גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke
הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

לפנות בוקר, בין מוצאי שבת לראשון, התגלתה מכונת קידוח שעולה בלהבות בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בירושלים. הנזק המוערך: מיליוני שקלים. הנזק הזה מצטרף לנזקים רבים שנגרמו לכלי עבודה ולפועלים במסגרת התנגדותם של קיצונים מהחברה החרדית למעבר הרכבת הקלה ברחוב בר אילן, בשכונת מאה שערים.

בלעדי | רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע 
בלעדי | בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ 

ברחוב מבוצעות עבודות להקמת הקו הירוק ובתת־הקרקע גם להקמת הקו הכחול. הקו הירוק של הרכבת הוא הקו השני שייפתח בירושלים, לאחר הפעלתו המוצלחת של הקו האדום כבר לפני יותר מעשור.

הקו, שאמור להיפתח ב־2025, יימתח משכונת גילה בדרום העיר לגבעה הצרפתית שבצפונה.

עם תחילת העבודות ב־2021, החלו גם ההתפרעויות. כבר בפברואר 2021 דווח כי חרדים השליכו חפצים לעבר עובדים באתר הבנייה, שנמלטו מהמקום במשאית ובטרקטורים. שבועות לפני כן התקיימה הפגנת ענק שבמהלכה הובערו פחים ונזרקו אבנים לעבר עיתונאים. במקרה אחר נופצו שמשות הרכבת ונשפך בטון על המסילות.

שנה לאחר מכן כבר החלה המשטרה להגיש כתבי אישום כנגד חלק מהמתפרעים, אך בהמשך אתרי העבודה סבלו מוונדליזם של ילדים ונערים, שנגדם קשה יותר לנקוט באמצעי אכיפה.

על מה מוחים: "בנות נכנסות בלבוש בגד ים"

על מה בעצם מוחים החרדים? הרב שרגא ברנד, ממובילי המחאה, הסביר בראיון לרשת ב' באוגוסט 2022 את התנגדותו לעבודות: "נתקלתי כמה פעמים בבנות שישר מהבריכה נכנסות לאוטובוס בלבוש בגד ים. ההלכה אוסרת לגשת למקום שיש בו פריצות". בהפגנות נכתב על כרזות "רכבת הקללה בשכונתנו לא תעבור".

במשרדי הממשלה ובעיריית ירושלים ניסו לפעול: העירייה הפיצה עלון הסברה והגישה תביעות אזרחיות נגד מפגינים שהשחיתו את אתרי העבודה, במשרד האוצר תקצבו כוחות שיטור נוספים למשטרה והחברה המבצעת את הפרויקט שכרה חברת אבטחה פרטית. ואולם, ההתפרעויות לא הופסקו.

גורמים בענף העריכו את הפגיעה עד כה במאות מיליוני שקלים ובעיכוב מוערך של כשישה חודשים בסיום העבודות במקטע, למרות עבודות לילה שנעשות כדי לנסות לצמצם את הפיגורים. "זה מטורף שכל כך קשה להקים פרויקט תחבורה במרכז עיר הבירה במדינה, איפה המשטרה?" תהה גורם שמעורה בפרטים.

העלויות כוללות את הפגיעה בגדרות, ארונות חשמל, כלי העבודה, השחתת תוואי שהעבודה עליו כבר הושלמה וכד' ועלויות עקיפות כמו אבטחת האתר, הארכת זמני הביצוע של הפרויקט, המימון הנוסף שזורם למשטרה כדי לתגבר כוחות במקום ועבודות שנעשות בלילות כדי לצמצם את הפיגורים בלוחות הזמנים והתעריף שלהן גבוה יותר.

בחברת מוריה, האחראית על העבודות, כתבו ב־2021 למנכ"לית משרד התחבורה דאז: "מאז תחילת העבודות התרחשו ועדיין מתרחשות התפרעויות, הפגנות והפרות סדר חריגות חוזרות ונשנות מצד פלגים חרדים קיצוניים המוחים נגד תוואי עבודות הרכבת הקלה". במכתב ציינה החברה אלימות המופנית כלפי הפועלים, גרימת נזק יומיומי לאתרי העבודה ואמצעי הבטיחות בהם, פירוק והריסה של תשתיות שכבר נבנו, השחתת רכוש וזריקת פסולת.

החברה ציינה כי נוכח המציאות היום־יומית שכופים המתפרעים, הקבלנים נאלצים לעבוד "תוך חשש לפגיעה ממשית ברכוש, בגוף ובנפש. הם גם נאלצים כמעט מדי יום לפנות את האתרים מאשפה שנזרקת למקום, להקים מחדש את הגידור ואת העבודות שבוצעו ונהרסו על ידי המתפרעים, ופעמים רבות להפסיק לחלוטין את העבודות בשטח".

החברה התריעה במכתב כי הנסיבות הללו משפיעות באופן מכריע על לוחות הזמנים של הפרויקט. "נוצר סיכון ממשי לעיכוב בהפעלת הקו הירוק של הרכבת הקלה, דבר אשר כשלעצמו עלול לגרור עלויות כספיות משמעותיות למדינה". באותה עת מתחו שם ביקורת גם על פעילותה של המשטרה שלא מייצרת את ההרתעה הנדרשת.

המשטרה: הוגשו עשרות כתבי אישום

ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל פועלת לטיפול נחוש ובלתי מתפשר בהפרות סדר ואירועי ונדליזם המתרחשים באזור על רקע התנגדות של קיצוניים לעבודות הרכבת הקלה.

"במקרים אלו, נפתחת חקירה פלילית במשטרה, מבוצעים מעצרים של חשודים לחקירה ובסיומה, מוגשים כתבי אישום.

"מאז תחילת העבודות בתוואי הרכבת בירושלים, נעצרו למעלה מ־200 חשודים בגין עבירות של גרימת נזק לתשתיות ולציוד הנדסי. לאחר שנפתח נגדם הליך פלילי בשל מעשיהם וחקירתם הסתיימה, הוגשו עשרות כתבי אישום על ידי התביעה, בהתאם לראיות שגובשו נגדם.

"מעבר למעצרים והליכים פליליים, הודות לשיתוף פעולה של המשטרה עם חברת מוריה - יזם הפרויקט, קיים הליך של תביעות נזיקיות נגד פורעי חוק ומפרי סדר שהסבו נזקים כלכליים לעבודות הרכבת, ועד כה הוגשו עשרות תביעות שכאלו.

"במסגרת תקציב שהוקצה תוגברו כוחות המשטרה באזור, בין היתר על ידי הקצאת צוותי יס"מ ייעודיים לאורך היום, על מנת לתת מענה מהיר ומבצעי לאירועי סדר וגרימת נזק. נציין כי מאז שהחל לפעול כוח זה, ישנה מגמת ירידה משמעותית בכמות האירועים.

"נמשיך לפעול בנחישות נגד אותם מפרי חוק וסדר ולטפל באירועי וונדליזם וגרימת נזק, באזור ובכל מקום אחר, תוך מיצוי כלל היכולות והאמצעים לאיתורם של חשודים המעורבים בכך ומיצוי דין עמם בהתאם".

חרף הפגיעה בפרויקט, העבודות על הקמת השלב הראשון נמצאות בשיאן. מכונת הקידוח שנשרפה מיועדת לעבודות יציקת הרצפה משום שבד בבד עם הפעלת הרכבת בקו הירוק, מתחת לפני הקרקע ימשיכו להתקיים העבודות למקטע התת קרקעי במסגרת הקו הכחול, שייפתח בהדרגה בשנים 2028־2030.

בשונה ממטרופולין גוש דן שבו כל קו מופעל בנפרד, בירושלים יופעלו קווי שירות רבים על שלושת הקווים וביניהם, כך שעל תשתית זו יופעלו כעשרה קווי שירות שיסיעו על פי התוכניות כ־500 אלף נוסעים מדי יום ובין 70 תחנות.

עוד כתבות

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק אתמול בגבול עם אזרבייג'ן, ולאחר דיווחים סותרים, באיראן הודיעו הבוקר רשמית על מותו, יחד עם שר החוץ האיראני ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא ● עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש ● אלה החברות שיפעלו ממנו

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

רווחי בנק דיסקונט ירדו ב-17% ברבעון; שיפור ניכר בהוצאות בגין הפסדי אשראי

הירידה ברווח הנקי מוסברת על ידי הבנק בשינוי בעליית המדד ומצמצום פער הריבית ● הכנסות הבנק ירדו ב-5% ● דירקטוריון הבנק החליט על חלוקת דיבידנד בשיעור של 30%, בסך של 315 מיליון שקל

חברות המזון הפרטיות. האם תהיה שקיפות? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בג"ץ מאותת: חברות מזון ייאלצו לחשוף רווחיות של מוצרים

ויסוצקי, אסם, שטראוס, קימברלי קלארק, סוגת, יוניליוור, סנו והחברה המרכזית למשקאות קלים עתרו לבית המשפט העליון במטרה להימנע מחשיפת נתוניהן ● מסתמן כי העתירות יידחו, והרכב השופטים קבע: למפקח על המחירים יש סמכות לדרוש את הנתונים

בנק דיסקונט ובנק הפועלים / צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הרווח ירד, הדיבידנד גדל והמס החדש נכנס לפעולה: מאחורי דוחות הפועלים ודיסקונט

שני הבנקים הגדולים, שדיווחו על תוצאותיהם לרבעון הראשון של 2024, מלמדים על כמה מגמות בולטות במערכת הבנקאית ● התמתנות האינפלציה והתקררות בשוק ההלוואות העיבו על ההכנסות, ההפרשות להפסדי אשראי הצטמקו, והדיבידנד גדל במאות מיליוני שקלים

צוות חיפוש אחר נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Azin Haghighi

המעורבות הטורקית בחיפוש המסוק האבוד וההשפעה על ישראל

התרסקות המסוק האיראני שהובילה למותו של נשיא איראן איברהים ראיסי, עשוי להצביע על בשורה מדאיגה עבור ישראל: מכירת טכנולוגיות צבאיות טורקיות לאיראן

מגדל בין ערים / הדמיה: מילוסלבסקי אדריכלים

מגדל של 100 קומות על גבול ת"א: פרויקט חסר תקדים יוצא מהקפאה

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א תביא לאישור מהלך שיאפשר להקים את הפרויקט גם ללא השלמת גשר סמוך - שהיה עד כה תנאי לבנייה ● המטרה: לאפשר את שחרור המכרז לפרסום

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

התפקיד החדש של רקפת רוסק עמינח בחברת השבבים הישראלית

רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, מונתה ליו"ר סטארט-אפ השבבים היילו לאחר פטירתו של היו"ר הקודם והמשקיע הראשון בחברה, זהר זיסאפל ● במרץ האחרון הרחיבה היילו את סבב הגיוס שלה שהחל ב-2021 לפי שווי של 1.13 מיליארד דולר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מיקרוסופט חשפה מחשבי AI חדשים

הנאסד"ק עלה ב-0.6% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

ההחלטה הפתאומית: פרטים חדשים מאחורי הודעת התובע בהאג

בחודשים האחרונים התקיים שיח דיסקרטי וחריג בין גורמים ישראלים לבין צוותו של תובע בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג, כרים חאן ● בארץ הופתעו מההודעה החריגה והתקדימית של חאן, שהיה אמור להיפגש עם גורמים מקצועיים שיציגו לו כיצד פועלת ישראל בהתאם לדין הבינלאומי במלחמה בעזה

חנן מור / צילום: אייל טואג

אחרי חצי שנה: ביהמ"ש אישר את הסדר החוב בחנן מור

עיקרי הצעת ההסדר הם השלמת פרויקטים של בנייה, מכירה ואכלוס של מאות יחידות דיור, מה שיאפשר פירעון חובות לחלק מהנושים ● כחלק מההליך ידוללו חנן מור ושותפו מאור לאחוזים בודדים בחברה הציבורית ● ביהמ"ש: "המרת החוב להון תאפשר לקבוצה לצאת לדרך חדשה תחת מינוף מוקטן"

זוהר לוי, בעלי סאמיט / צילום: באדיבות סאמיט

זוהר לוי בדרך להפוך לאיש החזק בדירקטוריון פז: רכש מניות ב-247 מיליון שקל

הרכישה נעשתה באמצעות חברת הנדל"ן המניב סאמיט שבשליטת לוי ● בעקבות העסקה היא תגיע להחזקה של 16% ממניות פז – צעד שיקנה ללוי את העמדה החזקה בדירקטוריון של רשת תחנות הדלק

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם נתניהו וגלנט לא יוכלו לטוס לחו"ל? כל המשמעויות של ההחלטה הדרמטית המסתמנת

התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הגיש היום בקשה להוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט ● מה המשמעות של צווי המעצר, מי יכריע בבקשה ומה הסיכוי שהיא תתקבל? ● גלובס עושה סדר

כרים חאן, התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבין-לאומי / צילום: AP-Mary Altaffer, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המסר המסוכן של האג: אין הבדל בין מנהיג טרור למנהיג דמוקרטי

כרים חאן, התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, התייצב בפני המצלמות והודיע לראשונה בראיון ל-CNN על כוונתו להעמיד לדין את ראשי חמאס מחד ואת נתניהו וגלנט מאידך ● הניסיון ליצור השוואה בין הצדדים הוא מסוכן למעמד הדמוקרטיה

אילוסטרציה: Shutterstock

איך הפכו מניות השירותים לתחום שמדליק את השוק האמריקאי

מניות שירותי התשתיות - חשמל, גז ומים, שנחשבות שנים להשקעה אפרורית אך מניבת תשואה בטוחה - לוהטות מתחילת השנה ● זאת בעיקר על רקע הצורך האינסופי של יישומי הבינה המלאכותית בחשמל ● אולם כמו כל מגזר שהופך רותח, גם כאן אפשר להיכוות

סין שורפת את כל הגשרים עם ישראל, וחמאס מתחזק ביהודה ושומרון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תיראה איראן אחרי מותו של ראיסי, היחסים של ישראל וסין במשבר ולמה חמאס מתחזק ביהודה ושומרון ● כותרות העיתונים בעולם 

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו־ספרתי והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

האם עישון במרפסות ייאסר? / צילום: איל יצהר

עישון במרפסת ייאסר? בג"ץ שוקל להתערב בשאלה האם מדובר במפגע

בג"ץ דן היום בעתירה הדורשת לאסור עישון בדירות מגורים החודר לדירות הסמוכות ● השופטים הציגו את ההתלבטות שלהם אם להתערב בנושא, בשל הקושי להגדיר מתי קיים מפגע שיש לאכוף אותו