גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים
מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

בגיל 36, לפני פחות משנתיים מצא עצמו מתן דרמן משוחרר מהצבא בדרגת סגן אלוף. דרמן שירת באגף המודיעין במשך 18 שנה, כשבסופן פיקד על אחד הענפים היוקרתיים ב־8200, אשר אחראי על מבצעים עלומים שהשתיקה יפה להם.

הסטארט-אפ שהכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים
"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת
השווי הוכפל: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

רבים מפקודיו ואלו ששירתו לצידו כבר השתחררו מזמן, הקימו חברות והפכו למולטי־מיליונרים. מהאוהל ממנו התאמן כטירון במסגרת ההכשרה בתוכנית תלפיות היוקרתית יצאו מייסדים ובכירים בחברות בשווי של מיליארדים - כמו אקסוניוס, פאגאיה וקייטו נטוורקס. מהמדור עליו פיקד יצאו אסף רפפורט וינון קוסטיקה, ממייסדי וויז, שנכנסו בחודש שעבר לרשימת המיליארדרים של פורבס; אוהד בובורוב, אחד ממייסדי טאלון שנמכרה בכחצי מיליארד דולר; ודן אמיגה, ממייסדי איילנד, שקיבלה בשבוע שעבר תג מחיר של 3 מיליארד דולר.

ובכל זאת, כל השנים האלה דרמן העדיף להמשיך בקריירה צבאית, עליה קיבל את פרס ביטחון ישראל לשנת 2022. "לאורך השנים הגיעו הצעות והזדמנויות להצטרף לחברות", הוא מודה בשיחה עם גלובס, אך הנגיעה בליבת הטכנולוגיה והקשר הישיר בינה לבין הישגים לביטחון המדינה עלו לדבריו על כל שיקול כלכלי.

גם כשהשתחרר מהצבא הוא לא אץ להקים סטארט-אפ כמו שעשו חבריו, אלא בחר להמשיך ללימודי תואר שני במנהל עסקים בסטנפורד, שמשכה אותו בגלל מסלול היזמות שלה. ואז זה הגיע: דרמן חבר לאחד מפקודיו לשעבר, תומר אבני, לשעבר ראש מדור מחקר ב־8200, שלמד גם הוא באוניברסיטת קיסוס בארה"ב, הרווארד.

השניים שמרו על קשר טוב עוד מהצבא וראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים לנגד עיניהם. כמה חודשים לאחר השחרור של דרמן חשפה OpenAI את מנוע השיחה החכמה ChatGPT, והלימודים בסטנפורד קירבו אותו למקבלי ההחלטות בחברות הענק, שהחליטו שנכון לעכשיו בינה מלאכותית יוצרת היא גימיק נהדר, אך כזו שנמצאת הרחק מליבת הארגון.

כשארז ללימודיו בקליפורניה, דרמן לא דמיין לעצמו שבתוך כמה חודשים הוא יעמוד בראש חברת סטארט-אפ, אייפקס (Apex) שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT ושאמורה להפחית התנגדויות של מנהלים לשימוש בו. הוא גם לא העריך שהשנה הוא יגייס 7 מיליון דולר משמות גדולים כמו סקויה, אינדקס, מנכ"ל ענקית הבינה המלאכותית האגינג פייס קלמנט דלאנג וכמובן - מייסד ומנכ"ל OpenAI סם אלטמן - שניהם כמשקיעים פרטיים. ככל הידוע, זו חברת הסייבר היחידה בתחום הבינה המלאכותית שאלטמן מושקע בה - הוא ממשיך בקריירת ההשקעות הפרטית שלו כמשקיע אנג'ל במקביל לכהונתו כמנכ"ל OpenAI וככל הנראה ללא קשר אליה.

 

לפי ההערכה, מאז שנת 2010 השקיע אלטמן ביותר מ־400 סטארט־אפים, מהם יותר מ־300 באופן אישי ועוד יותר ממאה מטעם מאיץ הסטארט־אפים וואי קומבינייטור אותו ניהל ומטעם קרן אפולו שמנהלים אחיו. ככל שידוע, אלטמן טרם השקיע ישירות בסטארט־אפ ישראלי המנוהל מישראל.

החשש מדליפת מידע

מייסדי אייפקס, מתן דרמן (38) ותומר אבני (30), הגיעו לכאורה ממקומות שונים מאוד: דרמן, מנכ"ל החברה, הוא יליד היישוב רעות, בנערותו היה אלוף הארץ בשחייה למרחקים ארוכים לבני גילו אך פציעה על מגרש הכדורסל חייבה אותו לנטוש את עולם הספורט ולהצטרף לחוגי מדעים. משם הדרך למסלול תלפיות היתה מהירה.

אבני, סמנכ"ל המוצר, נולד למשפחה דתית־לאומית בשוהם, למד בישיבה התיכונית קרית הרצוג בבני ברק, עבר עם משפחתו לארה"ב למשך שנות התיכון ועם שובו לארץ למד מתמטיקה באוניברסיטת בר אילן ולאחר מכן התגייס לחטיבת המחקר. במהלך שירותו הצבאי חזר בשאלה ולאחר השחרור עבד תקופה כמנהל השקעות בקרן ההון סיכון בלאמברג, שם ניהל השקעות גם בחברות סייבר דוגמת האנטרז ומדיגייט. את הקשר עם דרמן על החברה רקם בלימודי התואר השני שלו בהרווארד, כשכבר היה ברור לשניים שהחברה שיקימו תהיה בתחום הסייבר.

"בסוף 2022 יוצא ChatGPT וכולם מדברים על בינה מלאכותית יוצרת, וזה די מתפוצץ", אומר דרמן. "היתה תחושה שאנחנו עומדים בפתחו של עידן חדש שבו יכולות לקום חברות ענק, כפי שקרה בתחילת עידן האינטרנט או הענן. מהצד השני, ראינו מקרוב חברות אמריקאיות שחסמו את השימוש ב־ChatGPT ומנוע השפה לפיתוח גיטהאב קופיילוט. הן חששו שמידע רגיש יזלוג החוצה ושמידע לא-נכון ייכנס להחלטות קריטיות. מהנדסים יכולים להשתמש במידע באופן לא נכון מה שעשוי ליצור הלוצינציות - טעויות בתוצרי הבינה המלאכותית, או להשתמש במודלים בעלי הטייה. לכן ישנה רתיעה בסיסית להשתמש במודלים של בינה מלאכותית".

הבעיה איננה מסתכמת רק בחשש מדליפת מידע לשרתי OpenAI או שימוש במודלים שמפירים קניין רוחני, האקרים כבר למדו לנצל את מודלי הבינה המלאכותית למטרותיהם באמצעות מה שמכונה "ג'ייל ברייק" - לשכנע את הצ'ט בוט שהמשתמש הוא סמנכ"ל הכספים בחברה ולגרום לו להסגיר מידע רגיש משרתי החברה; אחרים מזינים את המודל תוך כדי אימון במידע זדוני או בקישורים לאתרים זדוניים.

שואבים השראה מוויז

הפתרון של אייפקס נמצא בשימוש כמה חברות מרשימת 200 הגדולות בארה"ב, ואת הרבעון השני של השנה היא צפויה לסיים בקצב הכנסות שנתי של כ־250 אלף דולר. החברה הוקמה בסך הכל לפני 10 חודשים, ומאחוריה עומדת הכוונה, להפוך לענקית אבטחת המידע בתחום הבינה המלאכותית. בחברה שואבים השראה מוויז הישראלית (Wiz) שצמחה בזכות מערכת שמאפשרת חיבור מהיר של אפליקציות לענן - היא אדישה לסוג האפליקציה ויודעת להתגמש לכל סוג של חיבור.

כך מעוניינים באייפקס להתמודד עם איומי הבינה המלאכותית: החברה יודעת להתמודד עם רוב המודלים הסגורים: קלוד של אנטרופיק, ג'מיני של גוגל ורוב המודלים של OpenAI. בקרוב, מבטיחים בחברה כי תוכל לעבוד עם כל מודל פתוח דוגמת אלה של מטא ומיסטראל, וכן לנהל תהליכים של עמידה בכללי רגולציה ומדיניות חברה עבור כל מודל שיחובר וכל שימוש שייעשה בו. בהמשך מאמינים אף כי יוכלו לטפל בבעיית ההלוצינציות ולנטרל מידע שגוי ומוטה.

סם אלטמן עם מתן

שובר שיוויון

לאלטמן הגיעו השניים לאחר שקיבלו התחייבות מהקרנות סקויה ואינדקס - שתיים מהמשקיעות הגדולות בוויז. "ביקשנו חיבור אליו, וקיבלנו אותו", אומר דרמן. "שיערנו ששוק הבינה המלאכותית יהיה חם ורצינו על הספסל שלנו את המאמנים הכי טובים. כשפגשנו אותו החלו הדיבורים בשוק על אחריות ובטיחות בתחום בינה מלאכותית, וחברות הבינה המלאכותית הגדולות זקוקות לחברות סייבר גדולות שיאבטחו את השימוש בתחום".

אלטמן איננו יושב בדירקטוריון החברה אלא משמש כמשקיע אנג'ל איתו הם מתייעצים מדי פעם. "כשפוגשים לקוח ואומרים לו שאנחנו נתמכים על ידי סקויה וסם אלטמן השיחה היא אחרת", אומר דרמן. אייפקס היא אמנם מהחלוצות בתחום ומקושרת למשקיעים איכותיים, אך איננה יחידה בו. רק השבוע גייסה חברת סייבר ישראלית נוספת, DeepKeep סכום של 10 מיליון דולר מקרן ההשקעות הביטחוניות הקנדית AWZ.

במקביל מנסות גם ספקיות הענן דוגמת מיקרוסופט ואמזון לפתח פתרונות חלופיים, וגם חברות סייבר כמו קראוד סטרייק ופאלו אלטו נטוורקס נכנסו לתחום. עם זאת, משוכנע דרמן, החדשנות תגיע מחברות סטארט-אפ שמוקדשות כל כולן לכך. "חברות הבינה המלאכותית עסוקות בנושאים של כוח מחשוב ועיבוד, וזו לא הדאגה המרכזית שלהן".

עוד כתבות

ד''ר דורון בסר, מנכ''ל אנויז'ן מדיקל / צילום: אנויז'ן מדיקל

מסיימת את דרכה בבורסה: אנויז'ן מדיקל תימכר ב-1.5 מיליון דולר בלבד

ביהמ"ש אישר לאלפא קפיטל של מרטין לרכוש את הפעילות והקניין הרוחני של החברה, אך השלד הבורסאי יימכר בנפרד בהמשך ● המסחר במניית אנויז'ן מושעה מחודש מרץ, והחברה נסחרת לפי שווי של 2.3 מיליון שקל

נשיא אוני' בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות פרו-פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בממשל האמריקאי מאמינים שגלנט הוא האיש שיכול להביא לסיום המלחמה, נשיא אוניברסיטה בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות מוחים פרו-פלסטינים ומחוקקת אוסטרלית האשימה ישראל בג'נוסייד וגונתה ● כותרות העיתונים בעולם 

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה בתל אביב / צילום: קובי וולף

הבורסה רוצה שהציבור "יעבוד" גם בשישי, ועלולה לצאת קרחת מכאן ומכאן

הטיעונים של הבורסה בעד המהלך של מעבר למסחר גם בימי שישי, הם בעצם הסרת מגבלות מסחר מול העולם ● אך יחד עם זאת, הבורסה עלולה לייצר אנטגוניזם בקרב קהל הלקוחות המקומי שלה, והתוצאה עלולה להיות גרועה הרבה יותר ממה שחושבים בבורסה כעת

כפר קאסם / צילום: איל יצהר

צמצום הפערים בחברה הערבית: האם הממשלה תתמיד בתהליך?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם בשיתוף יוזמות אברהם: התוכנית הכלכלית לצמצום פערים בחברה הערבית

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי. צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל מאותת שוב לבנקים - שמרו על דיבידנד מצומצם

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי שלח מכתב לראשי המערכת הבנקאית לקראת פרסום דוחות הרבעון הראשון של השנה שיחלו בשבוע הבא ● "המצב הגאופוליטי הנוכחי מחייב המשך בחינה שמרנית ומושכלת של תכנון ההון, של מדיניות חלוקת הדיבידנדים ושל ביצוע הרכישות העצמיות", הוא כתב ● מכתב דומה נשלח גם ברבעון הקודם

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

קניות בקניון. הצריכה הפרטית בעלייה / צילום: Shutterstock, YIUCHEUNG

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: ריבאונד לתוצר של ישראל ברבעון הראשון, אבל יש גם חדשות רעות

התמ"ג ברבעון הראשון של 2024 זינק בשיעור של 14.1% בחישוב שנתי, זאת לאחר ירידה דרמטית של מעל 20% ברבעון בו פרצה המלחמה ● מדובר בהתאוששות חלקית בלבד מהמשבר: התמ"ג עדיין נמוך ב-1.4% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2023, וגם הצריכה הפרטית נמוכה ביחס לימים שלפני המלחמה

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מנכ"ל מקורות חושף איך סייעו להציף מנהרות בעזה ואיך נערכים לתרחיש של הסלמה

חברת המים הממשלתית "מקורות" התגייסה בחודשים הראשונים למלחמה למשימה דחופה וחשאית - הצפת מנהרות הטרור בעזה ● בראיון מספר המנכ"ל עמית לנג על הניסויים שנערכו בארץ, והציוד שהוטס בדחיפות ● וגם: עד מתי יהיה ניתן לדעתו למנוע את התייקרות המים?

סטנלי לפידוס / צילום: לינקדאין

היזם ששינה את שוק הבדיקות לאבחון סרטן מגלה מה הופך חברה למצליחה

סטן לפידוס המציא מחדש את בדיקות הפאפ לגילוי סרטן צוואר הרחם ואז שינה לגמרי את האופן שבו מאבחנים את סרטן המעי הגס ● בשבוע הבא הוא יגיע לישראל כדי להשתתף בכנס Biomed 2024, ויש לו כמה עצות ליזמים צעירים

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסות אירופה; גיימסטופ צוללת במסחר המקדים

מניית גיימסטופ צוללת ב-10% במסחר המקדים לאחר שהחברה הודיעה כי מכירותיה ירדו ברבעון הראשון ● הניקיי ננעל בירידות של 0.4%, מדדי שנחאי ושנזן ננעלו בעליות של 1% ו-1.1% בהתאמה ● החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט נסחרים בעליות קלות

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

התעלומה נפתרה - זו ההשקעה הסודית של וורן באפט

כשישה חודשים נשמרה ההשקעה הזאת של באפט בסוד ● אך דיווח ההחזקות הרבעוני של ברקשייר הת'וואיי חשף ש-Chubb היא החברה בה רכש באפט מניות בשווי של כ-6.6 מיליארד דולר ● בנוסף מכרה ברקשייר הת'וואיי את כל מניותיה ב-HP ומניות של אפל

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

אילוסטרציה: Shutterstock

האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 ● הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים