופ' דיויד גילה, הממונה על התחרות דאז. נכתב שם כי העובדה שמידע מועבר באופן פומבי לא מונעת את תחולתו של חוק התחרות, וכי התבטאות עשויה להוות לכל הפחות ניסיון להגיע להסדר כובל, אם המידע מספיק ברור ומדויק על־מנת שמתחרה יוכל לפעול בהתאם. גילוי הדעת נותר במעמד טיוטה, ומאז לא נפתחה חקירה המתבססת על ניסיון ליצור הסדר כובל על בסיס פרסומים פומביים.

מי שהועמד לדין והורשע על בסיס התבטאויות בתקשורת היה יהודה בר אור, יו"ר איגוד נהגי המוניות, שהתראיין באולפנים וביקש מנהגי המוניות לא לשתף פעולה עם תוצאות מכרז שפרסמה רשות שדות התעופה לזיכיון להפעלת מוניות מנתב"ג. במכרז זכו חברת Gett ותחנת מוניות הדר, שהציעו הנחה של 31% לנסיעות מנתב"ג. לאחר פרסום תוצאות המכרז קרא בר אור לנהגי המוניות שלא לשתף פעולה, ועשה זאת באמצעות ראיונות בתקשורת והודעות ששלח ל־2,300 נהגי מוניות.

אולם בר אור הורשע בעבירה של המלצה על קו פעולה של איגוד עסקי ולא בניסיון להסדר כובל. הוא הורשע כי פעל מתוך חשש שההנחה תפגע במאבקו נגד הפחתת מחיר הפיקוח בכל הארץ. המכרז בוטל כי חברות לא חתמו על החוזה. בית המשפט המחוזי בירושלים גזר עליו שלושה חודשי עבודות שירות וקנסות.

החמרה ברף הענישה

מקרה מוכר נוסף אירע לפני כעשור, אז הורשע מנכ"ל שופרסל אפי רוזנהויז בארבע ניסיונות לערוך הסדר כובל ובאי־קיום תנאי שקבעה רשות התחרות במסגרת עסקת המיזוג בין שופרסל לקלאבמרקט. הוא נדון לשני חודשי מאסר בפועל. הערעור שהגיש לעליון נדחה. שופט בית המשפט העליון אליקים רובינשטיין ציין כי "יש צורך בענישה משמעותית ומרתיעה - כדי שיידעו מנהלי תאגידים בכירים כי הפשע הכלכלי אינו משתלם, וכי עליהם לבחור בדרך הארוכה ועשיית רווח כלכלי אמיתי, על פני הדרך הקצרה ויצירת רווחים מלאכותיים על חשבון קהל הצרכנים".

המקרה של רוזנהויז הוא הכי דומה לפרשה הנוכחית בהיבט העבירה - ניסיון לתיאום. מאז יש החמרה ברף הענישה בפרשות חמורות יותר של דיני תחרות הנוגעות לתיאום מכרזים.

לאחרונה גזר בית המשפט המחוזי מרכז 5-7 חודשי מאסר על סוכני נסיעות בחברות הנסיעות הלל וגשר, לאחר שהורשעו בעבירות מרמה בנסיבות מחמירות. במסגרת הפרשה הסכימו חברות הנסיעות אקדמי, גשר והלל שלא יתחרו זו בזו על לקוחות שיצאו בעבר למשלחת בפולין עם אחת החברות האחרות להסדר. סוכני הנסיעות הודו בין היתר כי תיאמו את מכרז שירות בתי הסוהר להוצאת משלחת לפולין בשנת 2010.

על יהודה שניידרמן, מנכ"ל מאפיית ברמן, וישעיהו דווידוביץ, מנכ"ל מאפיית דווידוביץ, נגזרו שלושה חודשי עבודות שירות, לאחר שבית המשפט גזר את דינם לשנה בהתחלה. העליון צינן את ההתלהבות של רשות התחרות והבהיר כי "על ההחמרה בענישה על עבירות כלכליות להיעשות בהדרגתיות".

בפרשת קרטל הספרים הוטלו עונשים החל מ־75 ימים ועד תשעה חודשים, בין היתר לבעלי חברת "ספר לכל". העונש החמור ביותר בפרשה הוטל ב־2016 על איתמר קרלינסקי, בעלי חברת "לוני כהן", שנדון במסגרת הסדר לתשעה חודשי מאסר בפועל. מדובר בפרשה חמורה, במסגרתה חברות שהתמודדו על מכרזים ביצעו תיאומים על פני חמש שנים.

ב-2020 אישר העליון עונש של 11 חודשי מאסר בפרשת קרטל הגיזום, על מי ששימש כמנהל בכיר בחברה שעסקה בשירותי גיזום. שני הצדדים ערערו על העונש, והעליון ציין כי העונש מקל, אך לא התערב בו בשל מצבו הרפואי של הנאשם.

*** חזקת חפות: יודגש כי כלל הנחקרים הם בגדר חשודים בלבד, לא הוגש נגדם כתב אישום, ועומדת להם חזקת החפות.

עוד כתבות

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

"לא יודעת אם יהיה לי כסף לשלם שכירות": 4 משפחות מפונות מספרות על החיים שהשתנו

שבעה חודשים חלפו מאז פרצה מלחמת "חרבות ברזל", כ־24 אלף איש עדיין חיים במלונות, וכ־48 אלף בדירות זמניות ● ​גלובס עם ארבע משפחות מפונות מהצפון והדרום, שנתלשו מהבית, ממקומות העבודה וממוסדות החינוך

ורנון היל וכלבו סר דאפילד בפתיחת סניף חדש של מטרו בנק בלונדון, ב-2010 / צילום: Reuters, PA Images

המנכ"ל שהעסיק את אשתו, נתן לכלב שלו תואר והפיל בנק

ורנון היל, המייסד של בנק קומרס ומטרו בנק, שניהם הסתבכו בשל עבירות רגולטוריות, היה גם מי שעמד מאחורי בנק רפובליק פירסט שנפל

בניין חברת סלקום / צילום: עינת לברון

לאחר שהשליטה בסלקום החליפה ידיים: האם העלאת מחירים בדרך?

קבוצה בראשות קרן פורטיסימו של יובל כהן השלימה את רכישת מניות דסק"ש בסלקום ב-936 מיליון שקל ● מאז נחתם מזכר ההבנות בדצמבר זינקה מניית סלקום ב-26%

סניף של שופרסל דיל. בעיגול: רני רהב / צילומים: טלי בוגדנובסקי, שלומי יוסף

אחרי 25 שנה: שופרסל ורני רהב נפרדים

במסגרת רה-ארגון שעוברת שופרסל אחרי כניסתם של האחים אמיר, החליטה הנהלת החברה להיפרד מהדובר שליווה אותה למעלה משני עשורים ● רהב: "זכותם המלאה של בעלים להחליף דובר, משום שדוברות זו משרת אמון"

יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל / צילום: מיכה לובטון

המיזם הסולארי החדש שנבנה בתוך מטע אבוקדו

הפרויקט המשותף לחברת דוראל ולקיבוץ רבדים עושה שימוש כפול בקרקע שחוסך מקום והשקעה בהולכה ● גם האבוקדו מרוויח: הפאנלים הסולאריים המותקנים מעל המטע מעניקים לצמח את תנאי ההצללה והאור המדויקים עבורו ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד 

ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: ap, Susan Walsh

האינפלציה בארה"ב סיפקה זריקת אופטימיות למשקיעים. האם היא תישמר?

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עמד בחודש אפריל בציפיות הכלכלנים עם קצב שנתי של 3.4% ● מדובר בהתמתנות קלה באינפלציה ששלחה את וול סטריט לעליות, אך רפי גוזלן מאי.בי.אי פחות אופטימי: "יהיה קשה למתן את רמות המחירים"

לירן צביבל, מנכ''ל וממייסדי WEKA / צילום: WEKA

200 עובדים יתחלקו ב-40 מיליון דולר: הסטארט-אפ הישראלי שהופך לחד קרן

ווקה שמספקת פתרון תוכנה לניהול אחסון מידע עבור חברות ענק, הודיעה אתמול על גיוס של 140 מיליון דולר לפי שווי של 1.6 מיליארד ● לפי ההערכה, כחצי מעובדי החברה יהנו מסיבוב מניות סקנדרי בהיקף של 40 מיליון דולר ● לירן צביבל, מנכ"ל החברה: "עידן הבינה המלאכותית רק בראשיתו"

ציון פרץ / צילום: יח''צ

עוד עזיבה משמעותית ב"ידיעות אחרונות": מנכ"ל הקבוצה ציון פרץ פורש

בשבועות הקרובים פרץ יסיים את תפקידו ויעבור לכהן כיו"ר חברת בר הפצה ● ענבל סימנטוב, המשנה למנכ"ל, תקודם למנכ"לית קבוצת "ידיעות אחרונות" במקומו

שינויים ביציבות השקל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הדולר נחלש לשפל של חודש וחצי מול השקל. אלו הסיבות

הדולר נסחר סביב רמה של 3.66 שקלים, הרמה הנמוכה מאז תחילת חודש אפריל ● עליית מדד המחירים לצרכן בישראל מול ההתקררות באינפלציה בארה"ב מובילה להתחזקות המטבע המקומי ● גם האירו נחלש מול המטבע המקומי

איליה סוצקבר, המדען הראשי של חברת OpenAI והמנכ''ל לשעבר סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

איליה סוצקבר, המייסד המשותף הישראלי של OpenAI, הודיע על עזיבת הסטארט-אפ

בציוץ בטוויטר כתב המדען הראשי והמייסד המשותף הישראלי של OpenAI, איליה סוצקבר, כי הוא עוזב את הסטארט-אפ וכי "הוא נרגש לקראת מה שיבוא כעת" ● המנכ"ל סם אלטמן כבר צייץ בתגובה: "זה מאוד עצוב לי" ● לאחר עזיבתו של סוצקרבר, הודיע בכיר נוסף, יאן לייקה, על עזיבתו

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בישראל ובארה"ב: שלושה נתוני מאקרו גורליים יפורסמו בתוך 24 שעות

החל מהיום (ד') בצהריים יחל מרתון של נתוני מאקרו חשובים ● הראשון שבהם יהיה מדד המחירים לצרכן בארה"ב לחודש אפריל, שהפתיע לרעה במשך 4 פעמים ברצף ● משם הפוקוס יעבור לישראל, עם פרסום נתוני האינפלציה והתוצר ● אלו הציפיות בשוק

בנייה חדשה. למרות שמספר הדירות הלא מכורות גבוה, המחירים ממשיכים לעלות / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

תסתכלו על תל אביב ותראו את הפרדוקס של שוק הדיור כולו

רוכשי הדירות רואים את המצב, ומוטרדים ממנו יותר, אבל מה שיותר משפיע עליהם הוא חוסר התיפקוד הממשלתי והפוליטי, ואפס המעשה בתחום הדיור ● וכך הגענו למצב שבפעם הראשונה מחירי הדירות עולים - גם בזמן מלחמה

מפגינים פרו-פלסטינים בהאג / צילום: Reuters, Charles M. Vella / SOPA Images/Sipa USA -

חרם אקדמי: האקדמיה ההולנדית המלכותית לאמנות מנתקת קשרים עם "בצלאל"

הצעד הוכרז לאחר חודשים של קמפיינים מצד גורמים פרו-פלסטינים במוסד ההולנדי, כולל עצומה וכן כינוס ועידה כללית שהצביעה בנושא והחליטה על החלת החרם על האקדמיה לאמנות ולעיצוב בצלאל ● שני המוסדות קיימו בשנים האחרונות שיתופי-פעולה מקיפים, כולל הרצאות אורח

ראש המוסד, דדי ברנע / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון. המשמעות: הזזת המטרו ופגיעה בשכונות מגורים

במשרד התחבורה נבחנת האפשרות לשנות את תוכניות המטרו, אשר אושרו כבר, כדי להקים תחנת רכבת הצמודה למטה המוסד, כפי שמבקש הארגון ● השינוי עלול ליצור אפקט דומינו שמשמעותו עיכוב של שנים בתוכניות המטרו ● משרד רה"מ: "אין כל כוונה לשנות את תוכניות הקמת הרכבת"

שטח נחיתה למסוקים. כיום פועלים כ־30 מנחתים מפוקחים / צילום: גלעד קוולרצ'יק

בקרוב בתל אביב: חמישה מנחתים חדשים יוקמו למסוקים

לקראת סגירתו של שדה התעופה בהרצליה, חברת נתיבי ישראל מחפשת חלופות למנחת מסוקים בת"א ● יעקב יופה, משנה סמנכ"ל לתעופה בחברה: "בכוונתנו לאתר כחמש נקודות נחיתה במרחב ת"א, כולל אפשרות למסוקים לנחות על גגות במקומות שיאושרו"

ערן זינמן ורעי מן, מנכ''לים משותפים, מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס

מאנדיי הכתה את תחזיות השוק ברבעון; המניה מזנקת בכ-20% במסחר המוקדם

מאנדיי.קום פרסמה תוצאות חזקות לרבעון ● בעקבות עדכון מחירים ללקוחות החברה עקפה את התחזיות ומעלה את התחזית השנתית ● המניה מזנקת בטרום מסחר למחיר המשקף למאנדיי שווי של מעל 10 מיליארד דולר

רידא מסארווה / צילום: אינטל

הוא בן לאחת המשפחות הגדולות בחברה הערבית ואחראי על בניית המפעלים של אינטל בארץ ובעולם

רידא מסארווה, שאחראי על הנדסת הבינוי באינטל בעשרות מיליארדי דולרים, הגיע לפסגה כשהוא אחד מאנשי המפתח שאמונים על ההתרחבות הגדולה ביותר של החברה בכל שנותיה ● דרך לקיחת אחריות אישית, חוש הומור מפותח וחשיבה טכנית, כך הוא עשה זאת ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

פרנק מלול, מנכ''ל ערוץ i24NEWS / צילום: גדעון מרקוביץ

מתקרבים להשקה: ערוץ i24NEWS בעברית ישקיע 4 מיליון שקל בפרסום

ערוץ החדשות החדש i24NEWS בעברית בחר במשרד הפרסום FCB TLV & atomi מקבוצת IPG להוביל את קמפיין העלייה לאוויר ● בשלב הראשון הקמפיין כולל שלטי חוצות ודיגיטל, ובהמשך יעלה פרסום גם בטלוויזיה - אם כי לא בערוצי הברודקאסט

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

מגמה מדאיגה: האינפלציה זינקה לקצב שנתי של 2.8% באפריל - הרבה מעל הצפי; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.8% לעומת צפי של 0.6% • הפתעת המדד נובעת בעיקר מעלייה חדה במחירי טיסות לחו״ל ועלייה חדה בסעיפי הדיור ● מחירי הדירות עלו בכ-1%, העלייה הגבוהה ביותר נרשמה בתל אביב ● לידר שוקי הון: "לאור אי הוודאות הגאופוליטית והלחץ לעליות מחירים, לא צפויה הורדת ריבית בהחלטת הריבית הקרובה"

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

בלגיה והולנד בחרם אקדמי על ישראל ותוכנית המיליארדים בסכנה

שורת אוניברסיטאות בבלגיה ובהולנד הודיעו על ניתוק קשרים עם מוסדות ישראלים ● במוקד: הסכם המו"פ "הורייזן" של האיחוד האירופי, שנחשב למנוע צמיחה לאקדמיה ולתעשייה הישראלית