גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency
כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

האם יש ממש בחשש שהושמע לאחרונה, ולפיו צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים מצויים ממש מעבר לפינה? על־פי שורת גורמים בעלי רקע משמעותי במשפט בינלאומי ששוחחו עם גלובס, התשובה לכך שלילית. הטענה שחוזרת מפי רבים היא שמדובר ב"ספין" פוליטי מקומי, שמבקש לשרת את הדרג המדיני בישראל, כאשר בפועל אין כל חדש בחקירה מעבר לקיומה.

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש אפשרי ומה המשמעויות 
סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עליי. לא אשאר בארה"ב" 

ובכל זאת, כפי שפורסם, במשרד המשפטים דווקא נערכים ברצינות לאפשרות שצווי מעצר נגד ישראלים אכן יוצאו, אפילו מבלי לתת התראה לישראל, ואולי אף לאישים שלא נזכרו קודם לכן.

המצב הזה, שנחשב שנים אפוקליפטי בכל המעוזים האמונים על יחסי החוץ של ישראל ועל המדיניות המשפטית שלה במישור הבינלאומי, מקנה הזדמנות להתעכב על האיש שבידיו הכוח להוציא את הצווים האמורים - כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג, ה־ICC.

 

היעדר סימפטיה לאסלאם הקיצוני

כרים חאן (54) מונה לתפקיד התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג ב־2021, כשהוא השלישי במספר שמכהן בתפקיד זה, ויחזיק בו עד ל־2030.

חאן נולד בסקוטלנד למשפחה שהיגרה מפקיסטן ומשתייכת לזרם האחמדי, מיעוט מוסלמי נרדף. "הנושא של פגיעה בילדים, בחלשים, במיעוטים - הוא מאוד רגיש לדברים אלה", טוען גורם ישראלי שמכיר את חאן באופן אישי. "מראה הילדים הרעבים, למשל, הוא כזה שיכול להפוך את הקרביים שלו".

בעקבות הטבח ב־7 באוקטובר ביקר חאן בישראל, כשהוא התובע הראשי הראשון שעשה זאת מאז הוקם בית הדין. במהלך ביקורו בארץ הוא נפגש עם משפחות של חטופים, ולאחר מכן ביקר ברמאללה ונועד עם נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס. במקביל לכך, נטען, חאן אינו חש סימפטיה, לשון המעטה, כלפי האסלאם הקיצוני. את חמאס, לצורך העניין, הוא היה מאוד שמח לתפוס, אומר מומחה למשפט בינלאומי.

לחאן יש 30 שנות ניסיון במשפט בינלאומי פלילי וכעורך דין לזכויות אדם, והוא נחשב למוערך ביותר בזירה הבינלאומית. גם בישראל מייחסים לו גורמים שונים מקצועיות ויסודיות. "הוא מבין מה זה משפט פלילי, והוא לא ירצה להתרסק בתיק כזה (נגד ישראל, נ"ס)", אומר מומחה למשפט בינלאומי.

בהמשך לכך, יותר מאודם אחד שעמו שוחח גלובס ציין כי לישראל יהיה קשה למסמס את החלטותיו של חאן, אם יהיו כאלה בעתיד. זאת, במיוחד בצירוף שני האנשים שמינה תחתיו - אנדרו קיילי וברנדה הוליס - גם הם משפטנים בינלאומיים מוערכים מאוד, המצויים, לטענת מספר מומחים ישראלים, "בטופ של המשפט הבינלאומי העולמי".

במרץ אשתקד הוציא חאן צו מעצר בינלאומי לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, זאת במסגרת חקירה שבחנה קיומם של פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות מצד הרוסים במלחמת רוסיה־אוקראינה. בתגובה לכך הוסיפה רוסיה את חאן לרשימת המבוקשים שלה.

"לא יהסס למשוך תיקים, גם בשיא ניהולם"

חאן שימש בעברו תובע, סנגור ויועץ לקורבנות בערכאות שיפוט בינלאומיות, בהן בית הדין הפלילי בהאג והטריבונלים שפעלו ברואנדה, ביגוסלביה, בקמבודיה, בלבנון ובסיירה לאון.

"להבדיל מאחד מקודמיו, שתחושות בטן ושיקולים מדיניים היו יכולים להספיק לו כדי ליצור כיווני חקירה, חאן יבחן את הראיות לעומקן לפני שיקבל החלטה בדבר העמדה לדין", מספר עו"ד ניק קאופמן, מומחה למשפט בינלאומי פלילי ששימש סנגור ותובע בערכאות הבינלאומיות ומכיר באופן אישי את חאן. "הוא לא יהסס למשוך תיקים, אף בשיא ניהולם, כאשר הוא סבור שאין בהם מספיק ראיות כדי להביא להרשעה כפי שעשה לאחרונה. זה לזכותו".

קאופמן, אחד המשפטנים הישראלים הנושאים עמם את הניסיון וההיכרות הרבים ביותר עם בית הדין הפלילי בהאג, וממשלת ישראל אף נועצה בו בנושאים אלה, מוסיף: "חאן הוא זה שבתור סנגור איפשר לסגן נשיא קניה להשתתף בהליך הפלילי נגדו בבית הדין בהיעדרו, תוך שהמשיך לכהן כסגן נשיא. וכפי שראש הממשלה בוודאי ישמח לשמוע, ההליך נגד סגן נשיא קניה נמרח על פני כמה שנים טובות, והוא המשיך להתנהל ולהתנייד בקהילה הבינלאומית כרגיל".

עוד ציין קאופמן כי "על אף שאני מאוד מפקפק בקיומם של צווי מעצר נגד ראש הממשלה, שר ההגנה והרמטכ"ל, לפחות בעת הזו, אני סבור שאם חאן יפעל נגדם בעתיד, הוא יהיה פתוח למשא־ומתן על אופן השתתפותם בהליכים, במיוחד אם יבוא סנגור ויבקש להמיר צו מעצר לזימון להתייצב", טוען קאופמן. "אני לומד זאת מניסיונו של חאן, שייצג בעבר ראשי מיליציה מחבל דרפור ואת סגן נשיא קניה".

"המערב סימן את גבולות הגזרה שלו"

חאן מונה לתפקיד בדחיפה בריטית ואמריקאית, והנטיות שלו, נטען, הן ככלל פרו־מערביות. "הוא ישר ועצמאי, אבל הוא מבין פוליטיקה", טוען גורם אחר המכיר אותו. "בשונה מהתובעת הקודמת, הוא בא מבריטניה, מלב הממסד". את התיק בעניין העינויים שנטען כי ביצעו אנשי ה־CIA במהלך המלחמה באפגניסטן, אגב, חאן סגר.

ברמת ההתנהלות שלו בתוך בית הדין, חאן נחשב לאיש "של כבוד" ולכזה שמרגע שהוא מחליט - קשה מאוד להניא אותו. אדם שמכיר אותו כינה אותו כ"קונטרול פריק", אך בראש ובראשונה הציג אותו כאדם שמבין באיזו זירה הוא מסתובב ורגיש לרצונות של המערב. ההערכה של אחד המומחים היא שלאחר שארה"ב והאיחוד האירופי סימנו מתנחלים כיעד לגיטימי והטילו עליהם סנקציות - גם צווי מעצר, אם יהיו, יכוונו לשם. "המערב סימן שם את גבולות הגזרה שלו", נטען.

עוד כתבות

שבוע הספר בתל אביב / צילום: כדיה לוי

האלמותיות של קפקא, היד של גרוסמן: ארבע המלצות טובות במיוחד לשבוע הספר

הפרט הקפקאי הקטן שהופך הכל למסויט, החיבור של גרוסמן לריצה, השעטנז המרגש של יהודית רותם וההפתעה של צבי בן מאיר: כמה הצעות לאלה שנערכים עם רשימות קנייה לשבוע הספר העברי, שייפתח בשבוע הבא

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותרו לפרסום שמות של 2 חללי צה"ל: סמל שלום מנחם וסמ"ר צור אברהם

לוחמי ההגנה האווירית יירטו כטב"ם במרחב הימי של נהריה, צה"ל תקף בלבנון ● בג"ץ הורה לעצור את ביקורת מבקר המדינה על צה"ל והשב"כ ● צה"ל מבהיר: אין בדרום הרצועה הפסקה של הלחימה, אלא הפוגה באזור ספציפי בלבד ● הותרו לפרסום שמותיהם של שבעה מבין שמונת לוחמי ההנדסה שנפלו בתקרית ברפיח, בקרב בצפון הרצועה נפלו שני לוחמי מילואים בשריון ● עדכונים בולטים

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: איל יצהר

היועמ"שית: "לא ניתן להעלות את גיל הפטור למילואמינקים מבלי לצמצם את חוסר השוויון"

עו"ד בהרב-מיארה הודיעה לממשלה כי קיימת מניעה משפטית להאריך את גיל הפטור ממילואים, לנוכח אי-צמצום הפער בשוויון בסוגיית גיוס החרדים ● עם זאת, היא ציינה כי ניתן להאריך לתקופה קצרה נוכח התחייבות גלנט למצות את פוטנציאל הגיוס ● ועדת השרים לחקיקה אישרה היום להאריך את הוראת השעה בשלושה חודשים - בהתאם לעמדת היועמ"שית

הדירה ברחוב נחל לכיש בשדרות / צילום: כפיר אסולין

דירת מחיר למשתכן בשדרות נרכשה ב-640 אלף שקל. בכמה היא נמכרה?

דירת 4 חדרים בשטח של 110 מ"ר בפרויקט מחיר למשתכן בשכונת נאות שקמה בשדרות נרכשה לפני 5 שנים בכ־700 אלף שקל והרוכשים קיבלו מענק של 60 אלף שקל נוספים ● כעת נמכרה הדירה ב־1.28 מיליון שקל

נשיא התאחדות התעשיינים, ד''ר רון תומר / צילום: יח''צ

מחלוקת במגזר העסקי סביב הגבלת היבוא מטורקיה: האם ישראל בדרך למלחמת סחר?

נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, תומך בהצעה להטיל מכס של 100% על היבוא מטורקיה: "לא ייתכן שהטורקים יחרימו אותנו ואנחנו לא נגיב" ● מנגד, נשיא איגוד לשכות המסחר, שחר תורג'מן, מתנגד נמרצות להגבלות על הסחר עם טורקיה ומזהיר מפני הידרדרות ל"מלחמת סחר שתחילתה בטורקיה וסופה לא ידוע"

הפגנה נגד הממשלה בכביש 4 צפון / צילום: דנור אהרון

בירושלים, בקיסריה ובדרום: ארגוני המחאה הכריזו על "שבוע התנגדות"

לאורך שבוע ההתנגדות, הארגונים יצעדו בשיירות לירושלים, יפגינו מול הכנסת, בנגב וכן מול ביתו של רה"מ בקיסריה, במחאה נגד הממשלה ● המחאות יתקיימו תחת הכותרות: "די להפקרת החטופים והעוטף" ו"די להפקרת הצפון"

גילברט ורוזנטל מראיינים את מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג. תהליך יצירת פרק אורך שישה שבועות / צילום: מתוך יוטיוב

כל האנשים החכמים ביותר בחדר מאזינים לאותו פודקאסט

שיחת עומק של שעות ארוכות על חברה אחת היא לא מתכון ברור לרייטינג מסחרר ● אבל כשבן גילברט ודיוויד רוזנטל צוללים לסיפורים האפיים של החברות המצליחות ביותר, המנהלים הבכירים בעולם מאזינים ● כך הפכה Acquired לתוכנית האהובה על עולם העסקים, והיא מכניסה ליוצריה מיליוני דולרים

״אנחנו אסירי תודה להם״, מכריז הצהובון הלונדוני ביום האזכרה בנורמנדיה. האומנם? / צילום: גזיר עיתון

ראש ממשלת בריטניה מגדיר מחדש את הזיכרון הלאומי

רישי סונאק אולי סיים את הקריירה כאשר הסתלק מן האזכרה לשחרור אירופה ● הייתכן שהיא פשוט לא דיברה אל ליבו? הייתכן שחברת מהגרים מוכרחה לשכוח?

חיילים טייוואניים. סין משפרת מוכנותה לפלישה / צילום: Associated Press, Daniel Ceng

המים במצרי טייוואן מתחממים שוב: סין מגבירה את הלחץ על המדינה המשוסעת

התרגיל הצבאי המקיף שביצעה סין סביב טייוואן בחודש שעבר הכניס את העולם לכוננות, ובארה"ב קראו לזרז אספקת נשק לאי ● טייוואן, שממלאה תפקיד משמעותי בתעשיית הטכנולוגיה העולמית, מתמודדת גם עם פילוג מבית, שאותו סין מנצלת היטב ליצירת מהומות ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

הערכות בשוק: אלטשולר שחם רכש מניות מבנה ב-200 מיליון שקל

אחרי שדיבר על הורדת החשיפה למניות ישראליות, בשוק מעריכים כי בית ההשקעות אלטשולר שחם רכש מניות של חברת הנדל"ן המניב מידי חברת כלל ביטוח ● מניית מבנה ירדה ב-18% מתחילת השנה, מה שעשוי להוות הזדמנות לרוכשים

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכר דו משפחתי בשטח של 160 מ"ר באלפי מנשה?

הבית נמצא על מגרש בשטח של 250 מ"ר וכולל חמישה חדרים בשני מפלסים ונמכר ב־2.5 מיליון שקל ● ועוד עסקאות מהשבוע האחרון

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

שמונה לוחמי הנדסה נפלו בפיצוץ כלי רכב משוריין בדרום הרצועה

שמונת החיילים נספו לאחר שהכלי ההנדסי בו שהו נפגע ממטען חבלה והתלקח ● אחד החיילים שנפלו הוא סרן ווסים מחמוד, סמ"פ בחטיבה 401 ● הפגנות ברחבי הארץ למען השבת החטופים ולהקדמת הבחירות, איילון נחסם לתנועה ● דיווח: ארה"ב ממתינה לסיום הפעילות הישראלית ברפיח, כדי לקדם עסקת חטופים ● עדכונים בולטים

תל אביב / צילום: Shutterstock

חרף המלחמה: הציבור מסתער על הדירות והמחירים עולים בקצב שנתי של 12%

עליית מחירי הדירות ב־2024 הגיעה לקצב שנתי דו־ספרתי, למרות המלחמה, הריבית הגבוהה והמצב הכלכלי הבעייתי ● אנליסטים ומומחים בתחום מסבירים את התופעה בביקושים כבושים שנוצרו במהלך השנה, בה נרשם מספר העסקאות הנמוך ביותר ב־20 השנים האחרונות

עבודות של חברת החשמל / צילום: איל יצהר

בהיקף של 22 מיליארד שקל: רשות החשמל הציגה את תוכנית פיתוח הרשת

התוכנית החדשה באה לפתור מספר בעיות, כשאחת המרכזיות שבהן היא אמינות אספקת החשמל • סוגיה משמעותית נוספת שהתוכנית מיועדת לפתור היא הטעמת האנרגיות המתחדשות

ד''ר שי מרצקי, מנכ''ל ומייסד בונוס ביוגרופ / צילום: עופר וקנין

התביעות הייצוגיות נגד מייסד בונוס ביוגרופ סביב החקירה הפלילית בעניינו נדחו

שי מרצקי, בעל השליטה ומנכ"ל חברת הביומד בונוס ביוגרופ, רכש לפני שנתיים 166 אלף מניות של החברה, ערב עדכון מדדי הבורסה ● הבקשות לתביעות ייצוגיות הוגשו בשנת 2022, ושנתיים לאחר מכן רשות ניירות ערך פתחה בחקירה גלויה בעניין

נאלי פאנדור, שרת החוץ של דרום אפריקה, במסגד בקייפטאון / צילום: Reuters, ESA ALEXANDER

הבוחרים בעולם עייפו מממשלותיהם, האם זה ישפיע על היחס לישראל?

מהודו דרך צרפת וכלה בדרום אפריקה, הרגלים של שנים משתנים בן לילה בעקבות בחירות שנערכו לאחרונה או שעומדות להיערך ● ממשלות של איש אחד או של מפלגה אחת יצטרכו כעת לחפש הסכמות רחבות יותר ● בדרום אפריקה ייתכן שגם ישראל תרגיש את התוצאות

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

במסגרת מכירת אסקימו, קיבלו בעלי המניות לשעבר תשלום נוסף של 20 מיליון דולר

ועדה מייעצת של ה-FDA, אישרה תרופה של של אלי לילי לטיפול באלצהיימר ● פרופ' סיגל סדצקי, מצטרפת לחברת הסטארט אפ בריאה (Briya) ● וגם: ב-2023 חברות השקיעו במחקרים בישראל את הסכום הנמוך ביותר שנמדד מאז 2014

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר מיכל יערי / צילום: תומר אפלבאום

החוקרת שבטוחה: זה המסר שישראל חייבת להעביר למדינות ערב

שיחה עם ד"ר מיכל יערי, חוקרת מדינות המפרץ הערביות ● על השינוי שמבקש בן סלמאן לחולל בסעודיה ועל היחסים המורכבים עם ישראל ביום שאחרי 7 באוקטובר • האזינו

בני לנדא / צילום: Miguel Gutierrez

בגיל 78, היזם הסדרתי שמספק הצצה ל"בונקר" הסודי שלו

16 שנה אחרי שהוקמה, מכירות חברת הדפוס של בני לנדא הגיעו בשנה האחרונה להיקף של 100 מיליון דולר, ואם שואלים אותו, פוטנציאל השוק שלה עומד על 35 מיליארד ● וזה רק טיפה בים בממלכה של היזם הסדרתי ● כעת הוא חושף טפח מהאימפריה שבנה, מסביר מה מפריע לו במשקיע הישראלי, ובטוח שהאיום האמיתי לא נמצא באיראן: "אם הכלכלה שלנו תקרוס, גם ההגנה תקרוס"

צבי לנדו, גילון בק וגבי ויסמן / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, יח''צ נובה

סולאראדג' בשפל, והחברה הביטחונית שזינקה ב-17% ביום אחד

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● חברת ההגנה ההיקפית סנסטאר זינקה לאחר הדוחות ● סולאראדג' המשיכה במומנטום השלילי וצללה בכ-8% ● ונובה נהנית מהביקוש לשבבים בתחום ה-AI