גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet
מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

"ההפקעה אינה חוקתית, אינה חוקית, אינה מידתית ואינה סבירה" - כך טוענים ארבעה בעלי קרקעות, שהגישו בימים האחרונים עתירה לבג"ץ נגד הפקעת הקרקעות בדרום העיר ראשון לציון לטובת הקמת הדיפו (מרכז התחזוקה) לרכבת המטרו המתוכננת - שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית של שטחי מגורים, תעסוקה ומסחר.

העותרים מחזיקים בידם טענה אחת מרכזית בעניין: החוק הקיים כיום אינו מאפשר להפקיע קרקעות לשימושים סחירים, אלא רק לשימוש ציבורי. 

הנכס שלכם צפוי להיות מופקע בגלל המטרו. כך תגדילו את הפיצוי שתקבלו 
הפקעת הקרקעות לטובת המטרו יוצאת לדרך: באילו ערים זה יקרה?

תוכנית דיפו ראשונים, המתוכננת בצמוד לכביש 431 מצפון, מתווה "מסגרת תכנונית להקמתו של רובע עירוני הכולל כ־2,700 יחידות דיור, כ־323,000 מ"ר לתעסוקה, כ־20,000 מ"ר למסחר וכ־27,700 מ"ר למבני ציבור, מעל דיפו 'ראשונים' של קו המטרו M1 ובשטחים שסביבו, הכולל דיפו וכן מתקנים ותשתיות הדרושים להפעלת ותחזוקת המטרו".

מדובר בתוכנית ראשונה מסוגה, אשר מנצלת את הקרקע להקמת הדיפו לשימושים שבוודאי יכניסו לבעלי הקרקעות, ובעיקר למדינה, כסף רב. הבעיה היא שהסדרת העניין בחקיקה טרם הושלמה - ועל עניין זה בדיוק מתבססת העתירה. נציין כי בעבר הוגש בג"ץ אחר סביב המטרו, נגד התוואי המתוכנן ברמת גן, שנדחה.

"סמכות ההפקעה היא אך ורק לצורך מטרה ציבורית"

העותרים הגישו את עתירתם לבית המשפט באמצעות עו"ד אריאל קמנקוביץ ממשרד עו"ד קמנקוביץ זלמנוביץ נגד שרת התחבורה מירי רגב ונגד נת"ע, האמונה על ניהול הליכי ההפקעה בפועל.

הם טוענים כי בהחלטה על ההפקעות במתחם הדיפו "נפלו פגמים וכשלים חמורים ביותר, וזאת מן הטעם שמרביתה אינו מיועד לצורך הציבורי שלשם מימושו מתיר הדין הפקעה, אלא לשימושים סחירים שאינם מצדיקים הפקעת קרקע פרטית לשם מימושם. סמכות ההפקעה שניתנה בדין לשרת התחבורה מירי רגב, וממילא גם ההרשאה שהעניקה לנת"ע לנהל את הליכי ההפקעה, היא אך ורק לצורך מטרה ציבורית של הקמת הדיפו (מרכז תחזוקה לרכבת) במסגרת פרויקט המטרו".

העותרים מציינים כי קיבלו הודעות הפקעה מנת"ע הנוגעות לקרקעות שלהם במתחם הדיפו הייעודי בחודשים פברואר ומרץ השנה. לדבריהם, הם פנו במכתב לשרה רגב ולנת"ע ובו טענו כי ההפקעה אינה חוקית, ובהתאם לכך הודיעו על סירובם למסירת הזכויות וההחזקה במקרקעין - אך לא נענו.

העותרים מזכירים בעתירתם את סעיף 188 לחוק התכנון והבנייה, אשר קובע, ביחס להפקעה מצד הרשות המקומית, כי "מותר לוועדה המקומית להפקיע על־פי חוק זה מקרקעין שנועדו בתוכנית לצורכי ציבור".

עוד הם מציינים כי פקודת הקרקעות אינה מתירה הפקעה במקרה שבו, נוסף על הצורך הציבורי בהפקעה, מיועדים המקרקעין לשמש לצרכים משמעותיים נוספים שאינם לצורך כזה.

"שימוש בהיקף עצום למגורים ולתעסוקה המתוכנן במתחם הדיפו אינו פרופורציונלי לשימוש לצרכים ציבוריים במתחם ואינו מקיים כל זיקה למטרה הציבורית שלמימושה נדרשת ההפקעה", נטען בעתירה.

העותרים מוסיפים ומצטטים את דבריה של המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד כרמית יוליס, בדיון בוועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים שהתקיים בשנת 2022, ושם היא אמרה: "אם מפקיעים לטובת תשתית, לכל היותר אפשר לעשות שימוש מאוד זניח של שימושים סחירים, כי ההבנה היא שהפקענו לטובת תשתית, אז אנחנו לא יכולים עכשיו לפתח בקומה שמעל קניון או כמה קומות לצורכי מסחר או משרדים. זה יהיה בלתי אפשרי".

המטרו מתקדם - אך החקיקה עוד לא הושלמה

העתירה שהגישו בעלי הקרקעות במתחם הדיפו חושפת את האנדרלמוסיה ואת הרשלנות שבקידום השלמת החקיקה של חוק המטרו: על אף שמבחינות מסוימות התוכנית מתקדמת קדימה - בין היתר מבחינת האפשרות להפקיע קרקעות לטובת הקמתה - החקיקה שלה טרם הושלמה, ולמעשה המצב נכון גם בהיבט התכנוני.

בימים אלה מתקיימים דיונים בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בתיקון חוק המטרו, אשר אמור להתייחס גם לנושא ההפקעות - וספציפית להפקעות סביב מתחם הדיפו, שלו ככל הנראה יגובש הסדר מיוחד; תמ"א 70, אשר מיועדת להסדר את הפיתוח סביב תחנות המטרו, טרם אושרה, וגם כל קווי המטרו טרם זכו לאישור סופי; ארבע תוכניות מתוך חמש עבור קווי המטרו כבר אושרו (ומתוך כך מתאפשרת ההפקעה, בין היתר במתחם הדיפו) - אחת מהן, קו M2, רק אתמול (ד') - אך המקטע השלישי בקו M1, באזור השרון, טרם אושר בשל התנגדויות תושבים.

העותרים נגד הפקעת הקרקעות בראשון לציון למעשה מנצלים את הלקונה שנוצרה בחוק בשל העובדה שטרם נוסחה חקיקה מסודרת בנוגע למתחם הדיפו, גם אם כוונת המדינה העתידית היא לאפשר הפקעה לשימושים סחירים במקום. הם מתייחסים לכך בעתירתם ואומרים: "מתן אפשרות למשיבות להסתמך על חקיקה עתידית אינה ראויה, שכן היא תכשיר במשמע הפרת חוק מכוונת מצד המשיבות".

בהתאם לכך הם מבקשים מבית המשפט לקבל את עתירתם, להוציא צו על־תנאי לביטולם של הליכי ההפקעה - בין אם בנוגע לכל הקרקעות ובין אם רק בנוגע לאלה שיוקמו מעל לדיפו, ולהפוך את הצב למוחלט לאחר קבלת תשובת המשיבות, קרי השרה רגב ונת"ע.

מנת"ע נמסר בתגובה: "נת"ע היא חברה ממשלתית הפועלת בהתאם לחוק ולהחלטות הממשלה. פרויקט המטרו הוא פרויקט תשתיות חסר תקדים בהיקפו, המבוסס בחלקו גם על הפקעת קרקעות, כפי שנעשה בעולם כולו. נת"ע פועלת לצמצם את הפגיעה בנפגעים ואף הקימה מערך סיוע ייעודי לעניין. כל פנייה לנת"ע בעניין הפקעות נבחנת בכובד־ראש, כמו גם עתירה זו שנבחנת כעת על־ידי הגורמים המקצועיים". 

ממשרד התחבורה והבטיחות בדרכים נמסר: "המשרד ישיב על העתירה בבית המשפט כמקובל". 

עוד כתבות

אילוסטרציה: Shutterstock

האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 ● הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים

פרויקט בנתניה של עמרם אברהם. גיוס של 200 מיליון שקל לפי שווי שוק של מיליארד שקל / הדמיה: Viewpoint

עוד הנפקות בדרך? אלה חברות הנדל"ן שהשוק מעריך שייכנסו בקרוב לבורסה

עוד ועוד סימנים מצביעים על כך ש"גל" הנפקות של חברות פרטיות עומד להגיע מכיוון ענף הנדל"ן, בעיקר בתחום המגורים ● "למרות התקופה הקטסטרופלית שבה אנחנו נמצאים, אנשים מסתכלים קדימה ורואים הזדמנות עסקית"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל והתחזיות הפושרות: מניית נייס נופלת בתל אביב

עילם צפוי לפרוש מתפקידו בסוף שנת 2024 וציין כי יהיה "שותף פעיל" בחיפוש אחר מחליפו ● עלות השכר המצטברת של עילם עמדה על כ-125.6 מיליון דולר בין השנים 2014-2023 ● בתוך כך, נייס פרסמה היום דוחות והציגה תחזית פושרת להמשך השנה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

הבורסה מקדמת שינוי דרמטי בשעות המסחר. הפרטים המלאים

הבוקר מפרסמת הבורסה קול קורא לציבור, כדי לשמוע את הערותיו, לבחינה של אחת משתי חלופות להוספת יום שישי כיום מסחר ● המשמעות היא הפיכתה של הבורסה לאחת הבורסות עם הכי הרבה ימי מסחר פעילים בעולם ● "היעדר מסחר בתל אביב ביום שישי מרתיע כניסת משקיעים גלובליים"

יהודה בר און / צילום: כדיה לוי

יהודה בר און, המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל נת"ע, הסיר את מועמדותו

בר און, שכיהן כמנכ"ל נת"ע בעבר ונהנה מתמיכתו של ינקי קוינט, מ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, הודיע על פרישתו מהמרוץ לתפקיד "מסיבות אישיות ● הליך האיתור למנכ"ל נת"ע מהווה את מוקד החיכוך העיקרי בין החברה ובין משרד התחבורה ורשות החברות סביב השאלה מי ינהל את נת"ע ובתוך כך גם את פרויקט המטרו

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

התעלומה נפתרה - זו ההשקעה הסודית של וורן באפט

כשישה חודשים נשמרה ההשקעה הזאת של באפט בסוד ● אך דיווח ההחזקות הרבעוני של ברקשייר הת'וואיי חשף ש-Chubb היא החברה בה רכש באפט מניות בשווי של כ-6.6 מיליארד דולר ● בנוסף מכרה ברקשייר הת'וואיי את כל מניותיה ב-HP ומניות של אפל

מתקן טעינה לרכבים חשמליים / צילום: רפי דלויה

בעלי רכב חשמלי? אתם נמצאים על הכביש יותר מהממוצע

על פי סקר הלמ"ס בקרב בעלי כלי רכב חשמליים, הנסועה בהם גבוהה מאשר ברכבי בנזין ● עוד עולה מהסקר כי עיקר הטעינה מתבצעת בעמדות פרטיות ויש מחסור בזמינות של עמדות ציבוריות

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

ירידות בבורסת ת''א / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסה על רקע ההסלמה הביטחונית; תשואות האג"ח זינקו

מדד ת"א 35 ירד ב-1.6% ● מנכ"ל נייס, ברק עילם פורש מתפקידו, החברה פרסמה תחזית פושרת להמשך השנה ● נקסט ויז'ן מעלה את יעד הצמיחה השנתי לכ-110% ● חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה, ישנן עוד חברות נדל"ן בדרך לבורסה ● הבורסה בתל אביב מתכננת מהלך שבו ייפתח המסחר בימי שישי ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

משה סעדה, הליכוד / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

האם קצבת יוצאי צבא הביאה בעבר חרדים להתגייס?

ח"כ משה סעדה טען כי תמריצים בעבר הביאו חרדים להתגייס. רק שהוא לא התבסס על נתונים ● המשרוקית של גלובס

סטנלי לפידוס / צילום: לינקדאין

היזם ששינה את שוק הבדיקות לאבחון סרטן מגלה מה הופך חברה למצליחה

סטן לפידוס המציא מחדש את בדיקות הפאפ לגילוי סרטן צוואר הרחם ואז שינה לגמרי את האופן שבו מאבחנים את סרטן המעי הגס ● בשבוע הבא הוא יגיע לישראל כדי להשתתף בכנס Biomed 2024, ויש לו כמה עצות ליזמים צעירים

ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: ap, Susan Walsh

האינפלציה בארה"ב סיפקה זריקת אופטימיות למשקיעים. האם היא תישמר?

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עמד בחודש אפריל בציפיות הכלכלנים עם קצב שנתי של 3.4% ● מדובר בהתמתנות קלה באינפלציה ששלחה את וול סטריט לעליות, אך רפי גוזלן מאי.בי.אי פחות אופטימי: "יהיה קשה למתן את רמות המחירים"

מאיר שטייגמן ועדי ויצהנדלר, מייסדים שותפים ב־Valoo / צילום: קרן גנור

הקרן שאוספת מניות מחברות הייטק למען ילדים שניצלו ב־7 באוקטובר

חברת Valoo משיקה את קרן "למען הילדים", המבוססת על גיוס מניות סקנדרי של חברות טק עבור תרומות ● עד כה נאספו מניות בשווי של כ–20 מיליון דולר, והיעד הוא להגיע ל–100 חברות עד סוף השנה ● ישראל מתגייסת

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

לירון דורון-לוי, מנכ''לית מרכז השלטון המקומי הנכנסת / צילום: שמרית מאור

לראשונה: מונתה מנכ"לית למרכז השלטון המקומי

לירון דורון-לוי מונתה למנכ"לית מרכז השלטון המקומי ותהפוך לאישה הראשונה שמכהנת בתפקיד הבכיר ● דורון-לוי תיכנס לנעליו של שלמה דולברג, שהודיעה על פרישה לאחר מעל לעשור

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

הפיתוחים שהפכו את טבע מחברה גנרית במשבר למניה לוהטת

מניית חברת התרופות הישראלית טבע כמעט הוכפלה תוך שנה, ובוול סטריט מתלהבים מצבר תרופות המקור שלה ● האם החברה שהתרגלה "להעתיק" תרופות, תדע להצמיח שוב את החדשנות?

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת