גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל
ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

 

מלחמת חרבות ברזל הובילה את צה"ל להתייחס ברצינות רבה לאפשרות של היווצרות תסמונת פוסט טראומטית. החיילים עוברים אימון בכלים שנועדו מראש למנוע מהם לפתח אותה, ובסוף השירות הם עוברים תהליך שנמשך עד שבוע וכולל שיחות עם מומחים, כדי להקל את החזרה הביתה וההשתלבות בחיים הרגילים.

אחת השיטות שהוטמעו בקרב לוחמים בחודשים האחרונים פותחה על ידי עמותת שותפות מגן, ומטרתה למזער את הסיכוי לפיתוח פוסט טראומה בקרב חיילי מילואים וכוחות הביטחון. העמותה הוקמה ב-2019 על ידי מומחים בעלי רקע צבאי בתחום האיתור, ההכרה והטיפול בנפגעי טראומה בהיבטים הנפשיים המשפטיים. בשגרה היא עוסקת בהכרה בפוסט טראומה על ידי משרד הביטחון ומיצוי זכויות, וכעת גם בפן הרגשי.

השיטה פותחה על ידי ד"ר רוני סימונס, המנהל את המערך הקליני בעמותה. סימונס פיתח את הגישה בהתבסס על שיטת EMDR, המוכרת על ידי ארגון הבריאות העולמי לטיפול בפוסט טראומה, יחד עם טכנולוגיות של מציאות מדומה ושיטות מוכרות נוספות לוויסות רגשי והרפיה.

הלוחמים נפגשים בווילה באווירה ביתית, למשך יום אחד, ואחריו מקבלים הנחיות מוקלטות להמשך תרגול בבית. עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול.

"השיטה שלנו מתבססת על מספר רב של מחקרים, שמעידים על כך ש-90% ממי שחוו אירועים קשים על רקע מבצעי יחלימו בכוחות עצמם, מבלי לפתח פוסט-טראומה", מסביר סימונס. "מכאן, אנו משערים כי למוח יש מנגנון החלמה טבעי, והמודל הייחודי שבנינו פועל בתוך מנגנון זה.

"בשנים האחרונות נעשים ניסיונות לאמץ את כלי המציאות המדומה לטיפול במגוון רחב של בעיות גופניות ונפשיות. הטיפול באמצעות VR לטובת מיומנויות הרגעה וויסות נמצא כמאוד אפקטיבי במרכיבי העוררות והחרדה האופייניים לטראומה, ולכן ההתערבות שלנו בווילה היא בלימוד ותרגול מיומנות ויסות ספציפית".

להפחית את ההשפעה

שיטת ה-EMDR, שנמצאת במרכז הטיפול, פותחה כבר בשנות ה-80 על ידי הפסיכולוגית ד"ר פרנסין שפירו מהמכון האמריקאי למחקר נפשי בפאלו אלטו. שפירו גילתה כי תנועות עיניים עשויות להפחית את עוצמת ההשפעה של זיכרונות טראומטיים.

לא ברור איך בדיוק הטיפול עובד, אולם נראה כי העלאת הזיכרון תוך כדי תנועות העיניים מאפשרת למוח לעבד אותו בדרך חדשה, ולמנוע ממנו להתקבע באופן שגורם לתופעות הפוסט טראומה. אלו כוללות פלשבקים, ביעותי לילה, חוסר יכולת להתרגל לזיכרון ועוד.

לדברי יזהר דוד, מייסד ויו"ר שותף בשותפות מגן, כ-300 אלף חיילי מילואים עברו במהלך המלחמה אירועים טראומטיים, אך רק אצל חלקם תתפתח התסמונת. המטרה היא להפחית מספר זה ככל הניתן.

"כמי שנפצע בפעילות מבצעית בשב"כ וחלה בפוסט טראומה עמה אני מתמודד יום יום, אני יודע כמה חשוב למנוע אותה ואפשר למנוע אותה", אומר דוד. "על מנת לתת מענה למצב, קבלנו החלטה בעמותה להיכנס לתחום המניעה והטיפול".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

טויוטה ישראל וקבוצת יוניון

לאחרונה התקיימה זו השנה השנייה תחרות Israel Earth Prize של טויוטה ישראל, והזוכה במקום הראשון ובמיליון שקל היא עמותת "חברים לרפואה" שנוסדה על ידי ברוך ליברמן ויחיאל לנדמן ז"ל.

העמותה מתווכת בין תרופות שלא נעשה בהן שימוש לבין חולים הזקוקים להן. בעת המלחמה הועברו דרכה כמיליון פריטי ציוד רפואי לחירום בעקבות אלפי פניות של גופים אזרחיים וחיילים שנזקקו לטיפול או היה עליהם להצטייד בתרופות באופן דחוף.

המשלוחים כללו כ-10 טונות של ציוד רפואי חיוני ותרופות שהועברו לחיילים בחזית, לתושבי הדרום הנצורים בביתם ולאלה שנאלצו לברוח ללא התרופות החשובות להם.

פרס הוקרה בסך 50 אלף שקל הוענק למיזם "חזית הבית", שהוקם על ידי משפחת רובינזון בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר ומבקש לתת מענה למפונים תחושה של בית בכל מקום בו הם שוהים, על טהרת הקיימות.

התחרות, ביוזמת קבוצת יוניון וטויוטה ישראל, מתפרסת על פני מספר שנים שבמהלכן מוענק סכום מצטבר של 5 מיליון שקל לפחות ליוזמות חדשניות מתחום הסביבה והקיימות.

מימין לשמאל: אנדרו חורש, מנכ''ל יוניון מוטורס; ברוך ליברמן, מייסד חברים לרפואה, קואיצ'י מיזושימה, שגריר יפן בישראל, ונציגי חברים לרפואה / צילום: רונן טופלברג

רנואר

לכבוד יום הולדתו ה-22 של החטוף אלמוג מאיר ג'אן, חברת האופנה רנואר מוציאה קולקציית חולצות עם כיתוב הקעקוע החרוט על זרועו, ALIVE. המהלך בוצע בשיתוף האמנית קוקטית (שירה ברזילי) ובני משפחתו. הקולקציה תימכר באתר רנואר, וכל הרווחים יועברו כתרומה למטה משפחות החטופים.

לדברי יפעת פסטרנק, סמנכ"לית השיווק של רנואר, "העבודה על הקולקציה הזאת, עם קעקוע שקיבל מיד אחרי ה-7 באוקטובר משמעות חדשה ומצמררת, קורעת את הלב ומזכירה לכולנו מה חשוב באמת - להחזיר את כולם הביתה".

מחיר חולצה עומד על 130 שקל. קישור לרכישה: https://t.ly/ivE5s

פאלאס מודיעין

בבית הדיור המוגן מקבוצת עזריאלי מקדמים מיזם להנצחת זכרה של סמ"ר ים גלס ז"ל, שהייתה תושבת מודיעין מכבים רעות.

גלס ז"ל שירתה כמפקדת תצפיתניות במוצב נחל עוז, ונהרגה במתקפת החמאס ב-7 באוקטובר, בהיותה במשמרת בחמ"ל. המיזם להנצחתה החל מסריגת פרחי לבנדר (פעילות שהייתה אהובה על ים) לאם ענת גלס, וההמשך הוא קמפיין גיוס המונים לצורך קיום מופע ההנצחה המוזיקלי "בלב ים". המטרה: לגייס כ-200 אלף שקל למופע שיערך בהיכל התרבות במודיעין בנובמבר 2024.

ארגון המופע נעשה על ידי המוזיקאי אלון נחמיאס, והגיוס ייעשה באמצעות מכירת פרחי לבנדר סרוגים לצד סדרת תכשיטים חדשה לזכר גלס. האירוע יכלול שיר שכתבה ומבוצע לראשונה. המפיק המוזיקלי יהיה אלון עדר.

קלו-קוט

המותג קלו-קוט - ג'ל שמסייע במניעה וטיפול בצלקות הנגרמות כתוצאה מפציעות, ניתוחים, כוויות וטראומה - יזם אירוע מימונה למטופלים במחלקת השיקום של בית החולים איכילוב ובני משפחותיהם. לאירוע הגיע גם עמרי גליקמן מלהקת "התקווה 6" כדי לשמח את המשתתפים.

רבים מהמטופלים הם חיילי צה"ל שעוברים בימים אלו שיקום לאחר פציעה במלחמת חרבות ברזל. "אנחנו מתאוששים מהפציעות, ונאחזים בתקווה שנחזור לעצמנו, עם הצלקות", אומר איל וגנר, אחד הפצועים במחלקה.

מתוך אירוע המימונה שיזם מותג קלו-קוט במחלקת השיקום באיכילוב. במרכז התמונה: איל וגנר, מילואימניק שנפצע ומטופל במחלקה, מחבק את ביתו אלה / צילום: Y video film

עוד כתבות

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארצות הברית מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה