גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency
כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

האם יש ממש בחשש שהושמע לאחרונה, ולפיו צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים מצויים ממש מעבר לפינה? על־פי שורת גורמים בעלי רקע משמעותי במשפט בינלאומי ששוחחו עם גלובס, התשובה לכך שלילית. הטענה שחוזרת מפי רבים היא שמדובר ב"ספין" פוליטי מקומי, שמבקש לשרת את הדרג המדיני בישראל, כאשר בפועל אין כל חדש בחקירה מעבר לקיומה.

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש אפשרי ומה המשמעויות 
סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עליי. לא אשאר בארה"ב" 

ובכל זאת, כפי שפורסם, במשרד המשפטים דווקא נערכים ברצינות לאפשרות שצווי מעצר נגד ישראלים אכן יוצאו, אפילו מבלי לתת התראה לישראל, ואולי אף לאישים שלא נזכרו קודם לכן.

המצב הזה, שנחשב שנים אפוקליפטי בכל המעוזים האמונים על יחסי החוץ של ישראל ועל המדיניות המשפטית שלה במישור הבינלאומי, מקנה הזדמנות להתעכב על האיש שבידיו הכוח להוציא את הצווים האמורים - כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג, ה־ICC.

 

היעדר סימפטיה לאסלאם הקיצוני

כרים חאן (54) מונה לתפקיד התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג ב־2021, כשהוא השלישי במספר שמכהן בתפקיד זה, ויחזיק בו עד ל־2030.

חאן נולד בסקוטלנד למשפחה שהיגרה מפקיסטן ומשתייכת לזרם האחמדי, מיעוט מוסלמי נרדף. "הנושא של פגיעה בילדים, בחלשים, במיעוטים - הוא מאוד רגיש לדברים אלה", טוען גורם ישראלי שמכיר את חאן באופן אישי. "מראה הילדים הרעבים, למשל, הוא כזה שיכול להפוך את הקרביים שלו".

בעקבות הטבח ב־7 באוקטובר ביקר חאן בישראל, כשהוא התובע הראשי הראשון שעשה זאת מאז הוקם בית הדין. במהלך ביקורו בארץ הוא נפגש עם משפחות של חטופים, ולאחר מכן ביקר ברמאללה ונועד עם נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס. במקביל לכך, נטען, חאן אינו חש סימפטיה, לשון המעטה, כלפי האסלאם הקיצוני. את חמאס, לצורך העניין, הוא היה מאוד שמח לתפוס, אומר מומחה למשפט בינלאומי.

לחאן יש 30 שנות ניסיון במשפט בינלאומי פלילי וכעורך דין לזכויות אדם, והוא נחשב למוערך ביותר בזירה הבינלאומית. גם בישראל מייחסים לו גורמים שונים מקצועיות ויסודיות. "הוא מבין מה זה משפט פלילי, והוא לא ירצה להתרסק בתיק כזה (נגד ישראל, נ"ס)", אומר מומחה למשפט בינלאומי.

בהמשך לכך, יותר מאודם אחד שעמו שוחח גלובס ציין כי לישראל יהיה קשה למסמס את החלטותיו של חאן, אם יהיו כאלה בעתיד. זאת, במיוחד בצירוף שני האנשים שמינה תחתיו - אנדרו קיילי וברנדה הוליס - גם הם משפטנים בינלאומיים מוערכים מאוד, המצויים, לטענת מספר מומחים ישראלים, "בטופ של המשפט הבינלאומי העולמי".

במרץ אשתקד הוציא חאן צו מעצר בינלאומי לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, זאת במסגרת חקירה שבחנה קיומם של פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות מצד הרוסים במלחמת רוסיה־אוקראינה. בתגובה לכך הוסיפה רוסיה את חאן לרשימת המבוקשים שלה.

"לא יהסס למשוך תיקים, גם בשיא ניהולם"

חאן שימש בעברו תובע, סנגור ויועץ לקורבנות בערכאות שיפוט בינלאומיות, בהן בית הדין הפלילי בהאג והטריבונלים שפעלו ברואנדה, ביגוסלביה, בקמבודיה, בלבנון ובסיירה לאון.

"להבדיל מאחד מקודמיו, שתחושות בטן ושיקולים מדיניים היו יכולים להספיק לו כדי ליצור כיווני חקירה, חאן יבחן את הראיות לעומקן לפני שיקבל החלטה בדבר העמדה לדין", מספר עו"ד ניק קאופמן, מומחה למשפט בינלאומי פלילי ששימש סנגור ותובע בערכאות הבינלאומיות ומכיר באופן אישי את חאן. "הוא לא יהסס למשוך תיקים, אף בשיא ניהולם, כאשר הוא סבור שאין בהם מספיק ראיות כדי להביא להרשעה כפי שעשה לאחרונה. זה לזכותו".

קאופמן, אחד המשפטנים הישראלים הנושאים עמם את הניסיון וההיכרות הרבים ביותר עם בית הדין הפלילי בהאג, וממשלת ישראל אף נועצה בו בנושאים אלה, מוסיף: "חאן הוא זה שבתור סנגור איפשר לסגן נשיא קניה להשתתף בהליך הפלילי נגדו בבית הדין בהיעדרו, תוך שהמשיך לכהן כסגן נשיא. וכפי שראש הממשלה בוודאי ישמח לשמוע, ההליך נגד סגן נשיא קניה נמרח על פני כמה שנים טובות, והוא המשיך להתנהל ולהתנייד בקהילה הבינלאומית כרגיל".

עוד ציין קאופמן כי "על אף שאני מאוד מפקפק בקיומם של צווי מעצר נגד ראש הממשלה, שר ההגנה והרמטכ"ל, לפחות בעת הזו, אני סבור שאם חאן יפעל נגדם בעתיד, הוא יהיה פתוח למשא־ומתן על אופן השתתפותם בהליכים, במיוחד אם יבוא סנגור ויבקש להמיר צו מעצר לזימון להתייצב", טוען קאופמן. "אני לומד זאת מניסיונו של חאן, שייצג בעבר ראשי מיליציה מחבל דרפור ואת סגן נשיא קניה".

"המערב סימן את גבולות הגזרה שלו"

חאן מונה לתפקיד בדחיפה בריטית ואמריקאית, והנטיות שלו, נטען, הן ככלל פרו־מערביות. "הוא ישר ועצמאי, אבל הוא מבין פוליטיקה", טוען גורם אחר המכיר אותו. "בשונה מהתובעת הקודמת, הוא בא מבריטניה, מלב הממסד". את התיק בעניין העינויים שנטען כי ביצעו אנשי ה־CIA במהלך המלחמה באפגניסטן, אגב, חאן סגר.

ברמת ההתנהלות שלו בתוך בית הדין, חאן נחשב לאיש "של כבוד" ולכזה שמרגע שהוא מחליט - קשה מאוד להניא אותו. אדם שמכיר אותו כינה אותו כ"קונטרול פריק", אך בראש ובראשונה הציג אותו כאדם שמבין באיזו זירה הוא מסתובב ורגיש לרצונות של המערב. ההערכה של אחד המומחים היא שלאחר שארה"ב והאיחוד האירופי סימנו מתנחלים כיעד לגיטימי והטילו עליהם סנקציות - גם צווי מעצר, אם יהיו, יכוונו לשם. "המערב סימן שם את גבולות הגזרה שלו", נטען.

עוד כתבות

מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה

בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

כנסייה צבעונית במיוחד, מסעדה שמגישה עוף לוהט מהטאבון וקובה נייה שהיא מעדן, סדנה לקליעת שרפרפים ומיזם נשי שלא יאפשר לכם לעזוב בידיים ריקות ● ביקור בכפר ריינה

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

דיווח: כטב"ם ישראלי תקף אופנוע בא-נאקורה שבדרום לבנון

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עדכונים שוטפים

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם