גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit
מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

התופעה המקוממת של העלאת מחירי השכירות למפונים וגביית שכר דירה הגבוה במאות אחוזים בהשוואה לטרום מלחמת "חרבות ברזל", הגיעה גם אל מסדרונות רשות המסים - שם לא מתכוונים לעבור על כך בשתיקה: לגלובס נודע כי פקידי השומה באזורים שונים בארץ התחילו במיפוי וטיפול בתופעת משכירי הדירות שניצלו את מצוקת המפונים והקפיצו את מחירי השכירויות מעל לתקרת הפטור ממס מבלי לשלם את המס הנדרש למדינה.

השיטה החדשה של רשות המסים לתפוס משכירי דירות שלא מדווחים על הכנסות
נתונים חדשים מגלים: מחירי השכירות בתל אביב בירידה, במיוחד באזורים האלה

לרשות המסים אין כלים או מנדט להתערב בשכר הדירה המופרז שנדרש מהמפונים, ואולם היא נכנסת לתמונה מזווית המס: לפי החוק, אדם שמשכיר דירה תמורת יותר מ-5,654 שקל לחודש, מחויב לשלם מס. לדברי עובד רשות המסים באחד ממשרדי השומה בצפון, "נכון להיום לא התקבלו אצלנו דיווחים חדשים ממשכירי דירות באזורים שאנחנו חושדים שבהם מושכרות דירות למפונים, ושכר הדירה הועלה הרבה מעבר לסף הדיווח".

כל אותם משכירי דירות שעברו את סף הפטור, חשופים כעת לאכיפה מצד רשות המסים ודרישת תשלום מס בעבור ההכנסות. "אנחנו מודעים היטב לבעיה ולעובדה שהיא בהיקף לא מצומצם. זו בעינינו חזירות שאין לה מקום, ואנחנו מגבשים היום תוכנית פעולה בזירת המס", אומר גורם בכיר ברשות.

18 אלף שקל לדירת 3 חדרים

התופעה של משכירי דירות - במיוחד ביישובים בצפון, בטבריה והסביבה, אך גם באזורים אחרים בארץ - שהעלו את מחירי שכר הדירה ודורשים ממפונים סכומי עתק בעבור דירות קטנות ואף ישנות, נחשפה לאחרונה, בין היתר על רקע מעבר של מפונים שהתגוררו במלונות לדירות שכורות.

מענקי האכלוס שהמוסד לביטוח לאומי מעביר למפונים בעבור דיור עצמאי שהם מוצאים, עומדים על 200 שקל למבוגר ליום (כולל ילד מעל גיל 18) ועל 100 שקל ליום עבור ילד (עד גיל 18). חלק מבעלי הדירות מחשבים כיום את סכומי מענקי האכלוס שמקבלים המפונים, ודורשים מהם את כל הסכום כשכר דירה.

ט', תושב יישוב מפונה מהצפון שמשרת במילואים בגזרה קרובה לביתו, חווה זאת על בשרו כאשר חיפש דירה למשפחתו בקרבת מקום השירות שלו, כדי שיוכל לבקר אותם. "הגענו לאחד היישובים קרוב לטבריה לראות דירת 3 חדרים, ובעל הדירה ביקש 18,000 שקל שכר דירה", הוא מספר. "הוא אמר לנו שהוא עשה חישוב כמה מענק אנחנו מקבלים מהמדינה, וכך הגיע לסכום".

ט' חיפש אופציות אחרות, אך נתקל באותה דרישה מבעלי דירות נוספים: "בשלב מסוים החלטנו שנתאחד כמה משפחות ונשכור וילה יחד, אבל בעל הווילה דרש 60,000 שקל לחודש, לאחר שחישב את מענקי האכלוס שלנו לפי כל משפחה - אז ויתרנו".

ט' מספר כי רק כשהתרחק קצת מאזור הצפון, בעלי הדירות הפסיקו לחשב כמה המשפחה מקבלת מהמדינה וביקשו את שכר הדירה "הרגיל" עבור הנכס. "בסוף שכרתי לאשתי ולילדים דירה גדולה וחדשה באור עקיבא, קרוב לים, ב-4,500 שקל בלבד. בעל הדירה היה מקסים ולא חשב בכלל לבדוק מה גובה המענקים שאנחנו מקבלים".

ט' לא לבד. בפגישה שנערכה לאחרונה בין נציגי רשות המסים לראש מועצת מבואות חרמון, בני בן-מובחר, סיפר ראש המועצה כי "יותר ויותר תושבים מיישובים מפונים בתחומי הרשות נתקלים בדרישות לשכר דירה הזוי, שמגיע גם ל-20,000 שקל לדירת 4 חדרים".

"אנחנו בשטח, מדברים עם מפונים"

ברשות המסים מספרים לגלובס כי הם כבר נחשפו לתופעה בשטח עוד קודם. "נחשפנו למקרים שבהם דירות שהושכרו ב-5,000-3,000 שקל מושכרות למפונים ב-16 אלף שקל כיום ויותר", אומר הגורם מאחד ממשרדי השומה בצפון הארץ. "אנחנו כל הזמן בשטח, מדברים עם מפונים, והתופעה של העלאת שכר הדירה למפונים במאות אחוזים, בעיקר ביישובים בצפון, מאוד מקוממת בעינינו".

רשות המסים כאמור לא יכולה לטפל בתופעת העלאת שכר הדירה ולחייב משכירים להוריד את מחירי השכירות. ככלל, היא לא אמונה על ריסון מחירי השכירות במשק. ואולם גורם בכיר ברשות המסים מסר לגלובס כי ברשות מתכוונים בהחלט לטפל במשכירי הדירות מזווית המס שנגרע מהמדינה. "פקידי השומה באזורים הרלוונטיים כבר התחילו לפעול בנושא הזה. הם חיים את השטח ושומעים מהמפונים עצמם. מרכזי המודיעין התחילו לרכז את המידע שמגיע לרשות בנוגע להשכרת דירות מעל תקרת הפטור, אך זה עדיין לא מספיק מקיף", הוא אמר.

בכל מקרה, תשלום המס הוא שנתי, עד סוף ינואר בשנה העוקבת, כך שסביר שחלק מהמשכירים יקבלו לכל היותר התראה לשלם את המס (10% מההכנסה).

הבעיה: אין מידע מלא על שוק השכירות

הבעיה של רשות המסים היא, שוב, היעדרו של מאגר משכירי דירות. הרשות מנסה זה שנים להעביר חקיקה המבטלת את הפטור ממס עבור הכנסות משכירות עד לסף של 5,654 שקל, או לכל הפחות חיוב בעלי דירות המשכירים אותן לדווח לרשות המסים על ההשכרה, גם אם ההכנסה משכירות מתחת לרף הפטור ולא חייבת במס. אך פעם אחר פעם נבלמו יוזמות אלה על-ידי הדרג הפוליטי, בין היתר בטענה כי ביטול תקרת הפטור יפגע בשוכרי הדירות - אליהם יגולגל החיוב במס - ותירשם עלייה בשכר הדירה במשק. עוד נטען כי החלת חובת דיווח גם על מי שאינו חייב במס תגרור בירוקרטיה מיותרת של אזרחים מול רשות המסים, ללא צורך.

"במצב שאין מידע מלא על שוק השכירות, ואין חובת דיווח על השכרת דירות, מאוד לא פשוט להגיע לדירות שמושכרות ספציפית על-ידי מפונים. אין לנו כרגע גם רשימה של מפונים שקיבלו את מענקי הסבסוד מביטוח לאומי. אנחנו לא יודעים מי קיבל סיוע ואיפה הוא שכר דירה, אם זה בתל אביב או בטבריה", מסביר הגורם הבכיר ברשות.

עוד מוסיף אותו גורם כי "יש כוונה לעשות פעולת אכיפה מרוכזת בנושא הזה בזמן הקרוב. ניקח מביטוח לאומי את הרשימות של מי שקיבל מענקי סבסוד, ונעשה חיתוכים עם המידע שיש בידינו על השכרת דירות באזורים שונים בארץ. ידוע לנו על אזורים שהם יותר בעייתיים בנושא הזה, באזור טבריה והסביבה, אבל לא כל משכירי הדירות במקומות הללו מתנהלים באותה דרך, ונצטרך לעשות אכיפה מדויקת ולא לפגוע במי שמדווח ופועל כדין".

עוד כתבות

אפריל האדום של הפנסיה וההשתלמות / צילום: Shutterstock

אחרי שנה בצמרת, בית ההשקעות שמוצא את עצמו בתחתית טבלת התשואות לפנסיה

הירידות בשוקי ההון בעולם הובילו את המסלולים הכלליים לירידות של כ-1.5% ואת מסלולי המניות לירידות חדות יותר של כ-3% • אלטשולר שחם, מור ומנורה מבטחים בלטו לטובה כשמנגד אנליסט עם ירידות חדות • מה עשו המסלולים שעוקבים אחרי ה-S&P 500?

רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים

החטוף רון בנימין נרצח על ידי חמאס, וגופתו הושבה לישראל

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה ● עדכונים שוטפים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' קורא להכניס כוחות ללבנון: "ליצור רצועת ביטחון בדרום המדינה"

בעזה מדווחים: בכיר במשטרת חמאס חוסל על ידי כטב"ם ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ● הותר לפרסום: נועם בטאן ונחמן מאיר חיים וקנין ז"ל נהרגו בקרב בדרום הרצועה, 4 לוחמים נפצעו ●  לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים בולטים 

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים יירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעזה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים, והדיון הופסק למספר שניות

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

קבוצת לוזון "מזהירה": הרווח הנקי יזנק עד 160% ברבעון הראשון

הקבוצה מציינת כי בעקבות שיפור משמעותי של פעילות הבנייה למגורים שלה בפולין, היא צפויה להציג עליה בהכנסות וברווחים עם סיכום הרבעון הראשון ● בנוסף מציינת כי היא חזרה לקדם את הקמת תחנת הכח "דוראד 2" על רקע החלטות הממשלה לאחרונה

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארה"ב מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן

אכזבה למדינה: קבוצת מילגם זכתה במכרז להפרטת הדואר בתמורה ל-461 מיליון שקל בלבד

קבוצת מילגם-הפניקס-ליימן שליסל זכתה במכרז על הדואר, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שקיבל הדואר בעבר ועמד על מעל 1.5 מיליארד שקל ● 
קבוצת דלק ישראל-רמי לוי התמודדה מולה במכרז ● שתי ההצעות היו נמוכות מהערכת השווי שהכינה עבור רשות החברות פירמת דלויט, דבר שהוביל לסבב התמחרות

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

"השוק מתפוצץ": 8 מניות מומלצות בזמנים של מלחמה

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

מפעל המלט נשר. ''אין קשר בין רמות האבק לפעילות המפעל'' / צילום: תמר מצפי

אחרי פחות משנה: מנכ"ל נשר מפעלי מלט מסיים את תפקידו

מנכ"ל נשר מפעלי מלט, יובל לזרוב, מסיים את תפקידו בחברה אחרי כהונה בת פחות משנה ● באוגוסט האחרון הוציא המשרד להגנת הסביבה צו מינהלי לחברה, המורה על מניעה או צמצום של זיהום אוויר לפי סעיף 45 בחוק אוויר נקי

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך, והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

ברק עילם, גיא ברנשטיין, צבי אלון / צילומים: שלומי יוסף, יח''צ, טיגו

כך הגיבה מניית נייס בוול סטריט לעזיבה של המנכ"ל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מג'יק נסחרה בסוף השבוע במחיר הנמוך בכ-48% מהשיא בעקבות הדוחות ● נייס צללה על רקע עזיבת המנכ"ל ● וטיגו נפלה בחדות לאחר פרסום הדוחות למרות שפרסמה תחזית חיובית

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

אילוסטרציה: Shutterstock

כמו שיחה עם הדוד מאמריקה: לדבר בעברית עם ChatGPT

העוזר הקולי החדש של OpenAI יהיה מותאם אישית למשתמש, יכיר את ההעדפות שלו ויידע גם לבחור את האינטונציה המתאימה בהתאם לאופי השיחה ● בעקבות הסערה שהתעוררה ברשתות עם הצגת המודל החדש, בדקנו את המודל הזמין כיום בשוק

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

תשבור שיאים? מה צפוי בדוחות החברה הלוהטת בעולם

ביום רביעי הקרוב, ענקית השבבים אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● עפ"י ההערכות, החברה צפויה להציג דוחות חזקים שידחפו את מחיר המניה שלה לשיא חדש

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סגרו שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● הדאו ב-40,000 ובוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה ●  מניות השבבים עלו השבוע ב-5% ● מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה ● בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד ● גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צללה ב-20% ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט זינקה ב-10% 

מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה

בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

כנסייה צבעונית במיוחד, מסעדה שמגישה עוף לוהט מהטאבון וקובה נייה שהיא מעדן, סדנה לקליעת שרפרפים ומיזם נשי שלא יאפשר לכם לעזוב בידיים ריקות ● ביקור בכפר ריינה

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק