גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל
וול סטריט ג'ורנל| 260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל  

1דוח דרמטי של ארה"ב יקבע: האם ישראל הפרה את החוק בעזה?

"ממשל ביידן צפוי להודיע ​​השבוע לקונגרס אם הוא סבור שישראל הפרה את החוק האמריקאי או הבינלאומי בעזה, ההחלטה עם סיכון מוסרי ופוליטי משמעותי עבור הנשיא ביידן", נכתב אמש בוושינגטון פוסט. חלקים מהדוח צפויים להתפרסם מחר (ד'). "אם הממשל יכריז שישראל הפרה את החוקים האמריקאים או הבינלאומיים, סביר להניח שהוא יגביר את הדרישות להפסיק את התמיכה הצבאית האמריקאית, מהלך שירגיז את השמרנים שתומכים מאוד בישראל. אם כי החלטה לכיוון השני עלולה להכעיס את הליברלים". פוליטיקאים משני הצדדים "מודאגים מהשפעת הדוח, לא משנה מה הוא יסיק".

נכתב כי "בלחץ הדמוקרטים, ביידן פרסם בפברואר דוח ביטחון לאומי הקובע שכל מדינה המקבלת סיוע צבאי של ארה"ב חייבת לספק הבטחות בכתב שהיא מצייתת לחוק הבינלאומי ולחוקים האמריקאים המסדירים סיוע חוץ. לאחר מכן, מחלקת המדינה אמורה להפיק דוח המעריך את אמינותן של הבטחות אלה. התזכיר הנוכחי עצמו אינו גורר פעולות ספציפיות במידה ומשרד החוץ יקבע שישראל אינה עומדת בדרישות. אבל חוק סיוע החוץ של ארה"ב וחוקים אחרים כן, אומרים המחוקקים". צוין כי "דיווחים אחרונים של משגיחי זכויות אדם ומומחים משפטיים, מצביעים על כך שרבים שחקרו את ההאשמות מאמינים שישראל עברה על החוק. 88 דמוקרטים בקונגרס כתבו ביום שישי לביידן כדי להביע את אמונתם כי 'יש מספיק ראיות לכך שההגבלות של ישראל על העברת סיוע הומניטרי בגיבוי ארה"ב מפרות את החוק האמריקאי'".

עוד צוין כי "קובעי מדיניות בארה"ב המעורבים בהכנת הדוח אמרו שהממשל מכיר בכך שהוא נמצא במצב קשה. לא משנה התוצאה, אמר פקיד אחד, מישהו ימצא בזה פגם. הדוח מהווה, במהותו, מקור לטיעון הגדול יותר בשאלה האם ממשל ביידן צריך להמשיך ולחמש את ישראל".

מתוך הוושינגטון פוסט, מאת אביגייל האוסלונר. לקריאת הכתבה המלאה.

2האסטרטגיה הישראלית תשתנה אחרי התקיפה האיראנית

"כיצד מתקפת איראן על ישראל יכולה לשנות את האסטרטגיה הצבאית של ישראל?", שואלת הכותרת של כתבה שפורסמה אמש בפורן פוליסי. "למתקפה ב-14 באפריל יש פוטנציאל לשנות את הגישה האסטרטגית של ישראל. הגנות אפקטיביות עשויות לצמצם את היקפה של כל מתקפת תגמול - ואולי אף למנוע את הצורך להגיב בכלל - מה שבתורו יעזור לשמור על מעמדה והלגיטימציה הבינלאומית של ישראל", נכתב. "ליחסים המתפתחים של ישראל עם שכנותיה הערביות - והתלות שלה בהן כדי להגיב לכל מתקפה איראנית, כפי שהראה ה-14 באפריל - יהיו השפעות רבות על מדיניות ישראל, החל מלחץ מוגבר להתפשר עם הפלסטינים ועד לצורך גדול יותר להתייעץ עם בעלי ברית במקום להסתמך על יכולותיה הבלעדיות".

נכתב כי "נראה שהשינוי בגישה הישראלית כבר מתרחש. מיד לאחר מתקפת הטילים האיראנית, היה לחץ חזק בתוך ממשלת ישראל לפתוח במתקפת נגד חזקה ומידיית. ארצות הברית ובעלות בריתה, בתורן, לחצו את ישראל לנהוג באיפוק או לפחות לצמצם את תגובתה הצבאית. ואכן, למרות שקבינט המלחמה של נתניהו אישר תחילה מכת נגד גדולה באיראן, התוכניות צומצמו".

מתוך פורן פוליסי, מאת עזריאל ברמנט. לקריאת הכתבה המלאה. 

3האירוע התרבותי שהושפע הכי הרבה מהמלחמה 

"בהיסטוריה של שבעת העשורים של האירוויזיון, אולי אף ביטוי בן שלוש מילים לא חזר על עצמו לעתים קרובות כמו 'להתאחד דרך המוזיקה'", נכתב הבוקר ב-CNN. "אבל מאלמו, העיר השוודית שמארחת השנה את תופעת התרבות, מפולגת יותר ויותר סביב האירוויזיון. בגמר האירוויזיון שיתקיים בשבת יצפו יותר מ-150 מיליון אנשים ברחבי העולם בטלוויזיה וכ-15 אלף מעריצים יתאספו בתוך ארנה מאלמו. אבל ייתכן שהקונצרט יהיה רק ​​האירוע השני הכי נוכח בעיר באותו ערב; מחאה פרו-פלסטינית, הקוראת לסילוקה של ישראל מהתחרות, מצפה לפחות ל-20 אלף משתתפים, ואולי אף הרבה יותר", נכתב. צוין כי "התחרות - שמנסה נואשות לשמור על האופי ה'א-פוליטי' שלה - הפכה לאירוע התרבותי הגדול ביותר עד כה שהושפע מהשלכות מלחמתה של ישראל בעזה".

נכתב כי חלק מהמפגינים מחרימים את תחרות השירים "וטוענים כי מדובר ב'טשטוש' של הסכסוך", בעוד אחרים "מגנים על הכללת ישראל, ומתעקשים שלא לגרור את התחרות לגיאופוליטיקה".

"פוליטיקה משפיעה על האירוע מעת לעת", אמר ל-CNN פול ג'ורדן, חוקר של התחרות שבעבר עבד בצוות התקשורת שלה. "אבל השנה, 'הנוכחות של ישראל הפכה לנושא כה גדול, שאני חושב שזה הולך להאפיל על האירוע', אמר". עוד נכתב כי "שבועות של מתח גובר סביב השאלה יגיעו לפורקן במאלמו השבוע, לקראת חצי הגמר של התחרות היום (ג') ובחמישי, ויובילו אולי לשלוש הדקות המתוחות ביותר בתולדות התחרות, כאשר המתחרה של ישראל, עדן גולן, תופיע בהופעה חיה".

מתוך CNN, מאת רוב פיצ'טה. לקריאת הכתבה המלאה. 

4האוניברסיטאות בארהב בדילמה: המפגינים מול המשקיעים

"כשהן נואשות לבלום את הפגנות המחאה בקמפוסים ברחבי הארץ, מספר קטן של אוניברסיטאות הסכימו לשקול מחדש את השקעותיהן בחברות שעושות עסקים עם ישראל", נכתב בניו יורק טיימס. "העסקאות עם הסטודנטים, שהפחיתו את המתח בקמפוסים, היו בלתי מתקבלות על הדעת אפילו לפני שבוע. הן הימור שעלול להעמיד את האוניברסיטאות בקונפליקט עם תורמים, פוליטיקאים וסטודנטים משפיעים שתומכים בישראל".

צוין כי "בתי הספר עדיין רחוקים מלמשוך את הכספים: אוניברסיטת בראון הסכימה השבוע רק לערוך הצבעה במועצת המנהלים בסתיו הקרוב אם קרן ההשקעות שלה בסך 6.6 מיליארד דולר צריכה להיפטר מכל אחזקות הקשורות לישראל. בתמורה, המאהל הפרו-פלסטיני במדשאה הראשית של הקמפוס פורק". צוין כי "תורם נדיב של אוניברסיטת בראון התומך בישראל, אמר כי ראשי האוניברסיטה הבטיחו שלא להפסיק להשקיע בישראל". בנוסף, "חלק מהתורמים חושבים שההסכם של בראון הוא דרך חכמה לעכב את הטיפול בנושא עד שהעניינים יירגעו בישראל ובעזה. עם זאת, בראיונות אמרו תורמים שונים כי נסיגה מישראל לא תהיה מקובלת עליהם, ואיימו לצמצם או להפסיק את תרומותיהם לאוניברסיטה אם יתרחש מימוש".

אוניברסיטת נורת'ווסטרן ואוניברסיטת מינסוטה גם כרתו עסקאות עם מפגיני סטודנטים לפינוי מחנות בתמורה להתחייבות לדון במדיניות ההשקעות של בתי הספר הקשורות בישראל". צוין כי "במשך זמן רב, הרעיון להסיר השקעות פיננסיות מישראל נתפס כטאבו מצידם של פוליטיקאים אמריקאים כמו גם בקרב שחקנים פיננסיים מרכזיים בוול סטריט שממלאים תפקיד חשוב בניהול כספי האוניברסיטאות ומתן תמיכה כספית למוסדות".

מתוך הניו יורק טיימס, מאת סנטול נרקר, רוב קופלנד, מורין פארל. לקריאת הכתבה המלאה.

עוד כתבות

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח חברתי כלכלי במגזר המיעוטים / צילום: תמר מצפי

"במסגרת תוכנית החומש לחברה הערבית, אנחנו משקיעים קודם כל בחינוך. הפערים מצטמצמים"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, התייחס בכנס גלובס לאתגרים באוכלוסייה זו ולחשיבותה ● לדבריו, ברקע יישום תוכנית החומש הייעודית, החברה הערבית חוותה שינוי משמעותי: "רוב התלמידים לא היו זכאים לבגרות. היום יש 20% סטודנטים לתואר ראשון"

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב; נקסט ויז'ן ומג'יק צללו בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ות"א 90 השיל מערכו כ-2.1% ● השקל התחזק קלות מול הדולר במהלך השבוע האחרון ● שבוע גדוש בדוחות צפוי בת"א ובוול סטריט, כולל תוצאות ענקית השבבים אנבידיה ● בדיסקונט מעריכים: 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב במהלך השנה

בנייה ברמת גן / צילום: פביו טרופה

התוכנית של רמת גן במקום תמ"א 38: עד 10 קומות ברחובות המסחריים

תוכנית מחליפה לתמ"א 38 שגיבשה העירייה בראשות כרמל שאמה הכהן, מספקת פתרון ביניים בין הגישה המרחיבה שנקטו ראשי העיר הקודמים, לבין הגישה הקמצנית שנקט כרמל שאמה הכהן, שזכתה לביקורת מצד בית המשפט

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הזכויות בקרקע בנווה צדק הוכרעו בלי כל היורשים. מה קבע ביהמ"ש?

ביהמ"ש העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו

ברק עילם, גיא ברנשטיין, צבי אלון / צילומים: שלומי יוסף, יח''צ, טיגו

כך הגיבה מניית נייס בוול סטריט לעזיבה של המנכ"ל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מג'יק נסחרה בסוף השבוע במחיר הנמוך בכ-48% מהשיא בעקבות הדוחות ● נייס צללה על רקע עזיבת המנכ"ל ● וטיגו נפלה בחדות לאחר פרסום הדוחות למרות שפרסמה תחזית חיובית

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

תשבור שיאים? מה צפוי בדוחות החברה הלוהטת בעולם

ביום רביעי הקרוב, ענקית השבבים אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● עפ"י ההערכות, החברה צפויה להציג דוחות חזקים שידחפו את מחיר המניה שלה לשיא חדש

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך, והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

יעל דיין / צילום: איל יצהר

חה"כ לשעבר יעל דיין הלכה לעולמה

לאחר שנים רבות של פעילות ציבורית וחברתית, יעל דיין נפטרה בגיל 85 • דיין, בת למשפחת ה"אצולה" הישראלית המפורסמת, התפרסמה גם כסופרת וכפעילה למען השלום במגוון מסגרות, וכיהנה עד לשנת 2013 במועצת עיריית תל אביב - שם שימשה גם כסגנית ראש העירייה

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

עו''ד דן גבע, שותף במשרד מיתר / צילום: איל יצהר

משרד עורכי הדין מיתר ממזג אליו את משרד הפטנטים קליגלר

עורך הדין ועורך הפטנטים דניאל קליגלר ינהל את תחום הפטנטים של מיתר, ויחד איתו יצורפו למשרד שותפו יובל שלום ועורכי פטנטים נוספים ● בעקבות המיזוג יכלול צוות הפטנטים של מיתר 18 עורכי פטנטים ועורכי דין

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock

"האייל הזומבי": מחקר חדש מוכיח כי המחלה לא מסוכנת לבני אדם

OpenDNA חתמה על הסכם שיווק עם מקסון, והמנכ"ל סוגר מעגל ● מחקר חדש בארה"ב: "תסמונת האייל הזומבי" לא מסוכנת כרגע לבני אדם ● השבוע בביומד 

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו - אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב את החברה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, על חשבון הנפש שנשאר איתו ועל התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

אלונה בר און, מו''לית גלובס / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: "לתקשורת יש תפקיד בקישור בין מגזרים"

בפתח כנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, התייחסה מו"לית העיתון לתפקידה של התקשורת בתקופה זו ועל השאיפה לסקר את כל חלקי החברה בעיתון ● בר און: "מטרת העיתונות לספק גיוון, לא להבליט את מי שהכי קיצוני או רק את מי שדומה לי"

נתיבות. בעיגול: מירי רגב / צילום: דייגו מיטלמן, מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט)

בלי תוכנית, ללא תקציב ובניגוד לדעת אנשי מקצוע: רגב מקדמת עוד תחנת רכבת בנתיבות

במשרד התחבורה בוחנים הקמת תחנה בעיר הדרומית במרחק 5 ק"מ בלבד מזו הקיימת ● גורמי המקצוע מתנגדים בגלל תחזית נוסעים נמוכה ופגיעה בציבור שזמן נסיעתו למרכז מתארך ● השבוע נחשף בגלובס שגם במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון בניגוד לתוכניות המטרו

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל נגד רשות ני"ע: לא לאפשר לגופים חוץ בנקאיים להתחייב על ריבית

ד"ר יוסי סעדון, מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל, שלח מכתב לרשות ניירות ערך בבקשה שלא תאשר את תזכיר חוק התשלומים, הכולל הוראה שמאפשרת לגופים החוץ בנקאיים להתחייב בפני הלקוחות בריבית קבועה על הפיקדונות ● לדבריו, מדובר בהוראה העלולה "לסכן את היציבות במערכת הפיננסית"