גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון
שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

עסקאות חדשות יוצרות משרות חדשות בחברות הביטחוניות הישראליות, כדי לאייש את פסי הייצור המתרחבים. כל זאת, בזמן שצוותי השיווק מדלגים בין מדינות העולם כדי לנצל את הביקושים. בד בבד, מחוץ לישראל, בטורקיה לא מסתפקים במטוסי F-16, רכיבים מזויפים הותקנו במטוסי קרב אמריקאים, בגרמניה קוראים קוראים להגדלה דרמטית של תקציב הביטחון, והודו משיקה מל"ט תקיפה חדש. על כל זאת בפינת התעשיות הביטחוניות השבועית.

בלעדי | 100 שעות בלי חשמל: הדוח שחושף את הנזק מאי הקמת תחנות כוח חדשות 
תרחיש האימים: דונלד טראמפ מזמין את אסמאעיל הנייה לקמפ דייוויד 
בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל 

החברה הביטחונית שפתחה בקליטת עובדים מסיבית

החברה הביטחונית הממשלתית תומר, שמפתחת הנעה רקטית, בין השאר, למנועי טילים ומיירטים, קולטת כיום כ־60 עובדים חדשים - לאחר שמתחילת המלחמה היא קלטה כ־65 עובדים נוספים. כך נודע לראשונה לגלובס. 60 המשרות החדשות שמיועדות עבור תנופת הפיתוח והרחבת קווי הייצור, כוללות מהנדסים, אנשי מחקר ופיתוח, ומקצועות מיוחדים. בתומר מציינים כי הם זוכים להתעניינות ערה של מהנדסים ועובדי מחקר שמעדיפים לעבוד בתעשייה הביטחונית.

עסקאות חסרות תקדים כמו המכירה ההיסטורית של חץ 3 לגרמניה תמורת 14 מיליארד שקל הביאו להתגברות הביקושים למוצרים הביטחוניים מתוצרת ישראלית, לצד השפעת אירועים שונים ברחבי העולם, ובמרכזם: מלחמת רוסיה־אוקראינה, המתיחות עם סין במרחב אסיה־פסיפיק, וכמובן מלחמת חרבות ברזל.

כפי שהתעשייה האווירית הרוויחה בענק במושגים שלה מעסקת חץ 3, כך גם בתומר - שם מספרים כי לאחרונה הורחבו קווי הייצור בחברה גם בתחום מנועי החץ לאור העסקה עם גרמניה. בה בעת, נפתחו קווי ייצור חדשים לצורך מענה על ביקושים למנועים לטילים מדוייקים למגוון טווחים מ־30 עד ל־300 ק"מ, וביניהם: מנועים לטילים של אלביט, רומח, אקסטרא ורמפייג, וכן למיירט ברק MX של התעשייה האווירית.

הזמנה בינלאומית ראשונה ל-Crossbow של אלביט

אלביט הודיעה כי זכתה בחוזה בסכום של כ-53 מיליון דולר לאספקת מערכות מרגמה צריחית בלתי מאוישת 120 מ"מ בעלת מנגנון רתיעה רך, ה-Crossbow, לטובת התקנה על נגמ"שי פאנדור 6 X6 של לקוח אירופאי. החוזה יבוצע על פני תקופה של שש שנים.

חוזה זה הוא הראשון שנחתם עבור אספקה של מערכת ה-Crossbow מאז הצגתה לראשונה בתערוכת DSEI שנערכה בלונדון בשנת 2023. ה-Crossbow של אלביט מספקת הגנה ושרידות ברמה גבוהה לצוות המרגמה וכולל יכולת סגירת אש מהירה, כאשר יש ביכולתה לירות את הפצמ"ר הראשון בפחות מ-30 שניות. למערכת קצב מקסימלי של 10 פצמ"רים לדקה, עם קצב ממוצע של שישה פגזים לדקה. ניתן לבצע ירי של מגוון סוגי תחמושת 120 מ"מ מאושרי נאט"ו, כולל את המרגמה המונחית "עוקץ פלדה", המספקת טווח יעיל של עד 10 קילומטרים. לא נדרשת טעינת אינדקס לצריח ה- Crossbow , המציע יכולות של 360 מעלות.

המבוכה האמריקאית מיירוט המתקפה האיראנית

המתקפה האיראנית ב־14 באפריל לא הייתה היסטורית בהצלחתה רק עבור ישראל, אלא גם לארה"ב. במסגרת אותה מתקפה, ספינות הצי האמריקאיות שהוצבו במזרח הים התיכון, USS ארלי ברק ו־USS קרני, ביצעו 7-4 יירוטים מבצעיים ראשונים של טילים בליסטים באמצעות טילי SM-3 שמשוגרים ממערכת אגיס במתקפת האיראנית נגד ישראל.

אולם המתקפה הזו הובילה כעת גם למבוכה אמריקאית, וזאת משתי סיבות: ראשית, מחיר כל מיירט עומד על 28-12.5 מיליון דולר, כשלצורך ההשוואה - מיירט חץ 3 מוערך בכ־2 מיליון דולר "בלבד". שנית, קצב הייצור השנתי של מיירטי SM-3 צפוי לעמוד על 12 יחידות בלבד עד 2029. כלומר, מתקפת טילים בליסטיים קטנה יחסית מספיקה כדי לכסות את כל קצב הייצור השנתי.

האם מערכות חץ 3 יוצבו בבריטניה?

בריטניה נמצאת בשיחות בנוגע לאפשרות כניסה לתוכנית מערך ההגנה האווירית סקיי שילד - כך אישר מזכיר ההגנה גרנט שאפס בשיחה עם ה"סאן" הבריטי. לפי הדיווח, הצטרפות של לונדון למערך עשויה להוביל לסיטואציה שבה טילי חץ 3 מתוצרת התעשייה האווירית יוצבו על אדמת הממלכה, לצד מערכות נוספות כמו פטריוט האמריקאי או טילי איריס־טי מתוצרת גרמניה.

את תוכנית ההגנה האווירית האירופית יזם קנצלר גרמניה אולף שולץ בשנת 2022, כמענה לאיום מצד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. כיום מעורבות בפרויקט סקיי שילד 21 מדינות, כולל שווייץ הניטרלית.

הסנכרון של סקיי שילד בין מדינות שונות צפוי להוביל להפחתת עלויות בהשקעות בצבירת העוצמה, משום שכל המדינות ירכשו מערכות ויתאמו אותן בינן לבין עצמן. עבור בריטניה, שמגדילה את תקציבי הביטחון שלה לשנים הקרובות, זו סוגיה חשובה. לפי התכנון בלונדון, תקציב הביטחון צפוי לצמוח ב־75 מיליארד ליש"ט (כ־94 מיליארד דולר) עד שנת 2030 ולהגיע ל־2.5% מהתמ"ג.

בטורקיה לא מסתפקים במטוסי F-16

טורקיה צפויה בתקופה הקרובה לחתום על הסכם בסך 20 מיליארד דולר לרכישת מטוסי F-16 ושדרוג אלה הקיימים. בנוסף, שר ההגנה ישאר גולר סיפר בראיון לרשת CNN בטורקית כי באנקרה עדיין מעוניינים גם במטוסי יורופייטר טייפון. עד עתה גרמניה מנעה את המכירה בשל המדיניות הטורקית נגד ישראל.

"היורופייטר אינו נכס בלעדי של בעלי בריתנו בגרמניה", אמר גולר בראיון. "יש לנו עניין גם במטוסים אלה, אך יש בעיות מסוימות שחברינו בגרמניה נאבקים במסגרתן, שאנחנו, כחברים בנאט"ו, איננו מקבלים. היינו ברורים לגבי זאת. אני בטוח שהסוגיות הללו יסודרו בקרוב, וייתכן כי מכירות היורופייטר לערב הסעודית יהוו זרז לפתרון".

מעבר לכך, טורקיה אומנם הורחקה כבר בעידן טראמפ מתוכנית ה־F-35 בשל התעקשותה לרכוש מערכות הגנה אווירית מדגם S-400 מרוסיה, אבל שר ההגנה הטורקי מתעקש כי הנושא "עדיין על הפרק". לדבריו, גם פיתוח מטוס הקרב מהדור החמישי מייצור מקומי "קאאן" נמצא בעיצומו.

רכיבים מזויפים הותקנו במטוסי קרב אמריקאים

אזרח טורקי־אמריקאי שמתגורר בפלורידה, אונור אקסוי, נשפט ל־6.5 שנות מאסר בפועל בארה"ב, בגין הקמת עשרות חברות־קש ומכירת ציוד רשת מזויף מתוצרת סיסקו לצבא ארה"ב. הרכיבים אפילו הותקנו על מטוסי קרב מדגמי F-15, F-18 ו־F-22.

אקסוי הקים לפחות 19 חברות בניו ג'רזי ובפלורידה, 15 חנויות באמזון ועשר נוספות ב־eBay. במסגרת השיטה שלו הוא ייבא עשרות אלפי מכשירי רשתות מחשבים באיכות נמוכה מספקים בסין ובהונג קונג. מדבקות המותג, התוויות והמארזים הוחלפו בסימנים מסחריים מזויפים של חברת סיסקו. כך, הוא גרם ללקוחות הפוטנציאליים לחשוב כי מדובר במוצרים מקוריים. מחירי אותם מוצרים, כשהם אמיתיים, עומד על יותר מ־100 מיליון דולר, כשלפי הערכות אקסוי גרף לכיסו הכנסות בהיקף מיליוני דולרים.

"באמצעות תוכנית מתוחכמת ארוכת־שנים, אקסוי יצר וניהל את אחת מפעולות הסחר המזויף הגדולות ביותר אי־פעם", אמר התובע ויקאס חאנה מהתביעה הציבורית של ניו ג'רזי. "הפעילות שלו הובילה להחדרת עשרות אלפי מכשירים מזויפים מסין לשרשראות האספקה בארה"ב, וסיכנו את המשתמשים - כולל כאלה רגישים מאוד בצבא ארה"ב, כמו מטוסי קרב".

קריאה להגדלה דרמטית של תקציב הביטחון הגרמני

יעד נאט"ו להצבת תקציבי הביטחון של חברות הברית על 2% מהתמ"ג אינו מספיק לגרמניה כדי לשקם את הצבא שלה משנים של הזנחה. כך אמר מנכ"ל חברת ריינמטאל, ארמין פאפרגר, להתאחדות העיתונאים הכלכליים (WPV) בדיסלדורף. לדבריו, בברלין נדרשים להוסיף לתקציב הביטחון בסך 68.58 מיליארד אירו, לפחות עוד 30 מיליארד אירו. כלומר, עלייה נוספת של 43%.

בנושא הפגזים, סוגיה רגישה מאוד בכל מדינות המערב, ציין פאפרגר כי עד פרוץ מלחמת רוסיה־אוקראינה היו במחסנים של צבא גרמניה 4 מיליון פגזים. הפגזים הללו נורו, ומנכ"ל ריינמטאל מציין כי "לא הצלחנו להכניס כלום למחסנים שלנו במשך שנתיים" - סיטואציה דומה לזו שבצרפת, באיטליה ובספרד.

כיום קצב ייצור הפגזים של גרמניה עומד על 70 אלף יחידות בשנה בלבד, כשפאפרגר סיפר כי חברתו מוכנה לבנות מתקני ייצור בגרמניה, ברומניה ובליטא כדי להגביר את הקצב עד ל־1.1 מיליון יחידות בשנה.

מל"ט התקיפה החדש של הודו

חברת הטכנולוגיות הביטחוניות והאוויריות ההודית פליינג וודג' חשפה בבנגלור את FWD-200B - מל"ט התקיפה הראשון שמעוצב ומיוצר בהודו. המל"ט מיועד לפעול בגובה בינוני ולמשך טווחי פעילות ארוכים.

המל"ט החדש מסוגל לשאת 100 ק"ג, וכך ניתן להשתמש בו הן באמצעי איסוף מתקדמים והן בחימושים כבדים.

סוהאס טז'אסקנדה, מייסד פליינג וודג', ציין כי התוצאה המוצלחת התקבלה לאחר כישלונות לא מעטים של גופים הודים שונים, כמו DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו (מקביל של מפא"ת וסיב"ט בישראל).

עוד כתבות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההבטחה של רה"מ אחרי הישיבה הסוערת עם ראשי רשויות בצפון

שר הביטחון בביקור בבסיס יחידה 8200: "אנחנו יודעים בהרבה מאוד מקרים איך האויב חושב ואיך האויב נערך" • נתניהו נפגש עם ראשי רשויות בצפון, סירב להסביר איך יחזרו התושבים לבתיהם - אבל הבטיח: "הצפון ישגשג" • במקביל, הירי ליישובי הצפון לא נפסק • הותר לפרסום: מ"פ בצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע קשה בהתיקלות עם מחבלים ברצועה • כל העדכונים מכל החזיתות

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

תשבור שיאים? מה צפוי בדוחות החברה הלוהטת בעולם

ביום רביעי הקרוב, ענקית השבבים אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● עפ"י ההערכות, החברה צפויה להציג דוחות חזקים שידחפו את מחיר המניה שלה לשיא חדש

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל נגד רשות ני"ע: לא לאפשר לגופים חוץ בנקאיים להתחייב על ריבית

ד"ר יוסי סעדון, מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל, שלח מכתב לרשות ניירות ערך בבקשה שלא תאשר את תזכיר חוק התשלומים, הכולל הוראה שמאפשרת לגופים החוץ בנקאיים להתחייב בפני הלקוחות בריבית קבועה על הפיקדונות ● לדבריו, מדובר בהוראה העלולה "לסכן את היציבות במערכת הפיננסית"

"חיזבאללה ספג מכות קשות": בלבנון מעריכים שהחזית בצפון לא תתרחב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: כלי תקשורת מסביב לעולם סיקרו את השבת גופותיהם של ארבעה חטופים, בלבנון מעריכים שהמלחמה בצפון לא תסלים בשל עייפות בשני הצדדים ומה צפוי ביחסים בין ישראל וארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

נתיבות. בעיגול: מירי רגב / צילום: דייגו מיטלמן, מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט)

בלי תוכנית, ללא תקציב ובניגוד לדעת אנשי מקצוע: רגב מקדמת עוד תחנת רכבת בנתיבות

במשרד התחבורה בוחנים הקמת תחנה בעיר הדרומית במרחק 5 ק"מ בלבד מזו הקיימת ● גורמי המקצוע מתנגדים בגלל תחזית נוסעים נמוכה ופגיעה בציבור שזמן נסיעתו למרכז מתארך ● השבוע נחשף בגלובס שגם במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון בניגוד לתוכניות המטרו

עו''ד דן גבע, שותף במשרד מיתר / צילום: איל יצהר

משרד עורכי הדין מיתר ממזג אליו את משרד הפטנטים קליגלר

עורך הדין ועורך הפטנטים דניאל קליגלר ינהל את תחום הפטנטים של מיתר, ויחד איתו יצורפו למשרד שותפו יובל שלום ועורכי פטנטים נוספים ● בעקבות המיזוג יכלול צוות הפטנטים של מיתר 18 עורכי פטנטים ועורכי דין

אלונה בר און, מו''לית גלובס / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: "לתקשורת יש תפקיד בקישור בין מגזרים"

בפתח כנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, התייחסה מו"לית העיתון לתפקידה של התקשורת בתקופה זו ועל השאיפה לסקר את כל חלקי החברה בעיתון ● בר און: "מטרת העיתונות לספק גיוון, לא להבליט את מי שהכי קיצוני או רק את מי שדומה לי"

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

איראן דיווחה רשמית: הנשיא ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של הנשיא התרסק אתמול בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי שברי המסוק אותרו וכי אין סימני חיים במקום, וכעת היא מדווחת רשמית על מותו ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שנהרג אף הוא

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

"קיבלנו כבר עשרות פניות": הפתרון של הטכניון לאנטישמיות בקמפוסים בחו"ל

הטכניון מזמין חוקרים מחו"ל להצטרף למוסד הלימוד, והנשיא מגלה כי "קיבלנו כבר עשרות פניות" ● בתוך כך, מועצת האקדמיה הלאומית למדעים מזהירה מפגיעה במעמד המחקר הישראלי, וקוראת לתקצוב מוגבר כתשובה לחרמות

הפגנה בתל אביב / צילום: Reuters, Mostafa Alkharouf

ימי השיבושים חוזרים היום עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: "להחזיר את המנדט לעם"

המחאה נגד הממשלה תוציא לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות אטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● בין מובילי ההפגנה, יהיו משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

בחינות הסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: רוני שיצר

בצל המלחמה: רק 16% מעבר בבחינות לשכת עורכי הדין

מספר הניגשים עמד על 770 בלבד, מאחר שמדובר במועד משלים שנערך בשל המלחמה ● האוניברסיטאות מובילות את טבלאות העוברים, כאשר מבין כלל הניגשים, המוסד האקדמי המוביל הוא האוניברסיטה העברית

אילוסטרציה: shutterstock

מארה"ב, דרך הודו ועד אוסטרליה: רוב שוקי המניות בשיא כל הזמנים

שוקי המניות ב-14 מתוך 20 הכלכלות המובילות בעולם נמצאים כעת בשיא כל הזמנים או קרובים אליו ● מה חושבים על כך האנליסטים?

ירון מורגנשטרן, מנכ''ל גלאסבוקס / צילום: יח''צ

אחרי הפסד של 60% למשקיעים: גלאסבוקס נמכרת בחצי מיליארד שקל

גלאסבוקס, הפועלת בתחום ניתוח נתונים באינטרנט, תימכר לקרן השקעות, זאת לאחר נפילה חדה במניה ולאחר שדחתה מספר פעמים את יעדי ההכנסות החוזרות שלה ופיטרה כ-20% מכוח-האדם ● בחברה שתהפוך לפרטית, בונים על תחום ה-AI כמנוע לעתיד

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock

"האייל הזומבי": מחקר חדש מוכיח כי המחלה לא מסוכנת לבני אדם

OpenDNA חתמה על הסכם שיווק עם מקסון, והמנכ"ל סוגר מעגל ● מחקר חדש בארה"ב: "תסמונת האייל הזומבי" לא מסוכנת כרגע לבני אדם ● השבוע בביומד 

מוחמד מג'אדלה, אורי יוגב וד''ר סמיר מחאמיד בפאנל על תוכנית ''החומש־תקאדום'' / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית אום אל־פחם: "כבר שנה וחצי שאני לא מקבל כסף לפרויקטים"

ראש עיריית אום אל־פחם סמיר מחאמיד, ויו"ר קרן אלומה ומנהל אגף התקציבים לשעבר אורי יוגב, שוחחו בכנס גלובס על תוכנית החומש לחברה הערבית ● "הממשלה לא מנהלת נכון סדרי עדיפויות"

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

לידיעת בני משפחה מסוכסכים: הליכים חסויים בביהמ"ש למשפחה לא מהווים "מקלט" מחקירת רשות המסים

ביהמ"ש לענייני משפחה הורה להעביר את כל המסמכים בסכסוך משפטי בין שני אחים לעיונה של רשות המסים לטובת בחינת פתיחה בחקירה פלילית, לאחר שעלו חששות להלבנת הון דרך חשבונות של האחים בשווייץ ● נקבע: הצורך לבחון האם בוצעו עבירות מס על-ידי האחים, גובר על חיסיון ההליך ועל זכותם לפרטיות

בנייה ברמת גן / צילום: פביו טרופה

התוכנית של רמת גן במקום תמ"א 38: עד 10 קומות ברחובות המסחריים

תוכנית מחליפה לתמ"א 38 שגיבשה העירייה בראשות כרמל שאמה הכהן, מספקת פתרון ביניים בין הגישה המרחיבה שנקטו ראשי העיר הקודמים, לבין הגישה הקמצנית שנקט כרמל שאמה הכהן, שזכתה לביקורת מצד בית המשפט

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בממשלה מפקפקים בסיכוי של סמוטריץ' להטיל מכס של 100% על טורקיה

הצעד שמבקש לקדם סמוטריץ' דורש אישור של הממשלה כולה, וההערכות הן ששני מוקדי ההתנגדות המרכזיים עשויים להיות בלשכת ראש הממשלה ואצל שר הכלכלה ● גורמים במגזר העסקי מפעילים על הממשלה לחץ לסגת מהרעיון, שעלול לגרור עליות מחירים שיתגלגלו לכיס של הצרכן הישראלי

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

הזרים חוששים, והחברות הישראליות בדרך להשתלט על הרכבת הקלה

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה לאפשר את השתתפותן של אלקטרה ושפיר במכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה ● מנגד, חברות בינלאומיות חוששות לגשת למכרז על רקע אי הוודאות הביטחונית והכלכלית בישראל

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"