מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי • בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב • בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר
בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

הודעת העזיבה של מנכ"ל בנק הפועלים , דב קוטלר, נפלה על מרביתם המוחלט של אנשי הבנק בהפתעה גמורה. בבנק ובסביבת המנכ"ל מסבירים כי הוא השיג את יעדיו כעבור חמש שנים ונכון לאתגר הבא. השאלה הגדולה היא מי יתפוס את מקומו?

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש  
כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים 

כעת בבנק מתחילים לחפש מחליף לקוטלר באחת המשרות הנחשקות במשק הישראלי, למרות ששכרו יהיה מוגבל על פי חוק שכר הבכירים. גם אם באופן רשמי לא ידברו על כך, מתוך הבנק מסומנים שלושה בעלי תפקידים בכירים להתמודד על כס המנכ"ל.

הראשון הוא ידין ענתבי, משנה למנכ"ל והממונה על חטיבת שווקים פיננסים ובנקאות בינלאומית. ענתבי חבר בהנהלת הבנק מאז יולי 2013 וניהל את החטיבה הפיננסית של הבנק החטיבה הפיננסית (CFO) בין השנים 2013-2018. הוא היה גם הממונה על שוק ההון בשנים 2005 עד 2009 (אז עדיין אגף במשרד האוצר) ומנכ"ל בית ההשקעות דש. ענתבי התמודד מול קוטלר על תפקיד המנכ"ל ב-2019, אך לא נבחר.

מועמדת נוספת מתוך הבנק היא דלית רביב, משנה למנכ"ל והממונה על החטיבה הקמעונאית, החטיבה הגדולה ביותר בבנק. היא נמצאת בבנק יותר מ-30 שנים, מהן ארבע וחצי שנים כחברת הנהלה. רביב ניהלה בעבר את בנקאות הפלטינום (הלקוחות האמידים) ואת האגף לבנקאות מסחרית. 

השלישי הוא מנהל החטיבה הפיננסית, רם גב. הוא נחשב כבן טיפוחיו של קוטלר ועבד תחתיו עוד בישראכרט, בה היה גב משנה למנכ"ל ו-CFO בין השנים 2011-2019. עוד קודם לכן היה CFO בקבוצת הראל במשך ארבע שנים. 

שם נוסף שעולה בשוק הוא מועמד חצי פנימי - גולן שרמן. הוא הודיע ביוני 2022 על יציאה לחל"ת בתום 27 שנות עבודה בבנק. בתפקידו האחרון כיהן כממונה על חטיבת החדשנות והאסטרטגיה וחבר הנהלת הבנק במשך ארבע וחצי שנים. שרמן הוביל את מהפכת התשלומים בביט ואת השתלטותה על שוק התשלומים בישראל, כשעל פי הערכות היא חולשת על כ-80% מהשוק.

המועמדים שלא מתוך הבנק

אולם ההיכרות של השלושה עם הבנק והיותם חלק מההנהלה הנוכחית לא מבטיחה להם את המינוי, כפי שקוטלר הובא מבחוץ. בשוק כבר מדברים על שם אפשרי שיגיע מחוץ לבנק.

המועמד ששמו עולה הוא שמוליק ארבל. הוא עזב את לאומי לפני שנה כשבתפקידו האחרון היה ראש החטיבה הבנקאית. מאז עלה שמו גם כמועמד לתפקיד מנכ"ל בנק דיסקונט, אך בסופו של דבר הוא לא נבחר כשבדיסקונט העדיפו לקדם מבפנים את אבי לוי. לפני שהיה מנהל החטיבה הבנקאית ניהל ארבל את החטיבה העסקית.